Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Twee vragen die ik aan de fietsenmaker had moeten stellen

De onderhoudsbeurt aan mijn fiets heeft mij weer een blinkend en soepel lopend rijwiel opgeleverd, maar ook een rib uit het lijf gekost. Onder andere de ketting moest vervangen worden. Die was, aldus de fietsenmaker, flink verroest. Hij weet het aan het strooizout. Nu is de fiets 2 jaar oud, dus die heeft er twee winters met pekel opzitten. Maar wel een gesloten kettingkast.

Is er iets wat ik kan doen om de schade door pekel te beperken zonder die kettingkast na elke rit open te maken? Gietertje water eroverheen bij thuiskomst? Ik gebruik het ding in hoofdzaak voor woon-werkverkeer, een half uur enkele reis, dus na de heenrit staat fietsje een dag lang ergens in een stalling en kan de pekel goed intrekken. Of er dan aan het eind van de dag nog wat aan te doen is vraag ik me af.

En verder: maakt het wel uit, of is bij een dergelijk gebruik (heb zojuist becijferd dat ik zo'n 3250 km per jaar rij op dat ding) sowieso na 2 jaar de ketting versleten?

Iemand hier verstand van fietsen? Jons?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

16-03-2012 om 13:10

Verroest

Verroesten of verslijten, dat zijn 2 zaken die niet per se dezelfde zijn Temet Niet gehinderd door enige kennis van zaken zou ik zeggen dat een goed gesmeerde fietsketting beter bestand is tegen pekel en (in het verlengde daarvan) roest. Maar hee, ik heb nu 13 jaar dezelfde fiets en nooit de ketting vervangen. Zou ook niet weten of die roestig is want er zit een dichte kettingkast om

Temet

Temet

16-03-2012 om 13:18 Topicstarter

Sancy

Weet ik, en ik had mijn posting ook niet duidelijk genoeg geformuleerd. De ketting was zowel verroest als versleten.

Ik wist ook niet dat-ie roestig was, vanwege inderdaad die dichte kettingkast. Dat-ie versleten was vreesde ik al wel, door het geklapper. Die symptomen herkende ik.

Groeten,

Temet

Traptechniek

Ben je een doordouwer, Temet? Mijn zoon versleet kettingen en versnellingsbladen alsof het sokken waren. Hij fietste niet alleen ver, maar ook nog in een moordend tempo: Grote krachten op het geheel bij elke stoplicht (optrekken), heuveltje op (brug) of windje tegen.
Wat helpt is smeren. WD40 doet wonderen (nee, geen water!). Daarbij moet je wel een beetje oppassen, want olie is weer niet zo goed voor je banden (die kunnen daarvan oplossen zelfs).
Nu je een nieuwe ketting hebt, is er nog wat: die ketting gaat een beetje rekken door het gebruik. Binnenkort dus toch nog even naar de fietsenmaker om 'm weer op spanning te laten brengen. Daar doet ie het langer op.
En misschien toch ook, om wel zelf te kunnen controleren dat je geen poot wordt uitgerukt, zelf eens kijken of je die kast open kan krijgen. Het is allemaal niet moeilijk. En de fietsenmaker kan wel zoveel zeggen als je er zelf echt geen klap van weet.
Groet,
Miriam Lavell

Margriet*

Margriet*

16-03-2012 om 13:38

Boeverige fietsenmakers

Precies als je hetzelf niet precies weet (kettingkast is dicht en die ga je niet perse openmaken) wordt er nog wel eens van alles aangesmeerd. De fietsenmaker hier in de buurt is een boef (en zo velen fietsenmakers hier in de stad). Pas nog met mijn Azor, hij had een beurt nodig en een band moest worden vervangen. Maar de fietsenmaker had een heel verhaal over vervangen wiel (en dan maar direct met naaf en spaken spannen ed, zeg maar compleet nieuw achterwiel). Zou komen doordat ik te lang met losse spaken had gereden. Second opinion bij de handel waar ik had hem gekocht (zwarte fietsenplan). Zeiden misschien op termijn vervangen (nu zeker nog niet) en dan alleen de velg, naaf was prima bruikbaar. Verschil in kosten... 75 euro....
Onderhoud van je fiets is van belang, vergeten veel mensen, maar de kosten kunnen nog al verschillen. Bandenplakken in de stad varieert ook van 8 euro tot 15 euro.... (allebei achterband).

Temet

Temet

16-03-2012 om 14:03 Topicstarter

Miriam en margriet

Margriet, begint de achternaam van die snode fietsenmaker met een N en is hij gevestigd in een winkelcentrumpje?

In deze fietsenmaker heb ik wel vertrouwen, maar goed, dat valt in de categorie famous last words natuurlijk. Jaren geleden (andere fiets, andere fietsenmaker) heb ik ooit eens te horen gekregen dat bij redelijk intensief gebruik een ketting ongeveer een jaar zou meegaan. Dat leek me wat erg krap, maar dan is een versleten ketting na 2 jaar en zo'n 6500 km ook weer niet heel raar. En dat die achterband geen profiel meer had was mij ook niet ontgaan, dus daar kon ik weinig tegen inbrengen (hij had wel keurig eerst gebeld voor een accoord, die lui zijn ook door ervaring wijs geworden)

En inderdaad, Miriam, ik ben niet van de verfijnde fietstechniek. Ik heb niet voor niets een zware Azor gekozen, dan kan-ie tegen een stootje. Dat moordende tempo valt dan weer een beetje tegen, ook vanwege die zware Azor

Kettingspannen kan je toch zelf doen? Daar zit toch zo'n dingetje voor bij de achteras? (dat had ik dus al geprobeerd en dat hielp niet, dus ook daarom was 'versleten' niet echt een verrassing).

Goed, stappenplan is dus: eerst een paar weken fietsen, dan op zoek naar WD 40 (en gebruiksinstructie), kettingkast open, ketting extra smeren en meteen op spanning brengen en er dan aan denken om dat allemaal nog eens te doen voor de eerste sneeuw valt.
En alvast sparen voor nieuwe versnellingsbladen (nooit bij stilgestaan dat die kapot kunnen, want nooit eerder versnellingen gehad).

Groeten,

Temet

mar

mar

16-03-2012 om 14:12

Hier

Elk jaar een nieuwe ketting en meerdere tandwielen vervangen. Maar wel een open kettingkast met derailleur. Ik heb een wat betere kwaliteit ketting. Met het standaardmodel kan ik na een dik half jaar alweer vervangen. Ik fiets dan ook redelijk veel, 5000 km per jaar haal ik zeker (zonder fietsvakanties)
Cruciaal is onderhoud, regelmatig schoonmaken, smeren etc. Mijn ketting was ondanks de beroerde winter nog prima in orde, zonder roest.

Video-instructie

Mijn dochter heeft leren breien van het internet. Ik vond ook een cursus fietsketting http://educatie.ntr.nl/beeldbank/clip/t20100422_fiets_opknappen04
Groet,
Miriam Lavell

Marie

Marie

16-03-2012 om 14:18

Schakelen moet je leren

Hoi,
Toen ik voor het eerst een fiets met versnellingen kreeg, heeft mijn man mij eerst een lesje "schakelen" gegeven, want hij zag dat ik het niet echt handig aanpakte. Hij is een techneut en weet dus veel van dat soort dingen.
Dus niet wegfietsen in de 5, maar in de 1 of 2 en dan bij het versnellen "opschakelen". Bij de "bult op" een lagere versnelling dan bij de "bult neer". Hetzelfde geldt voor tegen de wind en met de wind mee fietsen. En het werkt echt! Het is dus ook beter voor je fiets en het bespaart je geld. Eerlijk gezegd verbaast het me dat je nu al een nieuwe ketting moet.
Maar probeer dus het schakelen wat beheerster te doen, wellicht helpt het.
succes

Temet

Temet

16-03-2012 om 17:36 Topicstarter

Marie

Nou, daar zeg je wat. Ik heb maar 3 versnellingen, maar da's dus voor het eerst. Het heeft een tijd geduurd voor het tot mij doordrong dat het - zeker met kinderen op de fiets - wel zo handig is om weg te fietsen in zijn 1. En eerlijk gezegd vergeet ik het nog regelmatig en fiets ik weg in zijn 2. Zal er meer op letten. Misschien met dat en Miriams WD 40 of wat was het weet ik deze ketting 3 jaar aan de praat te houden.

Groeten,

Temet

merel

merel

16-03-2012 om 21:25

Bellen?

misschien kan je hem nog eens bellen om het te vragen?
Hier onlangs een gebroken ketting van een Old Dutch omafiets die altijd buiten staat (geen schuur). Kosten 10,-. Dit vond ik reuze goedkoop. Ik zal wel geen nieuwe ketting hebben gekregen, hij zal wel gemaakt zijn, maar de kettingkast is zo'n plastic hoes, die je aan de onderkant met een draad open moet maken (gaat niet zo snel) dus al met al een koopje.

dochter van een fietsenmaker

dochter van een fietsenmaker

16-03-2012 om 23:31

Temet

Het klinkt zeker niet onredelijk hoor, een nieuwe ketting na zoveel kilometers. Er zijn al veel nuttige tips gegeven. De boel een beetje schoonhouden (dichte kettingkast houdt gelukkig al veel vuil buiten), en geregeld even wat olie/vet erop, dat is het belangrijkste.
Een ketting slijt, dat is nu eenmaal zo. Ik lees in een aantal reacties over vele jaren fietsen zonder nieuwe ketting. Natuurlijk, dat kan. Je merkt het niet altijd direct hoor, als je ketting is versleten. Maar Temet ging naar de fietsenmaker voor een onderhoudsbeurt, dan is het logisch dat hij het constateert en een nieuwe ketting adviseert. Als je een schilder vraagt om het schilderwerk van je huis even na te lopen, verwacht je ook dat hij slechte plekken signaleert en daar de kwast overheen haalt. Een andere mogelijkheid is wachten tot er problemen zijn, en dan pas naar de fietsenmaker (of schilder) te gaan. Maar dan moet de boodschap zijn: doe alleen het meest noodzakelijke.
Voor een paar euro koop je bij de fietsenmaker een handig tooltje, waarmee je zelf kan controleren of je ketting versleten is. Of je wacht gewoon tot je ketting geregeld van de tandwielen afvalt, dan weet je ook genoeg.
"En alvast sparen voor nieuwe versnellingsbladen (nooit bij stilgestaan dat die kapot kunnen, want nooit eerder versnellingen gehad"
Ze gaan niet zomaar kapot hoor, maar ze slijten wel. Als je met een slechte (versleten of roestieg) ketting rijdt, slijten ze extra snel. De puntjes slijten wat af, waardoor de ketting er sneller vanaf loopt.
Kettingen en tandwielen heb je trouwens in alle prijsklassen. Zeker als je niet al te veel kilometers maakt, kan het lonend zijn naar de goedkopere alternatieven te kijken.
Het meest voordelig is natuurlijk om het onderhoud van je fiets (deels) zelf te doen. Bandje plakken, nieuwe ketting erop, en zelfs tandwielen: het is allemaal niet zo ingewikkeld hoor. Zoek gewoon net als Miriam een filmpje of handige website.
Wordt over autogarages trouwens ook zo snel geroepen dat het 'boeven' zijn? Het valt mij zo vaak op dat fietsonderhoud blijkbaar niets/nauwelijks iets zou mag kosten, wat 'oplichterij'.

Wat helpt

Ik heb ook zo'n dame als miriam's zoon....die fietst keihard, gaat er als een speer vandoor bij elke stop en maakt héél wat kilometers alsof het niets is.
Om een voorbeeldje te noemen, ooit ging ze zwemmen in zwembad 20 km verderop omdat daar die dag 'gratis zwemmen' was, liever 20 km heen en terug dan 2,50 betalen voor het plaatselijk zwembad. En toen was ze hoogstens 15 jaar....
Door dat harde en vele trappen rekt de ketting van de fiets uit.
Dan passen de raderen van de ketting niet meer goed op de tanden en daardoor verslijt de ketting extra hard. Ook is die daardoor gevoeliger voor pekelzout en modder omdat er 'ruimte' onstaat tussen de tanden en raderen, daar blijft het dan ongehinder 'liggen' zeg maar.
Je kan het merken dat je ketting begint uit te rekken als je soms en slag 'overslaat' met je trapper....dat je dus een klein stukje in het luchtledige trapt zeg maar...
Wij hebben een gepensioneerde exfietsenmaker die voor de hobby alle kinderen uit de buurt een gratis onderhoudsbeurt geeft voor hun fiets, hij plakt ook als het zo uitkomt en ze omhoog zitten banden of doet kleine onderhoudsklusjes. Voorwaarde voor deze service is dat die kinderen erbij blijven en 'helpen'....Hij wil vooral zijn 'kennis' qua fietsen graag doorgeven,dat is zijn hoofdoel. Na een paar versleten kettingen die buurman dochter er weer op liet leggen (gewoon dus zelf gekocht, dan kost ie 15 euro) kwam ik een keer langs en vroeg om uitleg. Want waarom moet oudste elke 2 jaar een nieuwe ketting en verder nooit iemand bij ons thuis? En toen liet buurman het mij dus zien....En ga deze uitleg.
Verschil met een nog werkende fietsenmaker is dat deze buurman geen geldelijk gewin meer heeft. Hij probeerd altijd de oude onderdelen weer op te knappen. Een gewone fietsenmaker wil winst maken en zal sneller een nieuwe erop leggen.
Als je in het luchtledige trapt en dus merkt dat de ketting aan het uitrekken is....moet je eigenlijk de ketting eraf halen en er raderen uithalen. Maar dat hebben wij nog nooit gedaan....dat doet die buurman dus voor dochter. Wel is dochter nu supergoed in kettingen er weer op leggen en evt. een nieuwe erop doen. En gaat braaf naar buurman als het weer 's zo ver is om 'm in te korten.
groeten albana

Thursday Next

Thursday Next

17-03-2012 om 13:00

Ja,

hier een nieuwe ketting en tandwielen bij de onderhoudsbeurt van mijn fiets, toen bijna een jaar oud. Ik was best gepikeerd, na nog geen jaar al een nieuwe ketting en zo! Maar ja, er stond dan ook 6000 km op de teller. Voor een ketting met derailleur gaat de fietsenmaker ervanuit dat het ongeveer na 4000 - 5000 km vervangen moet worden, afhankelijk van het onderhoud en fietsgedrag.
Heb je aan de achterkand van de kettingkast, bij de achteras, geen open stukje waar je olie op de ketting kan spuiten? Bij sneeuw & pekel mag dat wel elke dag.
Ik kan zelf ketting, tandwielen en banden wel vervangen maar laat het meestal door de fietsenmaker doen uit gemakzucht. Banden plakken doe ik wel zelf.

Merel

Merel

17-03-2012 om 16:57

Albana

Wat leuk zeg zo'n buurman. En juist goed van hem dat hij het de kinderen 'verplicht' om erbij te blijven en ze het leert. Zou ik hier ook wel willen hebben! Mijn kinderen zijn helemaal niet handig en denken overal een 'mannetje' voor te moeten bellen. Iets repareren komt niet eens in ze op. (niet dat ze ermee wegkomen, ik repareer dingen wel en laat het ze ook zien)

Margriet*

Margriet*

17-03-2012 om 18:54

Temet

Dat is hem ja.
Ovigens heb ik je een keer denk ik voor 95% zeker zien fietsen op je Azor (zoveel zie je die niet hier in de buurt en ik weet dat je dezelfde kleur hebt als ik). Je fietste overigens in een rap tempo! DDDDD. Ik zal er verder niets mee doen hoor (ik zal niet meer verklappen).

Wiel naar achteren (beemer)

Ja dat kan ook...een tijdje en dan niet meer. Dan moeten er dus raderen uit.
Overigens doet deze buurman ook kleine klusjes voor geld. Dat is het alternatief als je niet wil 'helpen'. Band plakken is 2,50 of samen met buurman een kwartiertje werk. Dit alleen voor kinderen en onhandige mensen die het graag willen leren. Nou kinderen kunnen best goed rekenen als je zegt, je betaald maar zélf
Hij schrijft ook boodschappenbriefjes met welke onderdelen er nodig zijn en stuurt dan de 'klant' zelf naar de winkel ...
Pas geleden was hij ziek en best flink....dan merk je pas hoe je op zo'n man bent gaan vertrouwen.....
Natuurlijk hebben al die kinderen+hun families daar ook enige aandacht aan besteed (bloemen/kaarten etc.).
groeten albana

Temet

Temet

18-03-2012 om 21:54 Topicstarter

Margriet

Over meneer N heb ik meer negatiefs gehoord. Gelukkig heb ik twee fietsenmakers op loopafstand van mijn huis (N is dat zeer beslist niet), dus niet van de boef afhankelijk.

En nu ga ik eens speuren naar die andere rode Azor in de buurt

Groeten,

Temet

Margriet*

Margriet*

19-03-2012 om 22:40

Zwart kratje dus met zwarte fietstassen. Staat vaak voor de Dirk of de Appie op dat ene plein

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.