Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Sienna

Sienna

16-05-2019 om 08:55

Wat als huisdiertjes bijna dood zijn?


Jasmijn

Jasmijn

17-05-2019 om 10:16

destructie ja

Mijn kat had al wat probleempjes maar het echte probleem begon uiteindelijk op vrijdag avond en op zaterdag wist ik dat ik echt niet tot maandag kon wachten. Dus naar de zaterdagdienst waar de kat uiteindelijk het spuitje kreeg. We dachten de hele week dat het nog wel even zou duren (kat was benauwd door allemaal vlekken op de longen) en het werd ineens erger. Dus het was een heel duur spuitje (omdat het zaterdag was) maar goed, we hadden het er voor over.
De dierenarts was heel aardig maar vertelde dat we konden kiezen voor crematie en de andere optie was daar laten, maar zei ze, ik maak het niet mooier dan het is, dan gaat de kat gewoon in een vuilniszak naar een destructiebedrijf. Maar je kunt 'm ook gewoon mee naar huis nemen, maar begraaf hem dan wel zeker op een meter diep in de tuin, met zo'n klein huisdier kan dat prima. En dat laatste hebben we gedaan, voelde eigenlijk best goed. Katje is in onze eigen tuin begraven.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-05-2019 om 10:51

Destructie

Ik ben wel zo’n kille dat ik een dode hamster niet voor veel geld ga laten cremeren. Met onze katten doen we dat wel, maar dan in groepscrematie zonder urn.
Ik ben wel blij dat ik nooit echt hoge kosten heb gehad aan de huisdieren. In verhouding is 40 euro voor een hamster natuurlijk enorm, en ook de katten hebben bij elkaar vele malen meer dan hun aanschafwaarde gekost. Maar 400 euro in twee weken (aanhoudende blaasontsteking, simpel kwaaltje dus), voelt toch anders dan 1500 euro in een keer voor een operatie. Ik begrijp wel dat mensen dan over de operatie twijfelen, zeker bij een ouder dier. Maar ja, een spuitje is ook zo wat als zo’n dier nog wel drie jaar mee kan.

Voor mensen...

wordt wel gekeken naar de kosten van de behandeling gerelateerd aan het aantal gewonnen kwaliteits-levensjaren, QALY, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Quality-adjusted_life_year
Aangezien de cavia's bij mij niet oud worden ondanks de goede zorgen (4 is het maximum, maar meestal sneuvelen ze met 3), zou het voor de cavia meer een QALM moeten zijn, in maanden. En hoeveel euro heb ik voor hoeveel (vermoedelijke) maanden over? En hoe kom ik erachter hoe de cavia zich echt voelt?
Een cavia die niet topfit is, wordt ook vaker achterna gezeten door zijn hokgenootjes, dus dat is niet optimaal. De stress die de behandeling met zich meebrengt, snapt zo'n beest ook niet.

Voor mensen is het 20.000 euro voor 1 kwaliteitslevensjaar. Dus voor een half gewonnen jaar waarbij je je 50% voelt, 5000 euro. Misschien zet dat bedrag de bedragen voor de dierenarts in perspectief.

Tango

Tango

17-05-2019 om 14:45

Stress

Thuis laten inslapen is zeker iets wat ik in het vervolg voor mijn katten zou verkiezen. Doen de meeste dierenartsen dat eigenlijk? Wij hebben 1 keer meegemaakt dat een kat door de strijd om hem in het mandje te krijgen om naar de dierenarts te gaan overleed. Dat is echt heel erg naar. De kat had de avond ervoor nog niets opvallends, 's morgens was hij ineens sloom en at niet meer. Maar toen hij in het mandje moest kon hij weer spartelen zoals vanouds, dat overleefde hij dus niet.

Verder vind ik een kat (en hond) iets anders dan een cavia of hamster. Laatstgenoemde gaan meestal vanzelf dood. De hamster/cavia van topicstartster zou ik nog niet in laten slapen zolang hij nog eet en enigszins actief is. Met een cavia naar een dierenarts gaan lijkt me overigens dan wel meer makkelijker dan met een kat. Een cavia zit al in een hok dus dat kan je meenemen. Een kat moet je er altijd inzetten en meestal gaat dat niet makkelijk, is mijn ervaring tenminste.

specht

specht

17-05-2019 om 15:42

tango

Ik weet niet of de meeste dierenartsen het doen, maar kort geleden heeft de dieren arts van een vriendin haar poes bij haar thuis laten ingeslapen. Hij doet dat geregeld op verzoek bij mensen thuis. Ik was er bij, en hoewel het natuurlijk een naar moment was, ging het heel relaxed. De poes lag op schoot bij mijn vriendin, kreeg eerst een prikje om in slaap te vallen, en toen nog een prikje waardoor zij overleed. De rekening, het is haar vaste dierenarts kreeg ze later; ze stonden dus niet niet gelijk met het pinapparaat klaar.

Inslapen

Hier hebben we helaas al aardig wat dieren moeten laten inslapen. Maar altijd omdat ze pijn hadden en er geen genezing of verbetering mogelijk was. Een schildkliertumor die ondanks de medicijnen na een jaar ineens zo groot werd als een golfbal, waardoor het koppie van de kat helemaal opzij geduwd werd. Een kat met een zware hernia die vanwege nierfalen geen pijnstillers mocht. En een konijn met een baarmoedertumor die niet te opereren was.
Ik blijf het vreselijk vinden dat je over het leven van een ander wezen beschikt, ook al is in leven houden dierenmishandeling.

Een ander konijn is hier gebleven tot-ie iets van 12 was. En inderdaad steeds strammer en rustiger geworden, tot-ie van ouderdom stierf. Maar die had geen pijn, voor zover we konden nagasn.

Dees

Dees

17-05-2019 om 16:57

Ja lusten en lasten

Als ik reken ben ik jaarlijks ook wel meer dan die 1500 aan extra dierenarts kosten kwijt omdat ik een kat met een ziekte heb. Ik wist dat dat zou kunnen gebeuren want je weet dat als je een dier hebt je kosten ervan kunt krijgt. Ik heb mijn kat gekozen en ben daarvoor voor mijn kat verantwoordelijk om een zo goed mogelijk leven te geven. .

Daarom begrijp ik die mensen met hun bijstandsuitkering en vaak meerdere grote honden hebben ook niet.

bijzonder

Ik vind het altijd wel bijzonder dat als het gaat om het in laten slapen van dieren, er altijd wel iemand begint over dat we dat bij mensen toch ook niet doen. Ik denk dan: zie je echt het verschil niet, of is het gewoon een wat nare manier om je standpunt even wat krachtiger neer te willen zetten?

Woef

Woef

17-05-2019 om 18:49

Dat vind ik ook wel. En ik vind het ook jammer dat de echte reden, geld ( of dat nu hier wel of niet het geval zou zijn), vanzelf boven komt, hoe goed mensen het ook proberen te verstoppen. Dat het duur is: natuurlijk en dat kan heel ongelegen komen, maar kom dan niet met allerlei excuses als het om geld gaat of als je eigenlijk niets met dieren hebt.

Het gaat niet alleen om geld

Van chemotherapie kan je je maandenlang heel erg beroerd voelen, maar mensen hebben hoop en toekomstperspectief. Een dier kan je niet uitleggen dat met een maandenlange hele vervelende kuur weer beter kan voelen of nog wat meer maanden/jaren kan leven.
En als je dieren door een vervelend proces in leven houdt, voor wie doe je dat dan, voor jezelf omdat je hier dier niet kan missen of voor het dier dat geen benul heeft? Voor wie naar de dierenarts gaan al een grote belasting is.

Ik heb medelijden met dierenartsen. Ze zijn uit liefde voor het dier dierenarts, maar die liefde is bepaald niet wederzijds.

andere gewetensvraag

Mijn katten komen dagelijks met muizen aan zetten. Meestal zijn die al dood (soms zelfs in stukjes verdeeld en opgegeten, helaas soms ook deels weer uitgekotst, het is elke ochtend weer een feest hier, zeg maar...) Maar regelmatig brengen ze ook nog (half) levende muizen mee. Deze beestjes vangen wij en zetten we uit in het bos, wetende dat ze vrijwel zeker toch dood zullen gaan.
Als wij nu echt elke dier gelijk zouden stellen en ons om hun welzijn zouden bekommeren dan zouden wij dus alle nog levende (maar wel gehavende) muizen naar de dierenarts moeten brengen voor een spuitje.

Vraag aan de dierenliefhebbers hier: moeten wij nu elke dag naar de dierenarts, of mogen we de muizen ook een paar dagen opsparen?

Pirata

Pirata

17-05-2019 om 20:49

nee

Eigenlijk moet je er een klap op geven. Dan is het over voor ze. Ik geef toe, ik kan het ook niet.
Maar gruwelijk om te zien wat onze kat met die muizen die nog leven uithaalt. Even laten lopen, dan weer er boven op duiken. Een leuke mep de lucht in geven.
En dan heb ik het nog niet over de vogeltjes.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-05-2019 om 21:10

Dapper

Dat deed onze kat vroeger toen ik nog thuis woonde ook. Van die halfdode muizen in je huis. Die kregen van mijn dappere vader idd een klap met een schep. En dan gingen ze in de kliko.

En zelf hebben we eens een kreupele pad in de tuin gehad. Ik vermoed dat die ook was gevangen door iets en bij ons achtergelaten. Toen heeft mijn man het uit zijn lijden verlost.

Ik denk niet dat ik dat zelf zou kunnen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-05-2019 om 21:16

Egoisme

Uiteindelijk verzorg je een ziek dier natuurlijk voor jezelf. Het maakt voor een dier niet uit of het vandaag een spuitje krijgt of volgend jaar. Daar heeft het geen benul van, het leeft in het nu. Je moet een dier niet vermenselijken.

Ik vind 1500 euro per jaar voor medicatie voor een dier best veel hoor. Ik weet niet of ik dat nou zomaar zou doen.

Woef

Woef

17-05-2019 om 21:17

Vogeltjes

Ik heb 2 keer een muisje van mn kat gekregen. Eentje ontsnapte zelf, de ander kon ik vangen en heb ik ongehavend uitgezet.
Vogels ( ik heb zelf geen katten meer) die ik buiten zie liggen en zie lijden als in ze stervende zijn, die breek ik de nek. In afschuw, dat wel, maar daar zet ik me overheen.
Is het een grote vogel die enkel gewond is dan bel ik de dierenambulance, is ie stervend dan rijd ik m naar mijn dierenarts die hem laten inslapen, gratis.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-05-2019 om 21:21

Jippox

Ik voel me aangesproken door je opmerking. Ik vind een beslissing nemen over het beëindigen van het leven van dieren niet zo simpel. Tot waar moet je een dier gewoon oud laten worden en vanaf welk punt beslis je wat téveel lijden is en/of mag je voor jezelf kiezen. Ik vind het niet raar om dat naast de gang van zaken bij de mens te leggen, al is het maar om je afwegingen te kunnen maken. Is een hond die zo dement als een deur is erg? Nee als hij nog gelukkig lijkt en ja als elk plezier verdwenen is. Een mens die dement is, is ook niet automatisch ongelukkig. Van een mens kun je dat ongeveer achterhalen, bij een dier minder. Voor mezelf heb ik er iets aan om daar zo over na te denken. Een kat die we hebben laten inslapen was totaal niet meer zindelijk. Dat zou je met een mens niet doen. Die krijgt een inlegluier en dat helpt de boel schoon te houden. Kon dat met een kat ook, dan zou ik dat misschien nog doen ook, maar dat lijkt me geen succes. Dus dan moet ik hard zijn. Een ondergepiest huis is heel erg onaangenaam, de kat heeft inmiddels zijn beste tijd gehad, dan moet het maar. Maar fijn zal ik dit soort beslissingen nooit vinden.

Dees

Dees

17-05-2019 om 21:40

Jippox

Ik zou een jagende kat een belletje laten dragen.

Dees

Ook als de kat daar diepongelukkig van wordt?

Kaaskopje

Ik zeg ook niet dat de keuze eenvoudig is, maar je kunt het nog altijd niet vergelijken met zo'n keuze bij een mens.

Muizen

Dat bij de knaagdieropvang cavia's en konijnen worden gebracht die gedumpt zijn, kan ik me voorstellen. Die beesten zijn bedoeld als huisdier en redden het niet zonder baasje. Maar soms worden er ook gewonde muisjes gebracht èn weer opgelapt. Precies zulke muizen waarvoor ik de muizrnbestrijdingsdienst in de arm heb genomen omdat ze door mijn keuken liepen. Ik vind muizen grappige beestjes, maar deze hielden zich niet aan de regel dat in ons huis niet wordt voortgeplant. En omdat ze cavia's ziek kunnen maken, was het helaas, exit muizen. Maar de opvang knapt ze weer op.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2019 om 01:42

Jippox

Er zijn mensen die dat onderscheid niet zo duidelijk maken als jij. Ik zie ook wel verschil tussen mensen en dieren, maar sommige mensen hechten net zoveel waarde aan hun huisdier als aan een mens. Meer nog zelfs.

Dees

Dees

18-05-2019 om 08:13

Jippox

Nee maar een hele hoop muizen en vogeltjes worden daar wel vrolijk van.

Vlinderstruik (beetje ot)

Wij hadden vroeger vlinderstruiken in de tuin. Tot ik doorkreeg dat de katten die als afhaalbalie van de snackbar zagen: even een vlindertje snacken. Lagen er overal halve vlinders en vleugeltjes. Dat vond ik zo zielig voor de vlinders, dat de struiken verwijderd zijn.

Triva

Triva

18-05-2019 om 09:31

Jippox

In jouw situatie vind ik dat je de muizen zelf moet dood maken. Gewoon zoals vroeger iedereen dat deed. Dat hoort mijn inziens bij het nemen van een rooifdier in huis.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2019 om 10:29

Jippox

Wat je gewetensvraag betreft, ja, dat is inderdaad zo'n lastige vraag . Ik ben tot op een bepaalde hoogte van 'laat de natuur zijn gang gaan', dus als ik zie dat een kat aan een vogel is begonnen, laat ik hem dat afmaken. Doet een kat dat niet, dan zullen wij het moeten doen, maar ieuwww... ik vind dat wel akelig! Gelukkig is dat nog niet gebeurd. Alles wat nog zonder kleerscheuren uit de klauwen gered is, gaat gewoon weer de natuur in. Ik zet spinnen ook weer buiten, maar dat is wel afhankelijk van hoe goed ik ze kan vangen. Dus ik pleeg weleens moord.

geen voedsel

Hier kwamen de katten ook regelmatig met veldmuisjes, ratjes en vogeltjes binnen. En dan het liefste trots voor je voeten leggen.
Ik deed er dan een boterhamzakje omheen en gaf het diertje een klap met de rubberen kampeerhamer, want er werd alleen mee gespeeld en het dier was gewond maar niet dood.

Tegenwoordig hebben we geen tuin meer en de poes kwaakt alleen nog maar naar vogeltjes vanaf het balkon.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2019 om 11:46

Knurf, kattenschrik

Zonde! (van de vlinderstruiken). Zonder vlinderstruik heb je helemaal geen onderkomen voor vlinders, met wel. Mocht je nog eens de schep onder een struik willen zetten vanwege de katten, dan zou je eerst 'kattenschrik' kunnen proberen.

juf Ank

juf Ank

18-05-2019 om 12:17

er zijn

inderdaad veganisten die het leven van een dier gelijk stellen aan dat van een mens. Ik vind dat het niet te vergelijken is, hoewel ik zelf ook veganistisch eet.

Maar ik vind eigenlijk een dieren wat dagelijks 2 keer gespoten moet worden i.v.m.suikerziekte of een dier wat i.v.m. kanker een chemo ondergaat ook zeer egoistisch vanuit de mens gedacht. Ik zou eerder zon diertje willen laten inslapen.

Kaaskopje

Er zijn hier in de wijk voldoende veiliger plekken voor vlinders. Kattenschrik doet hier helemaal niets

Tango

Tango

18-05-2019 om 13:31

Muizen

Hier ook zo'n kat die de muizen bij voorkeur levend mee naar binnen neemt. Een klap geven gaat vaak niet eens (zou ik ook echt niet kunnen) want meestal is de muis dan al achter een kast o.i.d. verdwenen.
Vanmorgen had ik er toevallig eentje die in de muisvriendelijke muizenval was gelopen, deze kon ik dus weer buiten zetten. Maar ja, de kans is natuurlijk groot dat kat hem weer vangt...
Kreupele muizen heb ik soms ook, die kan ik dan zelf wel vangen en zet ik ook buiten. Een klap met een hamer geven kan ik echt niet hoor. En mijn man ook niet.

En verder vind ik wel dat kosten maken tot op zekere hoogte hoort bij een huisdier nemen. Tot op zekere hoogte, want soms willen dierenartsen wel heel veel aan je verdienen. Zo werd onze kat vorig jaar aangereden en moest ik een aantal keer terugkomen bij de dierenarts voor controle. De laatste keer heb ik afgebeld, kater at weer prima en functioneerde als vanouds (gelukkig!). Ik wilde hem de strijd besparen om weer naar de dierenarts te gaan. Maar moeilijk dat ze deden! Ik heb ze beloofd dat ik echt zou bellen als ik me zorgen maakte en toen gingen ze uiteindelijk toch maar akkoord.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.