Off-topic discussies
Moisie
24-07-2024 om 19:24
Afghaanse cultuur (relaties)
LS,
Om maar met de deur in huis te vallen…Kan iemand met kennis van Afghaanse cultuur opheldering geven over hoe mannen/jongens omgaan met een vrouw/meisje die ze leuk vinden?
Wat zijn de regels binnen deze cultuur?
Ik heb begrepen dat relaties voor het huwelijk verboden zijn? Hoe kan men dan bepalen of het echt de ware is?
DirkvanKampen
25-07-2024 om 09:26
ik denk dat het geen echte relatie is, maar het ligt ook aan de persoon zelf als he openminded of nog steeds volgens de Afghaanse cultuur is.
Courage
25-07-2024 om 11:12
Als hij geen Afghaanse moeder heeft en niet met de islam is opgegroeid, dan is het lastig in te schatten wat hij aan culturele ideeën heeft meegekregen in zijn (on)bewuste.
Ik zou zeggen: bekijk eens wat documentaires over Afghanistan, over hoe ze met vrouwen en jonge jongens omgaan.
Maar aangezien jij het niet weet en wij natuurlijk ook niet: wat is er op tegen om op je gut feeling, je buikgevoel, je intuïtie te vertrouwen?
Je zoekt het nu allemaal in de cultuur en eventuele culturele beperkingen. Maar je stelt ons deze vraag niet voor niets. Wat zegt jouw buikgevoel over hoe hij met je omgaat? Okay of niet? Is het wat je wil?
Denk dat je het antwoord wel weet.
Moisie
25-07-2024 om 13:03
Courage schreef op 25-07-2024 om 11:12:
Als hij geen Afghaanse moeder heeft en niet met de islam is opgegroeid, dan is het lastig in te schatten wat hij aan culturele ideeën heeft meegekregen in zijn (on)bewuste.
Ik zou zeggen: bekijk eens wat documentaires over Afghanistan, over hoe ze met vrouwen en jonge jongens omgaan.
Maar aangezien jij het niet weet en wij natuurlijk ook niet: wat is er op tegen om op je gut feeling, je buikgevoel, je intuïtie te vertrouwen?
Je zoekt het nu allemaal in de cultuur en eventuele culturele beperkingen. Maar je stelt ons deze vraag niet voor niets. Wat zegt jouw buikgevoel over hoe hij met je omgaat? Okay of niet? Is het wat je wil?
Denk dat je het antwoord wel weet.
Dit is niet voor mijzelf, maar ik snap wel hoe ik dit moet plaatsen nu.
Courage
25-07-2024 om 13:53
Moisie schreef op 25-07-2024 om 13:03:
[..]
Als dit om je dochter gaat (of aanverwant), laat dan de intuïtie bij háár. Aangezien er gevraagd is of ze nog kinderen kan krijgen, is ze daar als het goed oud en wijs genoeg voor.
wil40
25-07-2024 om 14:24
Als het puur om cultuur en gewoontes gaat, niet beïnvloed door geloof, dan blijven de familietradities over. Hoeveel daarvan zijn nog echt Afghaans en in welke mate is de familie al aangepast aan de Westerse cultuur. Je stelt vragen over gearrangeerde huwelijken (ook tussen neef en nicht) en dat je nu begrijpt waarom "het contact" niet op stap gaat met vrouwen buiten zijn familie.
De vraag of een (jonge) vrouw nog vruchtbaar is, is niet echt Westers. In onze ogen zelfs zeer ongepast en zou mij echt afschrikken.
Moisie
25-07-2024 om 15:05
wil40 schreef op 25-07-2024 om 14:24:
Als het puur om cultuur en gewoontes gaat, niet beïnvloed door geloof, dan blijven de familietradities over. Hoeveel daarvan zijn nog echt Afghaans en in welke mate is de familie al aangepast aan de Westerse cultuur. Je stelt vragen over gearrangeerde huwelijken (ook tussen neef en nicht) en dat je nu begrijpt waarom "het contact" niet op stap gaat met vrouwen buiten zijn familie.
De vraag of een (jonge) vrouw nog vruchtbaar is, is niet echt Westers. In onze ogen zelfs zeer ongepast en zou mij echt afschrikken
Dat schikt mij ook af inderdaad. Het lijkt erop alsof hij deze dame wel ziet zitten en mogelijk met haar verder wil (kinderen krijgen is belangrijk dus dat werd even bot gecheckt), maar aan de andere kant wil deze persoon zijn afkomst niet tekort doen. Het schiet maar heen en weer en dat baart mij zorgen.
Waarom het uitgaan met een dame buiten de familie niet gebeurd….
Reden? “Het ligt wat moeilijk; kon het niet uitleggen”. Ik persoonlijk denk ik dat er al een mogelijke huwelijkskandidaat ‘op de plank’ ligt om het maar even bot te zeggen en ik de dame behoeden voor ellende.
Izza
25-07-2024 om 18:14
Moisie schreef op 25-07-2024 om 15:05:
[..]
Dat schikt mij ook af inderdaad. Het lijkt erop alsof hij deze dame wel ziet zitten en mogelijk met haar verder wil (kinderen krijgen is belangrijk dus dat werd even bot gecheckt), maar aan de andere kant wil deze persoon zijn afkomst niet tekort doen. Het schiet maar heen en weer en dat baart mij zorgen.
Reden? “Het ligt wat moeilijk; kon het niet uitleggen”. Ik persoonlijk denk ik dat er al een mogelijke huwelijkskandidaat ‘op de plank’ ligt om het maar even bot te zeggen en ik de dame behoeden voor ellende.
Dat zou heel goed kunnen. Is de dame in kwestie nu al bekend bij de familie en het gezin? Is ze voorgesteld aan de ouders en wordt ze uitgenodigd voor familiebijeenkomsten?
Ik zou als westerse vrouw nooit onderdeel kunnen zijn van een wij cultuur waarbij ik ondergeschikt ben aan sociale normen van de groep. Dat zou ik alleen doen als ik dezelfde culturele en religieuze achtergrond zou hebben.
In deze culturen hebben mannen (zeker voor het huwelijk) hun vrijheid. Mogen de zussen van deze man ook daten en uitgaan? Of moeten ze puur blijven en thuis zitten? Dan weet jij toch genoeg?
Moisie
25-07-2024 om 18:26
Izza schreef op 25-07-2024 om 18:14:
[..]
Dat zou heel goed kunnen. Is de dame in kwestie nu al bekend bij de familie en het gezin? Is ze voorgesteld aan de ouders en wordt ze uitgenodigd voor familiebijeenkomsten?
Ik zou als westerse vrouw nooit onderdeel kunnen zijn van een wij cultuur waarbij ik ondergeschikt ben aan sociale normen van de groep. Dat zou ik alleen doen als ik dezelfde culturele en religieuze achtergrond zou hebben.
In deze culturen hebben mannen (zeker voor het huwelijk) hun vrijheid. Mogen de zussen van deze man ook daten en uitgaan? Of moeten ze puur blijven en thuis zitten? Dan weet jij toch genoeg?
Antwoord op je eerste vraag is: Nee
antwoord op je laatste vraag: Dat weet ik niet.
Flanagan
25-07-2024 om 18:42
Hier een familielid die op zichzelf woonde en al drie jaar een relatie had met een moslim jongeman. Al die tijd ontmoette ze wel zijn vrienden en gingen ze naar feesten in zijn woonplaats en blijf hij vaak overnachten op haar stekkie vanwege zijn werk. Toen ze aangaf zijn moeder te willen ontmoeten, was kort daarna de relatie uit want hij moest van zijn moeder met een meisje uit eigen cultuur trouwen.
Als ik google op relatie met Afghaanse man, lees ik dat de relatie vooral bedoeld is om nageslacht te verwekken. Mogelijk dat hij daarom vroeg of ze kinderen kon krijgen. Dan krabt menig Hollandse jongedames achter de oren.
Maar er bestaan ook andere geluiden. Denkwijze van zijn ouders zijn hierin van essentieel belang.
https://www.ze.nl/artikel/213003-gemengde-relatie-mislukking-of-verrijking
wil40
25-07-2024 om 20:47
Moisie schreef op 25-07-2024 om 15:05:
[..]
Maar hoe kan je een verliefde vrouw behoeden voor ellende? Waarschuwen voor een buitenlandse man waar jij geen vertrouwen in hebt. Kan dat? Sta je zo dichtbij haar dat ze je raad gaat opvolgen of gaat ze juist afstand van je nemen. Liefde is blind.
Courage
25-07-2024 om 23:41
Moisie schreef op 25-07-2024 om 13:03:
[..]
In mei ging het nog wél over jezelf.
Ik vind je vaag en onnodig terughoudend in dit topic. Maakt het lastig te adviseren.
Maar gezien wat je in mei beschrijft zou ik deze man aan je voorbij laten gaan. En dat advies komt van iemand die zelf met een buitenlandse man is getrouwd.
Courage
27-07-2024 om 18:04
Wat ga je doen Moisie?
Ik lees een heleboel dingen in je eerdere berichten die je waarschuwen om hier verder niets mee te doen: hij kan niet over zijn gevoelens praten, hij neemt je dus ook niet mee in zijn overwegingen, cultuur, normen en waarden, hij is een mix van 2 culturen en je krijgt geen duidelijkheid over hoe hij daar in staat. Jullie hebben een flink leeftijdsverschil. En als hij nog serieus zou worden, dan moeten jullie meteen aan kinderen beginnen, voor het voor jou te laat is. Dus geen tijd om elkaar goed te leren kennen. Doe Het Niet. En ik heb echt daarmee jouw belang voor ogen. Ik snap heus dat hij leuk is, maar rond dit af en ga open staan voor andere mannen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.