Huis, Tuin en Keuken
cecile_s
13-03-2009 om 23:37
Vegetarische gerechten?
Ik wil wat vaker vegetarisch gaan eten met kinderen (lagere school leeftijd). Wie heeft lekkere, makkelijke/snelle recepten waarin geen noten/pinda's zitten? En liefst niet allemaal pastagerechten of overschotels (oven werkt niet heel goed) en niet te veel met kaas (vindt ik heerlijk, maar qua calorieen niet geweldig en daar willen we ook op letten).
Ik heb al op internet gekeken maar zie zoveel dat niet geschikt is (oftewel niet aan voorgaande voldoet), dat ik hoop dat jullie wel een aantal geschikte recepten hebben. Oja, manlief is ook niet gek op de vegetarische vleesvervangers, anders wist ik het wel .
Ik hoop dat jullie iets voor mij weten.
Alvast bedankt.
Cecile
Rafelkap
14-03-2009 om 07:57
Chili sin carne
Wat wij bijna een keer per week eten is chili sin carne.Dan eten de kinderen tenminste goed Met uien/prei, twee rode paprika's, blik mais, bonen (kidney vaak), tomaten, tomaten uit blik, chilipoeder en komijn.
Qua pasta is broccolisaus hier nu sinds kort favoriet. Gesneden uien, gekookte broccoliroosjes erbij (pond), klein bekertje creme fraiche (125 ml), peper en zout en parmazaanse kaas (kan ook per bord). Maar dit is wellicht iets te vet naar jouw zin?
Ik lees met belangstelling mee, ben altijd zoekende naar lekkere vegetarische recepten.
Mare
14-03-2009 om 11:12
Ik vind deze errug lekker...
.. en hij is nog van Sonja Bakker ook!
Nadat de kilo's er de afgelopen jaren langzaam aan gedikt waren toch maar eens zo'n boek gekocht. En; het werkt. In alle rust sinds januari 3 kilo kwijt, en ik vind het heerlijke recepten - al houd ik me niet aan die hele dagmenu's. Gewoon kijken waar ik zin in heb die week = makkelijk boodschappen doen en lekker mager eten.
Deze is toevallig vegetarisch. En vwb je man; bij ons is jongste fervent vleeseter, die wil echt niet die 'namaaktroep'. Hierbij smult ze, en wil ze mijn stukjes 'kip' eten. Haha; we hebben maar niet gezegd dat het geen kip is maar 'namaaktroep'.
Goed; komtie:
Fantasie-paella
500 gram gele rijst, gekookt
300 gram Quorn in stukjes (wij doen altijd 2 bakjes)
1 ui, gesnipperd
1 winterwortel, in kleine plakjes
1 broccoli, in roosjes
1 handje rozijnen
1 banaan
2 theelepels kruidenbouillonpoeder
1 eetlepel olijfolie
1 eetlepel kerriepoeder
Ik begin bijtijds met de Quorn te bakken (in scheutje olijfolie), zodat die lekker bruin wordt. Ui fruitig glazen, samen met winterwortel en broccoli (die ik even voorkook) bij de Quorn met de kerriepoeder.
Kruidenbouillon, opgelost in theekopje met heet water, erbij. Blijf omscheppen tot vocht verdampt is en groente beetgaar. Rozijnen toevoegen, even meewarmen.
Ondertussen de gele rijst koken en toevoegen. Als laatste de banaan in plakjes.
Serveer direct als de banaan warm is. Lekker met scheutje sweet chilisaus.
(en per portie maar 245 kcal). Belangrijker; heerlijk eten, we smullen er allemaal van.
Eet ze!
Mare
Temet
14-03-2009 om 17:36
Tahoe telor
Ik heb geen recept paraat, maar het internet biedt hopelijk uitkomst (en anders Silone?): tahoe telor, een soort omelet met tahoe, groenten en pindasaus. De afhaaltent bij ons aan de overkant maakt hele lekkere, daar ken ik het van. Ook goede sambal goreng tempeh is erg lekker (maar dat is mij nooit gelukt).
Overigens is een ordinair gekookt eitje met satesaus ook best lekker, wat me erop brengt dat gado gado ook vegetarisch is.
En o ja, nu schiet me ineens nog wat te binnen: sambal goreng terong:
Snij aubergines in grove blokken. Bak die in olie in de wok tot goudbruin. Hak in de keukenmachine uien, spaanse pepers en een paar teentjes knoflook met gula djawa (palmsuiker) en zout tot pulp (ipv pepers kan je ook gewoon een flinke schep sambal oelek nemen). Fuit die pulp aan in een bodempje olie, laat enige minuten doorfruiten en doe dan de aubergine erbij, een beetje tamarinde om het iets zuurder te maken. Een tijdje laten doorpruttelen.
Zelf vind ik dit het lekkerst met gekookte rijst en gebakken eieren met een nog zachte dooier (die dooier is een fijne combinatie met de hete aubergine).
Verhoudingen kan ik niet geven, dat is een kwestie van smaak en gevoel, sorry.
Mijn favoriete vegetarische recept is overigens parmigiana (of -o?) di melanzane (ook al met aubergine), maar dat is een ovenschotel ...
Groeten,
Temet
mopperkont
15-03-2009 om 16:12
Armeluis peen&ui
Stamppot peen en uit maken en na het stampen een pot bruine bonen erdoor (uitgelekt en afgespoeld), ze worden warm door de stamppot lekker met appelmoes erbij.
~~esther~~
15-03-2009 om 22:33
Nog een paar suggesties
Maaltijdsalade: kidneybonen, tomaat, sinaasappel en avocado in ruwweg gelijke hoeveelheid bij elkaar gooien, dressing van 1 eetl limoensap (of citroen) en 3 eetl olijfolie. Zout, evt wat knoflook, evt verse koriander. Serveren met brood.
Je kan altijd een omelet bakken natuurlijk, maar voor een net andere variatie: omeletreepjes in tomatensaus. Pakje (of 2) gezeefde tomaten opwarmen. Een aantal dunne omeletjes bakken, in reepjes snijden. Zout, peper en (verse) basilicum door de saus. Omeletreepjes erdoor roeren. Serveren met rijst.
Waarom eigenlijk geen pasta? Pasta met kikkererwten bijvoorbeeld: pasta koken volgens gebruiksaanwijzing en ondertussen een groot blik kikkererwten opwarmen in eigen vocht. Als pasta gaar en erwten warm zijn, allebei afgieten en dan door elkaar. Eventueel wat peterselie of basilicum erdoorheen, en niet te zuinig met peper en zout. Salade erbij.
Jonne-l
15-03-2009 om 22:34
Vega
Hai Cecile,
Wij (incl. dochter van 6) eten geen vlees, eens even denken wat favorieten zijn die aan je criteria voldoen (verder kan ik de vegatopia website trouwens aanraden).
- Mexicaanse wraps met bonen, sla, guacamole en mais, soms gehakte quorn. Lekker met hutenkase ( = magere kaas)
- Alle soorten risotto, bevoorbeeld met wortel of met paddestoelen, eitje erbij en sla
- Pannekoekjes met spinazie-ricotta (= kaas maar ook heel mager)
- Indonesische gerechten met tahoe en tempeh (zie vegatopia)
- Eigengebakken pizza, maar daar gaat wel weer flink kaas op bij ons
- Shoarmabroodjes met humus (bijgerecht)
- Courgette-beignets (bijgerecht)
- Gnocchi (aardappel-pasta) met broccolisaus of spinaziessaus of rode parikasaus
- Nasi of bami met quorn
- Hutspot met falaffel
Misschien zit er wat tussen?
Groeten,
Jonne
ilsepilse
17-03-2009 om 19:02
Belgische site
http://www.vegetarisme.be/index.php?option=com_content&view=article&id=53&Itemid=142
had deze nog naar een vriendin gestuurd laatst.
groet
ilse