Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

20-08-2010 om 14:09

Welke pannen?

Ik moet een aantal nieuwe kookpannen (geen hele set). Nu werden BK-pannen me door een vriendin afgeraden omdat die snel gaan roesten. Bij Blokker en de kookwinkel hebben ze een ruime keuze met uiteenlopende prijzen (22-90 euro voor een middelgrote pan). Is duurder altijd beter? Welk merk vinden jullie goed?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Al 40 jaar geen roest

Ik ken twee pannensets van BK die het al 40 jaar prima doen, zonder kromtrekken en roesten.
Ik heb ze zelf ook. Alhoewel ik er ook een paar Sigg pannen bij heb die heel fijn zijn.(en mooi!) Ik koos voor pannen zonder kunststof, wordt zo snel lelijk in de vaatwasser. Helemaal rvs dus bij mij.

Dorry

amk

amk

20-08-2010 om 14:44

Ik sluit me bij dorry aan

de bk pannen van mijn ouders gaan langer mee als hun huwelijk Ze zijn nu ruim 40 jaar in gebruik en geen spatje roest te zien. Die van mijzelf gaan ook al weer 20 jaar mee, inclusief mishandeling in een studentenhuis maar ook geen roest of slijtage te merken.

Fissler

ik kook al een jaar of 10 op Fissler pannen. Zijn iets duurder in de aanschaf maar met mooie dikke bodem, hoge kwaliteit pannen met levenslange garantie.

Maxime.M

Maxime.M

20-08-2010 om 15:30

Blokker

Hoi,

Ik heb de laatste pan bij de blokker gekocht, kleine zilveren kookpan met glazen deksel het merk wat er op staat is Handy. Verder een witte soeppan met zwarte binnenkant en glazen deksel, merk Moneta (deze is al 10 jaar oud en er lijkt wel een soort tefal aan de binnenkant te zitten, deze is eigenlijk wel aan vervanging toe. Verder heb ik nog een zwarte pan, type braadpan, alleen niet zo'n zware. Deze heeft een blauwe binnenkant en komt ook van blokker af. Allemaal geen dure pannen, want ze stammen nog uit de tijd dat ik amper geld had. Het zullen ook niet de allergoedkoopste zijn, meestal kocht ik zo'n beetje de middelmaat qua prijs.
Nog niet zo lang geleden had ik een pan bij Ikea gekocht met zwarte handgrepen, die heb ik na een paar maanden weggegooid, want je bleef dat zwarte spul ruiken, net of ze aan het schroeien waren, heel vieze geur (en ze schroeien weliswaar niet, maar konden blijkbaar toch niet tegen hitte)

Maxime

maan.

maan.

20-08-2010 om 17:28

Hier sola

Heb ooit BK gehad maar heb negatieve ervaringen met de (plastic) oren. Moeder heeft BK al jaaaaren en probleemloos. Zelf heel lang geleden overgestapt op Sola-pannen en die zijn nog steeds erg prettig.

Ik zou niet voor demontabele (plastic) oren gaan. Wat ikzelf in het gebruik wel erg prettig vind is doorkijkdeksels.

Sterre42

Sterre42

20-08-2010 om 19:09

Ook ikea

Wij hebben al een aantal jaren een pannenset van Ikea, van de 365+ serie. Prima, blijft mooi, ook in de vaatwasser. En zeer betaalbaar.

De hapjespannen van Ikea daarentegen, met zo'n anti-aanbaklaag, die vind ik van mindere kwaliteit. Die heb ik van Tefal.

Vic

Vic

20-08-2010 om 19:20

Moet ook een nieuwe hapjespan

Die van mij heb ik ooit eens bij Blokker gekocht. Door jarenlang gebruik op gas is de bodem helemaal bol waardoor hij het nu niet lekker meer doet op mijn electrische kookplaat. Anti-aanbak vind ik overigens helemaal niets. Daar krijg je (ik) zo snel krassen in en dan plakt alsnog alles vast i.t.t. mijn 'gewone' koekepan.

MvrKoekepan

MvrKoekepan

20-08-2010 om 20:16

Hier ook..

Ikea 365+. Al 'n jaar of 15 en op wat gebruikssporen na zijn ze nog als nieuw! Zeer en zeer degelijk, veel beter dan wat je van de prijs zou verwachten.

Koekenpannen heb ik al verschillende merken van versleten (o.a. BK, Ikea, en Tefal) waarvan Tefal tot nu toe het beste is bevallen. De dagelijks-gebruikte Tefal wok heeft het 'n jaar of 10 volgehouden.

Hema

Ik kook al sinds ik zelfstandig woon in pannen van de Hema en ze nog bijna net zo mooi als toen ik ze kocht.

Chris

Al 28 jaar

ik kook al 28 jaar in Fissler pannen,en zse zien er nog uit als nieuw.
dikke bodem,daarom energiezuinig koken,met weinig water.
het decor komt onderhand mijn neus uit,maar kwalitatief echt heel goede pannen.

Margriet*

Margriet*

21-08-2010 om 22:18

Hema

Zien er nog prima uit na 10 jaar.

Draai afgietdeksel q-linair

Hier pannen van bk, denk ik. type q-linair

Wat ik er zo handig aan vind is dat de deksel gedraaid kan worden zodat je makkelijk kunt afgieten.

Leuke bijkomstigheid is dat de pannen niet erg breed maar wel hoog zijn want weer handig bleek te zijn in de afwasmachine. Ze nemen daardoor minder ruimte in dan mijn vorige pannen.

Brianna F

Brianna F

23-08-2010 om 02:31

Dere

Die pannen heb ik ook, ik vind het niet handig, de opening die zo ontstaat is zo klein dat ik echt lang die pan sta af te gieten omdat het water bij wijze van naar buiten druppelt, ik doe het gewoon op de ouderwetse manier, met een handdoek en een flinke opening tussen deksel en pan.

reina

reina

23-08-2010 om 19:09

Fissler

Ik ben heel blij met mijn Fisslerpannen. Ze zijn niet goedkoop, maar blijven erg goed (en als je op aanbiedingen let, kun je ze zo nu en dan voor een stuk goedkoper vinden)

Brianna

Waarschijnlijk gebruik je veel meer water om iets te koken dan ik!

Brianna F

Brianna F

24-08-2010 om 21:19

Dere

Dat valt wel mee hoor, ik vind het een hele kleine opening, heb het geduld er niet voor, het water moet bij mij in 1 keer in de gootsteen plenzen

Mag ik met deze vraag in dit draadje aanhaken ? -koekenpan

Ik vroeg me af of jullie adviezen (de merken die jullie noemen) ook opgaan voor koekenpannen. Ik heb nl twee exemplaren, een van de ah en een van de hema, met tefal. Die heb ik nog geen half jaar en het tefal slijt zienderogen. Nu vraag ik me af of dat voor elke tefalkoekenpan opgaat en ik beter kan investeren in zo'n hele dure pan met dikke bodem, zonder tefal, Of moet je tefal met de hand afwassen ?

amk

amk

25-08-2010 om 11:50

Judith-t

tefal inprincipe niet afwassen maar slechts uitvegen met een doekje. En zeker niet in de afwasmachine.
Geen metalen voorwerpen er in, dus ook niet je stukje vlees met een vork eruit halen.
Ik heb meerder Ikea pannen met een anti aanbaklaag en die gaan al vele jaren mee zonder noemenswaardige beschadigingen.

Tihama

Tihama

25-08-2010 om 11:58

Fissler

Ik had genoeg van elke keer dat gedonder met die koekenpannen.
Dus ik heb een paar jaar geleden mijn eerste Fissler koekenpan gekocht. En een half jaar geleden nog 2 andere maten. Ik heb nu dus 3 maten RVS Fisslerkoekenpannen. Geweldig.

Dat was trouwens tegelijk met mijn complete Fisslerset. Mijn BK-set die ik gekregen had met ons trouwen was voor de helft al kapot. Ik hoop dat ik nu gewoon voor mijn hele leven klaar ben.

Die koekenpannen zijn ideaal. Geen gedonder meer met aanbaklagen. Je hoeft je niet druk te maken over je vork in de pan. Had ik 20 jaar eerder moeten doen, nouja, toen had ik geen geld, maar toch.

Tihama

"met tefal"

Tefal is een merk, de laag heet anti-aanbaklaag (en kan teflon zijn ). Ik heb het ook een beetje gehad met de anti-aanbaklagen. Tefal versleten, een AH-pan versleten en nu heb ik op zich wel goed bevallende koekepan en hapjespan van Scanpan (titanium). Helaas heeft mijn moeder ze ooit in de vaatwasser gezet en daar hebben ze duidelijk onder geleden. Eigenlijk grijp ik vooral heel vaak naar de meer dan 40 jaar oude gietijzeren koekenpan die mijn ouders bij hun trouwen hebben gekregen en die ik geërfd heb. Onverwoestbaar en goed. En naar dat heel kleine merkloze koekepannetje met antiaanbaklaag, dat de vaatwasser in gaat en ook onverwoestbaar blijkt. Hij kostte destijds wel 5 gulden, geloof ik, en ik zou willen dat ik nog wist waar ik hem vandaan heb
Als de Scanpannen eruit moeten, ga ik ook eens voor de Fissler. Mijn hele leven met dezelfde pannen doen lijkt me geweldig.

Ok, dan wordt het een fissler!

Gezien de reacties, kan ik er niet onderuit. Bedankt voor alle info en adviezen (tefal-teflon, je hebt gelijk maar ik had er niet bij stilgestaan).

Nou, ik ga inderdaad maar aan de fissler. Ik heb lopen zoeken op internet. Ik heb voorlopig geen tijd om de stad in te gaan (hoewel dat wel heel handig zou zijn ivm verjaardagen en kadootjes hier). Nu vond ik een aanbod van een particulier die de zijne (nieuw in verpakking) aanbod voor 1/3 van de prijs. Zouden jullie dat doen.. val je daar een buil aan ? Ik koop regelmatig iets op internet maar nog nooit pannen en nog niet eerder zoiets via een veilingsite.

Janna3

Janna3

28-08-2010 om 10:24

Tihama vraagje

Hoewel wij al jaren weer met heel veel genoegen met onze Fissler pro pannen koken hebben we de stap naar de koekenpannen nog niet durven maken. Vond je het geen grote overgang? En hoe zit het met aanbakken? Misschien moet ik er toch maar eens eentje proberen...

Tirza G.

Tirza G.

28-08-2010 om 12:09

Fijn janna3

Dat wilde ik ook vragen. Ik vind ze te duur voor "proberen".

Tirza

Mijn naam is niet tihama

..maar hier ook de Fissler-koekepan. Die kende ik al van mijn moeder. Officieel mag ie niet in de vaatwasser. Doet mijn man wel. Maar ook dan doet ie het geweldig. Door de dikke bodem brandt het niet snel aan. Ik warm ze eerst goed voor. Liefst wat langer op een lagere temperatuur. Waarom dat goed werkt weet ik niet, maar het werkt goed.

Misschien weet Tihama wel waarom dat goed werkt.

Wat willen jullie er verder nog over weten, ben je beducht om anti-aanbakland achter je te laten?

Oh en geheel o.t. Tihama: mijn nieuwe baas kende jou persoonlijk, hoe eng is dat?

reina

reina

28-08-2010 om 20:13

De koekenpan

Ik heb een Fissler pannenset, later daar een grote soeppan bij gekocht, maar de koekenpan heb ik ook nog niet. Als ik dit lees moet ik me die aanschaf ook maar eens gaan veroorloven .

Tihama

Tihama

29-08-2010 om 11:30

Mijn naam is niet rodebeuk

Maar ik ben het helemaal met haar eens.

Ik vond de overgang helemaal niet moeilijk. Wat valt er te wennen aan:
- geen kromgetrokken bodems meer, waardoor je keramische plaat een enorm energieverlies lijdt
- je niet druk hoeven maken over scherpe messen of vorken in de pan
- geen olie meer die zich in het laagste punt verzamelt, waardoor er plaatselijke aangebakken plekken ontstaan
- geen vertwijfeling meer over hoe je nu die pan met alle aanbrandplekken nog schoon moet krijgen.

Nee, ik heb niet hoeven wennen.

ps. Rodebeuk: ik moest wel ff Linkedin kijken, maar ik weet nu waar jij werkt en wie (zeer waarschijnlijk) jouw nieuwe baas is. Doe A maar de groeten

Tihama

Janna3

Janna3

29-08-2010 om 11:47

Dank!

Voor deze opwekkende berichten. Want wat ik al wel deed was uitjes en knoflook fruiten in mijn steelpannen. En dat gaat altijd super. Over een aantal maanden gaan we verhuizen en in onze nieuwe keuken zal ongetwijfeld een fissler koekenpan staan te pronken!

Nog een vraag aan die vrouw met die andere naam

...tihama, merk jij ook dat lang opwarmen op een lage temperatuur het beste werkt of ben ik een muts?

Tihama

Tihama

29-08-2010 om 19:51

Dikke bodem

Ik heb na zitten denken over je vraag, rodebeuk.

Nu kook ik op inductie, dus dat is een heel andere methode.
Even filosoferen:
Hoe dikker de bodem, hoe meer metaal, hoe meer energie je toe moet voeren om de gewenste temperatuur te bereiken. Als die temperatuur eenmaal bereikt is, dan is die temperatuur ook stabieler, omdat het afkoelen net zo langzaam gaat.
Als je de energie in een grote hoeveelheid toevoert, dan kan het zijn dat er plaatselijke pieken ontstaan, die dan pas even later verdeeld raken over de rest van het metaal. Zeker bij gas heb je veel meer puntverwarming.

Als je dan snel gaat bakken, terwijl de bodem nog niet uniform warm is, dan zou plaatselijk de olie kunnen verbranden. En dat is niet bevordelijk voor je bakresultaat.

Er valt dus wel wat te zeggen voor langzaam opwarmen om gelijke temperatuur te bereiken. Tot zover mijn filosofie.

Tihama

Roos Vicee

Roos Vicee

29-08-2010 om 23:11

Ja fissler, maar dan niet.. en tihama en rodebeuk?

Ja hier ook al 20 jaar Fissler. Maar toch ga ik ze binnenkort vervangen. Ik heb nl Fissler met van die zwarte demontabele handvatten, net als o.a. BK ook heeft, en van die deksels met zo'n draaiknop voor wel of geen luchtgat. De pannen zelf blijven heel goed maar de handvatten knappen er nu om beurten af (ben sinds 3 jaar overgestapt van keramisch op gas). En de deksels functioneren ook niet meer naar behoren. Als ik nieuwe pannen koop wordden het wel weer Fissler pannen, maar met normale deksels en geen zwart-kunstof handvatten.
Over een Fissler koekenpan loop ik ook al een tijdje te twijfelen... ben dat Teflon ook spuugzat, maar hebben jullie Tihama en Rodebeuk, een Fissler koekenpan met antikleeflaag of eentje van aluminium?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.