Off-topic discussies
RosaMontana
08-03-2021 om 10:48
De loonkloof nader bekeken
Nav de discussie over de loonkloof een tijdje terug hier de link naar een interessant artikel daarover in de Volkskrant. Dat wilde ik jullie niet onthouden op internationale vrouwendag
Een paar opvallende punten:
Deeltijders in het bedrijfsleven krijgen gemiddeld een 4,4 procent lager uurloon, als alle andere aspecten van de baan hetzelfde zijn. En: voor elk percentage meer vrouwen bij je bedrijf verdien je (weer als alles verder gelijk blijft) 0,1 procent minder. Dat is bij 70 procent vrouwen toch alweer 1,40 euro per uur. Op maandbasis is dat 164 euro bruto.
Over deeltijd werken: ‘Het is te simpel om de parttimebaan van de vrouw en fulltimebaan van de man te bestempelen als een vrije keuze’, zegt Belle Derks, hoogleraar sociale en organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht. We worden beïnvloed door vooroordelen, stereotypen en sociale normen. Daarbij is ons beeld van de ideale werknemer, iemand die altijd beschikbaar is, in het voordeel van de man’
En over de kwetsbaarheid van de deeltijd werkende vrouw: "(..) terwijl een op de drie huwelijken strandt. Vrouwen zijn dan financieel kwetsbaar. De gemiddelde leeftijd van de vrouw bij een scheiding was in 2017 44,2 jaar. Van de vrouwen in de leeftijdscategorie 45 tot 65 jaar is 53,2 procent economisch zelfstandig, bij mannen is dit 77 procent."
En over het vooroordeel dat vrouwen niet kunnen onderhandelen over hun salaris: "(...) blijkt dat vrouwen even vaak om een hoger loon vragen, ze krijgen het alleen niet. Waarom niet? ‘Werkgevers verwachten zo’n verzoek bij mannen, maar bij vrouwen niet’ (...) ‘Bij mannen gaat het gesprek al snel over de hoogte van het bedrag, bij vrouwen over de vraag of het verzoek wel gerechtvaardigd is.’ (...) Vrouwen worden gezien als veeleisend wanneer ze om meer geld vragen, terwijl zo’n verzoek bij mannen als teken van assertiviteit wordt gezien."
En uit de conclusie: "‘De echte kloof tussen mannen en vrouwen op de Nederlandse arbeidsmarkt is die in gewerkte uren, niet die in loon’, stelde CBS-econoom Peter Hein Van Mulligen. Dat klopt, als je alleen kijkt naar betaald werk. Reken je ‘onbetaald’ werk mee – de huishoudelijke taken en zorg voor de kinderen – dan werken mannen en vrouwen evenveel. Wil je vrouwen meer uren laten draaien op de arbeidsmarkt, dan zal het werk thuis anders opgevangen moeten worden. Door mannen bijvoorbeeld. Maar ja, die zien bij hun vrouwen dat het niet loont om een stapje terug te doen – minder loon, en dat gat haal je niet meer in. Ziehier de complexiteit van de loonkloof."
Het ziet er dus voorlopig niet naar uit dat dit ooit goed komt
MeikeT
11-03-2021 om 07:37
MMcGonagall schreef op 10-03-2021 om 20:02:Ik vind het dus wel een beetje ergerlijk dat het zo werkt. Mijn buren werken resp als winkelmedewerker en hovenier dus ik vermoed dat ik meer verdien dan zij samen. Netto hebben ze echter een heel stuk meer dan ik (er even van uitgaande dat ze niet het minimumloon verdienen maar 2300 bruto pp of zo).
Je zou het ook raar kunnen vinden dat hun salaris blijkbaar zo veel lager is dan dat van jou.
Bieb63
11-03-2021 om 15:50
skik schreef op 10-03-2021 om 19:07:[..]
Dat zeg ik toch, dat ik weet dat dat komt omdat we een progressief belastingstelsel hebben? Ik zeg alleen maar dat parttime werken per uur meer loont dan fulltime werken, uitgaande van hetzelfde salaris per fte. Mijn collega werkt 0,6 ten opzichte van mij maar verdient 0,69 ten vergeleken met mij.
Nee, wat je verdient is bruto..... En bruto verdient zij hetzelfde per uur. Eventuele belastingen die geheven worden zijn puur persoonlijke kwesties, waarvan de inhouding op loon alleen maar een voorheffing is, verplicht uit te voeren door de werkgever. Wat zij UITEINDELIJK netto per uur er aan overhoudt kun je niets over zeggen. Heel goed mogelijk dat zij met haar belastingaangifte heel anders uitkomt, om talloze redenen.
Feitelijk is de door de werkgever ingehouden belasting maar een voorheffing, een schatting, meer is het niet, net zoals het percentage bijz.tarief dat wordt geheven over vak.toeslag e.d. Ook dat kan met de aangifte inkomsten belasting een te hoog of te laag tarief blijken te zijn. Sterker nog, vaak gebeurt bij mensen met een bruto jaarLOON van tussen de 10.000 en 20.000 dat er ca 8% wordt ingehouden, maar ze uiteindelijk vet moeten terugbetalen met hun INKOMSENbelasting, omdat het totale inkomen (dus wat anders dan alleen het jaarLOON) heel anders uitkomt.
skik
12-03-2021 om 18:28
Yeah, right. Naar het te storten bedrag op de loonstrook kijkend krijg ik per gewerkt uur minder gestort dan mijn collega met op wtf basis hetzelfde salaris. Een naheffing van de inkomstenbelasting heeft te maken met overige inkomsten, uit vermogen bijvoorbeeld, en dat heeft dan weer weinig te maken met je baan en de uren die je werkt.
bieb1963
13-03-2021 om 13:04
Pffff Skik..... Wat jij en je collega verdienen! is bruto. Echt. Nogmaals, die loonbelasting is een VOORheffing, en zegt verder niets over wat jij en je collega uiteindelijk aan totaal inkomsten en belasting moeten betalen (evt. tezamen met een fiscale partner). De belastingtabellen voor LOONbelasting zijn niet gebaseerd op hoeveel DAGEN je werkt. Maar op je maandinkomen bij DIE betreffende werkgever en op basis daarvan wordt er een VOORheffing toegepast.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.