Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

16-02-2017 om 12:15

Persbericht Consumentenbond over 'het vinkje'

Ter info: persbericht Consumentenbond

Uitstel afschaffen Vinkje onbespreekbaar
15 februari 2017

Het Ministerie van VWS stelt voor het Vinkje als voedselkeuzelogo nog tot oktober 2018 te handhaven op verpakkingen, terwijl eerder is besloten dat het in oktober 2017 definitief uit de schappen moet. Dit uitstel is onbespreekbaar, zo heeft de Consumentenbond minister Schippers van VWS laten weten.

De Consumentenbond riep de minister na haar besluit over het afschaffen van het Vinkje in 2016 al op om geen onnodige vertraging toe te laten. Bart Combée, directeur Consumentenbond: "Nu wordt ons in 2017 opeens gevraagd om ons bezwaar tegen het verlengen van de overgangsperiode van 12 naar 24 maanden te onderbouwen. Dat is echt onzinnig. Het ministerie dreigt te zwichten voor een lobby van de industrie. Er is vastgesteld dat een overgangstermijn van 12 maanden voor het uitfaseren van het Vinkje voor bedrijven redelijk is. Niemand heeft beroep tegen dat besluit aangetekend, dus de discussie is over en uit."

Volgens de Consumentenbond is de goedkeuring van het Vinkje als voedsellogo, door het eerder gegrond verklaren van onze bezwaren, op 1 mei 2016 komen te vervallen, omdat het ook volgens het besluit van de Minister in strijd is met de wet.

Overgangstermijn
In 2016 toonde de Consumentenbond aan dat het Vinkje onbegrijpelijk is voor consumenten en de bezwaaradviescommissie van VWS bevestigde dit. De overgangsperiode voor het afschaffen van het Vinkje werd bepaald op 12 maanden. Maar eind 2016 drongen meerdere partijen uit het bedrijfsleven, waaronder FNLI en CBL, de brancheorganisaties van levensmiddelenfabrikanten en supermarkten, aan op het oprekken van de overgangstermijn naar een veel langere periode, variërend van 18 tot maar liefst 36 maanden.

Misleiding
Het Vinkje staat op (zeer veel) producten die niet in de Schijf van Vijf staan (zoals suikerhoudende dranken), waardoor fabrikanten consumenten misleiden. De Consumentenbond wil dat dit zo snel mogelijk stopt. Als er in oktober 2017 nog steeds producten met het Vinkje in de schappen staan, kunnen fabrikanten hier eenvoudig een sticker overheen plakken. Daarmee wordt, behalve misleiding van consumenten, oneerlijke concurrentie voorkomen tussen bedrijven die het Vinkje wèl op tijd van de verpakking hebben gehaald en bedrijven die zich daar niet voor hebben ingespannen.

Vogel

Vogel

16-02-2017 om 19:29

Zucht

Sponsoren de Unilevers van de wereld dat ministerie ofzo?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

16-02-2017 om 19:34

Vogel

Ik denk dat een aantal mensen na hun politieke loopbaan een leuk baantje daar hopen te krijgen

Vinkje

Desgevraagd kent dochter het 'vinkje'. Ze kan zich alleen maar vinkjes van de kleur groen herinneren. Desgevraagd meld ze er geen gedachte bij te hebben. Niet goed, niet fout, gewoon niet.
Gelukkig maar. Sinds de supermarkt bij ons verbouwd is kom je binnen bij de afdeling groente- en fruit en de aanbiedingen daarin. De meer bewerkte producten staan verder in de winkel. Echt goed vind ik dat.
Dat die vinkjes niet allang weg zijn. Maar ja, dan krijg je misschien weer andere misleiding. Producten moeten wel verkocht worden.
En men verdiend aan 'toegevoegde waarde'.

bieb63

bieb63

16-02-2017 om 21:25

sowieso een gruwel

die vinkjes. Allereerst omdat het op producten staat die niet echt gezond zijn maar hooguit 'gezonder' dan een andere variant. Dat is al misleidend, zeker voor de wat argelozere consument, waar het eigenlijk JUIST voor bedoeld is. Maar het ergste dat fabrikanten het vinkje moeten 'kopen' en doe je dat niet (of ben je een buitenlandse producent), dan krijg je oneerlijke concurrentie, en nog erger: de consument heeft er NIETS aan (wél een vinkje op een sapje met wat minder suiker, maar géén vinkje op een fles water van een niet meedoende fabrikant, hoe onnozel..).
Besteed het geld liever aan goede voorlichting via bijv. Postbus 51 of via andere media.

thea

thea

16-02-2017 om 21:43

AnneJ OT

Ja en nee Hier al lang zo, indeling supermarkt maar ben er toch niet altijd blij mee.
Ik doe niet zo vaak boodschappen en moet erg veel. Dan vind ik het erg irritant dat kwetsbaar spul als groente en fruit onderin m'n wagen ligt, en zo lang uit de koeling is ook. Na groente en fruit komt vlees en dat wil ik al helemaal niet lang uit koeling.
Al winkelend moet ik wel 3 keer de hele kar reorganiseren opdat ik geen zware dingen op mijn duur zakje sla of bessen leg.
Daarbij ben ik zo moe van het boodschappen steeds dat juist op t eind ik mijn zwakke momenten heb en wat ligt er bij de kassa...juist!

thea

thea

16-02-2017 om 21:46

vinkje

en het vinkje vind ik ónbegrijpelijk.

bieb63

bieb63

16-02-2017 om 23:23

Tja

Voor alles valt wat te zeggen.......
In de meeste supers staat diepvries vrij aan het eind richting de kassa's. Logisch, Groente en fruit idd meestal in het begin. Maar ach, een winkelwagen is groot, dus hoef echt niet mn zware spullen op mn groente en fruit te leggen.. en vlees ligt ook echt niet uren in je winkelwagen, dus dat zie ik niet als een echt probleem.
En evt lekkernijtes bij de kassa? Ook daar ben je zelf bij.

bieb

Ik heb ooit eens gelezen dat groente en fruit aan het begin van de supermarkt liggen omdat mensen zich goed voelen als ze dat hebben gekocht - jottem, ik ben gezond bezig - zodat ze daarna dan met minder schuldgevoel meer ongezonde spullen in de kar gooien. Weet niet of het zo is, maar het zou natuurlijk best kunnen.

En Schippers is een VVD-minister. Ingaan tegen de industrie is bij die partij nou niet direct een gewoonte, zullen we maar zeggen (zie ook: roken, statiegeld)

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.