Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

burgerhulpverlener


Angela67

Angela67

29-10-2016 om 11:12

niet mogen?

wie niet mogen?
waarom draagt iemand dan zo'n penning?
moet je het op je voorhoofd tatoeëren dan?
gr Angela

Angela67

Angela67

29-10-2016 om 11:15

website

Als u deze penning zichtbaar draagt, zal dit opgemerkt worden bij reanimatie. Volgens de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBo) mag u dan niet worden gereanimeerd.

https://www.nvve.nl/waardig-sterven/niet-reanimeren-penning

EHBO’er en de niet-reanimerenpenning

* In het handboek van het Oranje Kruis staat dat een EHBO’er de reanimatie niet hoeft te starten als de penning aanwezig is. * De EHBO’er mag niet op zoek gaan naar de penning, omdat dit tijdverlies betekent. Mensen die wel gereanimeerd willen worden kunnen dan namelijk tekort worden gedaan. Mocht de EHBO’er bij het ontbloten van de borst een penning aantreffen, dan kan hij stoppen met reanimeren. Hij mag ook doorgaan tot professionele hulpverleners aanwezig zijn. De professionele hulpverlener dient de penning te respecteren en te stoppen of niet te beginnen met de reanimatie.

>> dus ik wil niet dat een EHBO'er mij gaat reanimeren als ik zo'n penning draag. Of EHBO'ers moeten leren dat ook zij de penning respecteren.

Vraag aan degenen in dit draadje : als je de penning ziet, stop je dan?
Zo nee, waarom niet?

gr Angela

MargaM

MargaM

29-10-2016 om 11:30

moeilijk

Ik zou dénk ik in verwarring worden gebracht door een penning. Ik denk dat ik het stoppen aan de ambu zou overlaten, ik heb geen tijd voor gedachtes op dat moment en ik denk dat ik die niet zou hebben, Maar de verwarring echter wel. De ketting kan naar achteren gezakt zijn, er kan een sjaaltje over een tattoo hangen, nee, ik ga er niet naar op zoek en zal die bij toevallig ontdekken dénk ik negeren.
Ik ga het merken in januari, wat ze van me willen en wat ze daar zeggen zal ik respecteren en opvolgen.

Persoonlijk zou ik niet willen dat een ander dat voor mij zou beslissen.

tante Sidonia

tante Sidonia

29-10-2016 om 11:30

Zou mij kunnen opgeven als burgerhulpverlener kunnen opgeven, heb daar een beetje over nagedacht maar ben er toch huiverig voor.Ik ben bedrijfshulpverlener, kan reanimeren en het AED gebruiken en zal dit zeker doen. Ik werk zelf in de zorg dus als er in ons bedrijf iets gebeurt dan is er veel hulp nodig, een hele grote verantwoordelijkheid, dat is het sowieso in dit werk natuurlijk.
Maar als je ook in je priveleven burgerhulpverlener bent, ik zou er wat naar van worden in die zin dat je constant een soort aanwezigheidsdienst draait. Ik ben een beetje bang dat ik er veel druk door ervaar en mij moeilijker kan ontspannen.
Daarnaast vraag ik mij ook af of het gevaar niet bestaat dat er te veel gerekend gaat worden op deze hulpverleners; reden om ambulances minder in te gaan zetten, omdat het door de burgerhulpverleners wel iets rustiger aan kan?
Hoe gaat dat eigenlijk, op welke manier wordt je opgeroepen en hoe werkt het als je in de situatie zit dat je bijv. thuis niet wegkan om welke reden dan ook?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2016 om 11:42

Triva

Heb ik gezegd dat je niet meteen 112 hoeft te bellen? Ik probeer mij nu even te verplaatsen in de situatie en die situatie kan best ingewikkeld zijn. Ben je alleen, dan is het wel lastig om gelijkertijd te bellen en te handelen. Ben je met z'n tweeën dan belt de een en handelt de ander. Alles zou er op gericht moeten zijn dat het redden direct kan beginnen. Dus wat je al bellende voort al kunt doen is meegenomen. Wij hebben zelf ook een keer 112 moeten bellen en je krijgt gelukkig binnen een paar tellen iemand aan de lijn. Die zal zijn/haar best doen om de hulpverlener rustig te houden of te maken en loopt alle stappen door. Als je de stappen al kent, probeer je lijkt mij zéker om een ander te laten bellen, zodat je zelf geen tijd verliest. Dat lijkt mij het grote voordeel van een opgeleide burgerhulpverlener.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2016 om 11:47

Ik sluit me bij Tante Sidonia aan

Hoe gaat dat inderdaad in zijn werk?

Angela67

Angela67

29-10-2016 om 12:10

MargaM

Ik vraag me even af hoe je deze zin bedoelt: "Persoonlijk zou ik niet willen dat een ander dat voor mij zou beslissen." Je schrijft namelijk 'zal die bij toevallig ontdekken dénk ik negeren'.

Mijn beslissing om een penning te dragen betekent dat ik jouw inzet waardeer als je stopt met je reanimeerpoging (eerlijk gezegd, het gaat vooral om mijn moeder, die draagt zo'n penning; wat ik daarvan vind staat daar even los van, zij draagt 'm zeer weloverwogen).

Dus welke beslissing bedoel jij? Als op de cursus wordt gezegd dat je vooral de penning moet respecteren als je dat kunt (omdat dit het dichtst bij de verplichting van de professionele hulpverlening komt)?
Of bedoel jij dat als je zelf op de grond ligt met je penning om je hals en iemand ziet 'm?

gr Angela

Triva

Triva

29-10-2016 om 12:22

kaaskopje

Je begrijpt het blijkbaar niet... De persoon waar dit draadje om gaat wordt zelf gebeld als iemand anders 112 heeft gebeld!

MargaM

MargaM

29-10-2016 om 13:11

Angela

"Ik vraag me even af hoe je deze zin bedoelt: "Persoonlijk zou ik niet willen dat een ander dat voor mij zou beslissen." Je schrijft namelijk 'zal die bij toevallig ontdekken dénk ik negeren'.

Mijn beslissing om een penning te dragen betekent dat ik jouw inzet waardeer als je stopt met je reanimeerpoging (eerlijk gezegd, het gaat vooral om mijn moeder, die draagt zo'n penning; wat ik daarvan vind staat daar even los van, zij draagt 'm zeer weloverwogen).

Dus welke beslissing bedoel jij? Als op de cursus wordt gezegd dat je vooral de penning moet respecteren als je dat kunt (omdat dit het dichtst bij de verplichting van de professionele hulpverlening komt)?
Of bedoel jij dat als je zelf op de grond ligt met je penning om je hals en iemand ziet 'm?"

Ik wil zelf, en dat bedoelde ik, gewoon graag geholpen worden en wil niet (zonder penning)dat door iemand die denkt als bv AnneJ wordt besloten dat het voor mij genoeg is geweest. Maar misschien begrijp ik haar verkeerd, ik weet het niet.

Ik bedoel dus dat ik op de training uitleg krijg over de penning en ik die uitleg zal toepassen en respecteren. Ik zou jouw moeder dus niet reanimeren als mij dat wordt verteld op de training. Wel zou ik het haar zo comfortabel mogelijk maken, uit respect, niet omdat het helpt .

Penning

In verzorgingstehuis waar ik bijspring, werd uitgelegd dat de bewoners met een penning niet gereanimeerd worden. Tijdens een daguitje kreeg een bewoner een hartstilstand. Dede begeleider opende de bovenkleding en zag de penning. Als de wens van de bewoner wel op papier staat of bij familie bekend is, maar de persoon op het moment dat een hartstilstand plaatsvindt, geen penning of tattooe draagt, moet je reanimeren. De politie gaf in dit voorval achteraf zelfs aan dat als een begeleider bekend is met de wens en geen reanimatie had toegepast BIJ het ontbreken van een penning, ze zelfs strafbaar was geweest.

Dus vlugge check bovenlijf om te weten waar je aan toe bent.

MargaM

MargaM

29-10-2016 om 13:19

het wordt snel door elkaar gehaald: een burger hulpverlener/EHBO-er.
In elk geval gaat het in dit draadje dat de burger een seintje krijgt dat er iemand onwel is geworden in zijn/haar omgeving en gaat er dan naar toe om te helpen.
Een EHBO-er is iemand die het voor zijn/haar neus ziet gebeuren en ter plekke hulp verleent.
Beide mensen zijn opgeleid om die eerste hulp te verlenen, alleen wordt de burger hulpverlener er op afstand bijgeroepen door een melding op zijn/haar mobiel.

https://www.hartstichting.nl/reanimatie/aanmelden-burgerhulpverlener?gclid=CNSd4JPx_88CFYu6GwodylIJcw

Wat ik me afvraag: ga je naar elke melding? Hoe ga ik me voelen als ik een melding negeer omdat het niet uitkomt door welke reden ook?

Angela67

Angela67

29-10-2016 om 13:37

MargaM

dank je, ik snap m nu.
Ik denk dat mijn moeder dit heel fijn zou vinden
(en dat meen ik oprecht!)

gr Angela

Triva

Triva

29-10-2016 om 15:19

margam en kaaskopje

Een collega van mijn man doet het en toen hij het een aantal maanden had gedaan was hij nog nooit als eerste ter plaatse. Er zijn er altijd meerderen die gebeld worden. Hij wordt overigens ook gebeld als hij op zijn werk zit en hij heeft zich opgegeven voor zijn woonplaats dus dan kan hij al niet reageren.

Kaaskopje: klopt het dat je niet begreep wat een burgerhulpverlener is? Dat is dus niet zomaar een ehbo'er of iemand die iemand anders in elkaar ziet zakken. Die collega kreeg dus pas een melding als 112 al gebeld was, die hoeft hij dus niet te bellen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2016 om 16:36

Triva

Ja ik zat inderdaad op het verkeerde spoor. Vandaar mijn vraag om uitleg.

Teuntje

Teuntje

30-10-2016 om 11:57

Wat flanagan zegt

zo heb ik het ook geleerd. De penning 'werkt' alleen als hij gedragen wordt. Liggend op het nachtkastje, of iemand die zegt jamaar er is ergens een penning of niet-reanimerenverklaring van deze persoon, of dat heeft deze persoon mij verteld, dan moet je toch de reanimatie starten. Als iemand anders dan op zoek gaat en met de penning of de papieren boven water komt en het is duidelijk dat dat echt die persoon betreft dan kan er gestopt worden. Maar als je alleen staat dan kan dat niet en moet je gewoon beginnen.
Wat AnneJ vertelt over een persoonlijk begeleidster die zegt, nee hoor deze mevrouw wil niet gereanimeerd worden en dat er dan ook geen meer poging wordt gedaan is heeeel glad ijs. Dat kan eigenlijk niet. Stel dat de begeleidster later zegt oeps, oja, deze mevrouw wilde eigenlijk wel, ik was even in de war met iemand anders? Daarom kan dat zo niet en moet er een penning of een document echt zichtbaar zijn op dat moment.

mama2

mama2

03-11-2016 om 13:16

ben ook burgerhulpverlener. En soms is het lastig inderdaad. Als je een oproep krijgt terwijl je net alleen bent met 2 kinderen (waarvan er 1 te jong is om alleen thuis te blijven en 1 er te jong is om op te passen). Ik hoop dat maar echt dat er iemand anders wel naar deze persoon toe kan. Heel shit, maar het is niet anders. Je mag inderdaad niet reanimeren bij het dragen van een penning, draagt diegene deze niet, dan moet je reanimeren, ongeacht of deze in een broekzak zit. De dragers hiervan weten de regels namelijk zelf heel goed. Ik ben 1x een penning tegen gekomen en moest staken. Dat is lastig, maar heb er ook vrede mee, gezien het de keuze is van deze patiënt zelf. Er worden altijd meer mensen opgeroepen, dus zie ik bij aankomst al iemand bezig dan vraag ik of er hulp nodig is en hou mij verder afwezig tot het ambulance team er is, degene die aan het reanimeren is zit meer in emotie op dat moment dan ik en zodoende kan ik het ambulance team de laatste info geven.

mama2

mama2

03-11-2016 om 13:17

broekzak

met de penning in de broekzak bedoel ik dus dat je geen tijd hebt om te gaan zoeken of deze persoon wel of niet gereanimeerd wil worden. Geen penning om de nek, dan reanimeren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.