Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kari1

Kari1

21-02-2010 om 09:07

Plafond

Voor de categorie lekker onbelangrijk, maar: hoe hoog zijn jullie plafonds? Ik dacht dat dat in huizen (vanaf zeg jaren 70, de nieuwbouwgolf) vrij standaard was maar blijkbaar niet.
Het viel me bij kennissen laatst op: hé, laag plafond eigenlijk. Dat was 2.40 m. Bij ons is het 2.70 (slaapkamers wel 2.40). Daardoor kan ik op hoge kasten toch best nog dingen bovenop kwijt, komt er veel licht binnen door de hoge ramen, ruimtelijk effect etc.
Ons huis is uit 1978. Het lijkt er op of jongere huizen (jaren 80-90) de lagere plafondversie hebben, en hoe zit dat met huizen van de laatste 10 jaar?
En: merk je daar nou iets van in het dagelijk leven? Ik vond het ineens zo bedrukkend toen ik het eenmaal had gezien. Als je je hand opsteekt kan iemand met een beetje lengte bij het plafond. Maar er zijn ook oude stadshuizen met nog veel hogere plafonds en ramen natuurlijk. Valt het die bewoners sterk op als ze in een 2.40 huis binnenstappen?
Kari

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

21-02-2010 om 10:58

Klopt...

oudere huizen zijn over het algemeen hoger....Onze ooit op maat gemaakte linnenkast is steeds meeverhuisd, maar is nu in dit huis dus een stukje te kort

Nasha 1st

Nasha 1st

21-02-2010 om 10:59

Oh ja...

inderdaad heeft het als nadeel dat je minder banen uit een behangrol krijgt, zoals Pelle al fijntjes opmerkt....

Hoog

hoi
wij hebben in de jaren 90 een nieuwbouwhuis gekocht met relatief laag plafond, 2.45m.

Drie jaar geleden weer een nieuwbouwhuis gekocht, plafond is nu standaard 2.70m. volgens mijn man zijn de eisen aangepast omdat we telkens langer worden, moet er ook weer een hoger plafond komen.

Groetjes
Gruffalo

Klopt

Sinds 2003 toen het nieuwe bouwbesluit inging, horen alle nieuwbouwhuizen een plafondhoogte van minimaal 2.60 m te hebben. Ook zijn de trappen luier en groter geworden.

Hier dus plafonds van 2.60 hoog en een lekker luie trap. Als ik nu een 'oude' trap afmoet, vind ik het bijna eng omdat die veel steiler zijn.

Chris

Maxime.M

Maxime.M

21-02-2010 om 12:25

Hier huis uit 1948

Hoi, bij ons (huis uit 1948) zijn de plafonds 2.70 hoog maar wij hebben wel weer een hele steile smalle trap (de meesten vinden 'm eng) wij zijn hier natuurlijk aan gewend.

Maxime

Kari1

Kari1

21-02-2010 om 14:43

Leuk

al die verschillen. En ons huis is idd 2.60 en niet 2.70, ik had me even te rijk gerekend .
Het lijkt er op dat jaren 80 en 90 huizen wat lager zijn (zuinigheid waarschijnlijk) en dat daar in 2003 weer op teruggekomen is. Grappig om te horen!
Kari

Vorige huis

On vorige huis was bouwjaar 1994 daar was het 2m40. We wonen nu in oudbouw (omstreeks 1917) en de plafonds zijn iets verlaagd, maar toch nog 2m50. Gr Suus

Aha

pelle dank je wel... ik heb het ff opgemeten en het is idd 2.60m.

overigens hadden vrienden van ons in Tiel een huis uit ongeveer 1995 gekocht, 2.35m hoog (of laag)...

1979 240+270

Wij hebben in de woonkamer 4 stukken...een stuk voorkamer (270 hoog) een stuk tussenstuk (240) een stuk eetkamer (270) en een stuk achterkamer (weer 240). De verschillende plafondhoogtes zijn juist wel leuk...en ik denk ook uit praktisch oogpunt zo gehouden...onder het lage stuk in het tussengedeelte lopen de leidingen van de badkamer. Heeft ook voordeel...als er iets is (of zou zijn) kan je er vrij gemakkelijk bij...(mmegemaakt bij buren).
Onze kast (lundia) is ook in verschillende hoogtes.
groeten albana

Trix

Trix

22-02-2010 om 11:25

Huis uit 1935

Benedenverdieping 3 meter hoog
Boven 2,6 meter

Heerlijk ruim dus!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.