Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wilgenkatje

Wilgenkatje

13-04-2017 om 17:32

Uren in de keuken staan

Vaak lees je 'ik wil geen uren in de keuken staan hoor, gewoon wat makkelijks.'

Daarom ben ik nu benieuwd naar mensen die wél uren in de keuken staan. Wat doen ze al die uren, wat voor lekkers wordt er gebrouwen en hoe komt het dat zij het geduld hebben wat ik niet bezit?

(ik ben geen blad of zo. Gewoon nieuwsgierig. Wie weet kunnen deze culinaire doorzetters me aansporen)


Sally MacLennane

Sally MacLennane

13-04-2017 om 17:49

uren?

Ik hou af en toe van stevig uitpakken in de keuken, maar úren? Of wordt trek-, bak- en stooftijd ook meegerekend?

Ik heb tienduizenden recepten (je moet maar een hobby hebben) en vind het leuk om daar e.e.a. uit te proberen. Laatst nog een stuk buikspek op z'n Chinees klaargemaakt met een kookmarinade en afbakken op de BBQ. Volgens mij staat het recept hier nog wel ergens.
Ik wil voor de Pasen tartelettes maken naar een recept van Heel Holland Bakt, met frambozen en zo.

Half a twin

Half a twin

13-04-2017 om 18:01

Hobby middag

Ja uren. Meestal vrijdagmiddag. Eerst soep opzetten, zelf bouillon trekken. Tomatensaus msken voor lasagne. Wel meteen 9 liter, een portie voor de avond zelf en 9 voor deze vriezer. Een taart of cake bakken voor het weekend. Ben ik zomaar 4 uur zoet mee.
Heerlijk.

Pirata

Pirata

13-04-2017 om 18:27

jawel

Als we een verjaardag vieren of er eters komen sta ik uren in de keuken. Zoetigheden, snacks, avondmaal (buffet) met verschillende gerechten. Alles vers gemaakt. Soms voor 20 man, dan ben je wel ff bezig hoor.

Vesta

Vesta

13-04-2017 om 18:28

serie koken

Lang in de keuken is vooral serie koken: soep, stoofpeertjes, erwtensoep, brood of cake, tomatensaus zodat ik een ander moment snel iets lekkers op tafel heb.
Vergelijkbaar met Half a Twin.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

13-04-2017 om 19:21

seriekoken

Oh ja, dat doe ik ook. Voor twee, drie dagen vooruit koken. Dan ben je wel een tijdje zoet maar ik vind het ook leuk.

40er

40er

13-04-2017 om 19:27

Verschillend

Ik kan net als hierboven een hele middag staan koken, bakken en braden. Maar ik kan ook met een half uurtje iets op tafel hebben.

Maar koken is voor mij ontspanning. Lekker roeren, snijden en kloppen, heerlijk! Maar dat lukt me alleen maar als ik er de tijd voor heb. Dan heb ik er dagen al voorpret van.

Vesta

Vesta

13-04-2017 om 20:43

o, ja de voorpret

bedenken hoe iets gaat ruiken en smaken als je een nieuw recept gaat proberen.
Zo heb ik me deze week vermaakt met een kaneelbrood recept. Zondag uitgezocht, dinsdag de gist gekocht en woensdagochtend gemaakt. En nu is ie op...... En mag ik zondag als verjaarskadootje er nog een maken.

bieb63

bieb63

13-04-2017 om 21:30

hangt ook van efficientie af

Ikzelf ben langer in de keuken bezig dan strikt noodzakelijk. Bijv. voor een pastasaus. Omdat ik alles van tevoren gesneden en klaargezet wil hebben. En kunnen pakken op het moment dat het in de pan moet. En als ik in de pan aan het roeren ben, wil ik niet iets anders snel snel tussendoor moeten doen. Efficienter zou zijn, dat onderwijl ik het uitje fruit, de prei snipper, enz. Maar nee, dat levert mij stress op. Dus mij kost het meer tijd dan de efficiente koker.

Blij

Ik ben blij dat er nog meer mensen genieten van koken! Ik zie zoveel mensen om me heen die er zo snel mogelijk vanaf willen zijn. Ik heb ook weleens haast of te moe. Dan kook ik heel snel. Pas als ik ziek ben kook ik niet. Komend weekend heb ik twee dagen volle bak. Een avond diverse taarten, drankjes en een buffet op z'n Mexicaans met tortilla's met diverse vullingen, quesedilla's, nacho's met jalepeno's , salsa en kaas uit de oven en erbij guacamole. De volgende dag paasbrunch voor 13 personen. Daar helpt m'n schoonzus ook aan mee maar afgezien van tafel feestelijk dekken kan ik me toch niet inhouden om scones en american pancakes te maken. S avonds asperges met beenham en aanverwanten. Pannacotta?
Mijn guilty pleasure? S avonds laat een viandel in de oven stoppen en die in stukjes opeten met curry....

Juline

Juline

13-04-2017 om 22:02

Voor een feestje

Ik bedenk een heleboel en vaak red ik het net in de tijd die ik heb voordat de visite komt. Taarten voor een verjaardag bakken we altijd zelf. Lekkere hapjes maken, of bewerkelijker dingen, zoals Brezels. Van die grote krakelingen die je in Duitsland als snack koopt.

Naar aanleiding van het artikel over de kant-klaar-maaltijden, ergens anders, bedacht ik me vanmiddag dat ik toch elke avond wel 30 - 45 minuten in de keuken sta. Ik vind kant-en-klaar toch echt meer iets voor als het echt niet anders kan. Maar dat is eigenlijk weer een heel ander onderwerp.

Lynna

Lynna

14-04-2017 om 07:54

Juline

Ha Juline,

heb jij dan een goed recept voor die brezels? Dochter en ik vinden ze heerlijk, dochter heeft ook wel eens geprobeerd ze te maken, maar dat werd niks.

Juline

Juline

14-04-2017 om 09:01

Recept Brezeln

Hierbij de link van het recept, van chefkoch.de

http://www.chefkoch.de/rezepte/225891092993593/Laugenbrezeln.html

Je hebt er natron voor nodig, in Nederland niet zo makkelijk te vinden, in Duitsland ligt het bij de bakspullen.

Li

Li

14-04-2017 om 09:34

principe van mijn moeder:

"Hoe later de gasten komen, hoe meer ze krijgen." Dat principe scheelt een hoop last minute stress, dus ik hou me daar ook aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2017 om 11:58

30-45 minuten

Als je 30 tot 45 minuten al te veel vind in de keuken, heb je naar mijn idee wel erg weinig geduld. Kook/bakklaar maken plus de bak- en kooktijd bij elkaar is dit toch wel minimaal. Maar ik zeg eerlijk dat meer dan een uur in de keuken staan voor mij ook wel puntje is. Wat mijn geduld betreft, maar ook omdat ik op een gegeven moment begin te piepen en kraken en echt even moet gaan zitten.

Half a twin

Half a twin

14-04-2017 om 12:17

Niet altijd staan.

Veel snijden doe ik gerust zittend. En even een kop thee als de sudderlappen sudderen doe ik ook zittend. Ik kook uren wat niet wil zeggen dat ik steeds achter het fornuis of aanrecht sta.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2017 om 13:05

Tijdens het bakken in de oven, sudderen of stoven

zou ik ook gaan zitten . Het gaat mij meer om als je echt veel te bereiden hebt. Veel hak, kneed, roer en mengwerk. Zittend snijden vind ik niks. Bij het aanrecht al helemaal niet. Aardappels schillen of boontjes doppen doe ik wel zittend (voor zover ik kook).

Vesta

Vesta

14-04-2017 om 14:44

oh, lekker die bretzels

Die loog daar ga ik wel aankomen. Dat is niet zo moeilijk.
Ik verheug me nu al op het gezicht van dochter als we dit zelf kunnen maken.

zebra

zebra

14-04-2017 om 15:39

als ik voldoende tijd heb

kan ik er wel eens van genieten om te koken met allerlei verse ingrediënten die ik zelf snij, diverse kruiden ipv snel een pakje of zakje, maar dat is dan geen uren achtereen. Iets bakken vind ik ook leuk om te doen.
Vorig jaar heb ik eens een lasagne gemaakt met laagjes van courgette ipv de bekende lasagnebladen. Was best veel werk, geen pakjes saus maar echt alles zelf gemaakt. Hier heb ik wel veel plezier aan beleefd. Helaas geen echte lasagne eters hier, behalve ikzelf.

Hanne.

Hanne.

14-04-2017 om 16:10

met gemak een uur

Ik sta ook met gemak een uur in de keuken. En met speciale gelegenheden inderdaad uren (met kerst begin ik 's morgens al).

Ik heb net de voorbereidingen voor het avondeten gedaan. Ben ongemerkt een uur bezig geweest. En dan heb ik niets bijzonders gedaan maar wel veel verse producten gesneden.

Kipfilet snijden en in de marinade zetten. Boemboe maken. Nasigroenten snijden en alvast aan bakken. Satésaus maken, boontjes afhalen. Fruitsalade voor het toetje maken. Allemaal klusjes van max 10 minuten maar alles bij elkaar was ik toch een uur verder (incl opruimen). En dan is het eten nog niet klaar.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

14-04-2017 om 16:22

en altijd in je eentje?

In die keuken?
Of helpen huisgenoten mee?
Heb je de radio erbij aan, of muziek?

Onder de indruk hoor! Zoveel geduld, plezier en huisvlijt als er komt kijken bij jullie werkzaamheden.

In het bijzonder onder de indruk van diegene die lasagna zonder de gebruikelijke lasagnebladen maakt terwijl zij de enige in haar gezin is die dat heerlijk vindt. Genieten van een maaltijd terwijl de rest van de tafelgenoten het maar zozo vindt, is al een kunst op zich!

Half a twin

Half a twin

14-04-2017 om 16:28

Verslagje

Gisteravond basis gemaskt voor salted caramel icecream. Gedurende deze dag steeds roeren in een steeds verder bevroren massa.

4liter bouillon gemaakt. 2 liter voor dit weekend en 2 voor de vriezer. Brooddeeg gemaakt en te rijzen gezet. Van 450 g gehakt soepballetjes gemaakt. 2 porties in de vriezer en 1 in de tomatensoep. Brood gebakken en cakebeslag gemaakt dus toen het brood uit de oven kwam kon de cake er in. Nu vaatwasser inruimen dan kan die draaien. Even pauze en dan om 17.15 aan de bami beginnen. Daarvoor heb ik een keer makkelijk gedaan en een bamipakket meegenomen. Leuke middag gehad.

Half a twin

Half a twin

14-04-2017 om 16:42

alleen

Maar wel met vriend magimix de keukenmachine. Dopje in mijn oor met leuk muziekje en gaan.
Raam open voor wat frisse lucht en vandaag was man thuis aan de klus dus ik had aanspraak. Hij stond /lag/zat een paar verzakte tegels van het terras goed te leggen. Geen oortje in dus wantmet mixer , oven aan en een kletsende klussende man was dat teveel lawaai.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-04-2017 om 17:05

Wilgenkatje

"Alleen in die keuken?"

- Nee, de hond is er ook, die moet in de weg lopen, vindt hij zelf.

"Of helpen huisgenoten mee?"

- Heb ik niet meer Maar ik sta er het liefst alleen, één indewegloper (hond) is genoeg

"Heb je de radio erbij aan, of muziek?"

- Of de tv, vooral om luisterend te volgen. Ik heb een semi-open keuken. Voor gesproken radiowoord heb ik nog een radiootje in de keuken. Soms slinger ik Spotify aan op de telefoon,

"Onder de indruk hoor! Zoveel geduld, plezier en huisvlijt als er komt kijken bij jullie werkzaamheden."

Ik denk dat het toverwoord "plezier" is. Je doet alsof we wonderen Mijn huishouden is een eeuwige ramp, ik heb twee linkerhanden, ik heb nooit geduld gehad voor spelletjes met de kinderen en zelfs geen cupcakes bakken met een kruiwagen vol kikkers naast me. Maar koken gaat me redelijk af. Niet op Masterchef- of Great British Bake-Off niveau, maar toch lukt het meestal wel. En soms ook niet.

"In het bijzonder onder de indruk van diegene die lasagna zonder de gebruikelijke lasagnebladen maakt terwijl zij de enige in haar gezin is die dat heerlijk vindt. Genieten van een maaltijd terwijl de rest van de tafelgenoten het maar zozo vindt, is al een kunst op zich!"

Ik heb dat ook wel gedaan. Ik hield rekening met hun smaak. Tot een bepaalde hoogte. Maar weigerde mijzelf weg te cijferen. Sorry, maar vandaag eten we wat IK lekker vind. Lussiknie = mijnprobleemnie. Morgen hou ik weer rekening met jou

Gek genoeg eten mijn kinderen tegenwoordig als ze langs komen waaien nu wél de eigenaardigheden waar ze vroeger bedenkelijk naar keken

Pirata

Pirata

14-04-2017 om 18:28

dit weekend

Dit weekend weer 20 eters ofzo voor een verjaardag. Dat vind ik geen punt, wel dat de vaatwasser het net heeft begeven :-p
Eten van plastic is toch niet je van het zeg maar.
Maar goed, ik heb besloten het simpel te houden: pasta met een enorme pan bolognesesaus en brood en salades. En natuurlijk taarten en cakes. En Guacemole en homemade kipkerriesalade. Mijn pastapan is alleen te klein voor 20 man dus er komt dan maar een pan rijst naast.
Of zal ik het met couscous doen, dat is helemaal snel klaar en dan hoef ik die grote pan niet af te gieten... wat denk je, kan dat, couscous bolognese?

Pirata

Pirata

14-04-2017 om 19:49

2 keer spaghetti

Ik zou twee keer achter elkaar spaghetti maken, die hoeft toch maak kort te koken.
Op het moment dat je de eerste portie spaghetti in de pan stopt, zet je ook een waterkoker aan.
Past daar te weinig water in dan zet je nog een gewone pan met water op.

Jaina

Jaina

15-04-2017 om 00:36

Nee

Ik sta geen uren in de keuken. Ik hou niet zo van koken dus het moet efficient en vlug. Ik ben van de eenvoudige doch voedzame maaltijd.
30 minuten vind ik wel zo het maximum. Uiteraard als er een ovenschotel is of iets wat langer moet garen is dat anders. Maar dan hoef ik er niet steeds bij te zijn. De tijd die ik echt aan voorbereidingen en actief koken wil besteden is echt minimaal. Als iets dan vervolgens de oven in moet en pas 1 uur later klaar is vind ik prima.

Mijn man kan daarentegen wel lang in de keuken staan. Hij is niet erg efficient, maakt veel dingen zelf, neemt eindeloos de tijd. Precies als met boodschappen doen. Hij gaat niet naar de supermarkt maar naar de markt en dan naar een paar specialiteitenwinkels en daar maakt hij praatjes en gaat dan ergens koffie drinken en een krantje lezen, nog even langs een boerderijwinkel en hij komt na een halve dag met een paar bescheiden zakjes boodschappen thuis. Terwijl ik binnen 2 uur uit en thuis de voorraad voor 1 tot 2 weken binnen heb.

Hij vindt koken ook echt leuk dus dat scheelt natuurlijk. Hij brengt graag tijd in de keuken door, experimenteert en vermaakt zich prima. Overigens kan ik me er wel eens aan ergeren. Soms heb ik wel iets van opschieten, is het nou nog niet klaar.

Jaina

Jaina

15-04-2017 om 00:40

Voor de tv

Boontjes en spruitjes doppen en aardappels schillen en zo doe ik meestal voor de tv. Sterker, boontjes geef ik meestal aan de kinderen als zij voor de tv zitten. Kunnen ze ook eens wat doen. Echt snijwerk doe ik wel staand in de keuken.

Dorry1

"k zie zoveel mensen om me heen die er zo snel mogelijk vanaf willen zijn. Ik heb ook weleens haast of te moe."
Ik heb geen haast of ben te moe, maar werk fulltime. Verder heb ik twee kinderen die aandacht willen. Ik lees graag een boek of ga 's avonds uit. O ja en ik houd niet van koken. Die mensen heb je dus ook. (en nee, ik kook niet met pakjes en zakjes, maar probeer wel zo efficient mogelijk te koken).

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2017 om 09:38

Jaina

Op zich vind ik de stijl van je man wel heerlijk ontspannen. Zeker als er een pauze wordt ingelast voor een kop koffie of thee.

Op de een of andere manier heb ik wat moeite met de markt. Ik denk dat dat enerzijds met mijn ogen te maken heeft. Ik overzie het daardoor niet vlot, maar ook dat geblèr over alles heen... Dus ik zou het ideaal vinden om met z'n tweeën naar de markt te gaan en dan samen te kiezen en te kopen. Maar dan moet de ander ook de tijd willen nemen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

15-04-2017 om 09:53

pakjes en zakjes

Met pakjes en zakjes is niks mis. Ik vind het alleen niet te vergelijken qua smaak met het originele gerecht. En ik vraag me af of al die suikervariaties (veel is het niet, hoor, maar alle beetjes tellen) ook in het origineel zitten.

Vandaar dat ik liever het origineel maak. Desnoods in bulk vooruit als er drukke dagen aankomen.

Op dit moment sta ik (met pauzes) de hele dag in de keuken voor de paasbrunch. Gevulde tartelettes, paasbrood, gevulde eieren...

Ja, dat doe ik mezelf aan, en dat vind ik leuk om te doen! Wie dat niet ziet zitten: ga zonder gewetensbezwaar aan de kant en klaar

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.