Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kerstman

Kerstman

15-12-2013 om 12:33

Verwenpakket voor pas gescheiden vriendin

Met kerst of oud en nieuw wil ik mijn vriendin met twee kinderen verrassen met iets leuks. Maar ik wil haar ook niet in verlegenheid brengen of haar het gevoel aanpraten dat ze zielig is en bepaalde dingen niet kan betalen. En wat ik al helemaal niet wil ik dat ze het gevoel heeft om iets terug te moeten doen. (Bv bij verjaardag houd ik het express wat kleiner omdat ik niet wil dat ze diep in de buidel tast voor mijn verjaardag).

Met haar verjaardag heb ik haar een royale uit-eten-bon gedaan zodat ze met haar jongens uit eten kon. En dat heeft ze ook gedaan op een moment dat het even extra zwaar was. Dat vind ik fijn. Tuurlijk gaf ik haar tussendoor wel eens een presentje maar ik weet nu even niet zo goed of een relatief duur Rituals badschuimpje haar zo blij maakt als zij weet dat de kinderen nieuwe spijkerbroeken/voetbalschoenen/voetbalsokken nodig hebben.

Met oud en nieuw geven we haar een schaal met zelfgebakken oliebollen. Wat zouden jullie daarbij geven wat valt in de categorie 'leuk gebaar maar niet te overdone'. Iets waar we haar mee 'helpen' zonder dat het zielig wordt?

guera

guera

15-12-2013 om 12:40

bon

Ik snap je gevoel wel toch moet je oppassen niet teveel voor de ander te gaan denken. Vrienden van ons hebben financieel zwaar. Wij en nog paar stellen trekken vaak met elkaar op. We hadden de neiging zelf niet meer met elkaar uiteten te gaan omdat we normaal met zn allen gingen en dat nu niet meer kon. Dus of we gingen zelf niet of we zeiden niks of we nodigden hen wel uit wetende dat ze nee moesten zeggen. ...
Lang verhaal kort. Maak het bespreekbaar. Of schrijf hrt op n kaart dat het goed is dat je haar niet in verlegen heid wil brengen. Maar dat het ok is zo.
Ik zou denk ik een bon vd hema erbij doen. Kan ze iets leuks kopen maar ook nuttige dingen. En eventueel een leuke glossy....zoiets.
Leuk dat je dat doet!

Kerstman

Kerstman

15-12-2013 om 13:09

Guera

Grappig, dat je het noemt van uiteten gaan. Mijn man is er dit weekend niet en dan ga ik vaak met kinderen uit eten. Eigenlijk wil ik haar wel meevragen, dan zou ik betalen, maar ik doe het toch maar niet omdat het mij in haar positie ook wel lastig lijkt. En ik vind het ook pijnlijk. Ik spendeer dan in haar ogen redelijk makkelijk 50 euro extra terwijl zij vanmorgen heeft gemerkt dat alle knieën van de spijkerbroeken van de kinderen door zijn.

Ik ga denk ik een bon van We of H&M van 50 euro bij de kerstkaart stoppen met een briefje erbij. dat voelt nog wel als cadeau maar is ook wel nuttig. Wel beetje moeilijk om de goede woorden te vinden.

ookzo

ookzo

15-12-2013 om 18:12

lief!

en een goed plan om het op de manier te doen die beschreven is. Zo kan ze kiezen en bv iets nuttigs/nodigs kopen en ook nog iets van verwennerij.

Wat lief

Wat lief! Niet alleen dat je iets wilt doen, maar ook dat je zo nadenkt wat....ik weet nog wel dat ik eens heel erg overstuur ben geraakt van een verjaardagscadeau van iemand die heel goed wist hoe moeilijk ik het had. Het verjaardagscadeau was een belachelijk duur drankenpakket en luxe drankglazen, terwijl ik nog geen pak luiers kon kopen. Wat had ik graag in plaats daarvan dus een pak luiers of een pak wasmiddel gehad....Ik bedoel te zeggen dat ik de situatie van je vriendin ken en weet hoe fijn het is dat iemand zo met je meedenkt. De bon is een prima idee, een boodschappenpakket met nuttige dingen ook.

Zowiezo een lief idee!! een boodschappenpakket lijkt me ook leuk

met allerlei dingen die je wel kunt gebruiken in een huishouden? Bv handzeep,kruiden,koffie,beschuit enz
En dan de bon van de HenM wat kleiner bedrag en erin doen?

Annet

Annet

15-12-2013 om 22:55

Ik zou het boodschappenpakket iets anders maken

Niet de echte basisspullen maar net iets luxer, bijvoorbeeld potje groene pesto, potje zwarte olijven zonder pit, potje tomatentapenade, pak eiermie, vijfkruidenpoeder (chinese mix, erg lekker en handig), flesje zoete chilisaus, zak kroepoek), olijfolie.
Niet overdrijven maar wel spullen die de dagelijkse maaltijden een tikje extra kunnen geven.

En die bon van H&M blijft een goed idee.

Kerstman

Kerstman

15-12-2013 om 23:29

Boodschappenpakket wordt het niet...

Natuurlijk wordt het na een scheiding financieel zwaarder maar ze zit niet echt aan de grond. Ik denk (hoop) dat ze ongeveer 600 euro per maand overhoudt voor boodschappen, kleding, cadeautjes, nieuwe fiets die gestolen is, autokosten (nodig voor werk), clubjes, hond.

Jeetje (ot)

600 euro overhouden, met een gezin van drie? Dat is toch best veel? Ik heb in ieder geval minder over en mijn gezin is groter. Niet dat ik het niet nog steeds heel lief vind dat je iets wilt doen hoor, maar mijn eerdere reactie ging over idd een vriendin die aan de grond zit, geen nieuwe broek kan kopen, niet over iemand die daar nog best wel budget voor heeft. Ik dacht dat je het over iemand had die ook heel blij zou zijn met een mooi pakket kleding van martkplaats, zeg maar. Dus mijn eerdere reactie was niet echt van toepassing op de situatie. Ik zou niet weten wat je voor zo iemand kunt kopen zonder dat het bezwaargevoel oproept. Ikzelf zou het zelfs helemaal niet doen, maar dat is meer omdat je vriendin meer te besteden heeft dan ikzelf. Als je zelf weer (veel) meer te besteden hebt dan je vriendin, is het misshcien anders.

misschien overdreven?

Maar een bon van de H&M lijkt me juist zo 'ik weet dat je het moeilijk hebt' achtig. Ik zou liever een algemene bon geven...
De HEMA ofzo. Dan duidt het niet zo erg op kleding....
En kan je 'm ook uitgeven aan een setje fietsenplakspul ofzo of aan een taart
Verder misschien een dom idee, maar een vibrator?
Of is dat té?
Heeft een vriendin van ons 's gekregen na haar scheiding.
Die is ondertussen allang getrouwd weer, maar jaren later had ze t er nog over. Dat ze dat nooit had kunnen(qua geld) en durven kopen en er toch veel plezier aan had beleefd en het als echte 'luxe' zag.
Maar dat is denk ik meer van hoe de verhouding tussen jullie ligt afhankelijk.
groeten albana

Daar zou ik dus van blozen....

Albana, van jouw idee zou ik dus blozen, zowel als gever als als krijger. Is dat nou niet heel erg 'Ik-weet-wat-jij-nodig-hebt-achtig?'

Katniss

Katniss

16-12-2013 om 11:28

Een luxeding

Van 600 euro kun je als je zuinig en verstandig uitgeeft wel het noodzakelijke kopen, schat ik. Ik zou dan ook als kerstcadeau een luxe extraatje geven. Een bon voor een parfumerie als het echt voor je vriendin moet zijn of anders kaartjes voor de Winterefteling ofzo. Dat zijn hier dingen die er het eerst bij inschieten.

Katniss

Katniss

16-12-2013 om 11:29

En dat idee van Albana

Dat vind ik (sorry) echt bespottelijk en een beetje beledigend. Zoiets wil je niet van vrienden krijgen en sowieso zitten veel vrouwen er al helemaal niet op te wachten (heeft ze geen handen?).

Rafelkap

Rafelkap

16-12-2013 om 11:52

niet teveel denken

Ik zou niet teveel gaan denken wat een ander weer moet denken, maar gewoon doen. Een h en m bon is hartstikke leuk, zeker met kinderen die broeken verslijten, wat de gever hier weet. Een bon voor de efteling is leuk (of bioscoopbonnen want de efteling is vaak ver weg en dan hebben ze ook reiskosten), een pretpakket met lang houdende luxe en praktische producten, een hema bon of gewoon een vvv bon. Allemaal goed.
Een vibrator zou ik nooit durven geven hahaha, dat is wel erg gewaagd.

Wat lief van je, Kerstman!

Kerstman

Kerstman

16-12-2013 om 14:36

Weer aan twijfelen gebracht...

Niet over de vibrator, sorry, dat vind ik echt een bespottelijk idee. Over opgelaten voelen...

Ik weet niet wat ze overhoudt per maand. Er is geld om sinterklaascadeaus etc te kopen. Maar wel minder dan voorheen. Ik heb zelf veel meer te besteden en als ik zie hoe snel het er hier doorheen glipt: boodschappen, kleren, sportspullen, benzine, uitje, hondenvoer, nieuwe kinderschoenen. Maar ik zou me ook enigszins opgelaten voelen als iemand met kledingbonnen aan komt zetten omdat ik het zo zwaar heb. Maar ik weet ook dat nieuwe kleren voor de kinderen nu wel echt gepland moeten worden en ik hoop dat ze het ziet als lief gebaar.

Ik weet dat er veel mensen met minder moeten doen. Die onbekende mensen help ik dmv donaties voedselbank/kledingbank/speelgoed bank. Deze vriendin is me lief en ik wil haar graag helpen, ik heb het goed, 50 euro is voor mij weinig en voor haar is het een goede broek en leuk shirt voor haar kinderen. HEMA kan ook maar daar hebben ze wat meer spul voor het leuk en wat minder noodzakelijke spullen. (Ik bedoel: ze zit nog goed in handdoeken, beddengoed, etc).

Heeft iemand het gevoel dat ik een schuldgevoel (ik heb het goed, zij wat minder) afkoop? Want ook daar ben ik nog bang voor.

guera

guera

16-12-2013 om 14:45

sja ik blijf erbij

Maak het bespreekbaar. Als het een vriendin is kun je toch gewoon ZEGGEN dat je het lastig vindt en dat je het moeilijk vind om in te schatten wat ze nodig heeft en waar haar wensen liggen? Ik heb de vrienden die financieel wel echt NIKS over hielden en schulden hadden eens een saunabon gegeven. Kinderen opgehaald en ze meteen naar de sauna gestuurd. Misschien hadden ze liever een boodschappenpakket gehad. Maar ze hadden zoveel stress dat ik ze een dag uit ZONDER kinderen gunde. Later heb ik geraagd hoe ermee om te gaan. Dat ik ze niet meer uit durfde nodigen voor etentjes in restaurant of een bioscoopje. We hebben het daar als vriendinnen gewoon uitgebreid over gehad. Dus dat zou ik echt doen. Dan hoef je het niet zo in te vullen allemaal. En verder: een gegeven paard. Is toch alleen maar fijn als je iets wil geven? Ik vind overigens de Hema juist ideaal. Je kan er ook je dagelijkse boodschap doen (brood, vleeswaren, melk etc als dat es nodig is of juist kleding) .... of VD dan?

Mijn schuld?

Ik denk dat ik degene ben die je aan het twijfelen heeft gebracht? Dat was uiteraard niet mijn bedoeling. Ik heb je evenmin willen aanvallen in de zin van dat anderen het beter konden gebruiken dan je vriendin, hoop ook niet dat je mijn posting zo hebt opgevat.

Ik denk dat jij (ook afgaand op wat je als buffet neer zou zetten ) heel welgesteld bent. Ik verbaas me echt hoe je over vijftig euro speekt: voor haar is dat een goede broek en een leuk shirt. Bij mij moeten van vijftig euro minimaal twintig kledingstukken gekocht worden op marktplaats....Maar goed, ik ga er dus vanuit dat je redelijk 'rijk' bent?

En ik denk dat je van daaruit dingen op je neemt die je niet perse op je hoeft te noemen. Ik denk zeker dat je een soort schuldgevoel hebt vanuit welgesteldheid, maar waarschijnlijk heb je het gewoon op een rechtmatige manier gekregen, dus hoef je niets af te kopen. Maar geven mag natuurlijk altijd. Ik krijg eigenlijk vooral het idee dat je de zorg voor je vriendin op je genomen hebt omdat je je oververantwoordelijk voelt en omdat je nu eenmaal de middelen hebt..... En daar moet je wel mee uitkijken, want je kunt dan lelijk gebruikt worden (waarmee ik niet zeg dat je vriendin dat doet), maar je kunt iemand dan ook akelig gaan beklemmen.

Ik weet niet wat ik vanuit de positie van je vriendin zou willen. Ik kan me amper voorstellen (voor mij) zoveel geld te hebben voor met zijn drietjes. Mijn man zegt dat hij zoiets zou hebben van 'dank je wel.....', ikzelf denk dat ik toch iets terug zou willen doen. Dat doe ik nu ook in de positie waarin ik zit, als iemand mij helpt. Al is het een taartje bakken.

kerstvrouw

kerstvrouw

16-12-2013 om 15:08

geven

Ook ik heb iemand in mijn omgeving die het door een scheiding een stuk minder dan eerst heeft. En ook ik vond/vind het moeilijk om haar iets te geven. Ik geef haar nu mijn extraatje. Dat voelt voor haar minder bezwaarlijk, omdat ze anders het idee heeft dat ik iets op moet geven of zo (is niet zo hoor, ik kan het missen, maar dat is voor haar gevoel prettiger). Nu doe ik het zo: met Kerst mag ik voor een klusje dat ik doe altijd bonnen uitzoeken twv 150 euro en ik kies nu voor Albert Heijn bonnen, slagersbonnen en een Hemabon , (zo mogelijk in kleine coupures). Deze geef ik allemaal aan haar en zij kan zelf uitzoeken of ze er iets met Kerst mee doet of dat ze het liever op een ander moment besteedt als er niets extra's binnenkomt. Met Kerst krijgt ze van meer mensen iets toegestopt, dus ze kan het ook op een later moment besteden. Ze was er vorig jaar erg blij mee. Voor haar een groot bedrag, en voor mij alleen maar een extraatje minder, zodat zij zich ook niet bezwaard voelt.

Lief van je

een dagje op haar kinderen passen en haar een beauty-farm bon cadeau doen, geen idee hoe oud de kinderen zijn, maar een bepaalde leeftijd is gek op balloris wat ouder gaat vast wel graag naar de bowling of kartbaan met jou.

Kerstman

Kerstman

16-12-2013 om 18:28

Emine

Nee, hoor, ik breng vooral mezelf aan het twijfelen

Ja, ik heb het ruim maar dat doet er niet zo heel veel toe. Ik kan er ook weinig aan veranderen maar dat geeft me juist de ruimte om iets extra's te doen. Enne, voor vijftig euro heb ik het wel over twee broeken en twee shirts (bij de WE of HM) . Vijftig euro is veel geld maar daarom denk ik ook meer richting combi leuk en nuttig. Haar kinderen zijn 9 en 12.

Ik vind het wel eens beschamend dat ik dingen heel makkelijk kan doen en zij niet meer. Maar ik voel me niet onverantwoordelijk of verantwoordelijk omdat ik de middelen heb. Ik wil haar graag helpen. Oppassen heb ik gedaan in de herfstvakantie en andere dingen. Maar een bon geven met een tekst "het is zwaar, ook financieel" gaat wel een stap verder. En nee, mijn vriendin gebruikt me niet. Eerder andersom; ze zal het idee hebben om iets terug te 'moeten' doen en dat wil ik juist niet.

Angela67

Angela67

16-12-2013 om 18:50

staatslot

ik heb ooit de opbrengst van een aantal vijfde-staatsloten aan een vriendin overgemaakt (fin ook moeilijke omstandigheden). Was rond de 70 euro. Dit sluit volgens mij beetje aan bij een suggestie die iemand hierboven doet: laat zien dat het voor jou ook een mazzeltje is, dat maakt het misschien makkelijker. Ik heb haar gezegd dat het de helft was maar het was het totaalbedrag alleen dat wilde ik niet zeggen omdat ze het anders misschien niet zou willen/zich vervelend zou voelen.
gr Angela

Hoge noorden

Hoge noorden

17-12-2013 om 18:41

Anoniem

Zelf heb ik ook in deze situatie gezeten,een kerstpakket was geweldig maar het allermooiste was toch wel de anonieme kerstkaart met inhoud.ik kon niemand bedanken maar hoefde ook geen verantwoording af te leggen,ik kon er precies mee doen wat ik zelf wou

Niki75

Niki75

19-12-2013 om 09:32

Films

Ik kreeg na mijn scheiding van mijn zus een pakket feelgood movies (Volkskrant?). Dat vond ik heel erg leuk, de films hielpen me door moeilijke momenten heen.

amk

amk

19-12-2013 om 22:37

minder hebben, of minder willen?

daar zit ook nog al een verschil in. Ja ik heb na mijn scheiding in absolute zin minder te besteden, maar er wordt ook makkelijk van uitgegaan omdat ik minder besteed, ik ook minder heb.
Maar ik kijk nu veel kritischer naar elke uitgave. Door een scheiding ga je vaak naar jezelf kijken en her-ijken "wie ben ik en wat wil ik" bij mij resulteerde dat in een onbewuste bezuinigingsoperatie van ± 50% van mijn uitgaven. Ik heb het geld dus wel, maar wil het aan veel dingen niet meer uitgeven. Ik zou me dan ook zeer opgelaten voelen als iemand mij een kado geeft omdat ze aannemen dat ik minder te besteden heb.

Kerstman: Hoe zeker ben je van haar financiele situatie? Het wordt hierboven al vaker aangegeven: maak het bespreekbaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.