Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:34

Corona, nog de juiste koers? DEEL II

En weer door

M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'

Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ElenaH

ElenaH

28-10-2020 om 20:43

Frankrijk lockdown

Frankrijk gaat vanaf vrijdag weer in een nationale lockdown om het oprukkende coronavirus een halt toe te roepen. Dat heeft president Macron woensdag bekendgemaakt in een toespraak.

Dit voorjaar ging het land al acht weken op slot toen de pandemie een eerste piek bereikte, maar nu blijven de scholen wel open, zei Macron. Maar cafés en restaurants gaan dicht en reizen tussen regio’s is niet mogelijk.

Van de Volkskrant

Jo Hanna

Jo Hanna

28-10-2020 om 21:13

Vitamine D

Over Vitamine D wordt al sinds het begin gepraat, onder meer door Dr. John Campbell (Gepromoveerd, geen arts). Vziw zijn er inmiddels behoorlijk overtuigende aanwijzingen dat een tekort aan Vit. D je kansen op een ernstig beloop van Covid significant vergroot. Het zou een van de verklaringen zijn waarom mensen met een donkerder huidskleur op het noordelijk halfrond er verhoudingsgewijs slechter afkomen dan mensen met een lichtere huidskleur.

In dit filmpje bespreekt hij een protocol van een Amerikaanse Universiteit met onder meer een advies over supplementen als profylaxe (vanaf 18.30). Met dus onder meer ook vitamine D erin. Even meeschrijven en je hebt desgewenst een boodschappenlijstje:


https://youtu.be/eZt-J6UcTXU

Ad Hombre

Ad Hombre

28-10-2020 om 21:24

Elena

"Dit voorjaar ging het land al acht weken op slot toen de pandemie een eerste piek bereikte, maar nu blijven de scholen wel open, zei Macron."

We gaan sowieso de komende tijd leren hoe noodzakelijk het sluiten van de scholen is.

Israel is een mooie benchmark. Daar sloten ze de scholen wel (naast de rest van het land) en dat werkte in ieder geval weer heel goed.

Diversiteit Elena

https://nl.wikipedia.org/wiki/Christelijke_denominaties_in_Nederland
Het heet 'evangelische'. Evangelistisch bestaat eigenlijk niet als woord. Een evangelist is iemand die de 'goede boodschap' naar de mensen brengt.
Evangelisch noemen christenen zich die zich meer met emoties en gaven bezighouden. (tongenspreken, genezen, opnieuw geboren). Vaak Pinkstergemeenten genoemd, tijdens Pinksteren had je de uitstorting van de Heilige Geest met al die gaven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Christelijke_denominaties_in_Nederland
Gereformeerd zegt op zichzelf nog niet zoveel. Je hebt bijvoorbeeld 'oud gereformeerd' of 'bevindelijk gereformeerd' de orthodoxe protestanten waar Maarten 't Hart over schrijft, en Franca Treur, en Jan Siebelink.
Dit zijn meer mensen van het woord en niet met de expressie van emotie. In uiterste vorm zingt men nog met hele noten, niet teveel franje, geen kerstboom.
En de vraag of God je wel in het paradijs gaat binnenlaten. Daarvoor kun je aanwijzingen opdoen in het leven. Maar het blijft spannend, en ja soms ook angstig, tot het laatste moment.

Het zijn traditionele en modernere gemeenschappen die er een bloeiende praktijk op nahouden. Allemaal rond de geschiedenis en de verhalen van Jezus en de bijbel.

Einde preek.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

28-10-2020 om 22:46

Poepoe Elena

Dankjewel hoor, voor je spiegel. Ik kan er weer tegen.

ElenaH

ElenaH

29-10-2020 om 07:03

'We gaan sowieso de komende tijd leren hoe noodzakelijk het sluiten van de scholen is.'

Dat is de vraag. Er zijn steeds meer mensen die zich tegen de maatregelen keren. Niet alleen in Nederland, ook in de landen om ons hern. Ga dan maar eens uitzoeken waar de besmettingen vandaan komen. Dat lukt ons nu in 80 % van de gevallen ook al niet.

Ook in Israel blijft het virus aanwezig. Naast de scholen zijn daar ook alle kledingwinkels, restaurants en winkelcentra gesloten. Op straat zijn mondkapjes verplicht. En je mag niet verder dan één kilometer van je huis reizen. Dus weet je niet of het verschil nou in de schoolsluiting zit.
Bovendien, zodra de maatregelen een fractie versoepeld worden, steekt het virus weer de kop op. Moet je dan scholen twee jasr sluiten, tot iedereen een vaccin heeft gekregen? Dat is niet realistisch.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-10-2020 om 07:46

Elena

Ik geloof dat je me niet goed begrijpt. Als we een lockdown doen en de scholen open houden en het helpt geen biet weten we dat een lockdown zonder scholen vrij zinloos is.

Lijkt me een waarheid als een koe.

ElenaH

ElenaH

29-10-2020 om 07:55

'Als we een lockdown doen en de scholen open houden en het helpt geen biet weten we dat een lockdown zonder scholen vrij zinloos is.'

Je begrijpt mij niet, denk ik ☺.

Dat geldt alleen als alle mensen zich aan alle maatregelen houden. Als mensen zich niet aan de maatregelen houden, zul je nooit weten of de scholen daadwerkelijk de (enige) bron zijn.

En er zijn steeds meer mensen, in heel Europa, die zich afzetten tegen de maatregelen.

Piep

Piep

29-10-2020 om 07:59

Frankrijk

Meer landen kiezen voor een vorm van lockdown zonder de scholen te sluiten. Frankrijk, UK, Italië. Dat doen ze echt niet voor niks. Sluiten van scholen is gewoon te schadelijk en goed onderwijs is een universeel recht. Ik ben blij dat ik niet in een land woon waar dat recht maar gewoon weer even een paar maanden wordt opgeschort. Ik vind zelfs dat ook het mbo hbo en de uni meer fysiek onderwijs zouden moeten geven. Ook daar levert online onderwijs veel schade en achterstanden op. Ik snap dat dat nu even niet kan hoor, maar wat mij betreft is dat het eersre dat versoepeld wordt. En niet de horeca (hoewel ik ze dat erg gun vind ik onderwijs en ontwikkeling van jongeren veel belangrijker).

Alleen in het zwartste scenario gaan de scholen dicht (maar dan eerst de sportscholen, dierentuinen, pretparken en nog veel meer). Gelukkig.

Piep

Piep

29-10-2020 om 08:01

Precies

Je houden aan maatregelen is een belangrijke factor, maar er is nog veel meer open dan alleen de scholen hé? Alle pretparken, het ov, alle winkels, sportscholen, seksclubs, contactberoepen, sauna's, etc etc.

ElenaH

ElenaH

29-10-2020 om 08:04

Bovendien

In Israel gingen op 18 september ook alle scholen dicht. We zijn nu bijna 6 weken verder, en nog steeds is het virus niet uitgebannen daar. Dat zou wel zo zijn als scholen zo'n verschil zouden maken.

ElenaH

ElenaH

29-10-2020 om 08:06

Ultraorthodoxen

'Maar het grootste verzet komt van de ultraorthodoxe joden. Juist bij deze groep was het aantal coronabesmettingen het hoogst: 40 procent van het totale aantal gevallen in Israël, terwijl de ultraorthodoxen slechts 12 procent van de bevolking uitmaken. Toch zijn de ultraorthodoxen vaak fel tegen de tweede lockdown.
De ultraorthodoxe joden vinden dat hun manier van leven bedreigd wordt door de strenge lockdown. Religieuze bijeenkomsten en scholing zijn essentieel voor hen. En daarom hebben de ultraorthodoxen besloten om hun scholen weer te openen. Ook al is dat officieel nog steeds niet toegestaan.'

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5192303/corona-strenge-lockdown-israel-voorbeeld-nederland-tweede-golf

Zoals sommige kerken hier dus.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-10-2020 om 08:17

Elena

OK, dat is waar. Is natuurlijk een kwestie van handhaving. In Israel hebben ze daar blijkbaar minder moeite mee.

Dat vage 'intelligente' gedoe van ons werkte waarschijnlijk maar een golf lang.

Ursula

Ursula

29-10-2020 om 09:00

Mwah

Dit verslag over de lockdown heb ik al eerder aangehaald in dit draadje:

"Mensen houden zich over het algemeen aan de regels, maar vooral omdat ze de boetes vrezen – zodra ze er onderuit kunnen komen, doen ze dat. Er is een zichtbaar verschil tussen hoofd- en zijstraten. Op de hoofdstraat draagt vrijwel iedereen een masker, in de smalle straatjes vrijwel niemand.

Dat geldt voor een religieuze wijk in Jeruzalem net zo goed als voor een hipsterwijk in Tel Aviv. „De winkels zien eruit alsof ze dicht zijn, maar ze zijn allemaal open”, zegt een tienermeisje in de ultra-orthodoxe wijk Bukharim. „Je moet alleen even kloppen. Iedereen weet dat.” Restaurantjes in Tel Aviv en Jaffa hebben met tafeltjes en linten afhaalloketten geïmproviseerd, al mogen ze officieel alleen bezorgen."

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/17/in-israel-helpt-harde-hand-prima-bi...

Volgens teletekst blijven de scholen in Duitsland ook open, al vraag ik me af of je dat zo generiek kunt zeggen. Het is tenslotte een bondsstaat.

https://www.trouw.nl/onderwijs/het-mbo-onderwijs-zakt-door-het-ijs-waarschuwt-de-mbo-raad~b7a785de4/

Wereldredders

"Dat vage 'intelligente' gedoe van ons werkte waarschijnlijk maar een golf lang."

Dat is de kwestie volgens mij niet.

Er zijn groepen die vinden dat ze de wereld moeten redden met samen bidden en zingen (van allerlei orthodoxe aard). Die blijven dat met alle geweld en veel toewijding doen, juist als de zaak penibel wordt.
Er zijn ook groepen die vinden dat ze de wereld moeten redden door samen te dansen en te schreeuwen tegen de coronamaatrdegelen. Ook zij worden alleen maar fanatieker van strengere maatregelen.

De situatie in Israel bewijst dat kleine groepen een groot aandeel kunnen hebben.

Toch zou ik niet naar een totalitair en collectivistisch systeem als China willen: alle neuzen gedwongen dezelfde kant op. Ook niet nu eens te meer blijkt dat dat voor het bedwingen van een epidemie heel efficiënt lijkt.

ElenaH

ElenaH

29-10-2020 om 10:34

China

'Toch zou ik niet naar een totalitair en collectivistisch systeem als China willen: alle neuzen gedwongen dezelfde kant op. Ook niet nu eens te meer blijkt dat dat voor het bedwingen van een epidemie heel efficiënt lijkt.'

Ik ook niet. Er zijn te veel andere situaties aan te wijzen waarin dat totalitaire en collectivistische systeem juist miljoenen doden tot gevolg had. Bovendien werkt het in China ook maar lokaal, want in Xinjiang wordt een nieuwe uitbraak verwacht.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1212214404/china-zet-zich-weer-schrap-voor-corona

bieb63

bieb63

29-10-2020 om 10:46

Tjor

Vit D: ja dat heb ik ook gelezen.... Interessant.

Elk nadeel....

https://www.npostart.nl/we-houden-vol/02-11-2020/VPWON_1324881

Medewerker in de musea horeca, stapt na 40 jaar over naar de kleuterklas aangezien hij lang geleden de pabo had gedaan. Vermoeiend maar hij wordt als man 'binnengehaald'.

Zonder corona had hij het niet gedaan.

Persconferentie 18.58 uur dinsdag NPO1

Ze zeggen 19.00 uur maar dan blijkt het al begonnen. Net zoals de laatste keer.

ElenaH

ElenaH

03-11-2020 om 06:52

Die man

'Vermoeiend maar hij wordt als man 'binnengehaald'.'

Hij werkt maar 2 dagen in de week en is daar al gesloopt van. Als een vrouw dat zou zeggen, zou ze als verwend prinsesje weggezet worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2020 om 10:26

ElenaH

Tel je zegeningen af en toe. De man heeft herontdekt dat hij enorm in zijn element is als onderwijzer. Dat is prachtig voor alle partijen. Zijn opmerking over de impact op hem zelf deed mij vooral glimlachen. Hij bevestigde dat het inderdaad een zware baan is. Als je er per se negatief mee om zou willen gaan, kun je zeggen dat het jammer is dat buitenstaanders te licht denken/dachten over de inhoud van het onderwijzersbestaan. Zowel mannen als vrouwen doen dat.

Flavia

Flavia

03-11-2020 om 10:38

Kaaskopje

nee, het is wat ElenaH zegt, als vrouw wordt je met diezelfde baan gezien als prinsesje want je werkt part-time, veel vakanties etc. Als man is het net als een papa-dag, ineens heel bijzonder.

Als vrouw mag je het blijkbaar niet zwaar vinden in 2 dagen, als een man het zegt wordt het in eens als waar aangenomen.
Kunnen vrouwen dan niet goed de inschatting maken, zijn onze beoordelingen / belevingen minder waardevol als die van mannen? Dat zit achter de opmerking van ElenaH

Aagje Helderder

Aagje Helderder

03-11-2020 om 12:26

Nou

als je na 40 jaar die overstap maakt, vind ik je een held. En ik denk dat zowel mannen als vrouwen dan met 2 dagen werken gebroken zijn. Als je hier 40+jaar geleden je opleiding voor hebt gedaan, ondertussen dus ook al niet meer piepjong bent en al die tijd ander werk had, lijkt het me dat je niet zo maar ineens een hele werkweek in je oude nieuwe vak maakt.

Van wie is trouwens de term ‘prinsesjes’ (al dan niet voorzien van ma-di-do) gekomen? Het zou zo maar eens van vrouwen kunnen zijn. Die nemen elkaar natuurlijk nogal eens de maat. Doe ik ook hoor en ik ben erg van economische zelfstandigheid voor vrouwen. Maar ik vind ook wel dat je er erg zuur mee om kunt gaan. Hier dus.

ElenaH

ElenaH

03-11-2020 om 12:31

Prinsesjes

'Van wie is trouwens de term ‘prinsesjes’ (al dan niet voorzien van ma-di-do) gekomen?'

In ieder geval van Elma Drayer in haar boek uit 2010.

Lex

Lex

03-11-2020 om 12:43

prinsesje

Maar als een vrouw na 40 jaar de overstap had gemaakt was ze ws nog steeds uitgemaakt voor prinsesje. Ja inderdaad juist ook door andere vrouwen. Vrouwen zijn de dragers van dit soort dubbele moraal. En als je er iets van zegt, word je uitgemaakt voor 'zuur'.
Misschien is het wel zo dat pas als vrouwen niet meer meegaan in dit soort pamperen van mannen en extra streng zijn voor andere vrouwen (kan zomaar een verdedigen van de eigen dubbele belasting in zitten "ik doe het ook dus jij moet het ook kunnen"") er pas echt wat verandert vwb die dubbele moraal.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2020 om 12:48

Wat Aagje zegt

als je na 40 jaar die overstap maakt, vind ik je een held. En ik denk dat zowel mannen als vrouwen dan met 2 dagen werken gebroken zijn===

Toen ik na lange en kortere onderbrekingen weer ging werken, lag ik de eerste week standaard op apegapen. Ik, om 10 uur al knikkebollen op de bank, tsss.... Zo hoorde ik zijn verhaal ook. Hij was het niet (meer) gewend en dat was te merken. Om daar nu weer verongelijkt op te reageren, vind ik flauw. Vandaar "Tel je zegeningen".

ElenaH

ElenaH

03-11-2020 om 13:09

Tsja Kaaskopje

Jij bepaalt toch niet wat anderen mogen denken en schrijven?

Bovendien, de zure reacties op mijn constatering dat áls (!) een vrouw dit gezegd had, ze voor prinsesje uitgemaakt zou worden, bewijzen mijn punt. Want nu is het een man, en moeten we applaudiseren en buigen voor het feit dat hij zich laat omscholen voor 2 dagen per werk. Als een vrouw dat zou doen, zou het als kapitaalvernietiging gezien worden.

https://www.nrc.nl/nieuws/2006/03/22/geen-baan-na-studie-is-kapitaalvernietiging-11100563-a252750

Bovendien, tel je zegeningen? Serieus? Omdat één man 2 dagen per week voor de klas staat? 154.000 mensen doen dat al jaren, in het basisonderwijs alleen al!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

03-11-2020 om 13:32

Elena

Dat bewijst het juist niet. Ik vind dat iedereen die dit zou doen een held is. Man en vrouw.

Ik vind jouw opmerking in #171 en ook die in #178 pas zuur. Het gaat niet om iemand die dit al jaren doet, maar die na jaren iets heel anders iets ouds weer oppakt. Ik vind hetzelfde van mensen in de zorg die al lang iets anders deden maar nu weer aan het werk gaan omdat er nood is. Ik vind dat bijzonder. Ook als het om kleine aanstellingen gaat.

Ik word er ook wel een beetje moe van als van alles een man-vrouw-ding gemaakt wordt en als heel veel van een negatief label wordt voorzien. In dit geval ben ik meer als kaaskopje: zie er iets goeds of moois in. Dat brengt je verder dan over alles zuur te doen.

ElenaH

ElenaH

03-11-2020 om 14:01

Aha

'Ik vind hetzelfde van mensen in de zorg die al lang iets anders deden maar nu weer aan het werk gaan omdat er nood is. Ik vind dat bijzonder. Ook als het om kleine aanstellingen gaat.'

Aha. Vandaar al die juichende draadjes op dit forum toen Marga Bult weer in de zorg ging werken.

Oh, wacht, DIE WAREN ER NIET.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

03-11-2020 om 14:59

Huh Elena????

‘Aha. Vandaar al die juichende draadjes op dit forum toen Marga Bult weer in de zorg ging werken.

Oh, wacht, DIE WAREN ER NIET.‘

Ja dus? Wat is de reden dat je dit nu zo meldt? Moesten die draadjes er zijn dan? Mag ik iets niet gewoon positief vinden zonder het hier op het forum zetten? Het feit dat ik daar geen juichend draadje over gestart ben, maakt dat dat mijn opmerking van nu ongeloofwaardig zou zijn?

Echt heel raar kort door de bocht dat je dat aan elkaar lijkt te koppelen. Ik zet het meeste van wat ik vind, ervaar, doe of laat namelijk niet hier op het forum.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.