Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Alison

Alison

22-12-2016 om 10:40

Steengrillen/gourmetten gecombineerd met fondue

Even checken of dit een goed idee is

Met kerstavond wil ik met 5 man gaan steengrillen. Ik heb zo'n steengril met van die gourmetpannetjes onderin.
Nou is een zo'n steen voor 5 man een beetje weinig heb ik de voorgaande keren gemerkt maar ik heb ook nog een fonduepan. Zo'n elektrische. Moet sowieso eerst eens kijken of dat ding het nog doet. Staat al jaren in de kelder.
Hoe dan ook, is het een idee om die twee te combineren? Dus dat we dan de steengril, de gourmetpannetjes en bouillon in de fondue hebben?
Mij lijkt dat je daar ongeveer hetzelfde in mikt dus daarom dacht ik dat dit wel iets zou zijn.
En aansluitend: iemand nog briljante suggesties om erin/erop te doen?
Ik doe normaal gesproken allerlei stukjes vlees, kleine hamburgertjes, spek, pannenkoekbeslag met wat soorten fruit en groenten zoals paprika en courgette

Half a twin

Half a twin

22-12-2016 om 15:36

denk wel na!

Niet 1 huishoudhaspel half afgerold onder tafel leggen en daar beide apparaten inpluggen. Alle stoom komt dan uit 1 stopcontact met alle nare gevolgen vandien. Een heet wordend verlengsnoer half gesmolten kan brand geven. In het minst erge geval zit je knus in het donker en moet je op je gasfornuis (als je dat hebt) het eten klaarmaken.
Suggesties wat je kan presenteren heb ik niet. Gourmetten is niet echt mijn ding.

Triva

Triva

22-12-2016 om 16:07

mijn tip

koop een teppan yakiplaat, daar heb je pas echt de ruimte en kun je makkelijk pannenkoeken bakken naast het vlees. Twee dingen voor maar vijf personen vind ik een beetje overdreven eigenlijk. Hoeveel haast heeft het? Wij zijn met vijf personen vaak al binnen een uur klaar.

Tango

Tango

22-12-2016 om 16:44

5 man?

Wij gourmetten altijd bij mijn ouders en zijn dan met 8 man, waaronder 3 kinderen van nu 15,12 en 4. Gaat altijd prima. Het gourmetstel heeft volgens mij 6 pannetjes, dus doen we om de beurt daarmee. Voor de rest gaat er vlees, paprika, champignons, uien etc. op de plaat en hebben we er stokbrood en sla bij. Je bent even een tijdje bezig maar dat is toch gewoon gezellig?
Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat het misschien wel handig is dat ik dit jaar ons gourmetstel mee neem naar mijn ouders. Die heeft namelijk 8 pannetjes, net iets meer dus.

bieb63

bieb63

22-12-2016 om 21:31

ja, zo'n grote plaat

Is echt veeeeeel fijner. Kost hooguit 30 euro bij de Blokker ofzo. Misschien nog wel goedkoper. Iedereen heeft de ruimte, zéker als je maar met z'n 5'en bent. Je kan er pannetjes op doen met kleine stukjes, maar ook direct op de plaat met grotere stukken (uienringen of plakken courgette enz). En dat gewoon allemaal door elkaar. Voor mij geen gourmetset meer.

bieb63

bieb63

22-12-2016 om 21:32

nog een tip

Als je rijstolie gebruikt (heeft neutrale smaak) heb je veel minder last van walmen (heeft erg hoog rookpunt) en daardoor veel minder last van geur de volgende dag.

kan

natuurlijk kun je het combineren maar niet alle vlees wat op de gourmet kan, kan ook in de bouillon fondue. Hamburgertjes, spek enzo is niet lekker daar in. Eerder kip, biefstuk, mager vlees.
ik vind het juist erg leuk om te combineren, wat afwisseling. De een houdt meer van fondue, de ander van gourmet.

Elfje65

Elfje65

23-12-2016 om 22:11

Bieb

Olie op een plaat is toch niet nodig? Wij doen er nooit olie of boter op.

bieb63

bieb63

24-12-2016 om 00:13

Elfje

Dar snap ik niet.....

Alison

Alison

27-12-2016 om 20:21

Feedback

Even terugkomen op hoe het met kerst is gegaan. Ik heb, op verschillende groepen, de steengrill en de fonduepan op tafel gezet. Ik was bang dat we te lang zouden moeten wachten eer iets op de steen klaar was om te eten maar dat was geen probleem. Stond mij bij van de vorige keer, een jaar geleden, dat het vervelend was. Dat viel mee dus.
In de fonduepan had ik bouillon gedaan en we deden er stukjes groenten in. Broccoli en peulen waren erg lekker. Zoon heeft naderhand nog de bouillon opgedronken omdat die zo lekker was.
Verder, ik ga natuurlijk geen prima werkende steengrill wegdoen en iets nieuws kopen omdat dat handiger ofzo zou zijn. Het is wat anders als het ding stuk gaat maar hij is nu, naar schatting, een jaar of 10 en doet het nog prima.
Na veel gezeur van de kinderen heb ik mijn 18-jarige tv weggedaan maar eigenlijk vind ik het nog steeds onzin. Hij deed het nog prima. De consumptiemaatschappij is niet zo aan mij besteed.
Al met al was het een succes en hebben we een lekkere en gezellige avond gehad
Bedankt allemaal voor het meedenken

Triva

Triva

28-12-2016 om 10:45

tja

Als jij voor vijf mensen twee apparaten nodig hebt is het mijns inziens wel tijd om iets te vervangen want dat vind ik nogal vreemd al snap ik dat je iets niet weg wil doen omdat het nog werkt. Wij hebben met 9 mensen met gemak en plek over van zo'n lange plaat gegeten.

Half a twin

Half a twin

28-12-2016 om 12:36

iets weg doen dat nog niet kapot is

Gebeurt hier ook nooit. Eindeloos repareren tot het echt niet meer gaat. Eergisteren slaakte ik bijna een hoeraatje. De waterkoker (die vanaf aanschaf niet mijn vriend is) deed het niet. Kon ik eindelijk weer een goede halen dacht ik. Maar helaas man heeft het ding een tweede leven gegeven. Moet ik nog een poosje door met dit kreng. Ik wil graag weer een tefal, in ieder geval een die aan de binnenkant glad is. Geen richeltjes en randjes waar kalk kan ophopen wat dan ineens toch in je thee zit.

Triva

Triva

28-12-2016 om 16:16

tja half a twin

Voor veel artikelen gaat dit dus niet op en is het juist beter voor het milieu om een nieuwe versie te kopen. Witgoed bijvoorbeeld.

Hanne.

Hanne.

28-12-2016 om 17:21

is dat echt zo?

Ik vraag me af of dat echt zo is. Verbruik van nieuwe apparaten is vaak minder maar zo'n nieuw apparaat moet ook geproduceerd worden. Ook een flinke energie/milieubelasting. En het oude afgevoerd/gesloopt. Ook geen energie neutrale bezigheid. Wordt dat ook meegerekend?

bieb63

bieb63

28-12-2016 om 21:24

milieutechnisch

Is vervangen denk ik alleen zinvol (milieutechnisch dus) als het oude apparaat beduidend meer stroom verbruikt. En dan ook nog afhankelijk van hoe vaak je zo'n apparaat gebruikt: een staafmixer die je 1x in de 2 maanden even gebruikt versus een nieuwe staafmixer aanschaffen zal wat dat betreft niet veel winst opleveren, eerder verlies (behalve evt eigen gemak). Vwb een oude wasmachine die veel meer water en stroom verbruikt en een 1x aantal keer per week een aantal uur draait, is het weer een ander verhaal.

Lente

Lente

28-12-2016 om 21:52

Half a twin

Half a twin

29-12-2016 om 08:29

Waterkoker is pas 2 jaar oud

Dus dat zou al een energiezuinig apparaat moeten zijn. Werd nu voor het eerst gerepareerd. Moest ook wel tijdens de kerstdagen was de bl.kk.r hier niet open. Als dit defect ich weer voordoet dan mik ik hem in de milieu strast en schaf een nieuwe aan. Rotding!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-12-2016 om 09:13

Laten stuiteren half a twin

Daar kunnen ze echt niet tegen. En knappe technische jongen die dat nog gerepareerd krijgt.
Die van mij in ieder geval niet.

Alison

"Verder, ik ga natuurlijk geen prima werkende steengrill wegdoen en iets nieuws kopen omdat dat handiger ofzo zou zijn. Het is wat anders als het ding stuk gaat maar hij is nu, naar schatting, een jaar of 10 en doet het nog prima."

Ik ben het in principe geheel met je eens. Maar soms verlies je dat soort dingen, of wil je eigenlijk toch wel graag een nieuwe versie van iets (zie Half a Twin). Gelukkig zijn er dan tegen het schuldgevoel kringloopwinkels en gratisaftehalen.nl (dat laatste werkt prima voor tv's, misschien iets minder voor waterkokers).

Groeten,

Temet

Tango

Tango

31-12-2016 om 15:13

Maar dat vond ik dus ook al

Dat hier zo makkelijk wordt geroepen: dan koop je toch een nieuwe grillplaat, kost maar 35 euro! Zou ik dus ook niet doen, zeker niet omdat je zo'n ding misschien twee of 3 keer per jaar gebruikt.
Wij hebben een oud gourmetstel van mijn schoonouders. Doet het nog prima. Dit jaar 3 keer gebruikt, 1 keer met Pasen, toen met Sinterklaas en nu dus de tweede keer met Kerst bij mijn ouders. Ging prima, met z'n achten en we hadden precies 8 pannetjes. Op de plaat ging het soms zo snel dat de uien regelmatig verbrand waren. Ik heb ook nog een kaasfonduestel dat nu zo'n jaar of 5 oud is. Gebruiken we echt maar 1 keer per jaar. Voorlopig koop ik dus niets nieuws.

Triva

Triva

31-12-2016 om 15:19

Tango

We hebben op de doos gekeken, die van ons kostte maar 20 euro.

Het ging mij er vooral om dat als je iets hebt waar je met 5 personen al geen gebruik meer van kan maken dan moet je er afscheid van nemen Zo'n lange plaat is overigens ideaal om met een groep pubers op pannenkoeken te bakken en dan gebruik je 'm echt veel vaker in het jaar. Mijn zoon neemt dat ding dus ook wel eens mee naar zijn vrienden.

Alison

Alison

01-01-2017 om 10:45

Temet

Binnen een paar jaar verwacht ik de eerste uitvlieger die een gepaste uitzet mee krijgt

Half a twin

Half a twin

06-02-2017 om 11:45

Hoera kreng is nu echt dood

Ga straks een nieuwe waterkoker halen. Geen redden meer aan. Joepie

Li

Li

06-02-2017 om 12:06

Gefeliciteerd Half a twin!

Koop een mooie! Dingen om op te letten:

Krijg je hem makkelijk open; schenkt hij lekker (zul je uit reviews moeten halen); uiterlijk; inhoud; wand van metaal (lijkt me beter dan plastic).

Ik heb hier een fijne van Princess, na een van Bodum die ook een kreng bleek. Was ook zo blij toen die weg kon!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.