Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Waarom rijst mijn brood niet?

Ik vind het leuk om zelf brood te bakken, gewoon met een pak broodmix in een bakblik in de oven. Maar die broden rijzen nooit, ze worden nooit hoger dan de helft van de hoogte van het bakblik. Ik volg wel altijd braaf de instructies op het pak op. Zelfs een zakje extra gist toevoegen maakte nauwelijks verschil. Op zich zijn die broden lekker, alleen ligt één zo'n bammetje ter grootte van een plakje cake als een baksteen op je maag.

Iemand tips?

skik


Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

09-02-2015 om 16:08

Paar vragen:

Hoe kneed je je deeg?
Wat is de temperatuur van het vocht wat je toevoegt?
Waar laat je het rijzen?

Odi

Odi

09-02-2015 om 16:22

Rijzen

Helpt het als je het op een warmere plek laat rijzen? Hier gaat het het best op of direct naast een radiator (ligt eraan hoe hard de verwarming staat te loeien) met een vochtige theedoek of plasticfolie erover. 2e rijzing in de vorm en ook op een warme plek.
Rijst het beter als je 25 ml meer water toevoegt? Zo ja, probeer het dan ook eens met nog iets meer water, bijv 50 ml.

Tine Winkel

Tine Winkel

09-02-2015 om 16:23

eens met voorgangsters maar ook: zout

zit dat in de mix of voeg je dat toe? Zonder zout rijst een brood nl ook niet.

Christel

Christel

09-02-2015 om 16:23

Eerste en tweede rijs

Brood moet eigenlijk twee keer rijzen: na het kneden afdekken met plastic en een theekdoek tot het in volume verdubbeld is. Dan doorslaan en op dezelfde wijze een tweede rijs. Dan pas de oven in.

Juno

Juno

09-02-2015 om 16:31

Nog een goede rijsplek

De ellende van de vensterbank is dat het vaak bij een deur of koud raam is. Je deeg gaat dan niet rijzen. Ik zet het vaak in een net gedraaide vaatwasser.

Tine Winkel

Tine Winkel

09-02-2015 om 16:34

juno

geweldig, die vaatwasser... nog nooit aan gedacht, maar idd een prima plek!

mijk

mijk

09-02-2015 om 16:37

Briljant Juno!

Die pik ik ook. Wij doen vaak voorrijs in oven op lage temperatuur met bakblik kokend water erin (ik moet zo weer eens ool krentenbollen bakken.....).

Mijk

wat ik ook eens heb gezien

In éen van die leuke filmpjes van Holtkamp op Foodtube gebruikt hij de oven om deeg te laten rijzen: hij zet de oven een tijdje laag, 50 graden ofzo geloof ik, en dan zet-ie m uit om m als rijskast te gebruiken.

Overigens: ik heb altijd begrepen dat zout juist het gist tegenwerkt (je moet ook nooit het zout rechtstreeks bij de gist doen), en verder heb ik in Florence brood zonder zout gegeten dat weliswaar door het ontbreken van zout niet lekker was, maar wel prima gerezen.

Hoe dan ook: met broodmix zou je geen problemen moeten hebben met de hoeveelheid zout.

Groeten,

Temet

four

four

09-02-2015 om 18:33

inderdaad fout advies over zout

Dat mag juist niet in aanraking komen met gist. Daarentegen kan een lepeltje suiker juist wel helpen om het gist beter te laten werken.

Gist bestaat in feite uit levende cellen. Een hoge concentratie zout maakt de cellen stuk, terwijl suiker juist dient als voeding (en dus het gist harder laat werken).

Barvaux

Barvaux

09-02-2015 om 18:38

oven

Inderdaad, op oudjaarsdag heb ik zo het oliebollenbeslag laten rijzen: in de oven bij 50 graden.

four

four

09-02-2015 om 18:41

oven niet nodig

Het rijzen zelf produceert al warmte. Je moet alleen zorgen voor wat isolatie. Hier wordt de beslagkom afgedekt met een schone theedoek, dan gaat er een plastic zak omheen en dan vervolgens voor de isolatie wikkel ik het geheel in een paar fleecedekens. Mij oliebollenmix was hiermee de beslagkom uitgerezen.

Tine Winkel

Tine Winkel

09-02-2015 om 19:43

nee, geen fout advies over zout

Zout weglaten geeft vaak een te laag brood, probeer het maar eens.
Echt, jarenlang ervaring ondertussen hier met broodbakken, maar als je geen zout toevoegt wordt het toch een beetje formaatje baksteen. OK, geen gist geeft betere baksteen (4 cm hoog), maar geen zout geeft met slechts 6cm hoogte toch echt een beduidend slechter resultaat dan met zout (10 of 15 cm hoog).
Ze zeggen idd dat je gist en zout niet moet mengen, klopt. Maar als je het zout helemaal weglaat en de rest van het recept niet aanpast, gaat het niet goed.
Staat ook in de receptenboekjes bij 'problemen verhelpen' (bv. bij deze: https://www.gebruikershandleiding.com/download-handleiding.asp?download_id=6205&s=8ea26fcd5837e35b10c7e2147fa7bdbe&t=9-2-2015%2019:34:37), dan staat er bij ingezakt brood: er is geen zout toegevoegd, waardoor het brood te veel rijst en instort.
Ik heb het ook niet over een hoge concentratie zout, nee, gewoon zout. Bij hoge concentraties zout in brooddeeg zal het ook niet goed meer rijzen, denk ik, maar zoveel gebruik ik niet.

skik

skik

09-02-2015 om 20:56 Topicstarter

Hoe ik het nu doe

Ik kneed met de hand, voeg lauw water toe, laat het rijzen op het convectorrooster, de kom afgedekt met plasticfolie of een vochtig gemaakte theedoek.

Mijn oliebollenbeslag rijst de kom uit op die convectorput (en loopt ook heel fijn diezelfde convectorput in), dus het lijkt me op zich wel een goede plek. Ik laat het eerst 10 minuten rijzen, kneed het opnieuw licht door, rol het uit tot een plak, rol het op in het bakblik en laat het dan nog de aanbevolen tijd rijzen.

Ik zal eens wat zout toevoegen, kijken of dat helpt. Of is Koopmans gewoon waardeloos spul, moet ik andere mix hebben?

skik

Evanlyn

Evanlyn

09-02-2015 om 21:24

Koopmans gebeld

Ik heb Koopmans ooit gebeld omdat ik het zo vreemd vond, die 10 minuten. Toen bleek dat het ook best langer mocht, ben ik dat gaan doen. Nu geeft het mooie resultaten. Dus gewoon 1 tot anderhalf uur laten rijzen, dan weer doorkneden en een half uur laten rijzen in de vorm, dan zo de oven in (niet weer doorkneden).

Ik zou niet meer zout toevoegen, want het luistert nogal nauw met zout. Teveel of te weinig is allebei niet goed en je mag aannemen dat ze daar bij Koopmans al aan gedacht hebben.

Dan blijft de vraag waarom ze in vredesnaam die 10 minuten op het pak zetten. Misschien omdat mensen schrikken van een uur? Maar van slecht gerezen brood schrik je ook, dus tja...

Tine Winkel

Tine Winkel

09-02-2015 om 22:16

vreemd van Koopmans

je kunt toch gewoon als handleiding dan aangeven dat het minimaal 10 minuten moet rijzen. Hou je veel meer mensen te vriend...

Tijgeroog

Tijgeroog

09-02-2015 om 22:36

Waarom bakmix?

Waarom eigenlijk een bakmix? Ik bak met goedkope bloem, zout, water en gist erbij. Volkorenmeel erbij als ik bruin brood wil hebben, of ander soort meel. En ik hoef nooit naar Koopmans te bellen. Maar in kookboeken, op internet en bij vriendinnen genoeg recepten te vinden.

gek

Ik bak niet vaak brood, als ik bak zijn het trouwens kleine broodjes, maar altijd met Koopmans en nooit problemen.

Ik rol trouwens niet uit. Na de eerste keer rijzen vorm ik de broodjes van het gerezen deeg en laat die dan nogmaals rijzen. Ik vraag me af of jij tussen de eerste en tweede rijs misschien teveel kneedt en rolt. Maar ik weet het ook niet.

Tijgeroog: hoeveel bloem op hoeveel gist? Gebruik jij van die zakjes, of van die blokjes? En gebruik je gewoon goedkope witte tarwebloem?

Ik wil het nog steeds een keer proberen maar op de een of andere manier doe ik het dus gewoon nooit.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

09-02-2015 om 23:20

Temet

500 gram bloem (inderdaad die goedkope witte) met 7 gram gist, dat is de inhoud van een zakje (maar ik heb meestal grotere pakken. Dan, voor een gewoon brood, 300 gram water en zout erbij. In recepten staat meestal 2 theelepels, maar in het kader van de zoutreductie neem ik altijd maar 1 theelepel en daar klaagt hier niemand over.
Te lang kneden na de eerste rijs is inderdaad niet goed, je moet alleen de lucht eruit slaan.
En ik vind zelf de website van "uit de keuken van Levine" erg inspirerend als het om brood bakken gaat.

Barvaux

Barvaux

10-02-2015 om 08:57

de oven

De oven was hier een noodgreep voor het oliebollenbeslag omdat wij altijd bakken bij mijn zwager met vloerverwarming. Je kunt het beslag dus niet op een warme plaats zetten. De keer ervoor ben ik bezig geweest met de pan in het aanrecht vol met warm water maar het afvoerputje kreeg ik niet goed dicht.

Thursday Next

Thursday Next

10-02-2015 om 09:21

SOS Piet

Als je het niet weet dan vraag je het aan SOS-Piet!
http://koken.vtm.be/sos-piet/recept/brood-bakken
http://koken.vtm.be/sos-piet/recept/stokbrood

(Bij mij starten de filmpjes trouwens soms pas na een paar keer aan en uit klikken)

Evanlyn

Evanlyn

10-02-2015 om 10:04

Koopmans

Zelf gebruik ik inderdaad ook geen Koopmans meer, zo moeilijk is het niet om het deeg zelf te maken. Maar met een hoop krijsende kinderen om je heen is Koopmans toch wel makkelijk, dan vergeet je niet opeens zout of gist toe te voegen.

skik

skik

10-02-2015 om 14:07 Topicstarter

Tijgeroog

Ik ga vanavond eens een brood bakken zonder pak, met jouw recept. Hoe lang moet het in de oven en op welke temperatuur?

skik

Tijgeroog

Tijgeroog

10-02-2015 om 15:09

Skik

220 graden, ongeveer een half uur. Kleinere broodjes wat korter (hier vinden ze brood uit cupcakesvormpjes een echte traktatie, precies hetzelfde deeg ) Als je er op slaat, met een platte hand, en het klinkt hol dan is het goed, anders nog even terug in de oven. En als je nog een scheutje olijfolie bij het deeg doet blijft het langer lekker.
De eerste keer laat ik het trouwens een tot anderhalf uur rijzen, de tweede keer ongeveer een uur. (Of de tweede rijs een nacht in de koelkast en 's ochtends in de oven, verse broodjes bij het ontbijt.

skik

skik

10-02-2015 om 21:45 Topicstarter

Dank Tijgeroog

Het deeg staat nu te rijzen, ik zal je laten weten hoe ons Tijgerbrood is geworden ;0)

skik

Tijgeroog

Tijgeroog

10-02-2015 om 22:02

Skik

Leuk, ik ben benieuwd!

Tijgeroog

Tijgeroog

11-02-2015 om 19:38

Skik?

Is er al brood?

skik

skik

11-02-2015 om 23:22 Topicstarter

Tijgeroog

Nou, brood is teveel eer voor die knetterharde homp. Echt, daar moest ik een wapenvergunning voor aanvragen. Ik had het deeg 2x een uur laten rijzen, maar verder dan 7 centimeter hoog werd het niet.

Ik had eens maïsbroodmix waarmee ik prima broden bakte, maar met Koopmans donkerbruin of het witbrood met bloem wil het maar niet lukken. Jammer hoor!

skik

Hanne.

Hanne.

12-02-2015 om 07:51

2e rijs

Wat vreemd. Rees het buiten de oven wel? Want dan zou je al boven de 7cm moeten zitten en dan zakt het in in de oven.

Ik kan me nog 1 ding voorstellen, nl dat de 2e rijs te lang is (brood moet in de oven nog rijzen).

Tenzij, maar dat kan ik me haast niet voorstellen, je na de 2e rijs nog een keer kneedt en dan pas vormt.

Tijgeroog

Tijgeroog

12-02-2015 om 09:39

Skik

Wat raar. Je bent niet het gist vergeten ofzo? Of te warm water gebruikt? Hoe lang heb je gekneed?

temperatuur water

Misschien heb je inderdaad zoals Tijgeroog al aangaf te warm water gebruikt (maakt gist dood). Temperatuur water is heel belangrijk dit moet echt lauw zijn. Verder maakt het ook uit welk meel je gebruikt. Hoe zwaarder het meel ( en elke soort tarwemeel is anders) hoe moeilijker het rijst.
Daarnaast is de ene oven de andere niet (kan wel 10 graden schelen). Ik heb gemerkt dat brood bakken veel proberen is en naarmate je dit vaker doet,je het deeg leert herkennen en dan ook merkt wat er mis is (met kinderen weleens afgeleid waardoor je het één en ander kan vergeten : )) en hoe je dit dan weer kan oplossen.
Veel succes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.