Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Afghaanse cultuur (relaties)

LS, 
Om maar met de deur in huis te vallen…Kan iemand met kennis van Afghaanse cultuur opheldering geven over hoe mannen/jongens omgaan met een  vrouw/meisje die ze leuk vinden?
Wat zijn de regels binnen deze cultuur? 
Ik heb begrepen dat relaties voor het huwelijk verboden zijn? Hoe kan men dan bepalen of het echt de ware is? 


Zoals alle andere moslims dat ook doen. 
Nou ja, in Nederland oefenen veel moslimjongens met seks op Nederlandse meisjes, ook wel sletten genoemd, maar trouwen dan later met een maagdelijke moslima. Waarbij ik me dan altijd afvraag hoe maagdelijk dat meisje is, want die komen natuurlijk ook niet meer uit de middeleeuwen. 

De familie. Wat voor ons verschijnt als uithuwelijken is het antwoord op jouw vraag: hoe kun je dan weten of het echt de ware is. Nu is 'echt de ware' een tamelijk romantisch beeld, waarvan je kunt zeggen dat het vaak maar een tijdje 'echt de ware' is, aangezien nogal wat huwelijken die gebaseerd zijn op deze romantische liefde sneuvelen.
Voor zover ik er iets van kan zeggen lijkt het erop, alsof mensen heel goed beseffen dat hun relatie voortkomt uit wensen van de familie en dat zij daarom aandacht moeten besteden aan overeenstemming vinden op bepaalde, relevante punten. Er wordt dus, op een bepaalde manier, meer gepraat over wat beiden verwachten van elkaar.
Mijn beeld is wel beperkt tot relaties die zich in Nederland afspelen.

Tsjor

Moisie

Moisie

24-07-2024 om 21:53 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 24-07-2024 om 20:59:

Zoals alle andere moslims dat ook doen.
Nou ja, in Nederland oefenen veel moslimjongens met seks op Nederlandse meisjes, ook wel sletten genoemd, maar trouwen dan later met een maagdelijke moslima. Waarbij ik me dan altijd afvraag hoe maagdelijk dat meisje is, want die komen natuurlijk ook niet meer uit de middeleeuwen.

Ik geloof niet dat in de Afghaanse cultuur dat zo gaat. Wat ik wel ergens gelezen heb is dat relaties vóór het huwelijk verboden zijn en zodra ze met een meisje/vrouw zijn dat ze dan huwelijksmateriaal is?

Moisie

Moisie

24-07-2024 om 21:58 Topicstarter

tsjor schreef op 24-07-2024 om 21:48:

De familie. Wat voor ons verschijnt als uithuwelijken is het antwoord op jouw vraag: hoe kun je dan weten of het echt de ware is. Nu is 'echt de ware' een tamelijk romantisch beeld, waarvan je kunt zeggen dat het vaak maar een tijdje 'echt de ware' is, aangezien nogal wat huwelijken die gebaseerd zijn op deze romantische liefde sneuvelen.
Voor zover ik er iets van kan zeggen lijkt het erop, alsof mensen heel goed beseffen dat hun relatie voortkomt uit wensen van de familie en dat zij daarom aandacht moeten besteden aan overeenstemming vinden op bepaalde, relevante punten. Er wordt dus, op een bepaalde manier, meer gepraat over wat beiden verwachten van elkaar.
Mijn beeld is wel beperkt tot relaties die zich in Nederland afspelen.

Tsjor

Dus de familie is bepalend daarin? Die bepaalt of een vrouw erin past of niet? 
nu is het contact niet moslim en komen gemengde huwelijken voor maar de Afghaanse kant lijkt wel een behoorlijke invloed te hebben. 

Moisie schreef op 24-07-2024 om 21:53:

[..]

Ik geloof niet dat in de Afghaanse cultuur dat zo gaat. Wat ik wel ergens gelezen heb is dat relaties vóór het huwelijk verboden zijn en zodra ze met een meisje/vrouw zijn dat ze dan huwelijksmateriaal is?

Dat zie je veel te romantisch, ik heb hier op het forum en in real life al heel andere verhalen gezien. Namelijk wel een relatie met een Nederlands meisje aangaan, soms zelfs jarenlang, maar waarom mocht ze de familie nog steeds niet ontmoeten? En plotseling, zonder aankondiging of aanleiding, bleek hij te gaan trouwen met een ander meisje. Tja, pa en ma vonden het tijd en het moest natuurlijk wel een maagdelijk moslimmeisje zijn. Maar geen zorgen, hij wilde meisje 1 best ernaast blijven zien.

Er zullen wel uitzonderingen zijn, maar de hoofdvragen zijn: 1) kun jij  bij hem 100% jezelf zijn (werken, agnost/atheïst/christen/joods zijn in denken  en doen, uitgaan met je vrienden m/v/x) en 2) mag jij zijn familie ontmoeten in de rol van "vriendin van"? Bij 2x volmondig ja heb je misschien de uitzondering te pakken, zo niet, dan zou ik me voorbereiden op een teleurstelling/gebroken hart. 

Uiteindelijk bepalen de twee mensen dat zelf, maar familie organiseert wel vaak de huwelijksmarkt. Niet alleen voor de vrouw overigens, ook voor de man.
In bijzonder veel culturen heeft de familie een prominente plaats in het leven van een individu. Zonder je familie ben je kaal en koud. Daar zijn allerlei sociale, economische en culturele redenen voor. Het is een van de grootste verschillen met onze westerse, geïndividualiseerde of zelfs atomaire cultuur. Bij ons is het: zonder je familie ben je vrij om zelf te bepalen.
Je lijkt over een persoonlijke situatie te praten. Wat is het probleem.

Tsjor

Moisie

Moisie

24-07-2024 om 22:26 Topicstarter

Marianne76 schreef op 24-07-2024 om 22:06:

[..]

Dat zie je veel te romantisch, ik heb hier op het forum en in real life al heel andere verhalen gezien. Namelijk wel een relatie met een Nederlands meisje aangaan, soms zelfs jarenlang, maar waarom mocht ze de familie nog steeds niet ontmoeten? En plotseling, zonder aankondiging of aanleiding, bleek hij te gaan trouwen met een ander meisje. Tja, pa en ma vonden het tijd en het moest natuurlijk wel een maagdelijk moslimmeisje zijn. Maar geen zorgen, hij wilde meisje 1 best ernaast blijven zien.

Er zullen wel uitzonderingen zijn, maar de hoofdvragen zijn: 1) kun jij bij hem 100% jezelf zijn (werken, agnost/atheïst/christen/joods zijn in denken en doen, uitgaan met je vrienden m/v/x) en 2) mag jij zijn familie ontmoeten in de rol van "vriendin van"? Bij 2x volmondig ja heb je misschien de uitzondering te pakken, zo niet, dan zou ik me voorbereiden op een teleurstelling/gebroken hart.

Antwoord op vraag 1. Mmm, werken wel en deze persoon is niet gelovig.
Hoewel wel gezegd werd dat de man voor het inkomen en voor vrouw en kinderen moet zorgen. Kinderen voor het huwelijk is een no-go. 
Er werd wel gepeild of de vrouw nog kinderen kon krijgen op haar leeftijd.

antwoord op vraag 2. Er wordt naar de vrouw toe alleen gesproken over tantes en nichten. Verder niet. Verder geen uitnodiging bij de persoon thuis. 
deze meneer gaat ook op date met eigen nichten ipv met een vrouw buiten de familie. Is dat gebruikelijk? 

Wordt een mogelijke bruid uit een andere familie gehaald? Zijn Afghaanse bruiloften een ontmoetingsplek voor een potentiële bruid? 

Moisie

Moisie

24-07-2024 om 22:33 Topicstarter

tsjor schreef op 24-07-2024 om 22:10:

Uiteindelijk bepalen de twee mensen dat zelf, maar familie organiseert wel vaak de huwelijksmarkt. Niet alleen voor de vrouw overigens, ook voor de man.
In bijzonder veel culturen heeft de familie een prominente plaats in het leven van een individu. Zonder je familie ben je kaal en koud. Daar zijn allerlei sociale, economische en culturele redenen voor. Het is een van de grootste verschillen met onze westerse, geïndividualiseerde of zelfs atomaire cultuur. Bij ons is het: zonder je familie ben je vrij om zelf te bepalen.
Je lijkt over een persoonlijke situatie te praten. Wat is het probleem.

Tsjor

Hoe kan men dat organiseren van de huwelijksmarkt zien? Gaat dat via bruiloften? Ik kan mij voorstellen dat daar veel mensen samenkomen? 

Zoals Tsjor al beschrijft zijn veel andere culturen wij-culturen. Tel daarbij op dat de meeste mensen trouwen in hun eigen cultuur en sociale klasse , dus de kans dat een Afghaan mag trouwen met een Nederlandse is niet groot. Dat trouwen binnen dezelfde cultuur is niet alleen bij moslims of andere gelovigen, ook ongelovige Nederlanders trouwen met mensen uit eenzelfde klasse en cultuur. 
natuurlijk zijn er uitzonderingen en trouwt een professor een keer met een putjesschepper, maar de meeste mensen ontmoeten mensen die op hen lijken. 

Uiteindelijk bepaald de familie hoe het zal gaan. Familie gaat voor alles en voor het individu. Hoe westers ze ook lijken en ook als ze hier zijn geboren. Bruiloften zijn de manier om een partner uit eigen kring te ontmoeten. En een huwelijk binnen de familie (neef, nicht) is ook een optie. Bedenk dat families heel groot zijn en een breed begrip. 

Jongens hebben best de vrijheid wat ervaring op te doen met westerse meisjes. Maar een huwelijk is een serieuze zaak en daarvoor kijkt men in eigen kring (zelfde religie, maagd etc). En na een huwelijk worden ook heel andere zaken van een man verwacht dan daarvoor. 

Moisie

Moisie

24-07-2024 om 23:23 Topicstarter

Izza schreef op 24-07-2024 om 22:55:

Uiteindelijk bepaald de familie hoe het zal gaan. Familie gaat voor alles en voor het individu. Hoe westers ze ook lijken en ook als ze hier zijn geboren. Bruiloften zijn de manier om een partner uit eigen kring te ontmoeten. En een huwelijk binnen de familie (neef, nicht) is ook een optie. Bedenk dat families heel groot zijn en een breed begrip.

Jongens hebben best de vrijheid wat ervaring op te doen met westerse meisjes. Maar een huwelijk is een serieuze zaak en daarvoor kijkt men in eigen kring (zelfde religie, maagd etc). En na een huwelijk worden ook heel andere zaken van een man verwacht dan daarvoor.

Huwelijk tussen neef en nicht? Ik vond het best bijzonder dat deze persoon met zijn nichten uit eten ging. Men andere vrouwen doet hij dat zeer zeker niet.

Je zegt dat "het contact" niet moslim is. Zijn hij en zijn ouders niet gelovig? 

Moisie

Moisie

24-07-2024 om 23:55 Topicstarter

wil40 schreef op 24-07-2024 om 23:37:

Je zegt dat "het contact" niet moslim is. Zijn hij en zijn ouders niet gelovig?

Nee. Moeder is niet Afghaans 

Moisie schreef op 24-07-2024 om 23:55:

[..]

Nee. Moeder is niet Afghaans

Dat hoeft ook niet. Daarom kan moeder wel moslima zijn toch? Dus de jongen is niet opgegroeid met het islamitische geloof? Het gaat dus puur over Afghaanse cultuur en gewoontes? 

Moisie

Moisie

25-07-2024 om 00:36 Topicstarter

wil40 schreef op 25-07-2024 om 00:19:

[..]

Dat hoeft ook niet. Daarom kan moeder wel moslima zijn toch? Dus de jongen is niet opgegroeid met het islamitische geloof? Het gaat dus puur over Afghaanse cultuur en gewoontes?

Is ze niet. Ja, gaat om cultuur en gewoontes 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.