Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anne

Anne

12-09-2016 om 09:54

Vloerbedekking slaapkamers, hoe gaat zoiets qua planning enzo?

Toen ik in mijn huis kwam, 6 jaar geleden, had ik niet veel geld en dus kwam er op de slaapkamers goedkope vloerbedekking. Helaas merken we dat nu: er vallen gewoon gaten in.
Dus gaan we iets anders uitkiezen. Maar (begint dan het gepieker) hoe gaan we dat in vredesnaam doen?
* Ten eerste: wat kiezen we? Laminaat? Zeil? Vloerbedekking? Is er iets anders dat betaalbaar is?
* Wie gaat het doen? Ik heb geen man of regiment helpers dus ik zal het moeten láten doen. Hoe gaat zoiets? Want de kamers staan mudvol...
* Wat zouden we ongeveer kwijt zijn voor 4 middelgrote slaapkamers en 1 kleintje?

Met jullie antwoorden kan ik mogelijk verder met piekeren.


Triva

Triva

12-09-2016 om 10:03

Wie

Ga eens kijken bij Kwantum of Carpetright of iets dergelijks. Die hebben veel vloerbedekkingen die op bepaalde voorwaarden gratis gelegd worden. Overleg daar dan over hoe dat moet met de spullen. Ik denk dat je het over twee dagen moet verdelen waarbij je dan ook twee dagen in de woonkamer ofzo moet slapen. Eerst alle spullen in twee/drie kamers op elkaar stapelen en dan de spullen uit die andere kamers erbij. Dan 's avonds karton leggen op de nieuwe vloerbedekking en alles verhuizen naar die andere kamers.

Daarvoor dus logischerwijs al zoveel mogelijk opruimen en in dozen doen (dozen verzamelen). Heb je geen zolder waar alle losse kleine spullen naar toe kunnen of zit dan in die kamers?

Je kunt er natuurlijk ook een maand tussen laten zitten maar dat kost je in totaal meer tijd denk ik?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-09-2016 om 10:07

Lastig

Je stelt veel vragen over dingen waar wij de details niet van kennen, dus is het moeilijk goede antwoorden te vinden.

- Één antwoord kan ik wel geven: de kamers moeten leeg als je de vloer wilt laten doen. Waar je de vloer ook maar mee bekleedt.
- Verder is het goed te bekijken wat je budget is en wat jouw persoonlijke voorkeur is. Wij hebben al jaren geen vloerbedekking meer in verband met een astmatisch/allergisch kind. Zeil of laminaat is beter stofvrij te houden. Maar je ziet er ook alles op, dus moet je ook vaker zuigen/dweilen of swifferen/dweilen.
- Als je niet zelf kunt leggen, moet je dat idd laten doen en de kosten daarvan kunnen erg verschillen. Kun je iemand (klusjesman/-vrouw) vinden die het tegen betaling wil doen of informeer bij de winkels waar je je oriënteert wat het kost als laat leggen. Dan kun je prijzen tegen elkaar afwegen.

Succes!

Aagje

Taruh

Taruh

12-09-2016 om 10:14

nou

In jouw geval:

Ga naar de kwantum, daar hebben ze gewoon goed vinyl, laminaat en vloerbedekking voor een redelijke prijs. En ze hebben vaak aanbiedingen met mbt leggen.

Je maakt een afspraak wanneer ze langs komen, dan moet je er voor zorgen dat op die datum de betreffende ruimte leeg is. Je kunt dus ook afspreken dat ze op meerdere dagen langs komen zodat jij de inhoud van je huis heen en weer kunt schuiven.

Je kunt nu natuurlijk al beginnen met opruimen en dingen weg doen zodat het minder vol komt te staan.

Hoe doe ik het:
ik heb 2 rechterhanden dat scheelt al een stuk.

Ik bel schoonzusje, we plannen een avond (maximale slaapkamer hier 12 m2 en recht toe recht aan)

Ik zet dan alle spullen in de woonkamer. Sloop de oude vloer er uit.
Laat bij de Ike.a vandaan een aantal pakken laminaat aan rukken.
Zet alle apparatuur in de hal: werkbank, decoupeerzaag.
Dit allemaal over dag. O en ik waarschuw de buren even dat we een klusavond hebben en dat het iets langer door gaat dan officieel door de vve toegestaan.

Schoonzusje komt eten, en om half 7 beginnen we. En om half 10 ligt de vloer er wel in.
Volgende dag zet ik alle spullen weer terug. Zelf slap ik dan 2 nachtjes op de bank of in mijn dochtersbed.

We hebben destijds met 5 man mijn drie slaapkamers in 1 avond gelegd. 1 in de hal om te zagen en 2 teams van 2 om te leggen. 2x 2*3 m en 1x 3*4 m (waarbij nog een muur miste omdat er ergens op gewacht werd, maar met een potloodlijn op de grond ging dat verder prima.)

Maar bij mij staat helemaal niets mud vol. In mijn slaapkamer staat een bed, een kleine kast met kleding en linnengoed (80*50)en een nachtkastje. Dat scheel natuurlijk een heel stuk.

Anne

Anne

12-09-2016 om 10:27

Wat heeft jullie voorkeur?

Door het antwoord van Aagje, vraag ik even door. Ik koos ooit vloerbedekking. Vond ik lekker aan de voeten. Ondertussen kwamen er huisdieren en zijn die soms ook boven. Dan is vloerbedekking weer minder handig. Wat is nou een absolute aanrader in gladde vloeren? Qua duurzaamheid maar ook betaalbaarheid.

Anne

Anne

12-09-2016 om 10:30

Taruh...

Das fijn, zo'n achterban. Helaas heb ik die dus niet. Misschien kan ik jullie inplannen Dat lijkt me wel wat!
En mijn vloerbedekking kwam van de Kwantum... en dat blijkt dus pet, zeg maar. Ik aarzel om daar opnieuw iets te kopen..

margaretha

margaretha

12-09-2016 om 10:37

ik ga voor zeil

met parket heb ik beperkte ervaring, met laminaat geen. Tapijt is warm aan de voeten, wordt vuil en is dan lastig schoonmaken. Zeil is warm genoeg aan de voeten maar ook koel, vuil en vlekken snel en makkelijk weg, stof zie je snel en daardoor pak je vaker een stofzuiger. Zeil dat hier al lag ziet er nog steeds goed uit en wij wonen hier nu 10 jaar.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-09-2016 om 10:49

Laminaat

Ha ha, een antwoord waar je weinig aan hebt gezien de volstrekt andere antwoorden van mijn voorgangers. Weet je, volgens mij is er niet een juiste antwoord. Het is echt afhankelijk van allerlei persoonlijke voorkeuren wat je het best zal bevallen.
Wij hebben sinds we weten van allergieën en astma laminaat op de bovenverdiepingen en dat bevalt ons goed. Op de ene verdieping heeft mijn man het zelf gelegd en ligt het er al meer dan 13 jaar. Geen extreem duur laminaat overigens (van de Gamma meen ik), wel een redelijke kwaliteit. Op de zolder hebben we het later laten leggen. Toen we de zolder meer en meer als slaapverdieping gingen gebruiken.
Ik vind laminaat doorgaans mooier dan zeil, maar ondertussen kun je ook steeds mooier zeil kopen. Wel met een goede isolatie onder de vloer vanwege het geluid dat je anders een verdieping lager zou kunnen hebben van het lopen op laminaat. Maar bij ons hebben we daar dus geen last van en we zijn er nog steeds tevreden mee.

Aagje

Mijntje

Mijntje

12-09-2016 om 11:00

opslag

Even meedenken: spullen naar een opslag of mobiele opslag voor je huis is misschien ook een optie.
Als je weinig hulp kan organiseren zou ik overwegen het te laten leggen. Wil je nu liever een gladde vloer? Met weinig budget zou ik kijken naar laminaat (anders parket), vind ik persoonlijk mooier dan zeil. Bv kliklaminaat, kan je ook weer meenemen als je verhuist. En rondje googelen naar kwaliteit. Hier wat info: http://www.alloc.nl/vergelijken-kwaliteit-laminaat/

Caesar

Caesar

12-09-2016 om 11:13

Tot zover de emancipatie....

"Ik heb geen man of regiment helpers dus ik zal het moeten láten doen"

Taruh

Taruh

12-09-2016 om 12:02

Anne

je kunt het ook gewoon alleen doen. Wij doen het met z'n twee omdat we het in 1 avond klaar willen hebben. Maar de woonkamer heb ik grotendeels alleen gedaan, kost alleen wat meer tijd.

Zagen is vooral goed aftekenen en niet te snel willen. Die zaag huur je als je 'm niet zelf hebt bij de bouwmarkt net als een workmate.

Ik heb 2 rechterhanden maar vooral durf om gewoon te proberen als ik het nog nooit gedaan heb. Dan gaat er maar een plank kapot, zaag ik weer een nieuwe.
Handleiding van te voren goed lezen en rustig aan beginnen.

zo'n grote achterban hoef je niet te hebben. Ik heb ook wel 1 persoon namelijk schoonzusje. Misschien de weggeefhoek op fb? Daar zie ik ook wel eens dit soort klussen staan?

Triva

Triva

12-09-2016 om 12:08

Tapijt

Natuurlijk is er ook goed tapijt, dat is alleen duurder.

Ik heb een hekel aan het geluid van laminaat (als er iets op valt, als er op gespeeld wordt etc) maar als de kinderen al wat ouder zijn valt dat wel mee. Je hebt ook zeil wat een laminaat/hout motief heeft. Dat vind ik persoonlijk erg mooi voor op slaapkamers omdat daar minder geleefd wordt, momenteel heb ik het in geel, blauw en gewoon houtkleur. Ik heb beneden marmoleum.

Helena

Helena

12-09-2016 om 13:38

Taruh

Jij bent wel erg optimistisch over even zelf een vloertje leggen. Als iemand van zichzelf vindt dat ze niet zo handig is (niet dat Anne dat gezegd heeft, maar uit haar vraag maak ik op dat ze er tegen op ziet), dan legt ze niet zomaar even zelf de hele bovenverdieping vol zeil of laminaat.

Anne, heb je een buurt- of dorpsFaceboekpagina? Daarop staan altijd wel mensen die zich aanbieden om voor een klein bedrag te helpen.

Maar eerst natuurlijk even bij de Praxis, Gamma of andere vloerenwinkel informeren. Als jij een hele verdieping laat leggen, kun je misschien een goede prijs afspreken.

En verder is dit een prima moment om je spullen op te ruimen en de helft weg te gooien. Wij zijn nu ook midden in dat proces omdat twee kinderen nu elders studeren en het geeft zo'n rust met zoveel minder spullen!

Triva

Triva

12-09-2016 om 14:15

overigens

Is het natuurlijk wel mogelijk om laminaat te leggen zonder dat je de grote spullen uit een kamer haalt TENZIJ je een een groot tweepersoonsbed hebt wat helemaal niet uit elkaar kan.

Triva

Triva

12-09-2016 om 14:18

Helena

Als je wil is laminaat leggen wel één van de simpelste dingen. Het voordeel is dan dat je zelf bepaalt wanneer een kamer leeg moet zijn. Je hoeft niet alle kamers tegelijk leeg te hebben, met een beetje geluk kun je de grote dingen verschuiven bínnen de kamer en dat kan het allemaal wat makkelijker maken.

Zoek op youtube eens op 'laminaat leggen' bijv:


https://www.youtube.com/watch?v=3C_MD6QOdpc

Taruh

Taruh

12-09-2016 om 14:21

Helena

je moet wel alle berichtjes lezen. ☺

En zelf zeil leggen moet je niet aan beginnen, grote kans dat het scheurt, tenzij je alleen een volkomen vierkante/ rechthoekige kamer wilt leggen en alle ruimte hebt om te manufreren.

De fb tip had ik ook al gegeven.

O en blond ergens in stappen wil ook een goed resultaat geven mits je maar niet te snel wilt gaan, zo heb ik ook leren stucen en behangen.

idd

eens met Taruh. laminaat leggen is geen hogere wiskunde, het is alleen logisch nadenken. ik heb ook meerdere keren een kamer alleen gelegd, zonder problemen. Het grote voordeel van zelf leggen is dat de kamer niet helemaal leeg hoefde. De grote zware kledingkast die eigenlijk niet meer uit elkaar kon (dan zou ik hem nooit meer in elkaar krijgen), bleef gewoon in de kamer staan. Op het moment dat ik halverwege was, heb ik hem met hulp van mijn kinderen op het net gelegde laminaat gezet. en toen de rest verder gaan leggen.

verdiep je er eens in, het valt echt mee.

vloerbedekking en zeil zou ik niet zo snel zelf doen.

Kurk?

Zelf was (en ben) ik pertinent tegen tapijt in de slaapkamer. Ik wil gladde vloerbedekking in mijn kamers. Dat levert meer ronddwarrelend stof op, maar dat stof had anders in je tapijt gezeten. Bovenal: als je kind een keer overgeeft of iets morst (toen wij dit huis betrokken hadden we een kleuter en een baby) dan ben je blij als je geen tapijt hebt liggen

Zelf ben ik een grote fan van marmoleum, maar dat is een redelijk zeldzame afwijking, mijn partner wilde dat niet, want te koud. Nu ligt er kurk: wel glad, niet koud. En enigszins geluiddempend. Wel vrij kwetsbaar voor deuken trouwens, dat is wat tegengevallen. Maar op zich vind ik kurk een prettige vloerbedekking voor slaapkamers.

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-09-2016 om 12:08

Wel zelf zeil leggen!

Niets makkelijker dan dat.

Kamer leeg, zeil erin, goed opdrijven zodat het ongeveer goed ligt bij de hoeken en randen en dan hoek voor hoek met een scherp mes en een ijzeren snijlat op maat snijden. En wat je ook kunt doen is het alvast met een goeie schaar ruim op maat knippen.

Ik ben echt niet handig, maar zo heb ik onze eerste studentenwoning wel eigenhandig van vloerbekleding voorzien.

Triva

Triva

13-09-2016 om 16:34

ginny

Het voordeel van laminaat tov zeil is dan weer dat niet alles de kamer uit hoeft

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-09-2016 om 20:50

Ja klopt

Maar laminaat leggen is mij een brug te ver. Gelukkig is mijn man wel handig.....

Anne

Anne

16-09-2016 om 15:09

ik had ooit een buurvrouw die zei (toen ze ging verhuizen)...

... schilderen? Dat ga ik echt niet doen, daar word ik moe van!

Ik vond dat zó ontwapenend eerlijk en stoer tegelijk. Gewoon zeggen waar het op staat!

Ik kan veel, maar ik kan niet echt logisch nadenken. En ik ga er ook gewoon niet aan beginnen. Om diverse redenen niet. Dat maakt het vragen van hulp ook lastig, want ik kan nooit iets terugdoen. Om diverse redenen niet. Dan is betalen makkelijker. Hoewel we daar, om diverse redenen, ook niet heel makkelijk over kunnen denken. Verder gaat het wel goed hoor
Maar haha, ik weet inderdaad nu nog niet wat een goede keuze is want ik hoor veel verschillende dingen. Die ikzelf ook al bedacht had. Vandaar mijn posting. Kinderen nog thuis, maar wel aan de studie dus veel heen en weer gerij over de vloer. Daar moet die dan wel tegen kunnen. Ik ga verder denken. Dank tot zover.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-09-2016 om 15:15

Zelf

Ik heb alle varianten wel eens zelf gelegd. Tapijt is het makkelijkst. Als je oer ongeluk fout snijdt kun je dat makkelijk verbloemen. Tapijt zou ik echter nooit meer leggen want een ongelukje levert meestal permanente vlekken op. Daarna volgt zeil, dat is ook goed te doen. Laminaat is wel echt een klus. Het resultaat is gegarandeerd, want als je een stuk verpest kun je het gewoon opnieuw doen, maar het zagen vind ik echt heel moeilijk. Gelukkig mag je afsluiten met de plintjes, dat is echt heel leuk om die passend te maken.

Li

Li

16-09-2016 om 16:39

Tja

Ben net een halve nacht in de weer geweest net een overgevend kind dat de wc niet gehaald had. En we hebben tapijt in de gang...Het zat al in het huis dus zonde om het weg te halen, maar dat zou ik alleen al om die reden nooit meer doen. Eigenlijk een wonder dat dit in al die jaren nog niet eerder gebeurd was...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-09-2016 om 17:29

Juist Li

Voor mij nooit meer vloerbedekking. Gatsie....

Enne To: als je kiest voor laten doen zou ik voor laminaat gaan. Daar heb je uiteindelijk het langste plezier, is mijn ervaring.

Kinne

Kinne

16-09-2016 om 19:32

Behalve als je een gewicht van 7.5 kilo laat vallen . Dat geeft een forse deuk kan ik je vertellen. Het lag er net anderhalve maand.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-09-2016 om 23:17

Dat vindt zeil ook niet leuk

Dat is duidelijk te zien op kamer van oudste.

Tja, het is in ieder geval een schone deuk....

Elfje65

Elfje65

17-09-2016 om 11:02

Kinne

Dat ligt dan weer aan de kwaliteit. Goede kwaliteit laminaat kan wel een stoot(je) hebben. Hier hebben de keukenboeren mijn nieuwe hardstenen aanrechtblad met de punt naar beneden uit hun handen laten glippen op mijn net nieuwe laminaat. Grrrrr. Als je het niet weet zie je er niets van. Of dat bij het goedkope laminaat ook het geval was geweest vraag ik mij af. Ons eerste laminaat kwam trouwens van IKEA en dat was goedkoop en echt superhard. Geen idee of de kwaliteit nog hetzelfde is, maar wat heeft het te lijden op de slaapkamer? Hier ligt het in de slaapkamers van de jongens al 21 jaar.

Elfje65

Elfje65

17-09-2016 om 11:05

Dartpijltjes

Jaren dartpijltjes gooien is wat minder geschikt voor laminaat

Ellen69

Ellen69

17-09-2016 om 15:04

Bed op z'n kant

In onze slaapkamer lag een beetje oude maar erg strakke tapijtvloer. Wij hebben het laminaat eroverheen gelegd.
Om de kast heen, die blijft toch wel.
Het bed hebben we op het hoofdeind gezet en wanneer nodig verplaatst.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.