Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

bugs

bugs

28-02-2012 om 11:15

Succesnummers voor groente,aardappelen, vlees?

Mijn dochter heeft suikerziekte en coeliakie (glutenintolerantie). Wij koken dus glutenvrij.
Nu krijgt ze een insulinepomp en moeten we ons even houden aan een dieet waarin alle P's niet mogen (patat, pannenkoeken, pasta, peulvruchten etc) en ook geen rijst. Dus 'gewoon' koken met groente, aardappelen en vlees.

Zowel dochter als de rest van het gezin houdt hier niet echt van, dus ik zoek een paar succesnummers van jullie.
Wat maken jullie en vinden jullie kids lekker? Geen ovenschotels met paneermeel, bladerdeeg etc, want dat mag ze dan weer niet i.v.m. haar glutenallergie.

Ik ben benieuwd! Bedankt alvast!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

28-02-2012 om 11:23

Glutenvrij

dochter heeft ook coeliakie dus wij koken ook glutenvrij. Paneermeel en bladerdeeg zijn ook glutenvrij te krijgen, bij ons zelfs gewoon bij de AH.
ipv gewone aardappelen kun je eens gratin maken of puree met glutenvrije paneermeel.
dochter hier is verder verzot op zuurkoolstamppot.
Mag ze vis, daar kun je ook wel mee varieren.
een hartige taart van glutenvrij bladerdeeg.
en tortilla's of wraps, Schar heeft sinds kort gv wraps, dochter hier vindt dat heerlijk, met stukjes kip en groenten.
of kip wokken met ketjap en groenten en ipv rijst eiermie erbij. En soep in allerlei varianten, tomaten kippen, rundvlees

ayla

ayla

28-02-2012 om 11:25

En soep

en allerlei varianten, tomaten kippen, rundvlees

Slecht advies

De glycemische index van aardappelen is ook belabberd!
Ik zou eerder aan volkoren P's denken(met mate). veel groente en laag glycemische volkoren granen zoals quinoa of gierst.

Aardappels opleuken

Zelf houd ik niet van gekookte aardappels en eet ze dan ook nooit (ik kan dan ook geen jus maken). Puree soms, als bovenlaag van een ovenschotel. Daar komt bij mij trouwens nooit paneermeel aan te pas.

Aardappels kan je verder natuurlijk bakken (kook een dubbele portie op dag 1 en bak de overgeschoten helft op dag 2), en klaarmaken in de oven. Dat laatste doe ik vaak: aardappels in blokjes of repen snijden, in een kom omroeren met een scheut olijfolie, en dan in een hete oven tot ze goudbruin zijn (bij 220 graden een minuut of 20, ik doe ze ook wel eens langer op een lagere temperatuur als er ook iets anders in de oven staat).

Mijn luie avondeten: aardappels als bovenomschreven uit de oven met paprika+ tomaat uit de oven (vul een gehalveerde en schoongemaakte paprika's met een gehalveerde tomaat - snijkant boven -, wat z+p en eventueel wat olijfolie erover en zo'n 45 min in de oven) en iets met vlees dat ook uit de oven komt. Kwestie van tetristalent en een heteluchtoven, en dan hoef je dus alleen maar de maaltijdonderdelen in de oven te schuiven en ze daar 45 min later (ofzo) weer uit te halen.

Wat hier trouwens een groot succes is zijn röstirondjes (ook uit de oven), gewoon zo'n pak van AH, maar het zou best kunnen dat daar gluten in zitten.

Ik snap trouwens niet waarom patat niet zou mogen. Daar zit toch geen tarwe bij, of komt er zetmeel aan te pas? Je zou eventueel je eigen patat kunnen snijden, dat lijkt me toch geheel glutenvrij.

O ja, wat je waarschijnlijk ook kan eten zijn rijstnoedels. Te koop bij Chinese winkels in een platte brede variant (rice stick) en een dunne variant. Vziw ook glutenvrij, maar check dat eerst even. Die noedels zijn wit, dit itt gewone bami.

Groeten,

Temet

O sorry

Aangeslagen op de coeliakie en die vermelding van suikerziekte geheel gemist. Dan zijn die piepers en rijstnoedels vermoedelijk helemaal geen goed idee.

Dat wordt met het hele gezin Montignaccen vrees ik...

Groeten,

Temet

Oh sorry

aangeslagen op de suikerziekte en de coeliakie gemist!

bugs

bugs

28-02-2012 om 11:51

Koolhydraten / aanvulling

Even een aanvulling: haar insulinepomp moet afgesteld worden op haar lichaam; daarom zitten we aan een strikt dieet vast waarin een beperkt aantal koolhydraten per maaltijd gegeten worden. In bladerdeeg zitten redelijk veel koolhydraten.
Ook in o.a. pasta's, volkoren of niet, zitten teveel koolhydraten voor deze afstelling van haar pomp.

bugs

bugs

28-02-2012 om 11:54

Tegelijkertijd gereageerd

Ja, door haar suikerziekte mag ze niet veel koolhydraten (alleen nu tijdens het instellen hoor).

lennest

lennest

28-02-2012 om 13:20

Spruitjes!

Maar dan gewokt!
Magere spekreepjes uitbakken, eventueel het te veel aan vet weg scheppen, ui erbij snipperen, bakje champignons, half bouillontablet erbij doen, spruitjes (circa 500 gram schoongemaakt) meebakken, klaar. Aardappelen zijn dan niet eens meer nodig. En dat is lekker! Zelfs voor kinderen.
Ook uit de wok: kipblokjes kruiden naar believen, halfgare krieltjes mee wokken, aangevuld met broccoli, bloemkool en mini worteltjes. Kruiden naar smaak, ik doe er meestal wat gedroogde slakruiden er doorheen.
Of: snijboontjes in grove stukke snijden, ongeveer 8 minuten koken, afgieten, klein beetje olie in grote pan of wok, boontjes erin, flink wat knoflook erbij, even opbakken, met gulle hand provençaalse kruiden toevoegen, om je vingers erbij af te likken!
Kijk eens of je ergens het blue band kookboek voor groenten op de kop kunt tikken, ik haal hier veel inspiratie uit ( de snijboontjes) Verder gebruik ik vaak Smulweb ( de spruitjes) of de allerhande online. Er is zoveel mogelijk! En ik heb een app met een koolhydratenmeter.

bibi63

bibi63

28-02-2012 om 13:22

Deze recepten?

Hier zitten volgens mij weinig koolhydraten in. Wij vinden het erg lekker:

Gevulde puntpaprika's uit de oven (hoeveelheden moet je zelf bepalen).
Puntpaprika's overdwars doorsnijden en zaad en zaadlijsten verwijderen. In een grote ovenschaal leggen.
Gesnipperde ui fruiten, knoflookteen erbij. Hierdoor (mager) rundergehakt rullen. Zak fijne soepgroente erdoor en even mee laten bakken. Afblussen met scheutje rode wijn (kan je ook weg laten). Uitgelekte tomatenblokjes erdoor en fijngesneden champignons en evt. fijngesneden halfgedroogde tomaatjes. Kwartiertje zachtjes laten pruttelen. Kruiden met flink oregano, peper, (beetje zout), tijm en/of wat je verder lekker vindt. Dan tomatenpuree erdoor en nog even op hoog vuur mee bakken. De paprika's vullen met de prut. Hierover geraspte (light) kaas en daarover (light) kookroom (niet zuinig zijn met de kookroom). Dan ca. 30 minuten in voorverwarmde oven (hete lucht 165 graden, traditionele oven iets hoger).

Goulash:
Blokjes rundvlees insmeren met paprikapoeder. Gesnipperde uien fruiten. Rundvlees toevoegen en even rondom bruinbakken. Scheutje azijn erdoor. Vervolgens tomatenblokjes (met sap!), paprikapoeder (flink), komijn, marjolein, tomatenpuree toevoegen en ca. 2,5 uur zachtjes laten pruttelen met deksel op de pan. Serveren met gekookte aardappels en (komkommer)sla.

Gr. Bibi

Wilma

Wilma

28-02-2012 om 14:07

Glutenvrij

Geen idee van de koolhydraten, maar als afwisseling kun je ook de aardappelwafeltjes of de aardappelballetjes van het huismerk van Appie Heyn neen. Glutenvrij en kinderen vinden ze vaak erg lekker (zelf heb ik liever een gewone aardappel .

Ook heeft Xenos vaak gv wraps. Dan heb je ook weer wat anders.

Verder zou ik het zoeken in veel varieren met groente, maar dan al op 't bord. Dus niet om de dag, maar bijvoorbeeld broccoli en bloemkool samen, dan een keer broccoli, spruitjes en boontjes roerbakken, derde dag eet je de rest van de bloemkool met een tomaatje, vierde dag de spruitjes a la Lennest hier .

Succes !

Cicade

Cicade

28-02-2012 om 15:47

Wij eten vanavond

krielaardappeltjes. Maar het is me nu even niet helemaal duidelijk meer of je nou wel of niet recepten met aardappelen wil.
Maar omdat het zó lekker en zó simpel te maken is geef ik het toch maar.

Krieltjes wassen en koken, niet te lang, ze mogen niet kruimig worden.
Beetje af laten koelen en dan halveer ik ze altijd.
Dressing maken van bijv. mayo,yoghurt,room,kwark etc. met wat lekkere kruiden als bieslook, peterselie etc.
Dat erdoorheen roeren en klaar! Erg lekker (mijn kinderen eten het namelijk graag en dat wil veel zeggen..)

Groente of sla en vlees(vervanger) of vis erbij en je hebt een lekkere maaltijd.

Yta Chalne

Yta Chalne

28-02-2012 om 15:48

Nou

Succesnummer a/g/v is hier de curry. Veel varianten op te bedenken, maar een simpele groentecurry (witte kool, boontjes, bloemkool en aardappeltjes) met een gemakkelijke boemboe (Jumbo heeft een hele serie zonder gluten) geven een snelle en smakelijke maaltijd. Kan met kip erdoor, of met ei, of met alleen groente. Ook westerse varianten hierop (een lekker stoofpotje met wortel, aardappel en rundvlees) zijn erg lekker en simpel (alleen niet snel). Overigens, de quinoa en gierst van Rodebeuk zijn ook glutenvrij en kunnen ook prima bij groente(stoof)gerechten.

Ook lekker is

Een omelet ipv een tortilla en daar dus mexicaanse roerbak in met vlees en groente. Omelet kun je ook lekker vullen met spinazie en (roomkaas). Of afgekoelde omelet besmeren met roomkaas en dan gerookte zal, dille en citroen erop. Oprollen en in ringen snijden.
Heel veel oosterse gerechten zijn een alternatief als je er maar geen rijst of noedels bij serveert. of je moet in de biologische winkel op zoek naar glutenvrije noedels. Zoals kip in citroengras-kokosmelk, of rendang (pittig rundvlees). Mag ze wel kroepoek??
Soepen zoals mosterd roomsoep, soto ajam (met een eitje en knapperige groente).
En gratineren is het lekkerste met kaas vind ik! Dus gehakt rullen en dan met een groente erop afdekken met aardappelpuree en daar geraspte kaas op. Of voor een knapperig korstje; noten? Of mag dat ook niet?
Lasagne van courgette en aubergineplakken met daar tussen tomatensaus uit de oven...

Laat maar weten of je nog iets meer wil!

Inge M

Inge M

28-02-2012 om 18:08

Ik zou de aardappelen ook weglaten

Je kunt prima koolhydraatarm eten zonder aardappelen of andere p's.
Leuk voorbeeld zijn alle soorten quiche. Die maak je gewoon zonder bodem. Vulling is van groenten en vlees/vis/kaas met ei/creme fraiche mengsel er overheen. Bovenop wat geraspte kaas. Als je wilt, kun je er zelfs stukjes aardappel doordoenm
Hiermee kun je enorm variëren zonder koolhydraten of gluten te gebruiken.
Sowieso kunnen ovenschotels prima zonder paneermeel en andere koolhydraten.

Ah yta, mijn redding...

Ja, van die quinoa en gierst dacht ik het wel maar ik had ook iets algemeens over 'volkoren granen' gezegd, en die vlieger ging natuurlijk niet op.
Bedankt voor je aanvulling.
Quinoa en gierst zijn echt zeer aan te raden vanuit het diabetes standpunt, veel gunstigere glycemische index dan aardappels en waardevolle inhoud (eiwit bij quinoa, vet bij gierst).
Even aan de kook brengen met afgepast water en dan vuur uit en 20 min laten staan. Lukt altijd en geen pappigheid.

bugs

bugs

28-02-2012 om 19:52

Water loopt me in de mond

Hartelijk dank voor jullie suggesties! Heb al een paar voorbeelden uitgeprint en die ga ik van de week zeker maken!

Massi Nissa

Massi Nissa

28-02-2012 om 21:02

Heerlijk!

Mijn man houdt niet zo van pasta en rijst, dus wij eten best vaak iets met aardappelen. Alles is al ongeveer genoemd (omelet, ovenschotel met gratin, tortilla), maar ik wilde nog even benadrukken dat wat Yta noemt, echt een supertip is. Wat zij curry noemt, noemen wij hier in huis met iets andere kruiden tajine en is makkelijk, goedkoop, gezond en verrukkelijk. Het is inderdaad wel langzaam, maar er kan echt alles in.
En ik zou van Rodebeuk graag wat giersttips horen, het is jaren geleden dat ik dat voor het laatst heb gegeten en ik wil het graag weer eens maken.
Mogen linzen trouwens ook niet?
Groetjes
Massi

Margriet*

Margriet*

28-02-2012 om 22:25

Massi

Van vroeger (denk aan jaren 70, biologisch dynamische kookcursussen die mijn moeder deed..) aten wij gierst met een kaassaus met peterselie. Met adijviesalade en daar heb ik nog steeds goede herinneringen aan. Over gierst moet iets smeuigs, of iets smeuigs bij a la Couscous.

Spelt

Sinds we twee jaar geleden in een onwijs sjiek Provencaals restaurant Spelt hebben gegeten zijn we hier helemaal om. Ik maak er altijd ratatouille bij (paprika, courgette en aubergine stoven met ui, knoflook, tomaat en thijm). Dan kun je er bijv. een marokaans worstje of een pittg gehaktballetje bij serveren. Ratatouille over de spelt (3 kwartier koken, of zoals ik het doe aan de kook de dan op 100 graden in de oven) en dan smullen maar!

ayla

ayla

29-02-2012 om 06:53

Spelt

Is glutenhoudend en mag niet

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Massi Nissa

Massi Nissa

29-02-2012 om 09:19

Margriet

Jaaaa, mijn moeder had ook zo'n biologisch-dynamische periode eind jaren zeventig/begin tachtig. Gierst, bietensap (dronken wij met onze neus dicht), Bambu-nepkoffie waar mijn vader altijd boos van werd. En toch vond ik gierst wel lekker! Wij aten het gewoon in plaats van aardappelen, dus met een gehaktbal, jus en stukgekookte groente, hahaha. Was vast niet de bedoeling.
Groetjes
Massi

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-02-2012 om 17:15

Ja ja massi!

Oh wat een herkenning! Gierstepap kregen wij, gruwel. En notenrijst, daar heb ik een toch een soort van jeugdtrauma aan overgehouden. Nee, echt succesvol was die periode niet, ha ha.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.