Huis, Tuin en Keuken
Silone
03-11-2009 om 08:12
Pluizig breisel
Ik brei een brede sjaal (drops nr 115-5)in een 75% acryl, 25% wol mengeling. Er komen tijdens het breien wel wat losse draadjes uit, zoals bij mohair eigenlijk. Niet heel dramatisch, maar als ik een zwarte broek aan heb moet ik nadien wel afkloppen. Heeft iemand een tip om het pluizen tegen te gaan?
Rembrand
03-11-2009 om 08:44
Schot voor open doel.
De enige manier om te voorkomen dat je pluizen krijgt is breien met pluisvrije wol, of niet breien
( of geen zwarte broek aantrekken ).
M.
Silone
03-11-2009 om 08:56
Ja, een wolwitte broek zou helpen, maar ik merk dat ik onduidelijk ben geweest. Het pluizen tijdens het breien moet ik maar op de koop toe nemen. Als het breisel echter af is, kan ik er dan iets mee doen zodat het niet pluist tijdens het dragen?
Puck2
03-11-2009 om 20:08
Wachten tot het uitgepluisd is
Volgens mij kun je er niet zoveel aan doen als breisel blijft pluizen. Ooit een soort angora-achtige trui gehad en die bleef ook na 2 jaar nog steeds pluizen, overal in huis trof ik ze aan. En ook eens een chenille trui gehad. Eens maar nooit meer, wat een ramp!
Silone
04-11-2009 om 08:07
Yep
die omslagdoek is het. Diepvries, ik dacht dat tegen kriebelen van wol was? Nou ja, dat valt makkelijker te proberen dan het pantykousje. Daar prop ik niet een lap van 45cm x 135cm in.
*Rymcke*
04-11-2009 om 10:29
Hier
Ook kei leuke wol gekocht bij Blokker. Heb ik een kei leuke tuniek van gebreid, in wat groffere steek. Maar net als hierboven, pluis pluis en nog eens pluis. Vind ik erg jammer. Mijn zwarte legging zit in num van tijd helemaal onder net als de rest van het huis. Ben erg benieuwd hoe dit over zou kunnen gaan.
Gr. Rymcke
albana
04-11-2009 om 13:02
Voor het breien........
Kan je het breiwerk toch ook in een plastic tasje doen? Inclusief bol natuurlijk.
Voor het dragen.....geen oplossing, maar ik vermoed dat het dan minder pluist als wanneer je breit. Ik zou het gewoon flink wassen en centrifugeren (als dat kan).
groeten albana