Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat voor drinken geef je mee naar school?

In aansluiting op de prijsverhoging van de limonadesiroop met toegevoegde vitamines, vraag ik jullie nu eens wat je eigenlijk meegeeft als drinken, in de schooltas, voor het 'tien-uurtje'.
Omdat het er sterk op lijkt dat alle 'eigenmerken' van de Karvan Cevitam blijvend in prijs verhoogd zijn, (zouden de grondstoffen soms duurder zijn geworden?) zoek ik nu een gezond alternatief. Vandaag keek ik in mijn boodschappenboek wie er nog tot 2 euro zo'n fles verkocht. Dat was Albert Heijn. Bleek dat het met mijn neus in het schap óók een paar duppies duurder was geworden. Ik vrees dat Poeiesz en Jumbo hier ook in meegaan. Dan maar naar de goeie ouwe LIDL, die tenminste 2 liter multivitaminedrank verkoopt (vruchtesap) voor 1.19. Dat vinden de kinders ook heerlijk. Nadeel is echter dat je het binnen 3-4 dagen moet consumeren en daarnaast lang zo zuinig niet is als siroop, hoewel ik van dat laatste nog geen berekening van gemaakt heb
Wat doen jullie in de bekers? En als het geen vitamientjes zijn, verstrek je die dan op een ander moment van de dag? In een andere vorm wellicht?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

06-07-2012 om 06:59

Water

Ik geef twee bekers met water mee. Eerder deed ik in een van de bekers een mengsel van yoghurt, water en limonadesiroop (alternatieve fristie), maar zoon wil nu liever gewoon water. Melk bederft.
Thuis mag zoon wel limonade maar hij wil liever water.
Vitamines krijgt zoon uit fruit en groente

amk

amk

06-07-2012 om 07:34

Limonade of water

gewoon zonder tierlantijnen die van de euro shopper. Het is hoe dan ook voornamelijk suiker, maar dan erg verdund. Op dit moment zelfgemaakte siroop.

Vitamines idd via fruit en groenten. Als 10uurtje meestal appel, tomaat, komkommer, paprika, zeker geen koek oid.
Fruit wordt erg veel gegeten ook uit school nog een portie bij de bso of thuis. Koek eigenlijk alleen in het weekend als we er aan denken.

Limi

Limi

06-07-2012 om 07:35

Water

Hij heeft 1x gevraagd om iets anders, maar ik zei toen dat er alleen water in die beker kon (hij was toen 4). Veel drinkt hij er niet van. Tijdens de overblijf krijgen ze een beker aanmaak.

Water

Ze drinken water.

Fiorucci

Fiorucci

06-07-2012 om 07:43

Goh

Ja, daar ga ik ook eens over nadenken. Dochterlief krijgt nu optimel via schoolmelk, maar wordt brugmug na de zomer. Haar kennende zou het weleens water kunnen worden.

Vic

Vic

06-07-2012 om 08:32

Limonade

De grenadine van Carvan of C1000 eigen merk valt het best in de smaak. Jongste krijgt daar een beker van mee, en een pakje Wicky of ander pakje. Bij het ontbijt krijgt ze chocomel, en water wil ze alleen als het heel warm is. Oudste neemt een flesje water mee. Zit op het v.o. dus iets anders is not done.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hanne.

Hanne.

06-07-2012 om 08:46

Limonade/sap

Hier standaard 1 beker limo en 1 beker verdunde appelsap.

Vitamientjes halen ze wel uit het fruit/de groenten.Dat eten ze goed.

En soms lusten ze ineens geen limonade meer. Dan krijgen ze water.

kamille

kamille

06-07-2012 om 09:46

Van alles

Limonade (met < 5 koolhydr/100 g, we zijn niet van die zoetbekken en hebben helaas dik-maak-genen die we niet willen prikkelen) of water. De vitamientjes halen we uit het eten.

Aanmaaklimonade

Zoon blijft over en drinkt dus twee keer op school. Melk geef ik niet mee want er is daar geen koeling. Hij krijgt gewone aanmaaklimonade mee (uit die metalen blikken van de AH, meestal sinaasappel; die is lekker trouwens). Waterig, want het moet wel de dorst lessen en ik wil niet dat hij went aan erg zoete drankjes.

Vitamienen krijgt hij hopelijk uit het eten, maar hij krijgt ook een multivitaminetabletje voor kinderen als ik eraan denk.

Groeten,

Temet

Jesse_1

Jesse_1

06-07-2012 om 10:13

Limonade

Het was eerlijk gezegd nog niet in me op gekomen om specifiek iets aan vitamines er in te doen.
Gewone aanmaaklimonade in 'de beker van 10 uur'.
En ik verstrek geen vitamines. Door ze een gevarieerd aanbod aan eten te geven hoop ik dat ze gemiddeld genomen genoeg binnen krijgen. (Fruit eten ze eind van de middag of 's avonds na het eten.) Tussen-de-middag geef ik wel een of andere vruchtendrank met veel voedingsvezels, of soms maak ik een smoothie (met de staafmixer er op gezet) als ik ff denk dat het fruit niet zo hard wil lopen.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

06-07-2012 om 11:32

Het wordt saai

Hier aanmaaklimo van Karvan Cevitam. En soms een pakje als het erg warm is. Dochter drinkt niet zoveel en pakjes gaan beter dan zo'n drinkfles. Vraag niet waarom.

Beker staat op school

En daar doen ze denk ik water in.
Maar mijn zoon is pas 5.

Precies vertigo

Ik vroeg me al af waarom je water mee van huis zou nemen. Een lege beker volstaat dan; lekker fris uit de kraan.
Hier nemen ze ranja (carvan vinden ze lekker) mee, een een pakje aldi-yoghi voor bij de boterham.

Lege beker

Hier nemen de kleuters idd hun lege beker mee naar school, en dan krijgen ze water. Maar in de hogere klassen hebben ze (blijkbaar) niet meer het systeem dat het "hulpje" met een kan water de kring rondgaat. Heen-en-weergeloop wordt niet op prijs gesteld en dus werd ons verzocht om drinken mee te geven. En dan wordt het een beker/bidon met water. In de zomer doe ik daar ijsklontjes bij, blijft best lang fris.

Yaron

Yaron

06-07-2012 om 15:02

Water

De oudsten nemen altijd water mee, dat drinken ze thuis ook het liefst, nou ja, ze zouden het liefst altijd cola willen, maar dat mag niet zo vaak. Kleuter houdt niet van water, dus krijgt zij aanmaaklimonade van de AH. Als je een pak multivitaminen koopt dan ben je per beker toch duurder uit of zie ik dat verkeerd, je kunt uit zo'n fles heel veel bekers vullen, zeker als je het wat waterig maakt.

Cicade

Cicade

06-07-2012 om 16:19

@vic

Wow, die had ik nog niet gehoord, dat alleen water mag op het v.o. Bij mijn oudste dochter is dat helaas niet het geval, krijgt altijd 2 pakjes zoete rotzooi mee.
Maar mijn jongste gaat na de vakantie naar een andere middelbare school, dus ik ben benieuwd of het daar anders is. Ik ga het zeker thuis aankaarten, want ik vind het jammer dat mijn dochters alleen zoet, zoeter het zoetst willen drinken. En het zijn ook al niet zo'n geweldige fruit en groente eters. Is dat toevallig ook 'in' op het v.o.? Bij oudste in ieder geval niet, want die 'moet'een koek mee en weigert een banaan of appel.

Fiorucci

Fiorucci

06-07-2012 om 18:07

Cicade

Er zijn natuurlijk ook kinderen op het vo die zich geen draad aantrekken van wat 'in' is...)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-07-2012 om 18:16

Karvan cevitam

En de oudste neemt Sisi Fruitmania mee. Maar de KC is veruit favoriet hier.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-07-2012 om 18:27

Snap nou meteen

waarom dat spul duurder is geworden: gewoonweg te populair.

Overigens lijkt mij ook dat het nog wel duurder kan. Wij doen wel ongeveer een week met zo'n fles, met zijn 5en. Nou dat redden we met die Fruitmania echt niet. En daar drinkt er maar eentje van.

Janneke

Janneke

06-07-2012 om 19:15

Wicky

Hier wicky en capri-sonne. Ook op de middelbare school. Op de lagere school namen ze ook wel eens zo'n mepal beker mee (waarvan ze regelmatig de dop er niet goed op draaiden) (restje limonade dreef dan in de tas). Pakjes vonden we handiger. Thuis wordt er nog steeds graag aanmaak limonade gedronken, of iets van multivit, of cola. Water heb ik er nooit ingekregen ( of eigenlijk ben ik verkeerd begonnen, had ze eigenlijk nooit echt aan zoet moeten laten wennen) niet dat ze dik zijn trouwens, maar voor hun tanden o.a.

Vic

Vic

06-07-2012 om 19:20

Ja fio

Maar er is ook helemaal niets mis mee als iemand dat wel doet.

Yaron

Yaron

06-07-2012 om 20:08

Janneke

Hier heeft dat niets uitgemaakt, oudste twee kregen al vroeg limonade, maar sinds een paar jaar vinden ze dat niet meer lekker, wat voor smaak het ook is. Het alternatief was toen thee of water en dat werd water, sinds een half jaar drinken ze soms ook thee, de één met en de ander zonder suiker. Kleuter drinkt, bijna alleen limonade of roosvicee, jongste van 2 drinkt alleen maar water, die houdt niet van zoete dranken.

Koude rooiboshoningthee

Wat smaakvoller dan thee en schijnt heel gezond te zijn. Dit krijgen ze zelfs mee nu ze op de middelbare school zitten en ze drinken het meestal netjes op.

Annet

Annet

06-07-2012 om 21:51

Wat veel watervrienden hier, wij geven gewoon pakjes mee

Heel makkelijk een pakje van de Aldi met fruitdrink of Wicky, kind vindt het lekker, klaar!
Het is ook wel eens een zelf gevuld flesje met zelfgemaakte drinkyoghurt of een sapje.
Gelukkig beweegt kind veel, sport veel en aan de dunne kant. Dus daarom hoeven we het niet te laten.

Tango

Tango

06-07-2012 om 22:08

Ook limonade/sap

Hier krijgt Tangozoon (7) meestal aanmaaklimonade mee. Als ik haast heb 's morgens een pakje Wicky, Taksi of een flesje Sisi zonder prik. Tangodochter krijgt meestal een beker frisse fruitdrank (dubbelfris, alleen dan van eigen merk C1000 of Aldi) mee. En soms ook een pakje of flesje.
Tussen de middag krijgen ze schoolmelk, maar voor komend schooljaar moet ik het voor Tangodochter op gaan zeggen, want zij wil geen schoolmelk meer. Ze gaat dan haar beker gewoon vullen met water.
Aanmaaklimonade koop ik overigens ook altijd van eigen merk van C1000 of bij Aldi. Niet de goedkoopste plastic flessen, maar die metale. Er gaat ongeveer een fles per week doorheen want Tangozoon drinkt thuis vrijwel alleen aanmaaklimonade. Goedkope klant dus.

Fiorucci

Fiorucci

06-07-2012 om 22:11

Vic (ot)

En...zeg ik dat dan? Maar zovelen gaan ervan uit dat hun kinderen willen wat "in" is. Wacht dat nou gewoon eens af.

neteret mut

neteret mut

06-07-2012 om 22:58

Water

Op de lagere school omdat iets anders eenvoudigweg niet mocht. En op de middelbare school kiezen ze meestal zelf voor water.

amk

amk

06-07-2012 om 23:18

Vraagje

wat gebeurt er met al die pakjes?
Hier mogen ze namelijk niet vanwege de afvalberg. Als je het al eens waagt een pakje mee te geven komt deze ongebruikt met een begeleidend schrijven in de tas terug. Je kind krijgt dan gewoon water te drinken.

Schoolmelk is er wel, dat wordt elke dag vers geleverd in statiegeld flessen en na klachten over de smaak zijn we net over naar een andere leverancier. De school heeft hier bekers voor die op school dagelijks afgewassen worden. Dit kost 20 ct per dag voor 250 ml ongeveer. Je kunt kiezen of je kind 1 of 2x per dag melk drinkt om 10 uur en / of bij de lunch.

Vic

Vic

06-07-2012 om 23:28

Lege pakjes en zakjes

Komen in de broodtrommel weer retour. Dan komen ze natuurlijk wel op mijn afvalberg, maar hoeft de school niet al dat afval te verwerken.

Janneke

Janneke

06-07-2012 om 23:47

Hier

Hier werd op de lagere school de lege pakjes verzameld, ik zag n.l. regelmatig grote lichtblauwe/doorzichtige zakken bij de voordeur staan met daarin allemaal platgemaakte pakjes, volgens mij vnl van de melk. (je kon vroeger schoolmelk kopen via school) deden wij niet aan mee (kinderen houden niet van melk)
't is inderdaad niet duurzaam zo'n pakjesberg, maar dat is tegenwoordig bij heel veel dingen, die kleinverpakkingen. Volgens mij kan ik sultana's alleen nog maar dubbel verpakt kopen. (zoon eet ze hier graag thuis, gewoon als koekje, hij heeft er dan dus meteen 2, omdat ze per 2 verpakt zijn. Slimmerds die mensen van sultana, één koekje nemen doe je op deze manier niet zo snel n.l. dus de pakken sultana zijn eigenlijk 2x zo snel op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.