Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tafellaken

N.a.v een bericht in een ander draadje: nog meer mensen die altijd van met een tafellaken gedekt tafel eten ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

22-09-2012 om 21:49

Nou....

Aangezien mijn tafel van een vrij lichte en zachte houtsoort is, waar je vlekken niet uit krijgt, heb ik een tafelzeil. Dus ja, zo bekeken eten wij altijd aan een gedekte tafel. Dat zeil is een erg mooie, maar op speciale dagen gaat er een tafelkleed overheen.

Zelden

Ik vind het teveel gedoe. Na 1 keer is zo'n ding vies. Wij dekken de tafel altijd met placemats en na het eten gaat er een doekje over de placemats en tafel.

marte

marte

22-09-2012 om 21:56

Ja hoor

Wij eten het avondeten altijd aan met tafellaken gedekte tafel. Ontbijt en lunch daarentegen weer niet.

Groetjes ,
Marte
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Altijd

's Ochtends en 's middags leg ik een kleed van stof neer (en ja, dat zit vaak in de was omdat dochter nogal eens haar melk omgooit) en 's avonds een hip paars gebloemd zeil. Ik weet eigenlijk niet eens waarom ik dat doe, gewoonte denk ik.

Meestal

Ik vind het prettiger eten met een tafellaken. Ik heb er een paar en inderdaad moeten ze meestal na 1x gebruiken al in de was.

en de aanleiding om weer een tafellaken te gebruiken, was Gale Zwankezwaan, die hier ooit eens nog onder een andere nick meldde dat de vogels weinig te eten hadden omdat er geen tafellakens meer werden uitgeklopt. Ik heb dat hier al eens eerder gezegd, toen wist ze er zelf niets meer van
Overigens ben ik meestal degene die een glas omstoot. Zo niet, dan gaat ie elke week ofzo in de was.Nieuwe ligt dan klaar.

Moontje

Moontje

22-09-2012 om 22:53

Placemats

Nee, zelden tot nooit (alleen met kerst of als ik een paasontbijtje maak ofzo) ziet het er toch wat aangekleder uit. Verder gebruiken wij placemats. Maar mijn ouders hebben 's ochtends 's middags en 's avonds nog een tafellaken. (wij eten trouwens alleen 's avonds écht aan de tafel gezamenlijk) ontbijt en lunch gewoon op een houten broodplank ergens in huis, aan de eettafel, salontafel of in de bijkeuken, net waar het uitkomt. Koffie daarentegen drinken we wel weer echt gezellig samen.

Nee

Nee. Hoewel, met Kerst heb ik geloof ik wel eens een tafellaken gebruikt.

Onze tafel is overigens met een vochtig doekje af te nemen. Daar is-ie op uitgezocht

groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2012 om 23:49

Op feestdagen

Ik heb een paar jaar geleden een wit tafelkleed met witte servetten gekocht. Dat heb ik geloof ik twee feestelijkheden (kerst en pasen) gebruikt en ben toen weer overgestapt op de papieren kleden van Duni. Geen gedoe met wassen en na het gourmetgespetter kan het zo de vuilnisbak in. Ieder jaar vind ik het weer jammer, want ik vind het best leuk zo'n kleedje op tafel. Maar de rest van het jaar is het gewoon niet aan ons besteed. De rest van het jaar gebruiken we placemats of tafellopers.

Soms ligt het kort, soms lang. Placemats vind ik ook niet zo handig (kan aan onze placemats liggen en we hebben een deelbare tafel met een gleuf waar kruimels in gaan hangen).

Wat ik verder leuk vind is dat ik idd een tafellaken heb uitsluitend voor verjaardagen. 5 euro op de markt, we zaten toen heel krap, en dat wordt steeds bijzonderder. Omdat er meer verjaardagen zijn geweest, alle herinneringen hangen aan dat kleed. Het wordt wel wat flets na zoveel jaar (kleurige bloemen in seventies-stijl), maar de herinneringen maken dat goed.

Nee

Wij eten altijd van een kale tafel. Geen kleed, placemats of lopers. Veel te veel gedoe om alles steeds af te nemen of te wassen. Alleen met Kerst en dat soort feestdagen dek ik de tafel met kleed.
Ik vind het wel grappig dat sommige mensen permanent een zeil op de tafel hebben liggen om deze te beschermen. Dat heb je dus een prachtige smetteloze tafel die je nooit ziet omdat er een zeil op ligt! In Azië zie je ook vaak volledig in plastic gesealde bankstellen. Die blijven inderdaad prachtig...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Rafelkap

Rafelkap

23-09-2012 om 08:45

Zeil

Wij hebben dus zo'n prachtig, smetteloze tafel waar permanent zeil op ligt.
Aan deze (antieke) tafel wordt niet alleen gegeten en gedronken, maar ook getekend en geknutseld.
Aangezien er nog bekers worden omgegooid en teveel wordt gekliederd laten we het zo. Maar ik kijk er wel naar uit naar de dag dat dat zeil weg kan.

Fiorucci

Fiorucci

23-09-2012 om 09:01

Precies rafelkap

Dat eten is nog het minste wat aan die tafel plaatsvindt. Nagels lakken, knutselen, verven, werken met lijmpistolen, noem maar op. Maar zoals ik al zei, ik heb erg mooi zeil..) Minder saai dan die tafel.

Shonagh

Shonagh

23-09-2012 om 10:39 Topicstarter

Leuk al die reacties

Ik eet altijd van een kleedje omdat ik dat veel fijner vindt. Ontbijt en lunch ook als we dat gezamenlijk aan tafel doen, dus met feestdagen en met bezoek.
Eten van plastic, placemat of zeil, vind ik vreselijk. Zelfs als ik naar vakantiehuisjes ga neem ik een tafelkleed mee :o)
Misschien heb ik netjes etende kinderen (gehad), maar een gekleurd kleed gaat wel 1 week mee, ongelukjes uitgezonderd en op zondagavond komt er een schoon kleed uit de kast.
En met kerst komen de witte damasten en/of geborduurde kleden van mijn moeder tevoorschijn

Vera*

Vera*

23-09-2012 om 10:44

Hier

Hier wordt altijd een tafellaken gebruikt als wij aan tafel eten. Dat is voor ontbijt en avondeten. Het is inderdaad heel handig om de vogeltjes in de tuin van eten te voorzien
Als wij buiten eten ligt er ook een tafellaken op tafel.
Wij gebruiken hier ook servetten, en die moeten eigenlijk vaker in de was dan het tafellaken.

Shonagh

Shonagh

23-09-2012 om 10:55 Topicstarter

O ja servetten

Hier gebruiken we "doekjes" ,badstoffen vierkanten lappen die hier in de UK als "washandje" gebruikt worden.
Kan je in allerlei kleuren krijgen.

Tafelzeil

Hier ligt een vrolijk tafelzeil op de tafel. Het idee is dat dit na ontbijt, middageten, avondeten weer van tafel verdwijnt, maar het blijft ook regelmatig de hele dag liggen. Zonder kleed zou de tafel er niet meer uitzien

Chris

mijk

mijk

23-09-2012 om 12:07

Nee

wel geprobeerd maar man bleek een enorme tafellaken aversie opgebouwd te hebben vroeger thuis (dat is een enorm ritueel waar bij iedere vlek gemopperd werd) Wij eten dus gewoon van de houten tafel en die neem ik gewoon even met een natte lap af. Gaat prima...Is donker hout en zie je weinig op...

Mijk

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-09-2012 om 12:20

Anti tafellaken

Nu is jongste wel een beetje uit de leeftijd dat hij met een punt van het tafellaken een complete kan thee over zich heen kan trekken, maar ik heb in mijn jeugd te vaak van dat soort verhalen gehoord. Heb dus al zolang als ik kinderen heb geen tafellaken meer opliggen. En eerlijk gezegd: dat scheelt ook een hoop- was en strijkwerk.

Als mijn tafel netjes is ligt er een mooie loper op, die blijft liggen en daar leg ik bijpassende stoffen placemats tegenaan. Van mijn zus geleerd, en die kan het weten, want die heeft er voor doorgeleerd .

De theepot verhalen komen trouwens van mijn moeder en die heeft wel altijd een tafellaken opliggen. En is dan wel op van de zenuwen als we bij haar op bezoek zijn. Ik heb daar vast als kind een klap van de molen van gehad. Kan niet anders.

Voor knutselen heb ik trouwens zo'n leuk gekleurd zeil. En dat gaat gewoon over de loper heen.

Antistrijk

dat doe ik dus niet (strijken). Ik hang het tafellaken gewoon op om te drogen, vouw hem op en leg hem in de kast voor eerstvolgend gebruik.

marie

marie

23-09-2012 om 12:34

Eerst niet nu wel

Hoi
We hebben het heel lang zonder kleed gedaan toen de kinderen nog klein waren. Maar toen hadden we ook een tafel die gemakkelijk met een doekje was af te nemen.
Nu hebben we een houten tafel die eigenlijk in de olie gezet moet worden (hebben we al 3 jaar en moet nog steeds...). En daarom ligt er altijd doorzichtig zeil overheen (hoeven de kinderen ook niet voorzichtig te doen met knutselen enzo).
Sinds een paar jaar gebruiken we ook een stoffen tafelkleed, omdat ik dat gezelliger vind staan. En die ligt hier ook wel eens 2/3 dagen achterelkaar op tafel, omdat we vergeten het uit te kloppen en op te ruimen. Ach en vlekken? Maak ik me dus niet zo druk om.

krin

krin

23-09-2012 om 12:42

Mijn moeder

Mijn moeder, die nog was opgevoed met een tafelkleed voor elke maaltijd (en messenleggers, servetringen, botermesjes, vleesvorkjes voor de vleeswaren, dekschalen en een grote nadruk op tafelmanieren), heeft een paar jaar na kind vier demonstratief alle tafelkleden afgeschaft, met een gevoel van bevrijding dat niet onderdeed voor dat van prins Claus, later, toen hij zijn stropdas wegslingerde.
Daardoor staat 'geen tafelkleed' bij mij voor onbekommerd en gezellig, en 'met tafelkleed' voor keurig en opgeprikt. Komt niet meer goed, en dat vind ik ook niet erg. Tafels van glas kunnen veel hebben en niet antieke houten tafels worden van blutsen en vlekken alleen maar mooier, vind ik.
Ik heb een prachtig damasten tafelkleed van mijn overgrootmoeder, met bijpassende servetten met haar zelfgeborduurde initialen op de hoek, en dat gebruik ik misschien eens in de twee jaar. Met Kerst.

Guinevere

Guinevere

23-09-2012 om 13:32

Jaja

Ja, dat was ik die wegens het opruimdraadje een paar geërfde tafellakens tegenkwam en niet wist wat ik ermee aan moest. Nu nog steeds niet trouwens.
Hier gebruiken we placemats, van een soort riet. Het is heel goed afneembaar/afspoelbaar en je kunt het prima buiten afkloppen voor de vogeltjes. Een tafelkleed gebruik ik incidenteel met kerst. Meestal een wegwerp. De erfstukken passen natuurlijk niet op onze eettafel! Misschien toch maar bewaren, misschien wordt het nog hip (retro).

Ely

Ely

23-09-2012 om 13:39

O krin

Messenleggers, ik was zo gewoon een soort vergeten. Net als het wedgwood vs het dagelijks servies. Maar het mooiste vond ik het uitkloppen van het tafelkleed. Ik was de jongste en mocht dat eerst niet doen en dan op een gegeven moment 'hoor je erbij' en mag je dat grote kleed door de lucht heen laten vliegen

Dat ontneem ik ze allemaal hier. Ach gossie de arme kinders. Hier ook alleen placemats en bij feesten wil ik nog wel een creatief worden. Tafelkleden zijn zolang er nog dreumesen zijn die eraan kunnen trekken hier taboe.
Heel ot maar ik was laatst bij een soort pannenkoekenboerderij waar alles ingericht was op kinderen: speelgoed in dpeelkamer binnen, speeltuin buiten, top. Behalve dan dat midden in de zaak een tafel stond met een lang wit kleed eroverheen en allemaal brandende kaarsen erop. En die kinderen moesten erlangs als ze wilden spelen in de speelkamer. Ding stond lekker centraal zeg maar. Zo jammer.

Die prachtige tafels onder een zeil vind ik wel grappig. Niemand die je tafel nog ziet toch? Net zoiets als je sieraden je leven lang in de kluis hebben liggen en kralen dragen .

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere

Guinevere

23-09-2012 om 13:54

Messenleggers

Oh ja, messenleggers! Geweldig, die heb ik ook nog. Kristallen gevallen ergens uit de 30-er jaren, van de uitzet van mijn grootouders. Die blijven, ook al gebruik ik ze natuurlijk nooit. Misschien als ik het geborduurde kersttafellaken een keer ga gebruiken, dan is het wel stemmig. Ik heb nu sinds gisteren ook een nette schaal met deksel voor tafelgebruik, gelukkig maar, want dan mag de pan natuurlijk ook niet meer op tafel gezet worden.
Heet zo'n tafelschaal nu een terrine of is dat iets anders?

Petr@

Petr@

23-09-2012 om 14:15

Alle maaltijden, zelfs als ik tussen de middag alleen eet. Als we brood gegeten heb schud ik ook altijd het laken uit in de voortuin, zodat de vogeltjes er ook nog wat aan hebben...

Erka

Erka

23-09-2012 om 14:15

Altijd een tafellaken

Ik gebruik altijd een tafellaken bij het eten. Het tafellaken even uit het raam wapperen voor de kruimels vind ik makkelijker dan elke keer met een doekje de tafel afnemen. Zoon is een enorme kruimelaar helaas. Het tafellaken doe ik na een weekje in de was, tenzij het eerder nodig is natuurlijk. De tafel is bedekt met doorzichtig tafelzeil. Zo zie je wel de tafel maar komen de kruimels niet tussen alle kieren (tafel is showroommodel met een boel richeltjes, randjes en letters).

tonny

tonny

23-09-2012 om 14:49

Altijd

ik heb diverse tafelkleden, allerlei kleuren/dessins, ik vind het gezellig. Inderdaad even uitkloppen buiten, en de was in als er (te erg) is gemorst.

Vroeger toen de kinderen klein waren hadden we een tafelzeiltje op tafel bij de maaltijden - erfenis uit wat bij ons thuis gebruikelijk was. Maar dat is al lang geleden afgeschaft, ik vind een kleed hygiënischer en vooral ook gezelliger.

Vic

Vic

23-09-2012 om 14:59

Zelden

Met Kerst koop ik altijd zo'n wegwerptafelzeil met kerstklokjes, en de rest van het jaar eten wij aan een kale tafel. Mijn tafel heb ik ooit voor ca. 80 euro gekocht bij Ikea, dus daar kan weinig mis mee gaan. Er zitten al flink wat sporen op van lijm, nagellak, krassen, etc.

Anne Carin

Anne Carin

23-09-2012 om 15:39

wij gebruiken altijd een tafelkleed voor het avondeten. Ik heb er een paar die nog door onze (schoon)moeders geborduurd zijn, dus da's best leuk. Vind ik handiger idd dan tafel afnemen met een doekje. Ik gooi hem trouwens niet bij ieder vlekje direct in de was hoor. Voor kerst en als we eters krijgen heb ik ook nog een mooi wit laken met bijpassende servetten. Die gaat wel meteen in de was als ik 'm gebruikt heb. Ontbijt eten we met placemats. Lunchen doen we eigenlijk nooit met z'n allen dus dat gaat meestal uit het vuistje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.