Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Recepten met havermout gezocht

Door omstandigheden waar ik jullie niet mee zal vermoeien is mijn partner thuisgekomen met een pak met maar liefst drie (3) kilo havermout.
Nu eten de kinderen en ik inderdaad wel eens havermout, maar in ons huidige tempo doen we vermoedelijk met dat pak tot ver in 2015.

Er kan meer gemaakt worden van havermout dan alleen maar pap. Koekjes bijvoorbeeld. Heeft iemand hier een geweldig succesrecept? Of iets anders lekkers met havermout? Nee, geen haggis, voordat de een of andere grapjas daarmee komt

Wie weten er lekkere recepten om die 3 kilo in een redelijk tempo weg te werken?

Groeten,

Temet


Angela67

Angela67

03-01-2014 om 23:49

havermoutkoekjes natuurlijk!

heerlijk! Ik maakte ze al in de jaren 70 toen ik klein was. Nu bakken we een hele berg en stoppen ze in de diepvries:ze zijn namelijk eetbaar als ze bevroren zijn en daarmee lang houdbaar.

150 gr suiker mixen met 1 ei en 125 gr boter; beetje kaneel en snufje zout erin. Dan mengen met 150 gr havermout en 100 gram meel (ook bakpoeder erbij). Even mengen met deeghaak en dan met de hand dotjes op (ingevette) bakplaat doen, beetje platdrukken en bakken. Ca 20 minuten op 150 gr.

gr Angela

Moeder

Moeder

04-01-2014 om 00:00

Koekjes

http://www.kiwienzo.nl/suikervrije-zoete-havermoutkoekjes/ Dit kwam ik van de week tegen en wil ik een keertje maken. Ik kan dus niet zeggen of ze lekker zijn maar jij kunt uitgebreid experimenteren met je 3 kilo

Hanne.

Hanne.

04-01-2014 om 08:54

brood

Ik bak zelf havermoutbrood. Gaat 200 gr per keer in dus dat gaat vrij snel. Google op levine

Wat

Wat

04-01-2014 om 09:57

ja plaatkoek

heb ik ooit hier van het forum leren kennen en is erg lekker, een knisperige appeltaart, heerlijk

Jessica O

Jessica O

04-01-2014 om 10:21

2 dingen

Engelse flapjacks en als topping van een crumble, daar gebruik ik het vaak voor.
Wil ook nog een keer granola maken, dat doe je ook met havermout.

Kinne

Kinne

04-01-2014 om 11:38

Coconut oatmael drop cookies

Erg lekker. Kinderen en hun vriendjes zijn er dol op.wij ook trouwens. Het is ook van Levine. http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com.

Apple crumble

Ik weet de precieze hoeveelheden niet meer want ik bak meestal op de gok, maar zoiets was het: appels schillen, in stukjes snijden en met wat kaneel en suiker in een ovenschaal doen. Dan een deeg maken van roomboter, suiker, bloem en havermout. Dat verkruimel je over de appelstukjes en dat moet dan een tijdje in de oven tot het deeg gaar en de bovenkant iets knapperig bruin is (temperatuur en tijd weet ik ook al niet zo te noemen, er is vast wel iets online te vinden).

skik

Toch nieuwsgierig

Ik ben toch nieuwsgierig naar het hoe en waarom van drie kilo havermout. Ik zie zo voor me dat je partner thuiskomt en triomfantelijk zegt: kijk eens schat, 3 kilo van dat spul dat jij zo vaak gebruikt, voor een prikkie! Terwijl het niet havermout maar tarwebloem is wat jij in substantiële hoeveelheden nodig hebt (en waarvan je nog vijf kilo in de voorraadkast hebt staan).

skik

Kerstman

Kerstman

04-01-2014 om 16:57

Pannenkoeken

Even googlen. Ook gooi ik het door smoothies.

Havermout is supergezond maar dat wist je natuurlijk zelf al wel.

Suze

Suze

04-01-2014 om 19:53

Ook ik

ben nieuwsgierig naar het hoe en waarom van de 3 kilo. Temet, wil je het met ons delen ?

En trouwens, goeie actie van je man (en mn van jou om dit draadje te starten). Wij eten regelmatig havermoutpap, maar krijg nu zin in al die andere havermoutdingen!

marinade

marinade

04-01-2014 om 21:20

Overnight potted oats

Lekker ontbijtje, als je van warme havermoutpap gruwelt:
Leeg en schoon jampotje (of appelmoespotje oid), met deksel
4 a 5 eetlepels havermout
Volle joghurt
Bevroren bessen, frambozen of whatever
Scheutje melk

De avond vóór het ontbijt:
Havermout in jampotje doen, dan tot driekwart toppen met joghurt
Hierbovenop de bevroren vruchten
Scheutje melk erover, deksel erop en in de koelkast (dat is de overnight)

De volgende ochtend is het een smeuïg, goed vullend en gezond ontbijt geworden
Voor de lekker nog wat suiker of honing

3 kilo havermout, succes!

Temet

Temet

04-01-2014 om 21:50 Topicstarter

Hoe het kwam

Dank voor de recepten! Ik bedenk me net dat ik nog een zakje kruimels voor apple crumble in de vriezer heb liggen - uitsluitend op basis van bloem - en daar kan natuurlijk ook een forse hand havermout door. Alle kleine beetjes helpen . En dan binnenkort die andere koekjes.

Flapjacks had ik ook al aan gedacht inderdaad. En ik had me nog wel voorgenomen minder te gaan snoepen...

Mijn partner werkt bij een bedrijf dat lopende banden produceert voor de industrie. Daarmee worden regelmatig proefopstellingen gemaakt die worden uitgetest met het werkelijke product waarvoor de band in kwestie gebruikt moet gaan worden. Die spullen worden alleen voor de proeven gebruikt en daarna onder belangstellenden verdeeld. Zo hebben we ook wel eens 4 flesjes baby-olie gehad, of 3 reuzepotten Nutella. En nu dus een giga-verpakking Quaker Oats. Ik bedenk me nu dat ik mijn partner nooit heb gevraagd of zij ook klanten hebben in de drankenbranche ...

Groeten,

Temet

Tine Winkel

Tine Winkel

05-01-2014 om 11:24

ideaal, zo'n man

Mijn man was ook van de proefopstellingen, maar dan in de schoonmaaktechniek. Allerlei schoonmaakmiddelen vergelijken, maar dan bleef er van elk product nog zeker 3/4 verpakking over. Of de borden/hemden/etc die 100 keer waren gewassen konden weg. Helaas hebben we nooit de loterij gewonnen als de (af)wasmachines na x keer draaien weg gingen.

Maar ik krijg idd ook wel erg zin in plaatkoek, crumble etc. Havermoutpap vind ik niet lekker, maar er zijn heel veel mogelijkheden om van havermout iets te maken wat wel erg lekker is.

Dat was dus een gevalletje projectie van mijn kant. Mijn schat komt namelijk terug van de markt met 15 avocado's (voor maar 2 euro!). Ik lust zo af en toe best een avocado door de salade, maar ik weet niet zo goed wat ik aan moet vangen met 15 van die exemplaren, die allemaal tegelijk rijp zijn.

skik

Katniss

Katniss

05-01-2014 om 12:07

Grappig

Heel af en toe krijg ik ook wel eens iets van klanten. Een doos vol mango's bijvoorbeeld (die heb ik uitgedeeld op kantoor, en twee door een salade gedaan). En er staat nu nog een kilo cacaopoeder in de kast. Ik denk dat ik drie kilo havermout niet had aangenomen, maar mocht het eens voorkomen dan houd ik dit draadje in gedachten.

Suze

Suze

05-01-2014 om 16:39

Skik

Hahaha!

Heerljk rijpe avocado's, maar wel caloriebommen, helaas.

Wat heb je ermee gedaan?

Nog een gezond recept

Als Flapjacks je je neus uitkomen, hier nog een vegetarisch recept met havermout:
http://www.devegetarier.nl/recepten/tofoe-groenteburgers-en-ander-eiwitrijk-voedsel/snelle-notenburgers

bertje1

bertje1

05-01-2014 om 17:53

avocado's wel gezond!

dus laat die calorieën maar zitten.

Stenna

Stenna

05-01-2014 om 21:41

goh

Ik lees en hoor steeds overal dat havermout zo gezond is, en zie een soort hype om me heen ook. Maar ik lust geen melk dus dacht dat het niks voor mij was (de pap). Had geen idee dat je er nog zoveel meer mee kunt doen.
Vraagje aan Marinade (want yoghurt lust ik wel): waarom moet het in een jampot? Werkt een gewoon desertbakje niet? Ik probeer het misschien zonder het scheutje melk, dat zal toch wel gaan?

ps: Waarom is havermout eigenlijk zo gezond, is dat een niet alleen een hype vanwege het anti-brood dieet of zoiets?

marinade

marinade

05-01-2014 om 23:02

Stenna

Een bakje kan ook, maar dan wel afdekken. Anders droogt het uit en juist door de smeuïgheid is het goed te hebben. Ook kan zuivel onafgedekt geuren overnemen vanuit de koelkast.

Je kunt natuurlijk ook prima soja-zuivel gebruiken.
Ik heb dit recept van pinterest, daar staan ongeveer nog duizend varianten

Suze

Van de 7 avocado's die in de fruitschaal lagen heb ik een halve door de salade gedaan en de rest tot mijn spijt moeten weggooien wegens schimmel. Ik ben niet bang van een beetje zwart uitgeslagen vruchtvlees, maar witte donzigheid gaat me te ver. Mijn dochters smeren superrijpe avocado's op brood als beleg en ik maak wel eens chocoladetoetjes van avocado's, desondanks is er niet op te eten tegen de aanvoer.

skik

Temet

Temet

06-01-2014 om 13:47 Topicstarter

over avocado's

Je kan van avocado's guacamole maken, en dat is erg lekker (en volgens mij kan je het zelfs invriezen).

Ook lekker is geprakte avocado mengen met een scheut heel sterke koffie (wij gebruiken hier gewoon oploskoffie in water) en een flinke schep suiker, en dat dan met vanille-ijs. Klinkt hoogst merkwaardig, vermoedelijk, maar mijn vriend maakt dit regelmatig en het is echt lekker. Hij presenteert het als iets Indonesisch, maar ik heb zelf in Indonesië alleen maar avocadodrankjes met een soort chocosiroop gezien. Hoe dan ook, het is lekker. En dus had partner toen Dirk de avocado's in de aanbieding gooide er meteen een flink aantal gekocht, en nu worden ze - itt die dingen bij Skik - gewoon allemaal tegelijk *niet* rijp.

Kijk, da's dan weer handig van havermout: die 3 kilo blijft maandenlang constant van kwaliteit

Groeten,

Temet

Temet, avocado's rijpen

Als je een avocado in een plastic zak doet met een banaan erbij, wordt de avocado sneller rijp door het ethyleengas dat de banaan afgeeft.

Ik wist niet dat je guacamole kon invriezen, dat ga ik doen, bedankt voor de tip! Dat recept met koffie, suiker en ijs ga ik ook eens proberen. Ik vind het geen merkwaardige combi trouwens, avocado neemt makkelijk andere smaken aan en past bij verassend veel. 'T is net kipfilet.

Een chocoladetoetje met avocado maak je zo:
Een aantal dadels heel fijn snijden, een avocado fijnprakken, scheutje agavesiroop en een schepje cacaopoeder erdoor en dan flink roeren tot het een redelijk gladde massa wordt. Wat walnoten fijnhakken en toevoegen. Ik doe het prakje in creme bruleevormpjes of plastic bakjes, je kan ze zo een aantal dagen in de koelkast goed houden. Ze zijn het lekkerst als ze een tijdje hebben gestaan, zodat de smaken goed ingetrokken zijn. Als je niet tegen je kinderen zegt dat het van avocado gemaakt is hebben ze niet eens door dat ze een ontzettend voedzaam en verantwoord hapje eten en kan je het voor pudding door laten gaan.

skik

Temet

Temet

07-01-2014 om 11:06 Topicstarter

skik

Ik heb inderdaad enkele kneiterharde avocado's met een banaan in een zak gestopt, en vanochtend waren ze nog even kneiterhard, maar ik houd hoop.

Groeten,

Temet

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

07-01-2014 om 11:53

temet

hopen dat er iemand de waterpokken krijgt... kun je die in een havermout bad zetten! Dat schiet lekker op...

Temet

Temet

07-01-2014 om 14:08 Topicstarter

Polletje

Jij bent een leukerd! Gelukkig hebben we allemaal al waterpokken gehad, dus daar hebben we de havermout niet voor nodig.

Overigens zag ik in de nieuwste Allerhande ook al ergens wat staan, en gisteren op de site van The Guardian ook al een stukje over de goede eigenschappen van havermout, plus een recept - voor een soort hartige pannekoekjes, en dat kwam goed uit want de meeste recepten die hier worden genoemd zijn erg lekker maar vereisen naast veel havermout nog meer boter en suiker. En ik wou na de decemberuitspattingen nou net proberen het wat kalmer aan te doen ...

Groeten

Temet

Paneerneel

Geen recept, Maar ik gebruik het al jaren als paneermeel voor oa gehaktballen

Soep

Ik las op een erg leuk kookblog een recept voor een 'ziekensoepje', kippensoep met havermout.

In Indonesie wordt ook hartige havermoutpap gegeten als ontbijt of tussendoortje, gemaakt met kippenbouillon, en dan verse gesnipperde tuinkruiden zoals selderij en koriander, en lenteuitjes, bawang goreng, croutons, pinda's, sojasaus, plakjes gekookt ei, etc. er naar smaak overheen gedrapeerd.


http://www.youtube.com/watch?v=ZBo-0rhUM-E

http://saltvssugar.blogspot.nl/2012/06/bubur-havermout-ayam.html

Temet

Temet

15-01-2014 om 22:00 Topicstarter

dirksmama

Ril. Ik vind gewone bubur al niet echt lekker, de havermoutvariant spreekt me al helemaal niet aan. Maar wel erg grappig om het te lezen, ik wist niet dat er ook een havermoutversie was.

De pannenkoekjes waar ik het eerder over had waren overigens een succes, en het was erg makkelijk dus dat doen we nog eens.

Nog maar 2,75 kilo te gaan

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.