Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
marie-laure

marie-laure

08-04-2010 om 18:53

Onveilig voelen op bso doordat kind niet verwacht werd

Mijn dochter ging vanmorgen naar de bso. Ze werd echter niet verwacht.
Dat kwam omdat de school van mijn kind deze week vakantie heeft en de rest van de scholen niet. Wij gingen er vanuit dat de bso dit rekende als gewone vakantie. (Wij hadden dit als extra bso dag moeten inkopen)
Er werd niets gezegd hierover toen ze gebracht werd. Later werd echter duidelijk dat ze er eigenlijk niet hoorde te zijn toen de leidsters daar onderling over praatte. Mijn dochter schrok erg van de negatieve toon. Ze is de hele dag bang geweest en heeft daar niets durven zeggen.
Bij het ophalen werd alleen maar gezegd dat we nog een rekening zouden krijgen omdat het geen echte vakantie was. Thuis was dochter erg overstuur. Ik heb de bso gebeld, maar moest morgen maar terugbellen.
Is dit niet een hele rare gang van zaken als kinderen dingen negatieve opmerkingen over ouders opvangen? Los van het feit dat ik blijkbaar moet checken of mijn kind wel een echte officiele vakantie heeft.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

08-04-2010 om 19:39

Schandalig

Een BSO moet zich op de hoogte (laten) stellen door de basisscholen die door hun kinderen worden bezocht over de vakanties en vrije dagen, zodat er ten allen tijde geïnventariseerd wordt of er opvang voor deze kinderen nodig is. Het is dan aan de ouder(s) om te laten weten of hun ook werkelijk van deze opvang gebruik zal maken.

Daarnaast horen ze te zorgen voor een veilige sfeer waarin het kind zich prettig voelt, en het zeker geen negatieve verhalen/sfeer op kan pikken omtrent haar ouders!

marie-laure

marie-laure

09-04-2010 om 14:59

Slecht gesprek

Het conflict loopt nogal op. Bestaat er ook nog een soort belangenvereniging voor buitenschoolse opvang? Zodat we eens kunnen informeren?

marie

marie

09-04-2010 om 15:25

Boink en oudercommissie

Hallo
Ik denk dat het een idee kan zijn om dit te melden bij het locatiehoofd en de Oudercommissie.
Verder kun je contact opnemen met BOINK Belangenvereniging van ouders in de kinderopvang en peuterspeelzalen
www.boink.info
succes

Minet

Minet

09-04-2010 om 15:59

Geen oudercommissie en boink

Bij een klacht volg je de klachtenprocedure zoals die er ligt binnen de organisatie. Deze moet je op hun website kunnen vinden of in een informatieboekje dat je hebt ontvangen. Elke kinderopvangorg. is verplicht aangesloten bij een externe klachtencommissie.
In principe leg je de klacht neer bij de leidster, dan bij het lokatiehoofd. Als er niet naar tevredenheid op gereageerd wordt kun je de klacht versturen naar de klachtencommissie die stappen zullen ondernemen.
De oudercommissie waar marie naar verwijst is geen klachtenbehandelaar. Zij kunnen alleen een voorstel doen om het beleid te wijzigen mbt opvang op afwijkende vakantiedagen. En Boink is de overkoepelende belangenbehartiger van alle oudercommissies, ook zij kunnen niets voor deze individuele kwestie betekenen.
Succes ermee!

Qwendo

Qwendo

10-04-2010 om 11:28

Vakantie contract

Als je een contract het voor vakantie opvang dan is deze geldig in de weken/ of dagen dat de schoolgids deze vakantie aangeeft.

Je betaald er immers voor.

Voor de BSO is het een kwestie van pech hebben, en vervelend dat ze er geen rekening mee hebben gehouden.

Verder is het zeer onproffesioneel dat de pedagogischmedwerkers dit in bijzijn van je dochter hebben besproken.

Ik zou de klacht neerleggen bij de locatiemanager, wordt je niet gehoord dan bij zijn of haar leidinggevende. Weet niet of de organisatie met een afdelingplanning werkt dit wil ook nog weleens helpen.
En anders gewoon indienen bij de klachtencommissie kinderopvang.

Succes !

Leandra

Leandra

10-04-2010 om 22:43

Vakantie en scholen

Bij ons staat duidelijk aangegeven in het BSO-contract dat het gaat om 40 schoolweken en 12 vakantieweken. Extra vrije dagen moeten apart aangevraagd worden. Hiervoor kun je aan het begin van het jaar een ander soort contract afsluiten met data. Ook gaan ze soms open als er meerdere kinderen van 1 school zijn buiten de vakanties. Dit valt dan niet onder je standaardcontract en wordt apart berekend. Dat weet ik van te voren. Mijn zoon had 2 weken herfstvakantie en 2 weken voorjaarsvakantie. Dan is 1 week voor het vakantiecontract. Maar dat is van tevoren bekend. Staat dat niet in jouw contract, wat er onder de vakantie valt en hoeveel uren/weken daarvoor staan? Ik vind het trouwens logisch dat je zelf aangeeft als je kind buiten de reguliere vakanties om vrij is en vraagt of ze kan komen. Was dit dan de eerste keer? Of is je kind net begonnen op de BSO? Waren ze wel open dan? Mijn jongste had als enige de dag na Pasen vrij en de BSO was niet open de ochtend.
Ik vind het wel heel slecht om hierover te praten in het bijzijn van je kind. Dat hoort niet zo.Daar zou ik echt over vallen! Pedagogisch zer slecht en heel sneu voor je dochter.
De BSO met trouwens een duidelijke klachtenregeling hebben. Daar moet je gewoon naar vragen, hoor!

Groeten Leandra

Jesse_1

Jesse_1

11-04-2010 om 15:34

Wel oudercommissie inlichten

Minet: "De oudercommissie waar marie naar verwijst is geen klachtenbehandelaar. Zij kunnen alleen een voorstel doen om het beleid te wijzigen mbt opvang op afwijkende vakantiedagen."
Juist daarom moet je het wel doorgeven aan de oudercommissie, anders heeft de OC er geen weet van en nkan dus ook geen voorstellen doen over het evt. te wijzigen beleid.
De oudercommissie kan helemaal NIETS als ze niets hoort over gevallen waarin het niet goed gaat, want hoe moeten ze dan weten waarin het niet goed loopt?
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

11-04-2010 om 15:35

Nog even verduidelijking

Dus wel fijn voor de OC als deze ingelicht wordt, maar ze kunnen niet specifiek iets in deze zaak betekenen (en dat bedoelde Minet waarschijnlijk)
Jesse

marie-laure

marie-laure

11-04-2010 om 21:22

Opgeblazen toestand

Ik kan tot nu toe geen lijst van de bso vinden waarop aangegeven staat welke periodes zij als vakantie rekenen.
Normaal gesproken vragen ze als er een vakantie in aantocht is of en op welke dagen ons kind komt. Dat is voor deze vakantie niet gevraagd en het is ons ontschoten dat ze het niet vroegen. Ze waren wel open.
Wij hadden niet door dat de paasvakantie geen reguliere vakantie was, dat vermeldde de school niet en de bso niet.
Volgens de bso hadden wij het kunnen weten omdat de school het "extra vrije dagen" noemde. En dat maakte me boos, want zo noemde de school deze dagen niet, de school noemt het paasvakantie.
Het is gewoon een simpel misverstand dat opgeblazen is door de reactie van de bso. Door onmiddelijk met een rekening te wapperen en door het te bespreken waar mijn kind bij was, zonder dat wij er bij waren. Mijn man trof een kind in de stress aan en schrok daarvan en reageerde toen misschien ietwat onhandig op die rekening die meteen geprestenteerd werd.
De klachtenregeling hebben we gevonden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.