Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

15-01-2021 om 21:15

Corona maatregelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
IngeR68 schreef op 23-02-2021 om 10:42:

[..]

Ik vind het niet halen van je bsa-norm door de coronamaatregelen, en daardoor een andere, minder interessante of geschikte studie moeten uitkiezen, wél verwoestend. Dat hele gezwets over hersenchirurgen die best gelukkig kunnen worden als concierge is aan mij niet besteed. Tel gerust je zegeningen, maar doe niet alsof corona 'een kans' is. Daarmee ontken je de problemen die er echt zijn en die voorkomen hadden kunnen worden.

Ik denk dat dat veel genuanceerder ligt. Ik ken maar weinig mensen die uiteindelijk werken in het vakgebied waarin ze zijn opgeleid, al zijn die er natuurlijk wel. Maar voor de banen van de toekomst is nog helemaal geen opleiding, omdat we nog helemaal niet weten wat dat voor banen zijn. Bovendien moeten we door de snelle veranderingen ons leven lang blijven leren. Dus als je nu niet de opleiding van je keuze kunt doen, komen er vast nog mogelijkheden om dat later wel te doen.

Een alternatieve studie moeten kiezen dan je eerste keus bestond ook al voor corona, om diverse redenen. En ja dat is zuur. Maar roepen dat dat verwoestwnd is, DAT is pas verwoestend.

Kijk eens naar de definitie van gezondheid van Machteld Huber. Die gaat over het vermogen je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van het leven.

De bakens kunnen verzetten is een teken van gezondheid.

Ali

Ali

23-02-2021 om 13:07

Laten we wel goed blijven bedenken hoe pubers denken, hoe hun brein nog lang niet uitontwikkeld is, wat ze nodig hebben om zich te ontwikkelen, hoe ze vooral gaan voor zeer korte termijn denken, snelle oplossingen en stevige prikkels, dus gewoon, hoe een puberbrein van nature werkt.

Dan kan er wat genuanceerder gekeken en geoordeeld worden over wat ze allemaal moeten zijn én doen in de ogen van volwassenen. Ze moeten positief denken, veerkracht hebben, het glas halfvol zien, solidair zijn, en die hele lange lijst die regelmatig hier en in de media voorbij komt. Het liefst opgesomd door volwassenen die zich kennelijk helemaal niet (meer?) kunnen inleven in jonge mensen.

Mensen die lekker in hun vaste baan zitten in hun huis hebben zo makkelijk praten. Kinderen moeten alles nog opbouwen,  zitten vol plannen, zien die plannen telkens weer sneuvelen terwijl ze alleen op hun kamer zitten om online een slap aftreksel van het onderwijs te volgen. Onderwijs dat normaal gesproken een stevige fundering legt voor de toekomst, ook als je later een andere kant op gaat. Terwijl ze helemaal geen risico lopen met het virus. 

Dat is gewoon een hele lastige situatie,  waar je best enorm van mag balen. Als sociale jongere kun je nu ook gewoon heel weinig doen om dat op te lossen als je je aan de regels wilt houden. Mijn kinderen hoeven zich dus ook niet aan de regels te houden. Het is ongezond voor ze. Als de overheid hun belangen niet beschermt dan doe ik dat zelf. Ook nu weer hoor je helemaal niks over hbo en uni. Dat moet echt anders. En snel ook. 

Ali schreef op 23-02-2021 om 13:07:

Laten we wel goed blijven bedenken hoe pubers denken, hoe hun brein nog lang niet uitontwikkeld is, wat ze nodig hebben om zich te ontwikkelen, hoe ze vooral gaan voor zeer korte termijn denken, snelle oplossingen en stevige prikkels, dus gewoon, hoe een puberbrein van nature werkt.

Dan kan er wat genuanceerder gekeken en geoordeeld worden over wat ze allemaal moeten zijn én doen in de ogen van volwassenen. Ze moeten positief denken, veerkracht hebben, het glas halfvol zien, solidair zijn, en die hele lange lijst die regelmatig hier en in de media voorbij komt. Het liefst opgesomd door volwassenen die zich kennelijk helemaal niet (meer?) kunnen inleven in jonge mensen.

Ik weet nog heel goed hoe ik was als puber en dat was niet evenwichtig en niet verantwoordelijk. Het gaat niet over wat ze 'moeten'. Ze 'moeten' helemaal niks. Het is je wens als ouder dat ze leren om zich door het leven heen te navigeren, dat ze het gevoel hebben dat ze stuur van hun eigen leven in handen hebben en dat ze in grote lijnen kunnen doen wat ze belangrijk vinden, kunnen leven naar hun aard. En dat onder 'alle omstandigheden'. Het is niet iets objectiefs. Doen wat je wil of belangrijk vind, is afhankelijk van de situatie. Die moet daar mogelijkheden voor bieden en of je moet daar mogelijkheden voor kunnen creëren. Ook in een situatie die je niet wil, kun je naar je waarden handelen. Natuurlijk kunnen pubers dat niet perfect. Ik vind dat als volwassene trouwens ook helemaal niet gemakkelijk. Het is het ideaal. Ik erger me er ook wel eens aan dat het, als je opiniestukken leest, net lijkt of dit soort dingen heel gemakkelijk zijn. Terwijl ze natuurlijk heel erg moeilijk zijn! 

"Mijn kinderen hoeven zich dus ook niet aan de regels te houden. Het is ongezond voor ze."

Dit vind ik dus een hele lastige! Ja, je hebt als ouder een verantwoordelijkheid naar jóuw individuele kind en die draag je naar eer en geweten. Maar in hoeverre heb je als individu zicht op de context en draag je daar medeverantwoordelijkheid voor? Ik had laatst een gesprek met een moeder die haar kind geregeld naar feestjes liet gaan. Haar man vertelde vervolgens hoe oudere klanten in zijn winkel zich gedragen: over balies leunen in de richting van het personeel, geen zin hebben in mondkapjes, geen afstand houden, lopen hoesten, vertellen dat ze ziek zijn maar toch even ... etc. En terwijl ik haar overwegingen goed snapte en me zijn perspectief ook goed kon voorstellen ("We doen dit voor jullie?!?!") betrapte ik me op de wrokkige gedachte: omdat jullie kind en zijn vrienden feestjes hebben, kan míjn kind niet naar school en valt zijn leven langzaam uit elkaar. Wat is hier nou belangrijker?

Soms ontkom ik niet aan de gedachte dat als iedereen zich aan de regels had gehouden, het niet zover had hoeven komen met de maatregelen. Maar ja, wat kopen we daar nou voor. En intussen zijn de grootste lulletjes rozenwater het meest de klos. Oh nee, die leven naar hun waarden! Sorry, ik schoot even in de pubermodus .

Lastig vind ik het ook hoor. Maar ik heb deze keuze wel weloverwogen gemaakt. Mijn kinderen zijn echt niet geschikt voor weinig sociaal contact. Dat schaadt hen meer dan een beetje en het duurt te lang.  Dat is voor anderen misschien wel anders. 

Dat betekent wel dat wij als ouders extra voorzichtig zijn, zodat een eventuele besmetting bij ons stopt. Wij werken alleen maar thuis,  houden afstand van onze ouders. Onze kinderen dragen mondkapjes en houden afstand bij opa en oma. In het ov zal mijn student nooit bij een oudere in de buurt gaan staan of zitten. Dat hoefde ik niet te zeggen, dat doen ze zelf. Zij zien het best scherp: het is niet erg als zij besmet raken, zo lang ze maar geen zwakkeren besmetten. 

Wat betreft een langere lockdown. Ik heb nooit gedacht dat dit voor april wezenlijk zou veranderen vanwege het griepseizoen. 

Pief, vind je dat dan eerlijk? Jij kunt een eventuele besmetting door het gedrag van je kinderen stoppen door zelf weinig contacten te hebben. Maar mijn kinderen bijvoorbeeld, (en dat geldt natuurlijk voor veel kinderen) daarbij kan dat weer niet. Zowel man als ik moeten buitenshuis werken, hebben daar veel contacten en niet ieder contact is volledig verantwoord mogelijk. Doordat ik zoveel verplichte contacten heb ben ik extra voorzichtig met ouderen en kwetsbaren, zo zie ik mijn ouders bijv nauwelijks of niet.

Kinderen zoals de jouwe maken het voor kinderen zoals de mijne (die zich echt wel aan de maatregelen houden) ook extra moeilijk zich eraan te houden. De last van de maatregelen dus plus nog extra het gegeven dat anderen zich daar dan niet aan houden.  Hoe zie je dat? 

Ik ken eerlijk gezegd in mijn omgeving helemaal geen kinderen die zich aan de maatregelen houden, en ik ken er echt heel veel. En alle ouders faciliteren dat ook. En volgen zelf wel de regels. Zoals wij dus. 

En nee, ik zou mijn kinderen niet thuis houden omdat het anders oneerlijk is voor mensen die zich wel aan de regels houden. Daarvoor duurt het te lang en zijn de gevolgen voor hen te groot. Bij de één ben ik bang voor stagneren van de sociale groei, bij de ander voor depressie. Bovendien blijft het beperken van bezoek een advies, dat volg je op of niet. En als laatste denk ik niet dat we anderen benadelen, want ik geloof niet dat we dit virus midden in de winter ver genoeg kwijt raken. Wat we ook doen.

Ik ken ook geen kinderen die zich aan de regels houden. Met 3 tieners in huis met verschillende vriendengroepen, op verschillende scholen en verschillende sportclubs en daarnaast veel kinderen in mijn familie en een kindrijke omgeving ken ik echt heel veel kinderen tussen de 12 en 18 jaar. Geen van hen zie ik consequent 1,5 meter afstand houden van anderen. Ook spreken de kinderen die ik ken regelmatig af, ook met meer dan 1 persoon.

Daar kan je van alles van vinden maar dit is denk ik echt de realiteit. 

Ik heb het als ouder inmiddels ook geaccepteerd. Tijdens de eerste lockdown waren wij nog best heel streng maar het duurt te lang.

Zelf hou ik me wel aan de regels en de mensen in mijn omgeving doen dit ook. Ik ben ook zeker niet tegen de regels maar ik zie dat het bij kinderen echt niet meer werkt.

Jongeren hebben het zwaar

Ik hoop  dat de meeste mensen die twee, drie, vier keer zo oud zijn als pubers/jongeren willen accepteren dat deze tijd moeilijk is voor jongeren. Als ik bedenk wat mijn gedrag was vroeger, dan stond dat toch wel in het teken van contact met leeftijdsgenoten, gedoetjes met verliefdheden e.d.. Ik kan me daarom goed voorstellen dat de huidige situatie beroerd is. En toch bekruipt me soms ook het gevoel dat je jongeren ook ellendig kunt práten. Als je zoals nu dag in dag uit hoort hoe ellendig het leven nu is voor een kind of puber, dan kan dat ook bijdragen aan dat een kind/puber extra in een negatieve spiraal terechtkomt. Als volwassen mensen al zeggen dat we er ellendig aan toe zijn, nou... dan is het echt goed mis! Een gezin wat ik ken is daar ook wel een voorbeeld van. Lieve moeder, lief kind, maar erg beschermend. Arm kind, kon moeilijk wennen op school, ik heb m maar opgehaald. Arm kind, zo zielig, moet steeds huilen door de situatie, ik laat hem niet alleen, of ik breng hem naar die en die (kind is 13). Ik mag dat niet bagatelliseren, het kind ervaart absoluut lastige emoties, maar als je daar volledig in meegaat, helpt dat ook niet.

Maar welke regels bedoel je dan, Pief? Meer bezoek ontvangen dan 1 persoon? Of naar feesten gaan met 100 leeftijdsgenoten? Want daar zie ik nogal een verschil tussen. En die ene persoon ontvangen blijkt dus een advies te zijn en geen regel. Had ik dus eerder ook niet begrepen, maar daar is dus wel iets ruimte om van af te wijken. Zelf heb ik twee pubers en eentje houdt zich aan de regels, maar heeft ook weinig behoefte aan sociale contacten. Hij vindt het bij wijze van spreken al lastig als ik met hem afspreek dat we samen naar opa en oma gaan. Dat mag niet, vindt hij. Zelfs als mijn ouders het prima vinden. De ander is inmiddels 19 en spreekt zeker niet met grote groepen af, maar wel af en toe met meerdere vrienden. En dat laat ik toe, ik kan haar moeilijk vastbinden. 

En nog even over die versoepelingen. Waarom niet de sportscholen ook openen voor jongeren onder de 25? Dat kan toch makkelijk? Nu mogen ze wel buiten sporten, maar dan moeten ze maar net lid zijn van een vereniging en dat ook willen. Mijn dochter wil gewoon naar de sportschool. 

Verder heb ik me verbaasd dat de rijscholen nu toch opeens weer open mogen. Daar zie ik dan echt nog wel een risico in, je zit toch zeker een uur tot anderhalf uur bij elkaar in een kleine ruimte. En een instructeur ziet dan ook nog meerdere leerlingen op 1 dag. En zwemlessen voor kinderen nog steeds niet? Dat vind ik echt de grootste misser! De rest was natuurlijk al uitgelekt dus geen verrassing.

Het gaat meestal om groepjes van een stuk of zes vrienden. Soms iets minder  maar niet meer. Ze hebben beiden een vaste groep, dus het wisselt niet. Dus nee, geen feesten onder een viaduct. Hoewel ik denk dat daar (want buiten) ook niet zoveel besmettingen uit voort komen. 

Sportscholen, idd. Maar ik vind die niet alleen van belang voor jongeren. Maar juist ook voor onze kwetsbaren, de grote groep niet al te gezonde en niet al te fitte mensen. Zo veel belangrijker dan die kapper. Ik snap dat mentale stukje wel. Maar ook dat stukje is iets dat we in ons hoofd hebben, en waarvan we  kunnen kiezen dat te veranderen. Als niemand naar de kapper gaat dan veranderen vanzelf ook de normen over hoe we uit zouden moeten zien. 

Misschien kunnen scholen afspraken maken met zwembaden met een buitenbad? Dan kunnen ze eind maart/begin april alweer beginnen met zwemles. Misschien wel eerder, want ik las dat het De Mirandabad buiten verwarmd water heeft. 

Je mag alleen geen gebruik maken van de paskamers. Als je kleding maar droog ligt.

MIjn dochter gaat nu overdag sporten bij dezelfde bootcamp club, die gaan weer beginnen. Ze kan niet meer in de avond want dan komt ze niet op tijd thuis. Ze zijn het nu aan het uitzoeken, ze gaat met een vriendin, nou ja, die vriendin zit in dezelfde bootcampgroep. Dat is altijd buiten en de leiding houdt zich strict aan de regels.

Ik heb nog zwemles gehad in een buitenbad. In de vroege ochtend voor je naar school ging. 

Inderdaad, mijn kinderen houden zich ook niet aan de regels. Net als hun vrienden/vriendinnen. Ze gaan niet naar illegale feestjes of zo maar ze spreken wel veel met hun vrienden af, komen bij elkaar thuis in groepjes, houden geen afstand van elkaar.... Bij sommige ouders mogen ze niet in huis samenkomen maar die hebben dan weer in de garage/schuur een hangplek ingericht zodat ze toch ergens kunnen afspreken. 

Verder hoop ik wel echt dat de scholen vlug weer open mogen. Mijn pleegzoon gaat dit jaar niet halen, dat weet ik nu al. Ik hoop dat we hem volgend jaar zo ver krijgen dat hij toch weer naar school gaat en het vmbo afmaakt want anders zal het wel mbo1 worden.  Ik hoop dat hij de motivatie kan opbrengen. Hij werkt op dit moment veel en trekt zich van school nauwelijks wat aan. 

Mijn dochter zal wel overgaan op het nippertje en hopelijk kan ze volgend jaar de hiaten wat invullen en loopt ze dan niet vast.

Mijn zoon houdt zijn schoolwerk wel heel goed bij dus dat is geen enkel probleem. Overigens is hij van de drie tieners degene die het mentaal het zwaarst heeft. School gaat hem goed af maar hij mist de routine, zijn vrienden en zijn hobbies (die ook met de versoepelingen nog niet echt kunnen.)

Pleegzoon is minder sociaal en werkt graag dus die komt de dagen wel door al merk ik wel dat hij het ook steeds lastiger vindt. Hij maakt zich ook veel zorgen over de pandemie en hoe het verder moet en de toekomst dus hij kan enorm lopen te malen en wordt er vrij angstig van.

Dochter heeft gelukkig vooral hobbies die wel kunnen op dit moment dus dat maakt het makkelijker. Mentaal kan zij het beter aan dan de twee jongens. 

Maar het is wel duidelijk dat er echt binnenkort wat moet veranderen, we redden het nog wel een paar maanden maar de rek is er echt wel uit. 

Mijn jongste kinderen hebben het duidelijk het makkelijkst, die gaan ook gewoon naar school, spelen met hun vriendjes... maar natuurlijk missen ook zij van alles en hebben ze het vaak over wat ze straks allemaal willen/mogen doen.

Maar als kinderen, mits onder de 18, onderling geen afstand houden, kun je toch niet zeggen dat ze zich niet aan de maatregelen houden? Die regel geldt niet voor hen. De kinderen die ik ken, houden zich wel aan de maatregelen. Ze gaan hooguit met een vriend of vriendin wandelen. Ze gaan vrijwel niet op bezoek, maar als ze een keer gaan, houden ze rekening met de één bezoeker regel. Ze zijn dus wel wat jonger, onder de achttien. Sommigen doen eindexamen en mogen wel naar school, dat scheelt. 

Tango1970 schreef op 23-02-2021 om 23:17:

Een bekende van mij is examinator bij het CBR. Een examinator doet 8 a 9 examens per dag. Die zit dus per week met 40 verschillende mensen op korte afstand langere tijd in een auto. Van de 700 examinatoren zijn er 20 besmet in de periode dat er geexamineerd werd. Ongelooflijk weinig dus gek genoeg. 

https://www.vo-raad.nl/nieuws/laatste-nieuws-rond-corona-en-onderwijs

We hebben de bijdrage van kinderen en jongeren de hele tijd veronachtzaamd en te weinig van ze gevraagd, dus dat gaat zeker nog een dingetje zijn.

Er is iedereen blijkbaar ingeprent dat anderhalve meter niet nodig is en daarop is men ingesteld. Gisteren was de kinderrarts bij Een Vandaag duidelijk: scholen open, mits maatregelen, ook voor scholieren. Maar de leerkrachten, of directie?, in het programma begonnen beiden over de onmogelijkheid om met anderhalve meter om te gaan.

Die gaan het slapjes vragen. Kans gemist.

Er zijn vast weer scholen die het wel goed gaan doen en ook ouders kunnen jongeren helpen zich wel aan de regels te houden. Het is niet erg als het een keer niet lukt, maar om het niet te vragen, dat is heel onverstandig gezien de mogelijke besmettingen.

"23 februari: Elke leerling weer naar school: een belangrijke eerste stap

Het kabinet heeft besloten dat alle leerlingen in het voortgezet onderwijs vanaf 1 maart weer naar school mogen, mits zij 1,5 meter afstand tot elkaar (en uiteraard tot het onderwijspersoneel) houden."

IngeR68

IngeR68

24-02-2021 om 08:18

Claire56 schreef op 23-02-2021 om 13:06:

Een alternatieve studie moeten kiezen dan je eerste keus bestond ook al voor corona, om diverse redenen. En ja dat is zuur. Maar roepen dat dat verwoestwnd is, DAT is pas verwoestend.

Mijn dochter kan nu geen docent klassieke talen worden. Iets waar ze zich al jaren op verheugd. Dat is wel verwoestend, want ze heeft geen idee wat ze nu moet kiezen als studie. Ik heb jouw toestemming niet nodig om mee te leven met mijn dochter. 

IngeR68 schreef op 24-02-2021 om 08:18:

[..]

Mijn dochter kan nu geen docent klassieke talen worden. Iets waar ze zich al jaren op verheugd. Dat is wel verwoestend, want ze heeft geen idee wat ze nu moet kiezen als studie. Ik heb jouw toestemming niet nodig om mee te leven met mijn dochter.

ik begrijp 'technisch' gesproken niet helemaal waarom dat niet kan? Wordt de studie niet meer aangeboden na dit jaar, of kan ze wellicht niet de cijfers halen die nodig zijn?

gr Angela

Angela1967

Ik vul dit nu in, maar misschien omdat haar dochter een bindend studie advies heeft gekregen en niet door mag?

Ik snap niet dat ze dit jaar niet gewoon een “niet bindend studie advies” geven. Kun je zelf bedenken of het door de omstandigheden komt of dat de studie echt te hoog gegrepen is.

Ik heb zelf (lang geleden) een NBSA gekregen om te stoppen. Ik was in mijn eerste jaar een paar maanden ziek geweest en heb de keuze gemaakt om door te gaan. En heb in 5 jaar mijn studie scheikunde afgerond. Een studie die bijna niemand in 4 jaar deed.

Over kinderen en maatregelen: ja, de mijne houden zich er wel aan. Mijn 18-jarige heeft al tig uitnodigingen voor huisfeestjes afgeslagen. Vanmiddag gaat hij voor het eerst bij iemand (buiten) chillen. Mijn 13-jarige spreekt alleen buiten af, hij mag deze week wel ergens logeren als hij 1,5 m afstand houdt.

Overigens doen ze dit voor mij. Ze willen me nog even houden. Gelukkig kan ik binnenkort een uitnodiging voor mijn 1e vaccinatie verwachten.

AnneJ schreef op 23-02-2021 om 23:28:

Misschien kunnen scholen afspraken maken met zwembaden met een buitenbad? Dan kunnen ze eind maart/begin april alweer beginnen met zwemles. Misschien wel eerder, want ik las dat het De Mirandabad buiten verwarmd water heeft. 

Waarom de scholen? Zwemlessen worden toch niet georganiseerd vanuit school? Bij de meeste scholen is het schoolzwemmen afgeschaft. Of bedoel je zwemscholen? Het is wel een goed idee. Hier is het buitenbad sinds een paar weken ook open voor vrij zwemmen. De temperatuur is 21 graden, dus te koud voor zwemlessen, maar zal vast wel warmer kunnen. Ik vind het gewoon erg zorgelijk dat dit stil ligt. Ik heb een neefje van 8 die mede hierdoor nog steeds geen A-diploma heeft. En zo hoor ik meer van dit soort verhalen.

Als je een negatief bsa hebt, kun je wel aan een andere universiteit studeren, toch? Klassieke talen kun je behalve in Leiden ook aan de UvA studeren, zie ik. 

En je kunt bezwaar maken. Hier is het bsa trouwens opgeschort. Het is sowieso dubieus om het nog te handhaven, want het wordt afgeschaft. 

https://nos.nl/artikel/2365515-meer-zwembaden-open-na-populariteit-in-amsterdam-zien-echt-alle-groepen-komen.html

Als ik het goed lees mag er geen les gegeven worden maar je mag individueel, met je huishouden/gezin, zwemmen.

En het hangt af van de gemeente want men verwacht dan wel meer bewegingen van mensen onderweg.

Maar anders zou ik inderdaad ook scholen, sommige scholen hebben nog wel schoolzwemmen, buiten laten zwemmen. Afgezien van schoolzwemmen in een binnenbad gingen de kinderen van de hogere groepen hier met de fiets naar het buitenbad in een voorjaar.

Ik hoop dat er door de besprekingen vandaag in de 2e kamer toch iets meer, buiten, mogelijk wordt.

Ik stoor me bij het debat overigens aan het verkiezingsgedoe. Iedereen moet even afgeven op de regering en de fouten er in wrijven. Ik zou graag horen dat men pleit voor meer mogelijkheden waar het zou kunnen. Maar waar men dat al doet gaat het zonder rekening te houden met de stijgende besmettingen.

Vanmorgen bij de briefing van Van Dissel zag ik wel het ventileren op een instructiekaart staan. Ik hoor het nog te weinig.

Volgens mij is er meer mogelijk, zeker gezien de moeite die sommige winkels en horecazaken doen om het veilig te doen, maar ventilatie is nog niet in het vocabulair opgenomen. Terwijl ik ook Rutte hoor zeggen dat het nu juist zo belangrijk is om je aan de basismaatregelen te houden. Daar zit voor mij ook de winst.

We hopen er maar weer het beste van. En zelf voorzichtig zijn.

IngeR68

IngeR68

24-02-2021 om 12:29

Angela1967 schreef op 24-02-2021 om 08:44:

[..]

ik begrijp 'technisch' gesproken niet helemaal waarom dat niet kan? Wordt de studie niet meer aangeboden na dit jaar, of kan ze wellicht niet de cijfers halen die nodig zijn?

gr Angela

Bij een negatief bsa mag je minstens vijf jaar deze studie niet doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.