Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Elisa

Elisa

07-06-2009 om 14:50

Wat doen jullie met (kapjes) oud brood

ik geef het oude brood vaak aan de eendjes, maar kan ik er zelf ook nog wat mee? Wat doen jullie met je oude brood?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

07-06-2009 om 15:23

Nijn

Wij laten het keihard opdrogen en voeren het aan Nijn.

~~esther~~

~~esther~~

07-06-2009 om 15:31

Wentelteefjes, paneermeel, croutons

Als je een flinke stapel hebt kan je wentelteefjes maken: mix een ei met een kopje melk (of meer eieren - met twee kom je een heeleind, en je kan altijd bijmixen als je tekort komt). Brood er even inhouden (kort als het nog zacht is, wat langer als het mer opgedroogd is) en dan bakken in goed hete boter of olie.

Als het goed uitgedroogd is kan je er paneermeel van maken door het klein te malen/stampen.

En je kan er croutons van maken: in blokjes en dan bakken in olie met wat knoflook. Lekker over sla en soep, en als je het wat kleiner maakt ook over de macaroni.

Brianna F

Brianna F

07-06-2009 om 17:52

Gewoon.....opeten

mijn dochter vind het zelfs het lekkerste gedeelte van het brood.

Holiday

Holiday

07-06-2009 om 19:50

Hond

Soms eet ik ze zelf op als ik er zin in heb. Meestal gaan ze naar de hond. En als ze echt over zijn dan gaan ze in de groencontainer.

Ik heb ook wel eens gehoord dat ze niet zo goed zijn voor eendjes. Iemand die dat kan uitleggen?

Opeten

Inderdaad, kapjes zijn het lekkerste deel van het brood. Mits vers. Maar dan zijn ze ook overheerlijk met bijv een flinke lik boter (wel echte) en bruine suiker.

Sinds mijn zoon kan lopen gaat oud brood naar de eendjes, als het veel is worden het tosti's of wentelteefjes. Vroeger werd een enkele oude boterham op de verwarming gedroogd en vervolgens in de vijzel tot paneermeel gestampt.

Groeten,

Temet

amk

amk

07-06-2009 om 21:33

Opeten

en dan wel door mijzelf, met een heerlijke dikke laag pindakaas.

En oudbrood hebben we hier nooit, want ik haal er 's avonds uit wat we nodig hebben.

Nog even wat gegoogeld over brood voeren:
Met uitzondering van een winterperiode met aanhoudende vorst is het voeren van eenden volstrekt overbodig. En belangrijker nog: de eend is er niet bepaald mee gebaat. Integendeel zelfs. In brood zit veel olie om het houdbaar te houden. En als je broodstukjes in het water gooit, wordt de olie er uitgezogen en vormt het een plasje om het eendenlekkernij. Als eendjes het brood eten, raakt hun verenkleed bedekt met een laagje olie, waardoor ze minder goed kunnen zwemmen. Bovendien biedt de natuur de eend een gevarieerder en gezonder dis dan het door de mens aangevoerde, o zo eenzijdige en ongezonde brood. De eend krijgt minder beweging, wordt lui en vadsig en krijgt net als de mens allerlei gezondheidsklachten. Een groot deel van de zogenaamde parkeenden sterft vroegtijdig door tekorten aan vitaminen, kalk en mineralen en aan vetzucht.
Een ander gevaar van brood geven aan eendjes is....eendenkuikentjes. Omdat eenden zo weldoorvoed zijn denken ze: kindjes maken!! Woerden vinden hun eten door onze vrijgevigheid in zo'n overvloedige mate dat ze hier alle tijd voor krijgen. Eendenvrouwtjes worden zo vaak bestegen door moddervette mannetjes dat ze de kans lopen te verdrinken. Of ze worden belaagd door seksueel overactieve mannetjes met groepsverkrachting als gevolg. Geen leuk gezicht als u met uw kinderen eendjes staat te voeren. Een en ander leidt ook nog eens tot een eendjesoverschot. Wanneer een overschot dreigt, is de gemeente gedwongen om een groep dieren te vangen en naar een andere plaatst te brengen. Dit laatste bezorgt de eenden behoorlijk wat stress. En kleintjes die nog (te) laat in het seizoen geboren worden (de mannetjes weten immers van geen ophouden), lopen het gevaar een vroege winterkou niet te overleven. Door eenden met name in het voorjaar en de zomer hun eigen eten te laten zoeken, krijgen ze meer beweging en worden ze wat afgeleid.

En dan natuurlijk het overblijvende voedsel trekt ook minder gezellige dieren aan zoals ratten.

maan.

maan.

07-06-2009 om 22:28

Niet oud laten worden..

De broodkapjes krijgen hier absoluut niet de kans om oud te worden.
Als ik vers brood gehaald heb dan worden de kapjes als eerste uit de zak gevist (er wordt soms zelfs ruzie om gemaakt). Soms bestaat de kinderlunch volledig uit broodkapjes...

Tirza G.

Tirza G.

07-06-2009 om 23:55

Kijk maar eens naar de eenden

Als je een bult ziet tussen hun poten zijn ze te dik. Dan hebben ze echt zo'n hangbuik

Tirza

amk

amk

08-06-2009 om 20:13

Geheime eendenopruimdienst?

niks geheims aan. Dit zijn de dames en heren van de gemeentlijke reinigingsdienst die met waadpak de eendjes mogen opruimen. En blij dat ze met dat karweitje zijn. NOT!!!

Als ze het namelijk niet doen trekt het weer ratten en zo aan. Ook dode vissen worden door hun uit de openbare wateren verwijderd.

Vic

Vic

08-06-2009 om 20:59

Zielige eenden

Was er ook niet een verhaal over overvoerde mannetjeseenden die vrouwtjes eenden belagen cq aanranden zodat ze verdrinken?
Kapjes van ingevroren brood gaan hier meestal in de vuilnisbak. Als ik het net heb gekocht eet ik ze gewoon op.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2009 om 00:10

Als reactie op de beginvraag

Ik vries het brood in, waardoor er heel weinig oud brood overblijft en áls er wat overblijft maak ik er wel eens broodpap van voor mezelf. Dat vind ik lekker.

Rembrand

Rembrand

09-06-2009 om 08:48

Musjes.

Wij hebben musjes in de tuin. Omdat ik kapjes in de tuin gooi.
M.

Kapjes

Mijn oma zei altijd dat je ze op moest eten want daar kreeg je grote borsten van. Mijn moeder heeft wat van die dingen gegeten hoor, maar het heeft niet geholpen. Bij mij wel trouwens

Opeten

Wij moeten ze verloten. Het liefst hadden ze gewoon een brood dat voor de helft uit kapjes bestaat, geloof ik.

Rembrand

Rembrand

09-06-2009 om 10:57

Esmee.

Ik eet nooit kapjes en ik heb cup E
M.

Tirza G.

Tirza G.

09-06-2009 om 15:15

Kaaskopje

Jaaaaa kom maar dóór met dat recept. Het klinkt alsof ik het lust. Gaat er suiker en room in? Dan lust ik het namelijk gegarandeerd.

Tirza

Rembrand

Ik had al zo'n vermoeden dat ik mijn E cup ook niet van die kapjes gekregen heb

Kaaskopje

Kaaskopje

10-06-2009 om 00:40

Tirza

Ik hoop niet dat je teleurgesteld bent, maar het is een weinig culinair hoogstandje. Gewoon melk koken, brood erin brokkelen en koken tot het gebonden is. Daarna doe ik er (teveel) suiker in. In Wie is de Chef zag ik dat het ook een trapje hoger getild kan worden, maar dat moet ik nog eens opzoeken.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-06-2009 om 00:50

Kapjes eten

Oh, is dat de verklaring van mijn rijk gevulde boezem?

Tink

Tink

10-06-2009 om 10:16

Grijns

Nou, bij mij heeft kapjes eten ook niet geholpen helaas . Ik vond ze als kind ook altijd het lekkerst van het hele brood, vooral als ze nog een beetje warm waren.
Mijn eigen kinderen lusten ze gek genoeg wel als we in de supermarkt zijn (dan zijn ze teleurgesteld als er bij de broodafdeling geen kapjes meer zijn) maar thuis willen ze nog wel eens mopperen als er eentje op hun bord belandt. Hier eten we ze ook op dus.

Rafelkap

Rafelkap

10-06-2009 om 10:25

Hier inleveren

Mijn jongste van 2,5 heeft sinds kort de gewoonte dat hij van het brood alleen de korstjes eet, de rest laat hij staan en verzoekt dan om een nieuwe boterham Idem met koekjes en bananen. (en brullen als hij het niet krijgt)
Dus ik denk dat hij maar kapjes moet eten voorlopig.

Tirza G.

Tirza G.

10-06-2009 om 19:20

Kaaskopje

Heb je ook hoeveelheden? Doe je een liter melk en twee kapjes of hoeft het alleen maar een beetje soppig te zijn? Breng je het eerst aan de kook en dán het brood er in of alles tegelijk? Eet je het als toetje, als lunch, of zomaar tussendoor? Brandt het makkelijk aan?
Er kan ook vast boter doorheen. En kaneel. Ik voel het.

Tirza

Rafelkap

Rafelkap

10-06-2009 om 19:25

Lidwientje

Bananen eet hij in de lengte, alsof het een maiskolf is.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2009 om 00:48

Tirza

Ik maak het alleen voor mezelf dus ik doe heel royaal (als ik het eet is het meestal mijn brunch) voor een diep bord melk in de pan, laat dat koken en maak kleine stukjes van 3 of 4 boterhammen. Ik laat dat net zo lang pruttelen tot de melk gebonden is. Met suiker en kaneel is lekker, met boter moet ik om eerlijk te zijn niet aan denkenEn ja, zoals alles met melk brandt het makkelijk aan. Ik ben mijn anti-aanbrandtechnieken aan het verbeteren. Ik maak namelijk ook vaak custardvla/pudding. De laatste keer heb ik het zowaar gepresteerd om de pan schoon te houden!

Kaaskopje (ot)

"De laatste keer heb ik het zowaar gepresteerd om de pan schoon te houden!"

Hoe?

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2009 om 12:49

Met heel veel geduld

Ik voelde mezelf wel een beetje gestoord dat ik zoveel moeite deed voor een pan pap Ik heb de pan, ik gebruik altijd de emaille soeppan omdat schuren daarin niet zo erg is als in mijn 'pannenset'-pan, op het kleinste pitje gezet, dan kun je heel af en toe ook een paar seconde weglopen, en heb zoveel mogelijk geroerd. Pas toen ik er helemaal gaar van werd heb ik het héél even op een grote pit gezet, zodat het even snel kon doorpruttelen en toen weer snel op de kleine. Op de grote pit heb ik nog fanatieker geroerd. Ik heb ook ooit gehoord dat een klein bodempje water kan helpen. Ik heb dat een keer gedaan en het leek inderdaad te schelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2009 om 14:03

Dat durf ik niet

Ik ben toch een beetje bang dat de custard me tegemoet komt als ik even niet oplet. Dus hoelang moet je de magnetron instellen om de vla goed gaar zonder overkoken te bereiden?

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2009 om 16:00

Dank je cobi

Ik zal het volgende keer proberen. Lijkt me toch sneller gaan dan mijn anti aanbrandmethode

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.