Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Paasei

Paasei

18-05-2020 om 20:13

Wat doen jullie met mondkapjes?


Saar

Saar

07-10-2020 om 10:55

Wow Angela

Dus ik zou jouw vriendin niet meer zijn als ik geen mondkapje zou gebruiken?
(Want daar komt post van bar & boos toch op neer)
Heftig hoor.

Overigens zou ik ook al geen vriendin meer zijn van bar &boos want ik zou er toch echt niet van gediend zijn als vriendin zou dooremmeren over mijn gebruik van mondkapje.

Als ik met een kwetsbare vriend in een situatie kom waar die vriend zich onveilig voelt en ik kan iets doen om die vriend zich veiliger te laten voelen, dan doe ik dat, ook al zou ik zelf normaal wat losser doen. Ik zou dan heus ook wel een kapje dragen als vriend dat graag wil.
Maar gelukkig bemoeien mijn vrienden zich niet met hoe ik me in het algemeen gedraag.

Dat is meteen ook een grote weerstand van mij tegen kapjes: het zaait verdeeldheid.

Lopd

Een aantal kennissen hebben lopd. ze zijn sowieso al snel moe en buiten adem dat we eerder de 1,5meter invoeren dan dat ik graag heb dat ze een mondkapje dragen.
Ik kan mij voorstellen dat de vriendin van bar n boos ook zat is om daar nu ook nog eens een kapje te moeten dragen terwijl ze al te dealen heeft met benauwdheid.

Maar in de winkel kan men niet zien wat je scheelt en misschien heeft iemand wel beiden.

En als straks een boete staat op het niet dragen, zal ze haar dagelijkse leven anders gaan indelen; anderen benaderen voor de boodschappen of via online.

zebra

zebra

07-10-2020 om 13:24

het gaat volgens mij niet alleen om het mondkapje

maar ook om het niet wassen van de handen, het gewoon staan hoesten van de vriendin van Bar n Boos. Daar zou ik me ook aan ergeren, niet aan het niet dragen van een mondkapje want daarover zijn de meningen verdeeld en daar kan ik nog wel begrip voor opbrengen, zeker omdat ze vaak onjuist gebruikt worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2020 om 13:41

Bar & Boos

Ik heb zelf astma en vraag me oprecht af hoe iemand met astma geen activiteit meer kan hebben. Het is chronisch en gaat niet over. Je kunt wel betere en slechtere dagen en periodes hebben. Wie weet herken je die dagen na een tijdje en kun je je daar op instellen, maar verder gaat mijn fantasie niet.

Ik heb zelf 1 puffer met twee functies, ontstekingsremmer en bronchusverwijderaar. Twee, soms 3 keer per dag volstaat. Ik puf bij voorkeur alleen. Ik loop liever niet te koop met mijn medicijngebruik. Dat is míjn afwijking misschien. Het zou zomaar kunnen dat zelfs mijn zussen daardoor niet (meer) beseffen dat ik dit gebruik.

Bar&boos

Bar&boos

07-10-2020 om 17:04

Reacties

Angela: zij vindt vast niet alles leuk aan mij en ik niet aan haar en toch zijn we al jaren close. Ik gooi vrienden niet zo snel weg.

Elena: alles wat ik hier zeg weet ze en ze is het er grotendeels mee eens. Ik ben altijd eerlijk tegen haar en verwar dat niet met bot en gemeen of ontactisch.

Ik ben risicopatient, ik mag er best iets van vibden, zeker omdat ze geen afstand houdt.

Flanagan: COPD bedoel je waarschijnlijk. Ze is nu niet benauwd. Ze gebruikt niets aan medicatie momenteel en sport en beweegt ook zonder hulp aan medicatie. Als ze benauwd zou zijn en geen kapje wil dragen snap ik dat maar houd dan afstand en hoest in je ellenboog, boer en rochel niet in iemands gezicht en zeg vooral niet dat het je geen reet uitmaakt, raak geen mensen aan, en kom niet in de buggy met je hoofd.

Zebra: ik denk dat jij het snapt, dank je.

Saar: serieus noem jij dat emmeren? Ik ben risicopatient en zij ook. Ik houd rekening met haar, zij niet met mij. Wie emmert er nou?

Kaaskopje: ik heb zelf astma en werk in het medische. Ik weet echt waar ik het over heb en een benauwd persoon valt niet te missen. Zelfs niet een beetje.

Vervelend dat het blijkbaar door zo weinigen begrepen wordt hoe het voor een ander is die meervoudig risico loopt.

Angela67

Angela67

07-10-2020 om 17:59

Bar en boos

Je snapt mijn vraag niet: waarom noem je zo iemand een vriend? Vrienden hebben toch iets voor elkaar over? Zij vindt jouw gezondheid overduidelijk oninteressant.
Dan kun jij vast soms ook niet de beste vriendin op aarde zijn maar dat is toch van een andere orde hoop ik
Gr Angela

Bar en boos,

Idd copd.
Maar hoe ga je er nu mee om? Wonen jullie samen? Loop je met mondkapje binnenshuis of minder je in frequentie ontmoetingen uit vrees besmet te raken.

Niet duidelijk of jullie in een relatie zitten en samen wonen. Dat laatste lijkt mij wel lastig en voer voor menig discussie. Dus wonen jullie samen?

ElenaH

ElenaH

07-10-2020 om 20:56

Bar&boos

'Ik houd rekening met haar, zij niet met mij. Wie emmert er nou?'

Maar ze heeft geen corona. Dus hoezo moet ze rekening met jou houden? Waarmee dan?

Besmetten Elena

Zo'n dame die zich niet houdt aan de coronamaatregelen loopt gewoon meer risico om besmet te raken en dan ook, door het hoesten mensen in haar omgeving te besmetten.

Zie het gevolg van Tromp.

Dus ja, ze houdt geen rekening met Bar&Boos maar ook niet met andere mensen en uiteindelijk ook niet met zichzelf.

Saar

Saar

07-10-2020 om 21:10

Jee

Ik kom veel in aanraking met mensen die de maatregelen niet opvolgen. Ik zie me al met iedereen ruzie maken..
Nee hoor. Ik houd me zelf aan maatregelen. (niet aan adviezen, dus geen mondkapje) maar ik ga niet over andere mensen, gewoon niet.
Ik herinner ze er wel een beetje aan maar verder gaat mijn bemoeienis niet.
Wat wil je nu, gezond/veilig leven en geen leuk contact meer over? Ik niet.

Angela67

Angela67

07-10-2020 om 21:15

saar

Punt is dat bar en boos het over een vriendin heeft en ja, daar heb je dan toch wel gesprekken mee en bar en boos is zelf nog al bevattelijk ivm risico-groep zijn.

"Wat wil je nu, gezond/veilig leven en geen leuk contact meer over? Ik niet." iemand zoals de vriendin van bar en boos vind ik geen 'leuk contact'. Het is een fundamenteel a-sociale houding en als die vriendin het niet asociaal vindt wat ze doet en zich van geen kwaad bewust is, dan is haar kennisniveau nog niet hoog genoeg.

gr Angela

ElenaH

ElenaH

07-10-2020 om 21:45

Angela67

Grappig, ik lees de bijdrage van bar&boos heel anders. Mij lijkt bar&boos juist ern vreselijk iemand om in mijn vriendenkring te hebben, met al zijn (?) eisen aan de mensen om hem heen. En dat terwijl hij zichzelf als halve heilige presenteert.

Bar&boos

Bar&boos

07-10-2020 om 22:09

Gelijk

Toch hebben Angela en AnneJ het door Elenah, je interpreteert me echt niet zoals het is.

Flanagan ik ben vrouw, zij sinds jaren mijn flatgenoot en vriendin, geen partner. We wandelen dagelijks maar lopen de deur niet plat in huis.

Ik wil niet dat zij straks asn de beademing ligt en wil dat zelf ook niet.
Ik heb mijn ouders nog, beiden 77 jaar en zwaar hartpatient en zij loopt met haar houding gewoon fix meer risico om besmet te raken en door te geven.
Ze kreeg zelfs van haar huisarts op haar kop voor haar risicovolle manier van doen op de praktijk. Dat lacht ze weg; leert er niet van.

Ze heeft een goed hart maar weinig vaardigheden. Ik wil alleen haar vriendin zijn, niet haar opvoedster. Ik kan haar niet veranderen hierin en op deze leeftijd en dat is mijn taak niet. Ik moet alleen mijzelf en mijn familie beschermen omdat het voor in elk geval 3 van ons bijzonder slecht kan aflopen.
En dat ze dat risico neemt op alle fronten, dat vind ik jammer.

Angela67

Angela67

07-10-2020 om 22:11

@Saar

ik zie nu pas dat je al eerder had gereageerd in posting #182 en het natuurlijk gewoon met me eens bent:

"Als ik met een kwetsbare vriend in een situatie kom waar die vriend zich onveilig voelt en ik kan iets doen om die vriend zich veiliger te laten voelen, dan doe ik dat, ook al zou ik zelf normaal wat losser doen. Ik zou dan heus ook wel een kapje dragen als vriend dat graag wil."

Dat dus.
alles wat je daarvoor en daarna schrijft is halfzachte stemmingmakerij. Je moet dingen niet moeilijker maken dan het is. Als iemand jouw gezondheid niet interessant en belangrijk vindt, is dat dan vriendschap? Dat is voor mij het punt. En het gaat niet om mondkapjes: die vriendin hoest en proest wat af en vindt het allemaal normaal. Dan heeft ze toch wat informatie gemist.

En natuurlijk zorgen mondkapjes voor verdeeldheid als ze niet verplicht worden en de berichtgeving ingewikkeld is. Maar hé shit happens en we hebben het maar te doen met hoe het nu gaat. Wij zelf kunnen niets afdwingen en dat is natuurlijk ook niet wat ik bedoelde. Zelfs mensen erop aanspreken doe ik niet. Dus waarom trek je het zo uit z'n verband? Lekker stangen . . .

gr Angela

Saar

Saar

07-10-2020 om 22:28

Nee

We zijn het niet eens.
Zoals ik al zei ken ik genoeg mensen die zich niet aan maatregelen houden.
Het is niet aan mij.
Ja, ik geef het soms wel aan maar daar blijft het voor mij bij.
Ik vind het stemmingmakerij dat gedrag van mensen a sociaal te noemen.
Een vriendschap hiervoor op het spel zetten vind ik echt ondenkbaar.

Overigens voel ik me zelf niet bedreigd erdoor, ik hou gewoon afstand dan.

Angela67

Angela67

07-10-2020 om 22:31

saar

natuurljik gaat het niet om al die mensen die kent.
het om iemand die je een vriendin noemt.
lees je mijn posting wel?
gr Angela

ElenaH

ElenaH

08-10-2020 om 07:20

Nogmaals

'die vriendin hoest en proest wat af en vindt het allemaal normaal. Dan heeft ze toch wat informatie gemist.'

Nee. Ze heeft geen corona. Hoesten en proesten is dan gewoon toegestaan.

Hangkous

Hangkous

08-10-2020 om 08:11

ElenaH

====Nee. Ze heeft geen corona. Hoesten en proesten is dan gewoon toegestaan.====

Ze heeft geen corona zeg je dus ze mag gewoon hoesten en proesten.
Helaas moet ik afnemen dat ze zich niet elke dag laat testen dus of ze echt geen corona heeft weet je niet. En het zou ook nog kunnen dat ze, omdat ze altijd hoest en proest, niet de eerste signalen van een besmetting in de gaten heeft.
Ik vind het dus ook niet netjes dat ze niet in de elleboog hoest en alles wat gezegd wordt weg lacht.

Ik heb een buurvrouw met astmatische bronchitis die dus altijd hoest en proest. Ze houdt zich keurig aan de maatregelen en draagt een mondkapje als ze boodschappen doet. eenZelfde ze zelf zegt om sociaal te zijn; mensen niet bang te maken als ze door het vochtige weer toch een hoestbui krijgt in de appie.

En ander kan niet weten wat je hebt een in deze periode is iedereen die kucht of niest verdacht.
Draag je kapje en werk mee aan het terugdringen van de stijgende cijfers.

ElenaH

ElenaH

08-10-2020 om 08:39

Hangkous

'Draag je kapje en werk mee aan het terugdringen van de stijgende cijfers.'

Zoals in België en Duitsland bedoel je?

Hangkous

Hangkous

08-10-2020 om 10:14

Het dringende advies opvolgen

Als is het alleen maar om je eigen virussen/bacteriën bij je te houden in je kapje. Dan besmet je andere mensen niet/minder en hoeven er minder mensen getest te worden. In augustus was ons dorp brandhaard. Bij elk kuchje/snufje wilde en moest je dus getest worden. Ons hele gezin dus ook, met een auto vol naar de teststraat en alle vier getest. Bleek geen corona te zijn, 3 weken later weer. En weer negatief, gelukkig.

Door het mondkapje hou je ook die kuchjes bij jezelf en help je dus mee aan vermindering van de druk op de teststraten. Kleine moeite om zo'n kapje op te doen om te helpen de gezondheidszorg en de teststraten overeind te houden.

Hier tegenover woont zo'n viruswaarheid type, grote posters op de ramen, geen mondkapje en als je een praatje maakt komt ze ongezond dichtbij. Voor corona kwam ze nooit zo dichtbij maar nu dus wel. Ik mijd haar nu.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-10-2020 om 11:01

Bar & Boos

Jij zult mij niet herkennen als astmapatiënt. Ik vind dat je niet over een ander kunt oordelen hoeveel last hij of zij hoort te hebben. Ook al ben je van het medische en lotgenoot.

Ik ben niet zwáár astmatisch, maar ben ook "al" na een kwartier wel opgelucht als het kapje af kan. Als ik er meer last van gehad zou hebben zou ook ik liever geen kapje dragen. Liever niet is dus niet weigeren. Maar ik vind wel dat je dan niet naar openbare binnenruimtes zou moeten gaan.

rutiel

rutiel

08-10-2020 om 12:24

Persoon en gedrag

Bar en Boos ik vind dat het je siert dat je in staat bent persoon en gedrag van elkaar te onderscheiden.
Je hebt kritiek op het gedrag van je vriendin, maar wijst haar als persoon niet af. Inderdaad, zoals je het mooi omschrijft: je bent haar opvoeder niet.

Ikzelf zou ook niet zo blij zijn met het gedrag, maar om nou een vriendschap hiervoor te verbreken... nee echt niet. Ik neem aan dat er voldoende positieve elementen tegenover staan.

ElenaH

ElenaH

08-10-2020 om 13:21

Hangkous

'Bij elk kuchje/snufje wilde en moest je dus getest worden. Ons hele gezin dus ook, met een auto vol naar de teststraat en alle vier getest. Bleek geen corona te zijn, 3 weken later weer. En weer negatief, gelukkig.'

Ik vind dat bespottelijk. Je neemt op die manier heel veel testcapaciteit weg, zonder enig resultaat. Want zonder bron- en contactonderzoek heb je niets aan de uitslag als je nieuwe besmettingen wilt voorkomen (wat het doel van testen was), en andere mensen moeten langer wachten op een test omdat jullie zonodig alle vier getest wilden worden.

Hangkous

Hangkous

08-10-2020 om 14:20

Bij klachten blijf thuis en laat je testen

Dat is wat het OMT en Rutte adviseren. Er was een grote uitbraak bij ons in het dorp dus wij zijn op pad gegaan voor een test. Precies volgens advies. Ben ik dan egoïstisch bezig?

Nee dus.

Drie weken later was alleen ik een dochter toen waren de mannen in het gezin niet verkouden.

Overigens gaat het bronnen en contact onderzoek pas van start als je corona hebt. Dat lijstje had ik al klaar liggen als ze zouden bellen dat iemand in ons gezin positief was.

Door onze quarantaine hebben we wel voorkomen dat we ons gesnotter doorgaven aan anderen.

Bar&boos

Bar&boos

08-10-2020 om 19:38

Kaaskopje/Rutiel

"Jij zult mij niet herkennen als astmapatiënt. Ik vind dat je niet over een ander kunt oordelen hoeveel last hij of zij hoort te hebben. Ook al ben je van het medische en lotgenoot."

Ik was met haar bij de longarts tijdens de controle. Ik neem haar astma serieuzer dan zijzelf. Ze praat met me over wat ze voelt en in de afgelopen jaren heb ik precies leren luisteren naar wanneer ze last heeft, soms merk ik het eerder op dan zij. Ik hoor het verschil in hoesten en ademen, de stand van schouders, rug en nek.
Als zij benauwd is en geen kapje wil dragen dan begrijp ik dat. Dan verwacht ik wel dat ze zich aanpast naar wat wél kan. En dat is afstand houden, handen wassen en in je elleboog hoesten, niemand aanraken. Dat doet ze niet en dát onverschillige stoort me.

Rutiel: dank je, het is een vrouw met een goed hart; ik ben trouw in mijn vriendschap en zij gelukkig ook.

OMT: geen mondkapjes in de thuiszorg

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2351553-omt-adviseert-geen-preventief-gebruik-mondkapjes-in-de-thuiszorg.html

Die gasten hebben geen idee denk ik. In de thuiszorg gaan de medewerkers, als ze al 'vast' zijn en niet flex van deur naar deur van contact naar contact, een groot risico op het doorgeven van het virus. Voor persoonlijke hulp, behalve schoonmaakhulp maar dan nog, kom je dichtbij.

Hier zou ik als zorgorganisatie zelf ingrijpen.

Ik heb een oudere indertijd geadviseerd om zelf een mondkapje op te doen en een spatscherm als de wijkzorg kwam. Want ondanks veel vragen deed men niet aan beschermingsmiddelen bij deze pientere, meer dan negentigjarige.

Jesse_1

Jesse_1

08-10-2020 om 23:42

Kaaskopje

"Ik heb zelf astma en vraag me oprecht af hoe iemand met astma geen activiteit meer kan hebben. Het is chronisch en gaat niet over. Je kunt wel betere en slechtere dagen en periodes hebben. Wie weet herken je die dagen na een tijdje en kun je je daar op instellen, maar verder gaat mijn fantasie niet."

Je praat nu wel heel erg vanuit je eigen ervaringen. Jouw astma is die van een ander niet.

ElenaH

ElenaH

09-10-2020 om 07:35

Toch

'praat met me over wat ze voelt en in de afgelopen jaren heb ik precies leren luisteren naar wanneer ze last heeft, soms merk ik het eerder op dan zij. Ik hoor het verschil in hoesten en ademen, de stand van schouders, rug en nek.'

Toch vraag ik me af of je niet teveel op haar gefocusd bent. Misschien wat meer op jezelf letten en wat minder bemoeien met haar?

Mijn testuitslag was negatief, dus ik ga nu weer gewoon hoestend en proestend naar buiten. Geen corona, wel (zoals elk jasr) astmatische bronchitis.

Hangkous

Hangkous

09-10-2020 om 08:15

Koekje van eigen deeg ElenaH.

===Ik vind dat bespottelijk. Je neemt op die manier heel veel testcapaciteit weg, zonder enig resultaat. Want zonder bron- en contactonderzoek heb je niets aan de uitslag als je nieuwe besmettingen wilt voorkomen (wat het doel van testen was), en andere mensen moeten langer wachten op een test omdat jullie zonodig alle vier getest wilden worden.===

Jij hebt je dus ook laten testen, zonder dat je corona hebt. Testcapaciteit verknoeid. Terwijl je kon aannemen dat het astmatische bronchitis was zoals elk jaar.

En als je dan hoestend en proestend naar buiten gaat doe je dan in de winkel wel een mondkapje op, al is het maar om anderen een veilig gevoel te geven? Dat andere kunnen zien dat je eventuele bacillen bij je zelf houdt?

Emmawee

Emmawee

09-10-2020 om 09:51

Niet in de thuiszorg, wel in de supermarkt

Het ligt misschien genuanceerder, maar dit is toch volslagen ongeloofwaardig?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.