Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tirza G.

Tirza G.

10-07-2009 om 15:48

Recept oppimpen

Af en toe ben ik een standaardrecept zat en heb ik behoefte aan een pimp. Zoals met deze, u allen welbekend, een spinazie-roomsaus-easy. Oftewel: een pak uit de diepvries.
Ik bak uitje, knofje en voeg wat kruiden toe. Wil ik oosters, knal ik er kerrie bij, wil ik mediterraan, dan zoek ik het meer in die hoek - oregano ofzo. Pak diepvriesspinazie met room en klaar is Klara, altijd goed bij pasta, zalm, naanbrood ofzoiets.
Maar ja. Maar ja. Het is zo derríe-achtig. We vinden de smaak heel lekker, maar het zou wel een bite mogen hebben. Ik heb een periode spekjes uitgebakken en daar dan uitje/knofje in gefruit, maar dat geeft zo vette varkensondertoon. (En vet is het al, vanwege de room).
Wat zou ik er nou nog eens doorheen kunnen roeren? Cashewnoten? Croutons?

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gember

stukjes gember, flinters ananas, boursin ipv gewone room, gebakken champignons, tomatenpuree... (niet allemaal tegelijk

Wat ik zou doen

is ten eerste geen spinazie ala creme kopen. Dat is net snot. Als je gewone diepvriesspinazie koopt en er zelf eventueel wat room bij doet, is de smaak niet alleen veel beter, maar het is ook minder een derrie.
Heel lekker door spinazie vind ik: heel veel knoflook, pijnboompitjes en wat kleine stukjes paprika, op het laatst wat blokjes verse tomaa.

Voeg hier wat spekjes en room aan toe en je hebt mijn vulling voor spinazietaart. Oja, bestrooien met geraspte kaas.

amk

amk

10-07-2009 om 16:02

Idd gewoon gesneden of liefst zelfs ongesneden

spinazie als basis.
Dan bakken: uitje / paprika en dit samen met blokjes feta door de spinazie.

Met zalm of garnalen

De tip dat je geen spinazie a la creme moet kopen klopt. Die is heel nat.

Verder is de combinatie met zalm (gerookt kan ook) of garnalen en een scheutje witte wijn heel erg lekker. Pasta erbij en klaar!

Dorry

Guinevere

Guinevere

10-07-2009 om 17:44

Ja, verse

Ja, neem liever verse. En als dat niet lukt: er zijn ook van die diepvriespakken met hele blaadjes spinazie. Die hebben in elk geval meer "byte".

Geen alacreme

Daar wordt de slechtste kwaliteit spinazie voor gebruikt. Liever gewone diepvriesspinazie nemen.

Wat hier soms smaakt: ui/knof fruiten, wat sambal, diepvriesspin erbij en dat door rijst roeren, heb je groene rijst. En dan met een omelet of kipfilet.

Of spinaziesoep. Pot bouillon warm maken spinazie en wat vlees er door. Kunnen ook nog partjes aardappel door. (Dat laatste heeft als voordeel dat de prakliefhebbers de aardappels kunnen prakken en dan prak eten i.p.v. soep.

Tirza G.

Tirza G.

11-07-2009 om 14:10

Ja lidwientje

Om die reden eet ik ook nooit slavinken. Ik heb dan echt het idee dat ik enorm varkensvet zit te eten, op de een of andere manier proef ik dat er doorheen. Zal wel psychisch zijn.

Tirza

Oh prachtig

Varkensondertoon en diepvriesspin - ik krijg de neiging een kinderboek te schrijven

Nou genista.....

op naar gezellug zou ik zeggen....hahaha! Voor feuilleton nr 2...

Ingrid (ik heb die diepvriesspin wel 10 keer gelezen voor ik hem snapte)

Vic

Vic

11-07-2009 om 19:46

Wilde spinazie

Ik gebruik wel eens wilde spinazie i.p.v. gewone, die heeft meer bite dan gewone (en heel veel meer dan diepvries). Dan roerbakken met spekjes, veel knoflook en een pakje monchou. Ik heb ook een variant met zalmblokjes en een uitje. Niet elke dag maken want dan groei je dicht.

Paula B

Paula B

11-07-2009 om 23:36

Pesto en pitjes

Ik zing mee in het koor van 'geen alacreme'. Wat ik wel doe, supersimpel en lekker: uitje knofje gesneden spinazie (vers of diepvries), flinke lepel pesto, zure room, pijnboompitjes en geraspte kaas. De pitjes zorgen voor de bite, soms voeg ik ook nog zongedroogde tomaten in stukjes toe (maar dat maakt de kleur wat viezig, de smaak niet trouwens). De pesto geeft het geheel een pittiger smaak, lekker.

Yta Chalne

Yta Chalne

12-07-2009 om 09:43

Jee

Spinazie ff roerbakken met wat-dan-ook is zó weinig werk (in die tijd kun je geen diepvriesdingen ontdooien!), en toch algauw drieduizend keer lekkerder dan diepvries a la crème. Laat die vieze wit uitgeslagen bakstenen toch gewoon waar ze horen (in de diepvries) en ga voor blaadjes!

Tirza G.

Tirza G.

12-07-2009 om 11:48

Bite bite bite

Taraaaaaaa het is me duidelijk. Ik ban de dv-spin en verwelkom de pijnboompitjes.
Dvspin heb ik altijd in de vriezer. Ik heb niet altijd tijd/zin om verse spin te kopen Het zit hem niet in het tijdsaspect, ik kijk niet op een paar minuten later of eerder klaar.

Tirza

Guinevere

Guinevere

12-07-2009 om 12:38

Heerlijke spin

Ha, ik zie het er nog van komen dat iemand nav deze draad spin gaat eten! Lekker, van die harige huisspinnen en dan even wokken, dan een beetje creme fraiche erdoor en serveren met pijnboompitjes. Insecten e.d. waren toch de sleutel tot het oplossen van het wereldvoedselprobleem?

In spin...

Ik ga eens even peinzen of hier een verhaalbegin van te breien valt. Zijn er nog meer leuke specifieke OO-woorden die in een fantasierijke historie op te nemen zijn? Cobikekse mogen natuurlijk niet ontbreken... Over een paar weken als de vakanties ten einde lopen, moesten we maar weer eens wat starten voor de liefhebbers

Plien

Plien

12-07-2009 om 23:26

En...

... de uitdrukking 'brood met spinnen' krijgt opeens ook een heel andere betekenis

Ohja, Guinevere, spinnen zijn geen insekten...

amar

amar

13-07-2009 om 12:03

Om niet dicht te groeien

...kun je ipv zure room in de spinazie(taart) ook heel goed een scheut joghurt doen met wat lepels paneermeel om het geheel 'substantieel',dwz stevig, te krijgen.
Je proeft het zurige van de joghurt dan helemaal niet.
Ik doe er dan ook nog geraspte kaas door heen.
En 'verstop' er dan gepelde eieren in op de bodem van de spinazietaart.

Tirza G.

Tirza G.

13-07-2009 om 13:52

Woord wat er ook in mag

Ik las het in een andere draad in een andere rubriek, maar ik heb hem meteen geadopteerd: hoogslordig. De ultieme status in slordigheid )

Tirza

Guinevere

Guinevere

13-07-2009 om 20:24

Euh, amar

Hm, Amar, zure room vervangen door yoghurt, maar dan weer aanvullen met geraspte kaas? Hoeveel Kcalorieën denk je daarmee te besparen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.