Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

BNers en hun kinderen (na aanleiding van Peter Buwalda weer single)

Ik lees net op nu.nl dat Peter Buwalda weer single is. En dat zijn (ex)vriendin Suzanne Rethans al jaren uitgebreid schrijft over haar scheiding, haar ex-man en haar kinderen. En ik ben diep geschokken. Dat volwassen mensen ervoor kiezen om hun privé-leven uitgebreid in columns en boeken te beschrijven soit, eigen beslissing hoewel de exhibitionisme me een beetje vreemd lijkt. Maar het leven van de kinderen wordt ook uitgebreid beschreven en bemeten. Over 20 jaar zullen de kinderen en stiefkinderen nog uitgebreid kunnen teruglezen over de te dikke kont van hun moeder en seks in het donker met Buwalda.
Tja. Ben ik ouderwets? Ik vind het vreselijk. Een beetje zoals de columns van Sylvia Witteman. Die lees ik soms, maar altijd met iets van plaatstvervangende schaamte.
De vraag is: hoeveel deel je van je kinderen in het openbaar? Facebook, met vrienden en deg. Ik vind het steeds munder kunnen. En mijn zoon eist nu inzage van wat ik eventueel over hem op afacebook plaatst. En terecht eigenlijk.


Pirata

Pirata

05-07-2016 om 18:09

heel weinig

Een vakantiefoto op FB mag nog wel, maar mijn zoon wil niet getagd worden. Dan zien zijn FB-vrienden het namelijk ook.
Kan het me wel voorstellen, dus ik tag hem niet en deel niet zijn wel en wee.

Anna G.

Anna G.

05-07-2016 om 18:15

huh?

Wie zijn Peter Buwalda en Suzanne Rethans in hemelsnaam? Ik ken ze niet eens dus enig interesse in hun leven heb ik ook nooit gehad.

Mensen die hun privé-leven zo te grabbel gooien zijn gewoon aandachtsgeil. Hun kinderen uitbuiten in de media vind ik helemaal absurd. Maar ja, die aandacht is zo leuk he?

Wat ik zelf deel: een vakantiefoto op FB, dat ik dan weer alleen deel met vrienden. Op hun leeftijd boeit het ze nog niet zo (7 en 10) maar ik kan me voorstellen dat ze als ze ouder zijn ook niet getagd willen worden (zoals bij Pirata).

Sinilind

Sinilind

05-07-2016 om 18:22 Topicstarter

Anna G

Peter Buwalda is een bekende schrijver. Ook een goede schrijver vind ik. Niet direct een Gerard Joling type bij wie je dit soort mediageilheid wel verwacht. Zijn (ex)vriendin is journalist (onder andere scrijft ze voor JAN).

Jasmijn

Jasmijn

05-07-2016 om 18:22

helemaal de realiteit dan?

In hoeverre weten we of het geheel de waarheid is wat ze vertellen dan? Misschien draaien ze ook wel wat feiten om en hebben ze (ik zeg maar wat) geen dochter van 15 en zoon van 17 maar precies andersom, en zijn de verhalen ook wel hier en daar enorm aangedikt/afgezwakt of geleend via anderen?

kitty

kitty

05-07-2016 om 18:59

overdrijving

Precies, Jasmijn, dat denk ik ook. Sylvia Witteman (die ook wordt genoemd) maakt zeker gebruik van hyperbool/overdrijving.

Ely

Ely

05-07-2016 om 19:00

Pfoe

Ik heb een paar keer zo'n colum gelezen van haar over en na de scheiding. Ik heb het niet uitgevlooid maar weet dat ik het beeld kreeg dat zij zich wel heel erg in haar nieuwe relatie stortte. En haar kinderen gingen geloof ik vooral bij haar ex wonen. Precies weet ik niet meer maar in mijn herinnering dacht ik wel : poe hee, en de kinderen, wat vinden die hier van? Maar het gaat me niks aan dus wat ik ervan vind doet er niet echt toe. Maar nu gevraagd, dat dus

Qua eigen kinderen, hier vraag ik toestemming aan iedereen voordat ik hem/haar op Facebook zet, dus ook de kinderen. Al vanaf het begin. En ik post eigenlijk niet zoveel dat soort dingen dus vraag niet vaak wat

Target

Target

05-07-2016 om 19:21

Ik lees het nooit

Ik lees alleen literatuur. Grapje. Nee ik lees het echt nooit, literatuur ook niet .
Ik vind dat niet alleen in columns, ook op fora enz.
Hoe heette die man ook alweer die hier en in een column over zijn stiefdochter schreef die het op een gegeven moment niet meer wilde?

Of facebook, welke media dan ook. Veel te veel ongevraagde informatie over anderen. Of ouders die helemaal losgaan met een verjaardag en daarbij een tijdlijn van foto's neerzetten van hun kind. Blote kinderfotootjes van babies tot foto's van de pubertijd tot hun verjaardag. Ik zou gefileerd worden door mijn kinderen als ik dat zou doen.

Target (ot)

Peter Buwalda stond in 2011 op de shortlist voor de Libris Literatuur Prijs met zijn boek "Bonita Avenue"

Béétje domme opmerking dus….

Target

"Hoe heette die man ook alweer die hier en in een column over zijn stiefdochter schreef die het op een gegeven moment niet meer wilde?"

Dat was Sarcas, toch?

Target

Target

05-07-2016 om 19:51

Jippox/Annepue

Ik lees geen columns (van bv genoemde suzanne en sylvia), want daar ging het namelijk over; daar hoef je niet slim voor te zijn. Verder als grapje: ook geen literatuur. Zo moeilijk was dat niet toch?

Ja Anneque die bedoel ik!

Juline

Juline

05-07-2016 om 19:59

Witteman of Rethans

Ik vind er nogal een verschil in zitten. Witteman schrijft zo overdreven dat het mij wel duidelijk is dat ik het met een grote korrel zout moet nemen. Bovendien zijn het vaak hele kleine situaties die zij op een geweldige manier weet te beschrijven. (Ja, ik ben fan!).
Vandaag heb ik op internet wat columns van Rethans gelezen, omdat ik nieuwsgierig ben wie zij is. Deze columns zijn in mijn ogen behoorlijk waarheidsgetrouw en ik heb inderdaad plaatsvervangende schaamte over wat zij schrijft over de kinderen. Zou wel eens willen weten of haar kinderen weten wat ze schrijft en er toestemming voor geven.

Juline (Witteman)

"Bovendien zijn het vaak hele kleine situaties die zij op een geweldige manier weet te beschrijven. (Ja, ik ben fan!)."

Ik ben ook fan, vind haar echt een moderne Carmiggelt. Die heb ik stukgelezen.

Forum

Volgens mij heeft Suzanne Rethans een tijdje meegeschreven op dit forum, over inbakeren.

skik

Jaina

Jaina

05-07-2016 om 21:05

Privacy

Ik heb een aantal van die columns ook gelezen. Ik zou me enorm schamen als ik een van haar kinderen was. De Grote Liefde waar alles voor moest wijken (inclusief de kinderen) en die in alle details wordt beschrijven. Columns over de kinderen en niet al te fijn geschreven. Het lijkt me geen fijn mens als ik het allemaal zo lees. Ze heeft weinig respect voor haar kinderen.

Ach ja, die Suzanne

Lang geleden dat ik iets van haar gelezen heb. Blijkbaar leeft ze nog en is ze op dezelfde voet verder gegaan. Want ze had jaren geleden al een rubriek in de Viva waarin ze uitvoerig schreef over haar woelige liefdesleven, tot jeuk in de schaamstreek en een abortus toe.

Zal ik maar bekennen dat ik ervan smulde destijds, want al heeft Suus weinig fantasie, ze heeft best een vlotte pen. Maar ja,het zijn dingen die je misschien als kind liever niet van je moeder had willen weten.

Femke Sterken, van het zelfde laken een pak. Minder woeste uitspattingen maar die geneert zich ook niet haar complexen en pedagogisch onvermogen breeduit in de Libelle te etaleren. Best wel saai. Haar collega Mirjam Naamvergeten, wier inspiratiebron ook slechts gevuld met haar eigen wedervaardigheden, was een stuk interessanter en geestiger.

Om mannenverslindster Manon en gokverslaafde Bart de kinderen van brave Annewil die zelf ondertussen minstens met 25 mannen het bed gedeeld heeft, hoeven we ons geen zorgen te maken. Die worden al bijna 30 jaar uit de duim gezogen door schrijfster Tineke Beishuizen.

verbazing

Ik vind het ook verbazingwekkend hoe mensen hun prive leven op het internet etaleren. Eerlijk gezegd heb ik me in de loop der tijden ook hier op OO weleens verbaasd over de informatie die mensen gaven over hun man, kinderen, baan etc. Ook al ben je geen BN-er, dan nog kun je voor meer mensen herkenbaar zijn dan je zelf denkt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-07-2016 om 00:17

Kenfan

Is een kenner!

Kaaskopje

Kaaskopje

06-07-2016 om 01:04

Afkes

Zolang mensen die mij herkennen, mij maar niet op straat aanschieten met 'Wat kraamde jij nu weer uit op OO, Kaaskopje heet je daar toch??' ).

Tonny

Tonny

06-07-2016 om 09:07

Bekend

Ik moest die 'BN'ners' eerst googlen, maar ja, ik zit niet lang genoeg bij de kapper om elke zes weken echt bijgepraat te raken.

Dat vrouwen veelal netwerken met 'sociaal kapitaal' (zo heet dat geloof ik, of iets in die geest), is bekend, maar om dat nu zo de wijde wereld in te slingeren... dan mist het zijn doel.
Hoe die kinderen dat vinden, geen idee, misschien leven die al jaren met de gedschte 'oh - nou ja dat is mama. Wat zij beweert, dat moet je altijd met een stevige korrel zout nemen.'

Mijntje

Mijntje

06-07-2016 om 12:09

kind van

Ik vind Sylvia Witteman ook echt leuk, beter dan Aaf, ook vermakelijk maar wat tuttiger (lees ik ook) Sylvia schrijft niet zozeer over haar gezin (steeds minder), maar vooral veel hilarische observaties van wildvreemde mensen en situaties.
Van Rethans heb ik nooit gehoord en Peter Buwalda wil ik echt niet lezen.
Kind van een bekende Nederlander zijn lijkt me sowieso niet leuk.

Ginny (ot)

Een kenner, en een groot liefhebber. Daar kom ik rond voor uit. Ik zeg altijd tegen mijn stiefmoeder (mijn ouders leven al heel lang niet meer) dat als ze ooit haar abonnement op de Libelle opzegt, ze het fundament van onze relatie omverhaalt En zij haalt de tas met oude Libelles pas bij vertrek uit de kofferbak omdat ik anders niet meer aanspreekbaar ben.

Toen bekend was dat Annewil niet echt bestond, brak er haast revolutie uit onder de lezeressen. Die voelden zich belatafeld dat ze al 25 jaar zo begaan waren met een fictief persoon. Mijn stiefmoeder had het allang door: "Dat kan gewoon niet, iemand van mijn leeftijd die elk jaar tegen een leuke man tegen aan loopt, die niet getrouwd is" (AW doet niet aan E-matching)

Moeder

Moeder

06-07-2016 om 14:24

Geweldig

Ik zeg altijd tegen mijn stiefmoeder (mijn ouders leven al heel lang niet meer) dat als ze ooit haar abonnement op de Libelle opzegt, ze het fundament van onze relatie omverhaalt En zij haalt de tas met oude Libelles pas bij vertrek uit de kofferbak omdat ik anders niet meer aanspreekbaar ben.

Geweldig geschreven En zeer herkenbaar Dat van dat niet meer aanspreekbaar zijn dan

Tonny

Tonny

06-07-2016 om 14:29

AnneWil

tjonge, zit die nog niet in een zorgcentrum?

Ik mis familieleden die mij van Libelles voorzien... Wel knap hoe Tineke AW steeds van nieuwe liefdes voorziet, een mens p leeftijd zou er afgunstig van worden.

AnneWil

Hebben mensen er echt 25 jaar voor nodig gehad om te ontdekken dat AnneWil niet echt is? Dat leek mij in jaar één al evident toen ze in het kerstnummer dat voor kerst uitkwam schreef over de kerst die zij dat jaar al gevierd zou hebben.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-07-2016 om 16:32

LOL Kenfan

En ik ook hoor. Volg het al jaren, net als Sanne uit de Margriet. Vroeger met abonnement, daarna in de leesmap en nu via een digitaal abonnement.

En idd., skik, dat leek mij toch ook wel een heeeeel duidelijke hint.

Triva

Triva

06-07-2016 om 17:31

Anne-Wil

Mijn moeder is al 12,5 jaar geleden overleden (zie ik net) en die had ook zolang ik mij kan herinneren de Libelle. Toen ik het met haar eens had over Anne-Wil zei ze: Oh dat lees ik nooit, ik vind het niet zo fijn om te lezen wat een BN'er allemaal meemaakt.... Ze had het dus nooit gelezen omdat ze op de één of andere manier dacht dat het over Anne-Wil Blankers ging

Vogel

Vogel

06-07-2016 om 18:04

We dwalen af

maar dit terzijde.
Buwalda heeft echt een prachtig boek geschreven hoor, Bonita Avenue is een aanrader voor in de vakantiekoffer.
Ik herinner me ook een rel bij de Volkskrant, toen de column van een verloskundige geschreven bleek door scenarioschrijfster Maria Goos. Kwam nog een best leuke film uit voort.

Anyway, Sinilind vroeg zich af hoeveel je van je kinderen deelt op sociale media.
Mijn zonen zijn 13 en 16 en vragen inzage in wat ik over ze post op Facebook. Dat is dus weinig. In zeer zeldzame gevallen mag er een foto op, en liever ook geen berichten waarin ze worden genoemd. Maar daar houd ik me niet altijd aan. Als ik mijn belevenissen deel met het kleine groepje vriendinnen dat ik niet regelmatig zie, horen daar ook de zorgen, successen en verhalen over de kinderen bij. Zolas ik ook over mijn kinderen praat met de vriendinnen die ik wel regelmatig zie. Maar ook dan houd ik hun privacy in het oog.

Toch nog even ot

In de Flair had je Mieke, een wilde young professional. Ik las dat voor het eerst toen ik een jaar of 15 was. Twintig jaar later was Mieke nog steeds een wilde young professional, terwijl ze in werkelijkheid postmenopausaal zou moeten zijn.

skik

En ot

Ik deel helemaal niks op social media over mijn kinderen. Ik heb om te beginnen geen facebookaccount. Wel een twitteraccount dat ik alleen maar heb om te volgen en een instagramaccount waar ik af en toe een foto op zet. Daarvan was één keer mijn zoon te zien, maar dat was met Haloween, dus totaal onherkenbaar. Mijn twitter- en instagramaccount zijn ook niet onder mijn eigen naam. Het meest geef ik nog prijs hier op OO.

skik

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-07-2016 om 19:09

Facebook

Ik vraag altijd aan mijn kinderen, en alle andere mensen, of ik een foto van ze op Facebook mag zetten. Oudste weigert meestal maar jongste vind het wel leuk als ik iets plaats.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.