Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anja

Anja

22-06-2009 om 13:58

Scheiden, van wie is het huis?

Na vele leuke jaren, relatietherapie en gevochten te hebben, is de koek gewoon op. Ik voel niets meer voor hem, helaas. Ik wil graag scheiden, ik voel me erg ongelukkig om samen te leven meteen man war ik niets meer mee heb, behalve de kinderen
Kortom; ik zal ergens anders moeten wonen. Het huis is van hem, hij heeft het toen gekocht. Ik heb zelf een heel klein inkomen, omdat ik parttime wilde werken om ook voor de kids te zorgen. Ik heb waarschijnlijk niet eens genoeg om ergens een huis te huren.
Ik krijg ieder maand een bedrag van hem om de boodschappen te doen en voor de kinderen omdat hij het meeste verdient.
Hoe zit het? Waar heb ik recht op. We zijn overigens nooit getrouwd, hebben wel een testament gemaakt.
Als ik er over nadenk voel ik me gevangen in deze relatie en ik kan zelfs hier niet weg!
Meer werken voor mij wordt moeilijk, want dan moet ik ook buitenschoolse opvang regelen, kost ook wat.
Werk in het speciaal onderwijs en dat is behoorlijk belastend dus ik kan echt niet meer uren erbij hebben.
Praten erover met mijn man is lastig. hij wil niet dat ik vertrek.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

22-06-2009 om 14:23

Jammer

Jammer dat het zo gelopen is, en dat je weinig hebt geregeld. Als ongehuwd samenwoner heb je geen recht op partneralimentatie, wel op kinderalimentatie. Het is handig om je snel in te schrijven voor een huurwoning, als je dat nog niet hebt gedaan. In de meeste gemeenten is de wachtlijst voor een woning jarenlang, en ik weet niet of je daarop kunt en wilt wachten. Kinderopvang kost tegenwoordig niet meer zoveel als je een laag inkomen hebt, dus dat is het probleem niet.

Testament

je zit niet gevangen hoor,waar een wil is ,is een weg,er zijn genoeg mogelijkheden.
waar je recht op hebt wat betreft het huis staat als het goed is in jullie testament.
en ik ben bang dat je echt meer zal moeten werken,je krijgt tegenwoordig niet zo snel een bijstandsuitkering meer.
dus je moet of meer uren gaan maken in je huidige baan,of een andere baan zoeken die minder belastend is voor je zodat je meer uren kan gaan werken.
schrijf je verder zsm in voor een huurhuis,je kan dan tzt ook huursubsidie aanvragen ,dit geldt ook voor zorgtoeslag,en 1 ouderkorting.
overigens ,buitenschoolse opvang is tegenwoordig niet zo duur meer.Volgens mij kan je een gedeelte van de belasting terugkrijgen.Overigens zou het ook redelijk zijn als je man ook een gedeelte van de opvang voor zijn rekening neemt,( zowel financieel als praktisch)misschien kunnen jullie kiezen voor een co-ouderschap?
wat je ook kan proberen is of er iemand in de familie of vriendenkring is die je kinderen na school wil opvangen.
succes met alles.

Niks testament

Aan een testament heb je pas wat als degene die het gemaakt heeft overlijdt. Je partner leeft nog, dus als er in het testament al wat zou staan over het huis dan heb je er nu nog niks aan.

Hebben jullie een samenlevingscontract? Zo ja, dan staat daar misschien wat in. Zo nee, dan heb je echt gewoon hele erge pech. Kennelijk heeft je partner een koophuis, dat is dan zijn eigendom en niet dat van jou, en jij hebt niks. Hard, maar waar. Je hebt ook geen recht op partneralimentatie, alleen op kinderalimentatie, als de kinderen bij jou zouden gaan wonen.
Je moet je inderdaad maar zo snel mogelijk inschrijven voor een huurwoning. Als je de samenwoning beëindigt zal je inderdaad meer aan het werk moeten, naar als dat niet meteen lukt heb je wel recht op (aanvullende) bijstand.

Sterkte ermee

Temet

Jo Hanna

Jo Hanna

22-06-2009 om 15:10

Uitzoeken

Ga er niet te snel vanuit dat je (heel veel) meer moet werken. Voer eerst je inkomen maar eens in in een rekenhulp op de site van de belastingdienst. Als alleenstaande moeder met laag inkomen heb je recht op andere heffingskortingen en toeslagen dan je nu hebt met een goed verdienende man. Ik werk 18 uur en zit daarmee een eind boven de bijstand. En inderdaad: kinderopvang kost bijna niks (echt waar, ik betaal pakweg 50 euro op een totaalbedrag van ruim 700 pm). Kijk ook naar zaken als huurtoeslag, zorgtoeslag, bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen ed.
Niet teveel speculeren dus: uitzoeken! Je komt er wel. Dat wonen is het grootste probleem. Daar heb ik helaas niks opbeurends over te zeggen.
Succes & groet, Hanna

hout anne

hout anne

22-06-2009 om 17:01

Urgentieverklaring aanvragen

In dit soort gevallen kun je kijken of je in aanmerking komt voor een 'urgentieverklaring' bij de woningbouwvereniging. Kom je in aanmerking dan wordt je als het ware een stuk naar boven geschoven op de wachtlijst van woningzoekenden.
Wellicht heb je daar iets aan.
Hoop dat je wel iets hebt geregeld qua samenlevingsovereenkomst, maar als je kan aantonen dat je minimaal 2 jaar samenwoont heb je wel wat rechten (weet niet precies wat, heel minimaal waarschijnlijk, maar misschien heb je er wat aan)

Succes!

Monique D*

Monique D*

22-06-2009 om 19:57

Uitkopen?

Is het niet zo dat jouw man jou moet uitkopen? Je hebt bij een scheiding toch recht op helft van de waarde van het huis?
Als hij het geld niet heeft dan wordt het huis verkocht en krijgt ieder zijn en haar deel.

Monique D*

Monique D*

22-06-2009 om 20:00

Sorry, niet goed gelezen, niet getrouwd..

Ik las dat jullie gingen scheiden, dus ik ging er automatisch van uit dat jullie getrouwd waren..
Hebben jullie helemaal geen samenlevingscontract gemaakt? Een testament heb je pas wat aan als een van jullie overlijdt.

Chantelle

Chantelle

22-06-2009 om 23:41

Googlen

"Ik krijg ieder maand een bedrag van hem om de boodschappen te doen en voor de kinderen omdat hij het meeste verdient."

Google eens op kinderalimentatie en probeer dat eens uit te rekenen. Als je vriend een beetje leuk verdient krijg jij best een flink bedrag aan kinderalimentatie. Samen met jouw inkomen, huurtoeslag, heffingskortingen kan dat meer dan voldoende zijn. Ik schrok me een hoedje hoeveel kinderalimentatie ik kreeg als ik zou gaan scheiden.

"Hoe zit het? Waar heb ik recht op. We zijn overigens nooit getrouwd, hebben wel een testament gemaakt."

Je hebt, als de kinderen bij jou gaan wonen, recht op kinderalimentatie. Je hebt geen recht op partneralimentatie. Testament is leuk, maar daarvoor zul je je man eerst overhoop moeten schieten, dat lijkt me niet de bedoeling.

" Het huis is van hem, hij heeft het toen gekocht". Tja, dat is dus lastig. Van de waardevermeerdering van 'jullie' huis, zie jij niets helaas. Dat is jammer maar het is niet anders.

"Meer werken voor mij wordt moeilijk, want dan moet ik ook buitenschoolse opvang regelen, kost ook wat."

Reken het eens uit op de belastingdienst. Kinderopvang kost je misschien maar 0,27 cent per uur. Voor het tweede kind krijg jij minimaal 95% terug, voor het eerste kind waarschijnlijk ook meer dan 85%. Wat dat betreft kan het dus zeker wel uit.

"Ik heb zelf een heel klein inkomen, omdat ik parttime wilde werken om ook voor de kids te zorgen."
Hoeveel uur werk je? Door alle heffingskortingen verdien jij waarschijnlijk straks netto je brutosalaris! Samen met een alimentatiebedrag (minimaal 350 euro per maand per kind) kom je misschien toch al een heel eind.

Minet

Minet

23-06-2009 om 08:07

Geen urgentie

Een 'gewone' scheiding is in heel veel plaatsen geen urgentiereden. Helaas moet er dan veel meer ellende zijn zoals mishandeling door de partner.
Groetjes, Minet

Kiki

Kiki

23-06-2009 om 09:51

Anja, informeer bij je baas of je misschien meer kan werken

kinderopvang kost tegenwoordig bijna niets meer, zeker voor de lagere inkomens.

Met een hoger inkomen sta je gewoon sterker in het leven, je hebt dan niet zo'n afhankelijkheid naar je (ex)partner toe.

Ik was trouwens geschrokken dat zelfs als je alle twee een normaal salaris hebt, zoals mijn man en ik, er toch nog geld betaald moet worden. Ik zou, bij een hypothetische scheiding, 400 euro per maand aan mijn man moeten betalen, terwijl hij ook een goed inkomen heeft.

Tinus_p

Tinus_p

23-06-2009 om 10:02

Het kan altijd

Het meeste is al gezegd, ik zal het nog ff herhalen...

Anja:
"Ik heb waarschijnlijk niet eens genoeg om ergens een huis te huren."
Je hebt altijd recht op een bijstandsuitkering, en op huurtoeslag. Het geld komt meestal wel goed; het grootste probleem is het vinden van een huis. Steek daar dus je energie in.

Anja:
"Meer werken voor mij wordt moeilijk, want dan moet ik ook buitenschoolse opvang regelen, kost ook wat."
Ook voor de NSO krijg je subsisie (kinderopvangtoeslag). Ik denk wel, dat je uitbreiding van je uren serieus moet overwegen.

Verder heb jij (of je kind t is hoe je het bekijkt) iig recht op kinderalimentatie. Dat kan een fors bedrag zijn, een proefberekening kun je hier doen: http://www.alimentatiewijzer.nl/berekenen/kinderalimentatie-behoefte.html

Tinus_p

Tinus_p

23-06-2009 om 10:50

Sini

Sini:
"niet dat ik van plan ben om te scheiden maar volgens de berekening zou mijn man bij scheiding ongeveer 1200 euro\'s per maand aan kinderalimentatie moeten betalen...jeetje arme man. Ik had werkelijk geen idee dat het zo hoog kon oplopen."
KA is uiteindelijk gebaseerd op het idee dat kinderen er door een scheiding niet financieel op achteruit mogen gaan. Een kind van rijke ouders moet dus 3 keer per jaar op vakantie kunnen, omdat het kind dat ook voor de scheiding kon.

Polly Shearman

Polly Shearman

23-06-2009 om 13:24

Jeetje

als manlief en ik uit elkaar zouden gaan zou hij van zijn netto inkomen maar 300 euro overhouden, de rest zou hij aan kinder en partner allimenttie moeten betalen??? dat is toch raar???
gelukkig willen we niet uit elkaar gaan. maar ik dacht zal toch eens kijken. Ik vind het maar raar.

Mamvantwee

Mamvantwee

23-06-2009 om 13:40

Polly

Dat lijkt me niet kloppen? Ik neem aan dat er rekening gehouden wordt met het bedrag dat je nu al dan niet bewust ook aan de kinderen besteedt. En van 300 euro kan de kachel niet roken, lijkt me...

In ons geval zouden wij ongeveer evenveel betalen, en moet de scheidende partner 600 euro bijdragen aan de ander. Maar ja dat is logisch, we verdienen evenveel.

Hanne.

Hanne.

23-06-2009 om 15:41

Inderdaad rare resultaten

als ik onze echte inkomens invul krijg ik inderdaad te zien dat we beiden (ongeveer) even veel aan kinderalimentatie moeten bijdragen (totaal 1200 euro 500 door de minst verdienende, 700 door de meest verdienende, er is geen recht op partneralimentatie)

Maar, als ik nu 1 inkomen weg laat wordt de kinderalimentatie 600 euro, en de partneralimentatie 900 euro. De partner met baan zou dan per saldo 700 euro over houden. Snap niet waarom de niet verdienende partner er dan meer (900 euro) aan over moet houden dan de partner met een baan (700 euro). (rest van het geld gaat nl naar de kinderen)

Tinus_p

Tinus_p

23-06-2009 om 16:25

Hanne

Wat vul je dan precies waar in?? Vooral die opmerking over PA snap ik niet, want de eerder gegeven link gaat alleen over KA.

Behoefte versus draagkracht

Weet het niet zeker, maar vermoed dat genoemde site slechts de behoefte van de kinderen berekend - en dat in verhouding verdeeld over beide partners. Dit is inderdaad gebaseerd op gezamelijk inkomen en hoeveel van dat inkomen gemiddeld (tijdens huwelijk) aan de kindren wordt besteed. Idealiter (voor de kinderen) blijft deze besteding na scheiding gelijk.
Echter, daarnaast moeten betalende partner ook nog voldoende overhouden om in zijn eigen onderhoud te voorzien. Berekening daarvoor is (pin me hier niet op vast, dit is wat ik me herinner van mijn advocaat):
tot bijstandsniveau wordt er geen (kinder of partner)alimentatie betaald, van elke euro daarboven is 60% beschikbaar voor alimentatie.
In Polly's geval is de behoefte vd kinderen dus veel groter dan de draagkracht van vader. In dat geval is er voor de kinderen dus duidelijk minder geld beschikbaar (in de vorm van alimentatie) dan dat er voor de scheiding aan hen uitgegeven werd. Is ook wel logisch - twee aparte huishoudens kosten nu eenmaal meer geld dan 1 gezamelijk, o.a. door dubbele woonkosten.
groet
Emel

Jaymza

Jaymza

23-06-2009 om 18:32

Belasting effect

Volgens mij mag de betalende partner de PA aftrekken en moet de ontvangende die opgeven als inkomen. Als ik in mijn geval dat doe blijkt dat we netto ongeveer hetzelfde overhouden.

Jaymza

Het huis en rechten

Anja: heb jij ooit 'huur' oid betaald? Misschien toen er nog geen kinderen waren (geen idee hoe lang jullie al bij elkaar zijn). In principe geldt nl dat als je samenwoont en huur betaald en je doet dat 5 jaar je mee deelt in winst/verlies van de woning. Dus mocht je in het verleden hebben bijgedragen dan is het misschien de moeite waard om daar even in te duiken.

Janeausten

Dit is voor mij volkomen nieuw, maar dat zegt niet zo heel veel natuurlijk. Waar staat dat, die regel dat je meedeelt in de winst als je vijf jaar 'huur' hebt betaald?

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

24-06-2009 om 09:28

Tinus

Ik vul in 1x inkomen 1800, 1x inkomen 2000, 3 kinderen (5,3,0), dan kom je uit op een kinderalimentatie van 1187 euro. 517 euro door de minst verdienende partner, en 670 voor de meest verdiendende partner.Vervolgens klik ik links op het scherm op 'partneralimentatie berekenen'. Daar staan dan automatisch de gegevens (inkomen en kinderalimentatie, en dan kom ik uit op géén partneralimentatie). Per saldo gaat er dan 1187 euro naar de kinderen, de minst verdiendende partner houdt 1283 over en de meest verdiendende partner 1330 euro. Beiden even veel dus (ongeveer).

Maar...als ik invul 1x inkomen 2000 en 1x inkomen 0 kom ik uit op 563 kinderalimentatie en 922 partneralimentatie. Er gaat dus (bijna) 600 euro naar de kinderen, 900 euro naar de niet werkende partner, en de rest (500 euro) blijft er over voor de werkende partner....De niet werkende partner zou dus bijna het dubbele overhouden...

Tinus_p

Tinus_p

24-06-2009 om 10:27

Aha

Hannes, dit zijn alleen behoefteberekeningen; dus zonder berekeningen van draagkracht en een jusvergelijking....

Temet: woonrecht

waar het om gaat is of er sprake is van woonrecht. Woonrecht is meer dan samenleven, betekent dat je juridisch het recht hebt om te wonen, ex-partner in dit geval mag je er dan niet zomaar uitzetten. Je kan woonrecht verkrijgen door het betalen van huur. Als je dat elke maand doet en het is gedocumenteerd (afschriften) dan heb je woonrecht. Als ik Anja was zou ik na het lezen van alle bijdragen eens contact opnemen met een juridisch adviseur en een financieel adviseur.

Janeausten

Dat je woonrecht kan krijgen door het betalen van huur neem ik zonder meer aan, en dat je er dan niet zomaar uitgebonjourd kan worden geloof ik ook onmiddellijk, maar staat er ook ergens dat de consequentie van het woonrecht is dat je meedeelt in de waardestijging? Of is daar jurisprudentie over ofzo? En waarom die grens van 5 jaar?

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.