Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat doe ik met...

Op de een of andere manier zijn er twee blikjes in mijn huis beland met dingen die ik nog nooit eerder in huis heb gehad. Die ik dus ook nog nooit eerder tot iets eetbaars heb verwerkt. Voordat ik ga webcheffen oid en verzuip in de recepten eerst hier maar de simpele vraag: Wat doen jullie met gecondenseerde melk (for the record, alle koffiedrinkers hier drinken zonder melk en suiker) en wat doen jullie met lychees?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

02-07-2012 om 10:48

Lychees is makkelijk

Gewoon opeten, kan zo uit het blik
Maar die melk, ik weet het niet, dat zou hier een enkeltje kliko worden

Fiorucci

Fiorucci

02-07-2012 om 10:51

Precies

Met lychees hoef je niks,gewoon opeten,heerlijk.

krin

krin

02-07-2012 om 10:55

Die melk

Daar is wel eens een draadje over geweest: http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/PostLink.cgi?post=2677475
Vooral die shortbread (van Lidwientje) en caramel slice (van Dirksmama) leken me wel wat, maar ik heb het nog niet geprobeerd.

Die melk

Maakte Ingridt daar geen Raiders van of zo? Of is dit een sterk geval van de klok ende klepel? Ik ga krins link eens bekijken

O ik zie het al

http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/FRshowpost.cgi?actueel=0&archief=1&thread=164784&forum=26&post=2691873
Ingridts twix was gewoon dat shortbread van Lidwientje. Ik zou dat zeker proberen, sterker nog, ik ga eens op zoek naar zo'n blikje denk ik.

Oh, die twixen....

(Raiders!! Ha!!Zo oud ben ik nou ook weer niet!)

Die twixen zijn errrrrrrrrg lekker!!

Overigens kun je zo'n blikje gecondenseerde melk ook gewoon een uur of 2-3 koken (jawel, met blikje en al in een pan water, wel oppassen voor droogkoken)...en dan heb je daarna de heeerlijkste twix-caramel-toffee-achtige boterhamsmeer die je maar kunt bedenken...(voor de liefhebbers dan, ik ben zelf niet zo'n zoetekauw als het om broodbeleg gaat)

Dus niet in de kliko mikken hoor!!!!

Ingrid

+ Brunette +

+ Brunette +

02-07-2012 om 14:14

Lychees staan op het menu van elk chinees restaurant

En hoe wordt dit toetje geserveerd? Een schaaltje met lychees, verder niets, geen slagroom, siroop of wat dan ook. Gewoon zoals de rest ook al zegt dus.

Dulce de leche was ook het eerst wat bij mij opkwam. Vroeger had je een broodbeleg dat Bebogeen heette, daar lijkt het wel wat op maar dan zonder die kunstmatige smaak.

Brigadeiros

Een heerlijke zoete Braziliaanse lekkernij (met gecond. melk en cacao) die mijn schoonzus vaak maakt:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/kinderen/tussendoortjes/braziliaanse-brigadeiros-17513.html

Muslirepen a la nigella

van die melk dus (hoewel, misschien kun je die lychees er ook wel doorgooien)

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

02-07-2012 om 16:39

Never fail fudge

Al maak ik hem zonder de noten. Je kan de melk ook op een stokbroodje doen, even een beetje in laten trekken. De lychees kan je ook op het laatste moment door een roerbakschotel mikken.
Rosa van der Zanden

Brianna F

Brianna F

02-07-2012 om 20:03

Banoffee taart

3 el. zachte roomboter, 1 pak chocoladekoekjes (250 gr.), 2 bananen, 2 blikjes gecondenseerde melk , 2 bekertjes (250 ml) slagroom, 4 el. suiker, 1 zakje slagroomversteviger, cacaopoeder

Zet de ongeopende blikjes melk in een grote
pan heet water (deksel erop!) en breng aan de kook. Laat een uurtje of twee sudderen, en zorg dat de pan niet droogkookt. Zo nodig water bijvullen.
Verkruimel de koekjes.

Stort koekruimels in een kom en meng met de zachte boter tot er een plakkerig kruimeldeeg ontstaat
Spreid uit over bodem van springvorm van 24 cm en druk stevig aan. Zorg eventueel voor opstaande randjes.

Zet in de koelkast om hard te worden terwijl de melk doorkookt.

Haal na twee uur de melkblikjes uit de pan (pas op! heet!) en wacht tot ze een beetje afgekoeld zijn voordat je ze openmaakt.

Sla slagroom met de suiker stijf, voeg eventueel een zakje slagroomversteviger toe.

Snij bananen in plakjes.

Haal springvorm met deeg uit de koelkast en beleg de taartbodem achtereenvolgens met plakjes banaan, een hele dikke laag gecondenseerde melk (=toffee) en maak af met een laag slagroom. Zeef er tot slot wat cacaopoeder boven.

Laat taart opstijven in koelkast tot gebruik.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

02-07-2012 om 21:44

Bebogeen

Geinspireerd door Brianna's banoffee recept (wel heel anders dan dat van Jamie O, interessant) ging ik wat googlen op banoffee pie. En stuitte op een mevrouw die de gecondenseerde-melk-toffee vervangen had door 'bebogeen'. Nooit van gehoord, dus gegoogled, en wat blijkt: dat is een camarelachtig broodbeleg uit 1945 toen boter schaars was (de benaming komt van GEen BOter BEschikbaar en dan door elkaar gehusseld). Kent iemand bebogeen, wie heeft ervan gehoord, en is het nog ergens verkrijgbaar?

Mea Proefrok

Mea Proefrok

02-07-2012 om 21:54

O humor

Ik had eerst het hele draadje moeten lezen. Brunette heeft het ook over bebogeen. Zo gaat dat nu altijd als ik een nieuw woord tegenkom: dan duikt het ineens een paar keer achter elkaar op. Brunette, waar ken jij dat spul van?

krin

krin

02-07-2012 om 22:02

Bebogeen

Dank je, Mea, dat je na al die jaren voor me verklaart waar die idiote naam vandaan komt.
Wij aten het vroeger (late jaren zeventig) op brood. Was overal verkrijgbaar, waarom het verdwenen is weet ik ook niet. Waar het naar smaakte, tja. Ik voel nog wel hoe het voelde, zacht en glad (niet glibberig) en zoet. Smeerbare karamel, zoiets. Misschien dat speculoos in de buurt komt, maar dat heb ik nooit durven proeven.

Tirza G.

Tirza G.

02-07-2012 om 22:48

Als je maar oud genoeg bent

Weet je gewoon dat je het in de winkel kon kopen. Precies wat Krin beschrijft.

Tirza

Ja lekker, bebogeen

Maar ik geloof dat ik het ook nog wel eens voor mijn kinderen gekocht heb, zo'n 20 jaar geleden, of kan dat niet ?
Speculoos staat ook op mijn boodschappenlijstje als we in NL zijn :o)

Twijfel

Ik word geplaagd door twijfel. Ik hou nogal van caramel en wil die blikjestruc nog steeds een keer proberen - ook al omdat ik het zo'n grappige methode vind - maar Bebogeen vind ik dus ontzettend vies. In mijn jeugd wilde ik het graag een keer proberen omdat een vriendinnetje er hoog van opgaf, maar na 1 boterham had ik het wel bekeken. Zelfs mijn broer moest het niet, en die was in zoetigheid toch niet bepaald kieskeurig.

Dus als het naar Bebogeen smaakt - ladumaar. Maar goed, volgens Brunette smaakt het toch anders.
Overigens: vziw is Bebogeen gewoon nog te koop, ik zag het meen ik laatst bij de AH (wel een AH XL, maar toch)

2 jaar terug in Bretagne heb ik een pot caramelpasta voor op brood gekocht en die vond ik vreselijk lekker. We gaan dit jaar weer die kant op, ik denk dat ik maar een paar potten insla. Hoewel, ik zou minder snoepen. Nou ja, in september dan maar weer...

Groeten,

Temet

Jesse_1

Jesse_1

03-07-2012 om 00:05

O gruwel speculoos (ot)

Ooit een keer gekocht omdat ik speculaas lekker vindt (ook op brood) en praktischer dan koekjes, maar het was echt vies. Van pure ellende nog geprobeerd te slijten bij wat collega's, maar niemand vond het lekker.

Tijgeroog

Tijgeroog

03-07-2012 om 00:17

Bebogeen

Staat gewoon in mijn koelkast, dus kom maar proeven.
Bij elke supermarkt te krijgen. Glazen potje met rood etiket van de ruijter, gewoon bij het zoete broodbeleg. Het smaakt best lekker, maar wel wat saai ofzo. Bij ons gaat zo'n pot in het begin best hard en blijft daarna vrij lang met het laatste restje in de koelkast staan. En dan gaat het op en willen de kinderen twee maanden later weer een pot....

Genista

Genista

03-07-2012 om 07:07 Topicstarter

Dank,dank! en bebogeen

Bebogeen ken ik ook nog wel ja. Het is wel een lokaal ietsje, volgens mij. Hier in de buurt zie ik het niet, bij mijn ouders evenmin. Maar er is wel familie in den lande waar het gewoon in elke super staat. Hm, ik was er geen superfan van, maar smerig is het ook niet.
En verder, dank allemaal!! Ik kan even verder met mijn verdwaalde blikjes!

Bebogeen

Jaja dat maakt wat los dames. Ik druk hier even niet op de like button. Gatverdegatver wat is dat smerig spul zeg. Wij aten het ook begin jaren '80 denk ik, en toevallig zag ik dat het tgenwoordig (misschien aldoor wel) gewoon in de schappen staat. Het is van dat spul waarvan je in eerste instantie denkt: jammie, een nieuwe smaak, wat lekker. En dan neem je nog een paar hapjes (want dat gaat dan natuurlijk met lepels uit de pot), en dan ben je voorgoed genezen. Onvoorstelbaar dat het als botervervanging werd gebruikt.
Chocoladeboter daarentegen vond ik wel weer lekker, choba of zo heette dat.

Anneque, chocoladeboter

Is ook nog gewoon te koop! Vroeger zat het in die wikkels maar tegenwoordig gelukkig in kuipjes. Ze zijn er hier gek op.

Bebogeen zat vroeger in die hele smalle glazen potjes, ik heb het vorig jaar een keer gekocht maar niemand vond het lekker (nou ja, ik wel).

Enne pizzaquick zag ik ook pas staan, dat was vroeger ook heel erg hip!

Genista

Genista

03-07-2012 om 10:35 Topicstarter

Zoet beleg

Bebogeen zou meer iets voor de kinders zijn, want zelf houd ik niet van zoet beleg. Van speculoos ril ik, bebogeen is aan mijzelf ook niet besteed. Maar aan de spruiten wellicht wel, nooit geprobeerd. En echt, hier zie ik het in de supers niet staan, maar misschien moet ik beter zoeken. Choba heb ik wel gezien (en niet gekocht
Gale, is er nog een alternatief voor jouw recept als je geen magnetron hebt?

Hè genista

nu zit ik toch te zoeken naar Gale. Mocht je Lidwientje bedoelen met het millionaire's shortbread dan kan ik je vertellen dat dat ook zonder magnetron kan. Je moet dan 20 minuten blijven roeren, roeren, roeren, roeren, roeren. Dat lukt je niet in je eentje dus zorg voor achtervang!

Genista

Genista

03-07-2012 om 12:37 Topicstarter

Yo, dank je savon

Hoe kan ik me zo vergissen Dank je wel voor de niet-magnetron-oplossing.

Pizza quick

Die staat hier standaard in de koelkast. Kwam ik een tijd geleden weer eens tegen in het schap - hé, bestaat dat dan nog? - en nu heb ik het standaard in huis, om de boterham tussen de middag in het weekend mee op te leuken bijvoorbeeld. Tikje zoet, maar het kan wel. Lik op de tosti is ook wel lekker.

Speculoospasta vind ik ook niet lekker (mijn kinderen zijn er dol op), de koekjes daarentegen weer wel. Smaakt als bastognekoek, maar kleiner en dunner.

Groeten,

Temet

krin

krin

03-07-2012 om 14:25

Blinde vlek

Er staan hier bij de AH inderdaad ook gewoon potten Bebogeen in het schap. Nooit gezien. Ik heb nog even overwogen het te kopen om te kijken of ik het nog lust, maar na een blik op de ingrediëntenlijst (voornamelijk glucosefructosestroop, weipoeder en caramelpoeder) heb ik daar maar van afgezien.

Tirza G.

Tirza G.

03-07-2012 om 16:08

Chocoladeboter!

Waar? Waar? Waar? Ik zoek al jaren naar de zilveren wikkel, zo een beetje hoog weg in een raar hoekje van het zuivelschap maar ik kan het niet meer vinden. Kuipje zeg je? Boterkuipje-maat? Of kruidenboterkuipje-maat? Welke afdeling ongeveer? Bij de kaas of bij de vla?
Jammie! Chocoladeboterrrrrrrrrr!

Tirza

Genista

Genista

03-07-2012 om 16:14 Topicstarter

Tirza

Kom hier koffiedrinken, dan wijs ik het je aan (hier bij de C1000 in elk geval, bij Appie heb ik het nog niet gezien, maar ik zoek er dus ook niet echt naar) ((en voor de volledigheid, bij Appie heb ik de Bebogeen gespot op de bovenste plank; ja het is er)) (((buigt nederig het hoofd...)))

Chocoladeboter

Dat maakte mijn moeder vroeger zelf: boter (vermoedelijk margarine), cacao, suiker. En dan maar prakken.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.