Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Paasei

Paasei

18-05-2020 om 20:13

Wat doen jullie met mondkapjes?


Jesse_1

Jesse_1

05-10-2020 om 10:48

Tijgeroog

Als ik jou de indruk heb gegeven dat ik denk dat jij zelf niet zorgvuldig bent, dan spijt mij dat. Dat is zeker niet de bedoeling.

Het enige waar ik op reageerde (en dat zei ik volgens mij ook al) was op dat jij het had over jezelf herbesmetten. En daar gaat het niet om, het gaat om het besmetten van anderen door onzorgvuldig gebruik.
Maar misschien heb ik de opmerking van jou verkeerd geinterpreteerd. Mijn reactie was alleen gericht op de inhoud van de opmerking en niet op jou of hoe jij als persoon zelf met je mondkapje omgaat.

Jesse_1

Jesse_1

05-10-2020 om 10:52

De hele dag?

"Scholieren gebruiken ook de hele dag door hetzelfde mondkapje."

Onze kinderen volgens mij de hele week .
Tot ik zeg "volgens mij heb ik nog geen mondkapje in de was gezien, neem eens een schone mee". Al is het theoretisch mogelijk dat de gebruikte mondkapjes ergens in hun kamer verzamelen of zich verstoppen onder rondslingerende kleding en ze wel een schone meepakken.

hier in de winkels

Hier in coronabrandhaard Amsterdam-Osdorp: bij de AH bij mij in de buurt heeft al het personeel sinds vrijdag een mondkapje op, bij de Vomar hebben ze allemaal een mondkapje voor met bedrijfslogo , bij de Hema draagt het personeel ze ook (dat is een keten met een landelijk uitgezet beleid, begrijp ik), behalve de mevrouw bij wie ik zaterdag afrekende, bij de Lidl doen ze wel weer aan beperking van het aantal klanten (zo waren ze ook begonnen maar dat deden ze al weer een tijdje niet meer) en aan het poetsen van karretjes, maar draagt niemand van het personeel zo'n ding. Ook bij een andere winkel bij mij in de buurt draagt het personeel een mondkapje, worden bezoekers gevraagd (maar niet verplicht) er eentje op te zetten en zijn ze weer het aantal bezoekers aan het beperken (allemaal verplicht een mandje en als die op zijn geen nieuwe klanten). Ook bij de bibliotheek moet je er trouwens eentje op,

Er zijn hier nog meer supermarkten maar daar ben ik niet geweest.

Wel meer gebruik van die dingen dus, maar niet overal en niet overal consequent.

Groeten,

Temet

Paasei

Paasei

05-10-2020 om 14:10

Praktische vraag (geen reclame)

Ik word inmiddels op Facebook doodgegooid met de reclame van de 'breathe easy'; een soort van flexibel plastic frame dat je in je mondkapje kunt plaatsen, zodat het niet zo tegen je gezicht aan komt. Zodat je iets vrijer kunt ademen en je bril niet zo beslaat. Uiteraard valt het hele kapje er over heen, zodat het nut (al dan niet) blijft bestaan.

Eerlijk gezegd lijkt me zo'n frame best handig.. zeker als je het kapje voor langere tijd op moet. Maar om zo'n ding nou te moeten kopen.. Is er al iemand die een praktische huis-tuin-en-keuken oplossing heeft gevonden voor het probleem?

Niki73

Niki73

05-10-2020 om 15:59

Wassen (Flanagan, Anne en Vaas)

Het virus blijft juist leven in de vriezer (zo wordt het in laboratoria bewaard!!), een virus is natuurlijk geen insect.

Het virus gaat dood van zeep. Zolang je wasmiddel gebruikt, is wassen op 30 graden dus voldoende om het virus te doden.
Veel bacteriën gaan niet dood op 30 graden. Als je die echt dood wilt hebben, moet je op 50 graden of warmer wassen. Maar voor het virus hoeft dat dus niet.

Vaas, je kunt je mondkapje een week laten liggen, maar je zult merken dat het dan binnen geen tijd weer stinkt. Het virus is dan wel dood, maar de bacteriën leven nog en vinden het vocht in jouw adem heerlijk!

Het is beter om voldoende wasbare mondmaskers te hebben en ze na een dag standaard in de was te gooien. Als je er dan toch een draagt, dan liefst een pasgewassen mondmasker!

Niki73,

Bedankt, dus wassen!

Verder kreeg ik van de baas nanocotton wasbare mondkapjes. Die zitten echt fijn.
De stof houdt veel virussen tegen. Prettige gedachte.

In de AH in Den Haag droegen alle medewerkers een mondkapje, in de AH in Rotterdam geen van de medewerkers.

skik

vlinder72

vlinder72

05-10-2020 om 18:52

Bij ons in de albert heijn wel. Alleen de mensen die achter van de plastic schotten zaten hadden er niet een op.

Ik ben wel benieuwd wanneer AH eigen mondkapjes gedrukt heeft. Nu daargt iedereen wat anders.

Bij de klanten is het 75% wel en daarbij valt het vooral op dat vader met kinderen geen mondkapje dragen en heel veel ouderen niet. Jongeren juist allemaal wel. Meeste 40'ers en 50'ers ook wel.

Vomar

Ik zou er nog zo op letten. Toch vergeten. Geen idee hoeveel er een kapje op hadden.

Ik had er eentje op en het is nog steeds wennen met een bril op en af doen en rustig ademhalen onder dat warme ding.

Mensen hielden wel goed afstand en lieten elkaar voor gaan en hielden de afstand goed in de gaten.

Ik zag wel al meer mensen buiten met een mondkapje op.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-10-2020 om 19:04

Niemand

Nog steeds bijna niemand hier in de supermarkt. Volgens mijn dochter hadden de meeste brug- en tweedeklassers wel een mondkapje op, maar de oudere leerlingen veel minder.

Tango

Tango

05-10-2020 om 19:45

Supermarkten

Hier bij Jumbo droeg vrijdag het personeel nog geen mondkap. Gisteren droegen het personeel dat in de winkel loopt, dus vulploegen etc. wel een mondkapje en het personeel achter de kassa niet. Voor de kassa hangen wel schermen.
Vrijdag ook nog nauwelijks klanten met mondkapje, gisteren iets meer, maar de meeste nog steeds niet. En inderdaad opvallend, oudere mensen juist vaak niet. 1 vrouw, wat ouder dan ik, liep de winkel in zonder mondkap, maar zette hem halverwege de winkel op. Ook bijzonder.
Andere supermarkten ben ik nog niet geweest. Woensdag was ik wel bij de Lidl maar was net voordat het advies werd gesteld. Toen wilde ik zelf een mondkapje opzetten, want het was daar heel chaotisch en druk. Had er toen alleen nog geen eentje bij me.

Eva

Eva

05-10-2020 om 20:43

Jumbo hier wel

In een dorp in Noord Gelderland. Alle medewerkers dezelfde, zwarte, mondkapjes. Bij alle andere winkels in het dorp ook mondkapjes bij het personeel. Waarschijnlijk hebben de winkels dit samen zo afgesproken. Bijna alle bezoekers van winkels dragen ook een mondkapje. Dorpse burgelijkheid denk ik.

Winkels vandaag

Vandaag bij de Albert Heijn één medewerker met een mondkapje gezien, dat was een vrouw achter de kassa. Bij de vakkenvuller en andere loslopers wederom geen mondkapje gezien.

Bij de Etos droeg de loslopende medewerker een mondkapje en de medewerker aan de kassa (geen mondkapje maar spatscherm) vroeg de klanten vriendelijk of ze volgende keer een mondkapje mee wilden nemen.

Bij het winkelend publiek denk ik dat het nog steeds zo'n 20% is die een mondkapje draagt? Hier in Zuidoost dragen vrouwen veel vaker een mondkapje dan mannen.

Bar&boos

Bar&boos

06-10-2020 om 20:00

Hoogvliet

Het personeel en ik schat amper de helft van de klanten. En niemand wordt geweigerd of aangesproken, karren niet schoongemaakt, ontsmetter staat er niet meer.
Mijn vriendin wil haar masker niet op. Ze heeft astma en is stronteigenzinnig, houdt geen afstand, wast geen handen en hoest en rochelt lekker in het rond.
Ik baal daar vreselijk van dat mensen zich blijkbaar niet om anderen of zelfs zichzelf bekommeren. Lekker individu zijn, zolang zij er maar geen last van heeft.

ElenaH

ElenaH

06-10-2020 om 21:15

Bar&boos

Astma is niet besmettelijk, dus wat maakt het uit dat ze geen mondkapje op heeft als ze hoest?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-10-2020 om 22:03

Bar&boos

Ik draag ook geen mondkapje in de winkel, maar dat betekent niet dat ik mij niet bekommer om anderen.
Dat doe ik wèl door mij aan de belangrijjste regels te houden. Ik hou afstand en ik was mijn handen. En ik zoek de drukte niet op. Dus geen verjaardagen ed

Mijn indruk is dat het mondkapje voor velen in plaats van al deze regels zijn gekomen.
Dit zie ik in de supermarkt, maar hoor ik ook om mij heen.

Dus mensen die mèt mondkapje in de AH boodschappen doen voor de visite van vanavond. En dan gezellig strak naast mij komen staan.

Ook mijn lontje lijkt wat korter te worden, ik erger mij kapot aan deze domme houding.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-10-2020 om 22:06

Aanvulling

Ik verzond per ongeluk te vroeg

Ook jouw lontje wordt korter, net als die van iedereen. Maar astma is nog steeds niet besmettelijk en voor iemand met astma lijkt mij zo’n ding voor je mond helemaal de hel.

Bar&boos

Bar&boos

06-10-2020 om 23:09

Astma

Natuurlijk is astma niet besmettelijk, maar wat ervaart de ander als jij zonder afstand te houden, zonder in je elleboog te hoesten, te praten met consumptie en dan iemand aan te raken, een kinderwagen in te duiken?
Die mensen weten niet wat ze heeft en of ze besmet is. Net zo min dat zij weet of de ander risico loopt.
Juist met astma zou ik die afstand houden en ook om mij met diabetes en nog wat risicofactoren.
Ze heeft momenteel geen astma-activiteit en kan het masker goed verdragen. Met een door mij aan haar aangeboden maskerhouder. Ze wil en doet het alleen niet; dat is wat anders. Zoals ze zelf zegt: regels gelden niet voor mij. Voor mij ben je dan een egotrippende aso. Ja, klopt, ik kan me daar erg boos om maken, hoe lief ze verder ook is.

Tango

Tango

06-10-2020 om 23:13

Ja maar

Ook die vriendin met astma moet toch anderhalve meter afstand houden en handen wassen? En andere mensen weten toch niet dat ze astma heeft als ze hoest? Dus ik begrijp wel dat bar en boos zich eraan ergert.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2020 om 00:16

Bar&boos

Hoezo heefy ze nu geen astma activiteit? Gaat dat op een bepaald schema?

Bar&boos

Bar&boos

07-10-2020 om 00:51

Kaaskopje

Niet zo cynisch, nergens voor nodig.
Als ik zeg dat ze geen astma activiteit heeft, bedoel ik dat zoals ik dat zeg. Ze is niet kortademig, geen aanval, geen 3 puffers, geen prednisolon, zuurstofgehalte prima, conditie goed. Ze heeft net haar jaarlijkse controle bij de longarts gehad; ik verzin er geen woord van.

Ze wil het niet, geldt niet voor haar vindt ze en ze gebruikt diverse excuses waarom nu net zíj dit allemaal niet hoeft en soms is dat gewoon simpel: "wiliknie". Ze is op meerdere gebieden onverschillig en staat boven de wet voor haar gevoel. Gevalletje "ken best en ziekte is winst".

ElenaH

ElenaH

07-10-2020 om 07:19

Bar&boos

Waarom hebben jullie nog contact als je zo'n hekel aan haar hebt?

vlinder72

vlinder72

07-10-2020 om 08:33

ElenaH

Als je het niet eens bent met de keuzes van je kind betekent dat toch niet dat je een hekel aan haar hebt.

Ik las dat in Nederland 6% van de mensen zich totaal nergens iets van aantrekt m.b.t corona en zich ook nergens aan houden. En dan zijn er vast nog meer mensen die bepaalde maatregelen onzin vinden. Al die mensen hebben vast ook ouders, kinderen, vrienden etc. Onderling zullen ze vast flinke discussies hebben maar dat betekent niet dat je een hekel aan iemand hebt.

ElenaH

ElenaH

07-10-2020 om 08:44

Vlinder

Het gaat om een vriendin, niet om een kind.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-10-2020 om 09:17

Iets van de laatste tijd

Deze corona-tijd doet iets met mensen. In de eerste golf was iedereen redelijk eensgezind, nu zie je verschillende kampen ontstaan. Onderlinge ergernissen.
Zelf heb ik in de familie (koude kant) iemand die zich ontpopt als complot-gekkie. Een echte.
Ik ben blij dat ik in nederland leef waar iedereen mag vinden wat hij of zij wil, maar ik geloof niet dat ik deze persoon ooit nog serieus kan nemen.

Ik denk dat er na Corona wel wat vriendschappen gesneuveld zullen zijn.

Paasei

Paasei

07-10-2020 om 09:40

Heibel

Sterker nog; het heeft hier al heibel in het gezin opgeleverd. We zouden komend weekend in intieme kring een verjaardag vieren; alleen de uitwonende (studerende) kinderen komen naar huis. Maar eentje heeft een dag of 2 daarvoor een bijeenkomst van een club met meer mensen. Toen we voorzichtig opperden dat dat 'misschien niet zo verstandig' was, plofte ie.. of we wel niet dachten dat hij zich niet volwassen en verantwoord kon gedragen.. Ik denk dat het een soort ontlading van boosheid en teleurstelling was; er is de laatste tijd al zo veel geannuleerd. Overigens die bijeenkomst uiteindelijk ook, dus het probleem werd vanzelf opgelost.

Merel

Merel

07-10-2020 om 09:56

Jumbo

Hier bij de Jumbo al het personeel een mondkapje maar dan heel apart opgezet, ik vermoed dat de elastieken te lang waren (anders weet ik de reden niet) maar de hadden ze een slag gedraaid en toen om hun oren gedaan, zag het bij alle kassieres en ook bij de klantenservice, maar daardoor kreeg je links en rechts op de wang een enorm tochtgat, dat lijkt me nu niet de bedoeling van een kapje, dan kan je hem net zo goed niet opzetten.
Bij AH en Lidl had het personeel geen kapje op.
Ik had er eentje in mijn zak, maar ik was er rond 9.00 uur en het was er erg stil, ik kon prima afstand houden van iedereen dus heb het kapje niet opgezet, ik zal meedoen als iedereen er eentje draagt, maar vind het eigenlijk onzin.
Een vriendin van mij die alles (over het algemeen, maar nu ook met corona) uitpluist, (niet via facebook uiteraard) maar via gedegen onderzoeksrapporten geeft ook aan dat het steeds duidelijker wordt dat er geen bewijs van effectiviteit is.
Zie hier, je kan het via google translatie vertalen, maar ik geloof dat ik dat meegekopieerd heb (als je het te lang vind om te lezen, achteraan staat de conclusie) https://www.thieme-connect.de/products/ejournals/pdf/10.1055/a-1174-6591.pdf

Bar&boos

Bar&boos

07-10-2020 om 10:05

Eleah

Omdat ik haar langer ken dan de lockdown met regels? Omdat het verder een prima vrouw is, zelfs al mist ze bepaalde vaardigheden? Omdat ik vrienden en/of kennissen heb in alle lagen van de bevolking?

Ik stoot mensen niet af die anders doen of denken, maar vinden doe ik er in dit geval wel wat van; logisch lijkt me, als ik op diverse gebieden in de risicogroep val.

Het zaait sowieso verdeling nu, zoals genoemd, zelfs in gezinnen/families.

Angela67

Angela67

07-10-2020 om 10:16

bae&boos

interessant: Ik stoot mensen niet af die anders doen of denken,

Maar waar ligt dan de grens of iemand nog een 'vriendin' is of niet? Als ik op jouw manier over een vriendin zou schrijven (en ik kan me je boosheid/ergernis goed voorstellen) zou het voor mij té ver gaan en zou ik eerder het woord 'kennis' gaan gebruiken en niet meer actief met haar omgaan. Het zegt iets fundamenteels over haar opsteling tegenover de wereld. Hoe rottig ieder van ons zich individueel ook voelt, om op deze manier schijt te hebben aan de wereld en er naar te handelen zou voor mij een brug te ver zijn in vriendschap.
gr Angela

ElenaH

ElenaH

07-10-2020 om 10:54

Bar&boos

'Ik stoot mensen niet af die anders doen of denken, maar vinden doe ik er in dit geval wel wat van; logisch lijkt me, als ik op diverse gebieden in de risicogroep val.'

Draai het gerust om: ik zou niet bevriend willen zijn met iemand die zo negatief over mij denkt en zich zo grof over mjj uitlaat op een forum als jij doet over jouw vriendin.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.