Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zonwering met zuignappen- ervaringen?

Er is zonwering in de handel die bestaat uit losse schermen die met zuignappen aan de buitenkant van het raam worden bevestigd. Relatief goedkoop in vergelijking met een zonnescherm of rolluiken.
Heeft iemand hier ervaring met zulke zonwering? Bevalt het?

Ik zag het pas ook bij iemand, nog nooit eerder gezien. Ik ben ook wel benieuwd of het goed werkt. Zou bij mij om de bovenverdieping gaan (=lastig van buiten bij te komen). Ik lees dus graag mee naar ervaringen. 

Ik heb ze net besteld, over een ruime week kan ik je wat vertellen over levering en plaatsing.

Ja ik heb ze een paar jaar geleden besteld voor mijn appartement waar de godganse dag de volle zon op stond. Was echt niet te harden daar. Ik had er hoge verwachtingen van, maar appartement voor de volgende zomer verkocht. Ik zal de nieuwe eigenaar eens vragen
Ik had vragen aan de leverancier over hoe ze te plaatsen als je op 2hoog zit. Je moet er van beide kanten bij kunnen. Ze konden het zo maken dat je niet in het midden hoefde vast te zette, als je begrijpt wat ik bedoel. 
Het waren schermen waar je wel (enigszins) door naar buiten kon kijken. Niet helemaal dicht dus. 

Als het mogelijk is om te boren in kozijn of muur, dan zou ik voor een steviger soort bevestiging gaan.  Mijn zonnedoek hangt met musketonhaken aan ringen. Zuignappen lijken mij iets sneller losraken. Afhankelijk van windkracht en -richting werken er soms flinke krachten op het scherm.
Ik heb vroeger wel schermen voor de ramen gehad maar die hingen met in de hoeken doorgeslagen ringen aan haken. Ik vond het echter niet zo fijn dat het hele raam bedekt was, het gaf me een opgesloten gevoel.  Daarom heb ik later halverwege extra ringen en haken geplaatst,  zodat ik ook alleen de helft kon afdekken. 

Ik kon kiezen tussen "optimaal zicht" en "optimale zonwering". Helemaal dicht is natuurlijk optimaal, maar dat lijkt me toch niet prettig. Ik heb dus voor de eerste gekozen, om minder dat opgesloten gevoel te hebben.

Temet

Temet

08-08-2024 om 23:01 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 08-08-2024 om 21:15:

Ik heb ze net besteld, over een ruime week kan ik je wat vertellen over levering en plaatsing.

Ik ben heel benieuwd! Mij lijkt het zo fijn dat er dus nergens geboord hoeft te worden, en dat je inderdaad nog enig zicht naar buiten houdt. Het is bij mij paar een paar weken per jaar nodig, maar voor die paar weken lijkt het me wel heel prettig. Als het werkt tenminste.

Wij hebben er ook naar gekeken, vooral voor de achterdeur. Toch ouderwets voor een laken van de zeeman gegaan. Mijn handige man heeft iets bijzonders gedaan met koord, op hele zonnige dagen kan ik vrij snel het laken aan de buitenkant van de deur doen. Zo blijft het ook licht in huis.
Voor het grote raam achter hebben we een zonnedoek van ikea. Haken keurig geboord, gaat ook makkelijk erop zo.
Dat is een flink raam, mijn man dacht niet dat een doek daarop met zuignappen goed zou blijven zitten.

Wij hebben ze gekocht in 2022. De eerste maanden werkten ze prima, bleven goed zitten en het scheelde inderdaad in de warmte binnen. Maar aan het eind van de zomer bleven de zuignappen niet goed meer plakken, er raakten er ook een paar los van het doek zelf en die kregen we er niet goed meer op. De zomer daarna nog wel geprobeerd, maar we kregen ze niet goed meer bevestigd. Deze zomer hebben we ze niet meer in gebruik genomen, we hebben inmiddels betere isolatie en airco en daarmee is het ook leefbaar te houden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.