Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vrije tijd en alleen zijn

Mijn kinderen vliegen steeds meer uit, waardoor ik steeds meer tijd voor mezelf heb. Aan de ene kant vind ik dat heerlijk, aan de andere kant weer ik vaak niet goed wat ik met die tijd zal doen.

Er liggen altijd wel klusjes om te doen, maar daar ontspan ik niet bepaald van. 
Nu is een bijkomend punt dat ik in mijn werk veel (intellectuele) uitdaging nodig heb en dat is er al een hele poos niet, waardoor ik in bore-out gekomen ben.
Ik ben met hulp van ren coach op zoek naar nieuw werk, maar dat is niet 123 geregeld. 

Ondertussen verveel ik me thuis. Ik lees, handwerk, kijk televisie, maak af en toe een wandeling, maak muziek, spreek af met vriendinnen. 
Ik ben eigenlijk op zoek naar een hobby, waar ik me ook weer wat uitgedaagd in voel en waar ik mensen kan ontmoeten. Willen jullie meedenken? 


Iets met denksporten? Schaken, dammen, bridge?

Losse cursussen bij de LOI of open universiteit? Kies iets wat je echt interessant vindt, niet per se wat nuttig is voor je werk.

ik weet natuurlijk niet of het in je buurt zit en of je het leuk vindt maar hier zijn bv een aantal spellen clubs die meerdere keren per maand samen komen en dan van die ingewikkelde bordspellen doen.

 Een wandelclub die aan geocatching doet.

Escaperoomspellen al dan niet in groepsverband of met je vriendinnen.

Puzzelen; dat is breed van legpuzzels tot denkpuzzels

Kun je ergens vrijwilliger worden om je kennis te delen bv stadsrondleidingen geven, bij een museum of studenten begeleiden

Cursus volgen bv bij LOI

Als je je aansluit bij een leesclub (of spelletjesclub, zoals Gingergirl al suggereerde), worden je hersenen geprikkeld én leer je nieuwe mensen kennen. Twee vliegen in één klap. 

Ik herken het wel. Daarom ga ik in september weer naar school! Ik ga een leer-werktraject doen, waarbij ik al meteen in dienst ga bij mijn nieuwe werkgever. Het is een mbo-4 opleiding, dus dat moet ik cognitief makkelijk aankunnen, maar wel een hele nieuwe tak van sport, dus ik hoop daar weer flink wat uitdaging in te vinden. Ik moet nl. nog wel wat jaartjes tot aan mijn pensioen (13 om precies te zijn) dus ik zag dat niet zitten in dit werkveld. Daar ben ik na al die jaren erg klaar mee. Hoe leuk mijn huidige werkgever ook is!

Ik heb op dit moment naast mijn werk 2 vrijwilligersbanen om mezelf nuttig te maken en voor de extra uitdaging. Eentje bij een theater, achter de bar en als zaalwacht en daarnaast ben ik mentor van iemand met een verstandelijke beperking. Dat biedt allebei ook uitdagingen, ieder op zijn eigen manier.

Ik zou ook wel iets meer met creativiteit willen, maar dat schuif ik maar even op de lange baan. Eerst die opleiding maar!

Maar als ik jou was zou ik het voorlopig dus in die hoek zoeken. Een club en/of vrijwilligerswerk.

Of je gaat via mindulness of meditatie of gewoon rustig zitten met je verveling en eens kijken hoe dat is. Je doet genoeg leuke dingen maar het voelt of het gevoel van zingeving een uitdaging is. Nou kon je tot nu toe je zingeving wellicht vinden in een studie en werk met intellectuele uitdaging (en natuurlijk kinderen) maar dit kan zomaar een kans zijn om te kijken hoe je bent als je met je zelf alleen bent zonder al die prikkels. 
Ik weet dat dit niet direct je vraag is, maar omdat je zegt dat je bij al die dingen die je doet niet echt ontspant, durfde ik toch dit aan te geven. 

ik zit in precies dezelfde situatie. Ik heb ondertussen ander werk gevonden! Daar ben ik heel blij mee want het was echt te saai. En omdat de kinderen groter worden liep ik vaak met mijn ziel onder mijn arm. Ik ben eind 30 dus ik moet ook nog wel even.

daarnaast ben ik aan het kijken om een sport te gaan doen of op een creatieve club. 

Fortuona

Fortuona

19-08-2024 om 22:16 Topicstarter

Oh wat fijn, een paar ideeën waar ik zelf nog niet opgekomen ben. Lees- of spelletjesclub heb ik hier in de omgeving nog niet gevonden, maar kan ik nog een keer onderzoeken.

Wandelclub en geocaching ga ik ook meenemen in de zoektocht.

Cursussen loi, is een goede. Alleen doe ik dat dan wel weer in mijn eentje denk ik. 

Vrijwilligerswerk is een goeie. Daar heb ik op het moment genoeg tijd voor. Als ik ander werk heb moet ik daar dan weer grotendeels mee stoppen.  Is dat niet vervelend voor zo'n organisatie....ik neem aan dat ze wel op me rekenen dan.

Denksport doe ik al. Vervelende is dat als ik het trucje doorheb (tot 8 of 10 sterren), dan verlies ik mijn belangstelling.

@Lexus, ik waardeer je input. Ik kan heel goed alleen zijn en tegen stilte. Ik ontdek middels de coaching dat ik in contact met de ander het beste ontspan. Het vervelende is dat ik alleen ben.

@Theekopje, gefeliciteerd met je baan. En succes met het zoeken naar vrije tijd uitdagingen. 

Ik had hetzelfde. Ik ben op een koor gegaan. Heerlijk.

Fortuona schreef op 19-08-2024 om 22:16:

Oh wat fijn, een paar ideeën waar ik zelf nog niet opgekomen ben. Lees- of spelletjesclub heb ik hier in de omgeving nog niet gevonden, maar kan ik nog een keer onderzoeken.

Wandelclub en geocaching ga ik ook meenemen in de zoektocht.

Cursussen loi, is een goede. Alleen doe ik dat dan wel weer in mijn eentje denk ik.

Vrijwilligerswerk is een goeie. Daar heb ik op het moment genoeg tijd voor. Als ik ander werk heb moet ik daar dan weer grotendeels mee stoppen. Is dat niet vervelend voor zo'n organisatie....ik neem aan dat ze wel op me rekenen dan.

Denksport doe ik al. Vervelende is dat als ik het trucje doorheb (tot 8 of 10 sterren), dan verlies ik mijn belangstelling.

@Lexus, ik waardeer je input. Ik kan heel goed alleen zijn en tegen stilte. Ik ontdek middels de coaching dat ik in contact met de ander het beste ontspan. Het vervelende is dat ik alleen ben.

@Theekopje, gefeliciteerd met je baan. En succes met het zoeken naar vrije tijd uitdagingen.

Of er zelf 1 starten; oproepje op sociale media en wie weet watvoor leuke reacties je krijgt.

Fortuona schreef op 19-08-2024 om 22:16:

Oh wat fijn, een paar ideeën waar ik zelf nog niet opgekomen ben. Lees- of spelletjesclub heb ik hier in de omgeving nog niet gevonden, maar kan ik nog een keer onderzoeken.

Wandelclub en geocaching ga ik ook meenemen in de zoektocht.

Cursussen loi, is een goede. Alleen doe ik dat dan wel weer in mijn eentje denk ik.

Vrijwilligerswerk is een goeie. Daar heb ik op het moment genoeg tijd voor. Als ik ander werk heb moet ik daar dan weer grotendeels mee stoppen. Is dat niet vervelend voor zo'n organisatie....ik neem aan dat ze wel op me rekenen dan.

Denksport doe ik al. Vervelende is dat als ik het trucje doorheb (tot 8 of 10 sterren), dan verlies ik mijn belangstelling.

@Lexus, ik waardeer je input. Ik kan heel goed alleen zijn en tegen stilte. Ik ontdek middels de coaching dat ik in contact met de ander het beste ontspan. Het vervelende is dat ik alleen ben.

@Theekopje, gefeliciteerd met je baan. En succes met het zoeken naar vrije tijd uitdagingen.

Denksporten zijn ook clubs voor. Ken meerdere mensen die op schaken zitten.

Of een muziek instrument bespelen? Dan lessen en in een orkest met mensen?

Vrijwilligerswerk is ook mooi inderdaad. Als jij transparant bent in jouw zoektocht en hoe vaak je beschikbaar bent denk ik dat dat wel moet lukken hoor.

oh ia en wat ik zelf graag wil doen later, als ik meer tijd heb. Een boekenclubje oprichten. 

https://nieuwtalentorkest.nl/

Al spelend in een orkest een instrument leren bespelen.

er zijn ook genoeg cursussen met gewoon contact uren.
Dan niet via loi of ou maar andere aanbieders. De Baak of diverse hogescholen en universiteiten. 

Het is wel zo dat veel cursussen en clubjes in de avond zijn, zoek je niet meer iets voor overdag? 
En veel activiteiten overdag zijn ook al meer voor senioren. Of niet persé voor die doelgroep, maar het komt er vaak op neer dat er meest gepensioneerden bij zitten.

Fortuona

Fortuona

22-08-2024 om 10:23 Topicstarter

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik heb behoefte aan dingen die ik overdag kan doen inderdaad. Zelf iets opzetten is een goed idee. Ik ga met jullie suggesties aan de slag!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.