Huisdieren
hondeneigenaresse
03-11-2016 om 19:23
valselijk beschuldigd door andere hondeneigenaar
Deze kwestie loopt zeker al een paar jaar. Het begon ermee toen ik mijn hond uitliet en naar huis liep. De hond moet aan de lijn en dat had ik ook netjes gedaan. Ik zag een mevrouw en meneer aankomen met toen twee honden. Een witte jack russel en een zwarte vuilnisbakjes ras. Het witte hondje was nooit aardig naar andere honden toe. Viel uit naar andere honden zodra mensen er langs liepen. Dat hondje had ze ook altijd aan de lijn.
Ze ziet me aankomen op het zelfde pad en klikt ineens de zwarte hond los. De hond stormt met ontblote boventanden op mijn hond af die aan de lijn vast zit. We konden geen kant op. Mijn hond probeerde zich te verdedigen en snapte naar de hond in een poging die weg te jagen. De hond maakte een soort van sliding op nog geen 10cm van mijn hond en rolde het gras over. Ik stond stijf van schrik.
Ik was verschrikkelijk geschrokken en schold de vrouw uit hoe stom ze kon zijn om een hond op een aangelijnde hond af te laten stormen. Geen reactie. Zelfs de man waarmee ze wandelde zei tegen haar: "Waarom doe je dat nou?!"
Sindsdien klikt ze iedere keer dat ze me ziet haar hond los die vervolgens als een gek op mijn hond afstormt. Mijn hond weet dat inmiddels en is natuurijk op haar hoede. Ze begint nu al te blaffen en te grommen als ze de hond al van verre ziet. Maar de vrouw blijft het doen. Als excuus zegt ze dat "ik maar op mijn eigen hondje moet letten". ??? Ik heb mijn hond netjes aangelijnd. Zij is asociaal om haar hond steeds los te laten.
In een poging een gesprek aan te gaan met de vrouw, vroeg de vrouw aan mij of mijn vader wel eens met mijn hond liep. ??? Uhh, Nee? Ik zei dat mijn vader nooit met mijn hond loopt en dat hij heel ergens anders woont. Ze geloofde me niet en zei "dat ze er wel achter zou komen". Ook weer zo'n vreemde opmerking.
Ze vertelde me dat er een grijze man liep met mijn hond. "Ja, zei ik, dat klopt, die man ken ik, maar dat is niet mijn vader. Die meneer heeft een hond van hetzelfde ras als mijn hond, dus in dat opzicht lijken ze veel op elkaar. Alleen is de hond van de man een stuk dikker, ouder en grijzer. Die hond scheen haar hond dus gebeten te hebben. Kan kloppen want die hond is inderdaad niet erg aardig naar andere honden, vandaar dat de man zijn hond ook altijd aanlijndt. Maar dat de hond zeker niet mijn hond is. Dat geloofde ze dus niet.
Toen ik die man een keer tegen kwam en hem het verhaal vertelde en de vrouw en hond beschreef, herkende hij het niet. In ieder geval denkt die vrouw dat mijn hond niet te vertrouwen is.
Dat haar hond iedere keer als ene idioot teken gaat met ontblote tanden op mijn hond afstormt, vind ze doodnormaal en ik vermoedt dat ze hem zelf bewust losmaakt om op mijn hond af te stormen.
Ik loop inmiddels spitsroede om die vrouw zoveel mogelijk te ontwijken, maar helaas kom ik ze heel af en toe tegen. Dan is die hond los en klapt op mijn hond (nu vaak heel sneaky van achteren….).
Vandaag kwam ik haar weer tegen helaas. Ze stak over en stond stil op het pad (waar ik ook overheen moest) en begon te praten met een andere vrouw met een hond die haar tegemoet kwam. Ik liep over het naastgelegen fietspad om haar te ontwijken. Die hond van haar klapt ineens met ontblote tanden uit naar mijn hond terwijl zij de riem gewoon liet vieren (ook weer zo iets. Het lijkt er haast wel op alsof ze het bewust doet). Je houdt je hond toch kort aan de lijn als die zo doet naar andere honden of ben ik nou gek? Mijn hond wilde het liefst weg en begon tegen mij op te springen. Ik zei nog tegen haar: "Hou je hem bij je?" en liep door.
Hoor ik haar ineens tegen die andere vrouw zeggen: "Ja ik denk, ze loopt rechtdoor met die hond want ze heeft hem altijd aan de lange lijn (Huh? Mijn hond loopt nooit aan de lange lijn) en daarna …"Ja, want haar hond heeft mijn hond al eens eerder gebeten"…terwijl ze mijn kant opkijken …Ik stopte en beet haar toe: "Mijn hond heeft jouw hond nog nooit gebeten; het is jouw hond die mijn altijd wil bijten. Wel bij de les blijven he??". Vervolgens ben ik doorgelopen. Witheet van woede.
Ik ben zo ontzettend kwaad. Nog nooit heeft mijn hond haar hond gebeten. Zij beschuldigd mijn hond nu voor iets dat ze nooit gedaan heeft terwijl haar hond mijn hond steeds opjaagt.
Wat vinden jullie nou? Dit voelt zo ontzettend onrechtvaardig. Ze loopt nu tegen mensen te vertellen dat mijn hond vals is. Ik was zo ontzettend kwaad dat ik mijn hond na het uitlaten thuis heb gebracht en terug ben gelopen het bos in in de hoop haar tegen te komen om haar te vertellen dat ik het zeer onbeleefd vind als iemand zomaar leugens loopt te verspreiden.
En andere hondeneigenaar adviseerde me om mijn hond gewoon los te koppelen zodra ik haar zie en gewoon door te lopen. Ik weet het niet…..
Kaaskopje
04-11-2016 om 13:31
Maar wat is 'genoeg ruimte'?
Wie bepaalt wat de maatstaf is voor genoeg ruimte? Een Deense dog kan bijvoorbeeld prima op een flat vier hoog, als er maar een lift is.
Ad Hombre
04-11-2016 om 13:35
lieverdje
"Maar dat willen de dierenliefhhebbers hier natuurlijk niet horen"
Volgens mij houden de 'liefhebbers' hier voornamelijk van hun eigen hond/ras. Van andermans hond & ras moeten ze weinig hebben. Haat en nijd tussen de hondenliefhebbers.
Eigen hond eerst!
Kaaskopje
04-11-2016 om 13:50
Welnee Ad
Zo werkt dat wat mij betreft totaal niet. Ik vind het juist leuk om andere rassen te zien en hoe die met onze honden spelen. Ik wil niet elk soort hond hebben, dus voorkeur heb ik wel, maar dat maakt niet uit lijkt mij.
Lieverdje
04-11-2016 om 14:44
Deense dog op een flat
dat vind jij wel kunnen?? Ik dus echt niet. Of je moet in de gelegenheid zijn het dier langdurig uit te laten, elke dag. En hij moet niet blaffen, want in een flat heb je niet alleen links en rechts, maar ook onder en boven buren. Mijn ervaring met meerdere flats is dat juist die boven-onder geluidsisolatie niet optimaal is....
Ik vind zoals gezegd honden in het algemeen leuke dieren, maar ik zou er geen nemen. Omdat ik niet in de gelegenheid ben elke dag een paar uur aan het uitlaten te besteden en omdat ik in een rijtjeshuis in een doorsnee woonwijk woon. Geen grote tuin, blaffen van de hond is storend voor de buren, weinig gelegenheid in de directe omgeving om het dier los te laten lopen (veel mensen doen het wel, maar dat is niet perse, zeg maar, optimaal). Katten, hetzelfde verhaal. Die lopen hier wel veel los rond, maar schijten echt overal en 's nachts zijn er vaak kattengevechten met bijbehorend gejank en geblaas.
Afgezien van de milieubelasting, want honden katten moeten vlees eten, en daar moeten we juist een beetje vanaf.
mijk
04-11-2016 om 15:00
Ach Ad
Die jongen kwam wel iedere dat buiten ( met zijn jack russels) en dat was wel heel goed voor hem....... gaat gelukkig nu een stuk beter met hem
Mijk
Triva
04-11-2016 om 15:54
maar
WAAROM laat ze haar hond los als ze zegt tegen iedereen dat jouw hond bijt? Daar is toch geen logica te vinden? Als ze haar hond los laat omdat jouw hond los is is het nog logisch.
Kaaskopje
04-11-2016 om 15:56
Lieverdje
Een flat is niet automatisch heel erg klein, alles is ook gelijkvloers en met een lift belast je de gewrichten van de hond niet. Je bent niet de enige die denkt dat een groot slag hond ook in een groot slag huis móet.
Niet iedereen woont ideaal voor een hond, dat is zo. Wij wonen heel dichtbij parken/natuurgebied, veel groen in de wijk, hondvriendelijk dus.
Dat blaffen is inderdaad een dingetje. Niet alleen in een flat. Onze oudste hond is een blaffer. Dat heeft allemaal met het 'rugzakje' te maken. Zolang deze hond er is, kunnen we beter niet verhuizen. Het is geen gehorig huis en onze enige buren zijn gelukkig van het 'geven en nemen'-type, dus geeft dit geen problemen, maar ik zou het zelf niet op mijn geweten willen hebben om als nieuwkomer in een flat andere bewoners te belasten met een blafhond. Niet dat de hond de hele dag door blaft hoor. Dan zou ik er zelf ook gek van worden. Maar als hij 's nachts een fiets hoort buiten, dan kan dat reden voor blaffen zijn.
Vlees zal vaak restvlees zijn. Onze honden krijgen rauw vlees waar ook bot door vermalen is. Dat kan allerlei vlees zijn, dus ook van wild en gevogelte, maar ook vis. Man en ik eten ook vlees, dus ik heb geen principiële bezwaren tegen het eten van vlees. Deze vorm van voeren zou zomaar minder belastend voor het milieu kunnen zijn. Geen heel proces van brokjes maken in een fabriek.
Kaaskopje
04-11-2016 om 16:03
Triva
Die vragen kan alleen die andere vrouw beantwoorden. Als ik moet gissen, krijg ik toch het idee dat die vrouw op wraak uit is. Alsof ze zit te wachten tot haar hond ooit dusdanig opgefokt zal raken dat hij 'de vijand' gaat bijten. Maar haar hond weet beter, honden kunnen prima onthouden welke hond gemeen was.
Triva
04-11-2016 om 16:05
lieverdje
Het is echt een fabeltje dat een grote hond niet in een flat kan. Wij woonden in een flat voor we in deze vinex-eengezinswoning kwamen. Nou de woonkamer nu is veel kleiner dan de woonkamer toen. De keuken nu is veel kleiner dan de keuken toen. Veel honden hebben niets aan een eengezinshuis omdat ze toch niet naar boven kunnen of mogen en als ze voldoende buiten komen hebben ze echt geen tuin nodig maar is een balkon voldoende (een tuin op het zuid-westen is ook een ramp als het heel heet is, dan is een balkon op het noord-oosten ideaal).
Juist kleine rotkeffertjes zijn een verschrikking in een flat! Een deense dog die voldoende buiten komt hoort daarna gewoon te gaan liggen maffen.
lieverdje
04-11-2016 om 19:17
wat is voldoende buiten?
ik denk even aan een recht tot zelfbeschikking voor een hond. Want met hoeveel jij het beest uitlaat, bepaal je ook hoeveel hij buiten komt. Hij kan niet zelf kiezen, tenzij je een grote tuin hebt. Oké, dat is ook begrensd, maar er is meer bewegingsvrijheid dan een flat met balkon.
Als ik zo om me heen kijk, komen veel honden vaak niet verder dan 3x per dag een rondje park en in het weekend naar het bos. Is dat voldoende? Vooral grote honden moeten toch aardig wat beweging hebben, niet?
Kaaskopje
04-11-2016 om 20:21
Lieverdje
Een hond raakt door meer energie kwijt. Als een hond tijdens het uitlaten veel mag snuffelen kost dat energie. Als hij ergens is wat minder bekend is, maakt dat meer indruk. Hoe laat je een hond uit? Een strenge exercitie met weinig ruimte voor het vergaren van informatie, of een hond in grote lijnen zelf laten bepalen hoe hij rondloopt en ruim gelegenheid krijgt om te snuffelen en zo te ontdekken wie er allemaal langsgelopen is Twee keer raden wat de hond leuker vindt en dus meer voldoening geeft. Helaas voor hond zal het soms een mix van deze twee moeten worden, omdat je niet altijd tijd hebt om achter zijn neus aan te lopen. En wat mogen honden in huis? Krijgen ze iets te knagen? Wordt er veel gespeeld in huis? Kortom het is niet altijd wat jij denkt te zien. Een rondje park kan ook heel intensief zijn trouwens. Zeker als er meer honden zijn waarmee gerend kan worden.
Hondeneigenaresse
04-11-2016 om 21:50
Triva en kaaskopje
Triva: Ja, die logica ontgaat mij dus ook. Dat mens spoort gewoon niet.
Kaaskopje: die hond van haar spoort evenmin als zijn bazin, want hij schijnt dan gebeten te zijn door een andere hond (zelfde ras als die van mij) maar schijnt niet te kunnen aanvoelen, ruiken dat mijn hond een geheel andere Dat beest flipt gewoon zodra hij mijn hond ziet.
En ja, ik denk ook dat die vrouw uit is op een soort van wraak. Ik ben de laatste paar keer behoorlijk uit mijn slof geschoten naar haar toe, dus ze deinst wel iets terug nu merk ik al hoewel ze mij dus niet de ruimte geeft om te passeren.
Hondeneigenaresse
05-11-2016 om 19:03
Mijk...
Hoe zit het juridisch als ze in het bos loopt? Dat is een hondenlosloopgebied. Ze weigert haar ons bij zich te roepen en vast te houden. Toch maar eigen hond snel aanlijnen?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.