Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

marie34

marie34

11-08-2010 om 09:30

Tuinaanlegtips gevraagd

Bij mijn nieuwbouwhuis wat ik binnenkort hoop te gaan betrekken, heb ik een klein tuintje: heel mini voor en klein achter (zo'n 20 m2). Aan beide kanten moeten schuttingen geplaatst worden ivm buren, beide kanten zo'n 5 meter is 10 meter totaal.

Het geheel staat nu vol met onkruid.

Hoe kan ik hier zo eenvoudig mogelijk toch zelf iets van maken?
En weet iemand wat voor budget ik hiervoor (tuin beetje leuk en gezellig maken) moet incalculeren?

Ik vind dit echt een bijzonder moeilijke, alle tips, adviezen en ideeen zijn dan ook welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

11-08-2010 om 09:44

Schuttingen of beplanting

Je kunt ook kiezen voor geen schuttingen, maar groenblijvende beplanting, coniferen of een klimplant over geleide draden (hedera bijvoorbeeld). Dat oogt toch veel meer buiten en open dan een dichtgetimmerde tuin.

Ik zou in elk geval een terras aanleggen, zodat je buiten kunt zitten. En een border, waarin je een paar vaste planten en eenjarige bloeiers kunt planten.

Heb je een achterom? Moet er nog een doorgang zijn aan de achterkant van de tuin? Zo niet, dan heb je meer vrijheid voor de plaats van de border.

Hoeveel het gaat kosten, durf ik niet in te schatten. Schuttingen zijn er in allerlei soorten en maten, kijk eens in de folder van een tuincentrum of op internet.

Maak een tekening van je tuin en ga wat schuiven met elementen. Succes.

groet, Mamvantwee

guera

guera

11-08-2010 om 09:46

Wat wil je?

zoveel mensen zoveel wensen. Wil je bestrating of gras?
Schuttingen moet je in overleg doen en dan zijn de kosten gedeeld. Wij vonden bijv die schuttingen met verspringende planken niet mooi en kozen voor hardhout helemaal gelijkmatig maar die zijn wel duurder. Je moet tegen een schutting wel lang aankijken! daar zou ik wel even naar kijken.
Waarsch moet je zand storten omdat er bouwgrond met zooi onder zit. Ook om te tegelen moet je zand hebben. Tegelen zou ik wel laten doen door iemand die er verstand van hebt. Maar met een eenvoudige stoeptegelachtig iets moet je voor 200 euro misschien wel klaar kunnen zijn. En dan dus de schuttingen die varieren van een tientje tot tientjeS per deel....
suk6

Henriette123

Henriette123

11-08-2010 om 10:29

Marktplaats

Op marktplaats worden gratis tweedehands tegels aangeboden. Als je een gedeelte van je tuin bestraat, kost dat je al haast niets. Eventueel kun je ook je hele tuin bestraten, en er allerlei bloembakken opzetten, dan is je tuin ook nog onderhoudsarm.
Wat betreft de schutting, zoals al eerder gezegd,goed overleggen met de buren, dat scheelt al gelijk de helft van de kosten.

Goedkope tussenoplossing

Wat betreft de schuttingen: bedenk dat je in een kleine tuin al gauw een opgesloten gevoel krijgt. Bovendien kan het zijn dat je tuin in de schaduw van je eigen schutting ligt, in elk geval een deel van de tijd.

Coniferen zou ik niet doen, en ook andere struiken etc niet want die groeien ook in de breedte, dat kost je al snel een halve tot hele meter tuin aan weerszijden. Bomen mogen bovendien vaak niet op de erfgrens.

Een 'open' en toch betaalbare en smalle oplossing is het plaatsen van gaaspanelen die je kan laten begroeien. Dat kan met klimop (en dat gebeurt ook veel) maar je kan ook iets kiezen dat bijvoorbeeld in de winter geen, en in de zomer wel blad heeft.

Want betreft de rest van de tuin hoorde ik ooit de volgende budgettip: bedek de hele tuin met gras. Zoden of zelf inzaaien, wat je wil. Steek langs hoeken en randen stukjes uit om te beplanten. Naarmate je meer geld en/of betere ideeën hebt steek je meer gras weg, maar in de tussentijd is in elk geval de kale grond bedekt (staat mooier en scheelt ingelopen troep). En op gras kun je ook zitten.

En inderdaad: grond bij een nieuwbouwhuis zit vaak vol bouwpuin. En het klinkt vaak ook nog in, ik zou nog even wachten met een terras aanleggen.

Succes ermee

Temet

Gras inderdaad

gras is per m2 het goedkoopst en het oogt meteen aardig. Mijn vriend is na 2,5 jaar een grasmat deskundige aan het worden, maait elke week, in de weer met zaadjes, mest, prikt er gaatjes in etc. Nu mag hij weer een strookje aanleggen en daar kijkt hij nu al weer naar uit. We hebben graszoden gekocht, erg prettig.

En onze tuin was 1 grote doffe ellende, echt vreselijk. We zijn nu aan het plannen om 30 m2 paden en terrassen te doen en man wat is dat duur.

marie34

marie34

13-08-2010 om 15:45

Dank

voor het meedenken en de goede tips!
Vooral die van die gaaspanelen vind ik een hele goede! Ik had er zelf nog niet aan gedacht dat aan weerszijden een gewone houten schutting nog meer zonlicht zou ontnemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.