Huis, Tuin en Keuken
An.
10-05-2009 om 17:24
Oh god, dat huishouden (blèèh)
Het is zondag. Morgen weer aan het werk. Tot en met vrijdag, zij het dan geen 40 maar 30 uur. Het voelt als de hele week de hort op zijn en wanneer doe ik dan dat huishouden? Zo van: elke dag een beetje en dus altijd de boel aan kant. Maar ik red het dus niet. Ben vaak moe en de boel hoopt zich dan op. Helaas geen man in huis en helaas geen geld voor een hulp. En ach, als ik nu een uurtje zou werken, zou ik al een eind zijn maar ik kan het dus gewoon niet opbrengen.
En zo ligt ook mijn slaapkamer nog bezaaid met moederdagpapier en soppige cornflakes. Enzo.
WIe heeft er voor mij DE tip???
Rafelkap
10-05-2009 om 17:39
Tips
Er wordt hier boven (slaapkamers) niet gegeten, alleen beneden en b.v.k. aan tafel. En geen moederdag vieren, dat scheelt weer in cadeaupapier. Als wij cadeautjes uitpakken gaat het cadeaupapier vrijwel meteen in de oudpapierzak. De cadeautjes op marktplaats (niet allemaal hoor)Je ziet nu even door de bomen het bos niet, komt wel weer. Gewoon maar niet te netjes zijn, er komen toch geen kopers langs? Kunnen je kinderen al een beetje meehelpen? Maak er elke zaterdagochtend een leuk project van en verder elke dag een beetje.
mopperkont
10-05-2009 om 17:41
Als die tip bestond
was het bij iedereen netjes!
Misschien je netste tante uitnodigen, dan moet je wel, hihi!
An.
10-05-2009 om 17:49
Alvast dank
ach ik weet het ook wel, zo'n tip bestaat misschien niet. Maar ik word zo moedeloos van stééds weer datzelfde klusje en stééds weer die was en strijk. En je hebt je kont nog niet gekeerd, of je kunt weer opnieuw beginnen. Kinderen helpen soms mee, maar soms kost het ze aansporen me evenveel werk als 't werk zelf.
Ik zit te mokken geloof ik
Lynna
10-05-2009 om 19:27
Heeeeel veeeeeel begrip
Ik heb hetzelfde An. Moet komende week ook weer 30 uur werken en doe daarnaast alleen het hoognodige aan het huishouden. Maar ik strijk dus beslist niet, dat scheelt misschien weer. Ik heb ook geen geld meer voor een hulp elke week, maar heb er nu eentje voor 1x per maand. Kan ze precies ramen lappen, zolder schoonmaken, badkamer een hele grote beurt geven en andere dingen die ik nu echt niet meer doe. Ik wil het zo graag schoon en krijg dat ook niet voor elkaar. Ik denk dat ik daarmee maar moet wachten tot mijn kinderen de deur uit zijn en mijn 2 honden en kat dood zijn. Dan zal het hier voortaan altijd netjes zijn (maar wel erg ongezellig!!!).
liat
10-05-2009 om 19:56
Pelle
Dat klinkt wel interessant. Eigenlijk is het een beetje stom. We weten allemaal hoeveel dingen ongeveer kosten, maar niet hoeveel klussen die we elke week weer doen aan tijd kosten, terwijl je tijd net zo goed een schaars goed is.
En .... noem eens een paar voorbeelden van hoelang klussen bij jou duren.
An.
10-05-2009 om 20:09
Er komt altijd weer nieuwe tijd
zei een collega van mijn ex eens. Die hou ik erin. Maar het is wel een erg goede tip om die tijden eens te noteren of te onthouden. En dat vroeg naar bed gaan ook
Want dan ben ik moe, ga zitten zappen, met wijn en iets te snoepen en voor ik het weet (en ik weet het want zit er nu in) zit ik in zo'n dip-vicieuze-cirkel.
En dan is dat huishouden zo'n zuchtend geheel geworden.
Poezie
10-05-2009 om 21:22
Herkenning
Ik red het ook vaak niet. Op zich zou je, als je het bijhoud, best moeten kunnen lukken. Maar iedere keer als er iets "extra's", gebeurd (ziek zijn, keertje meehelpen op school, kinderen moeten nieuwe kleding, enz. enz.) dan blijft er weer wat liggen wat ingehaald moet worden. En dat is nou het punt, daar ben ik vaak te moe voor. Bij mij is het bij tijd en wijle zo erg dat ik dan absoluut geen bezoek wil ontvangen. Helaas, ik heb geen tips voor je maar lees wel mee.
Gr. Poezie.
m@
10-05-2009 om 21:40
Het vuil loopt niet weg
Hier moet het huishouden ook nog wel eens wijken voor "geen zin hebben", of tijdens kindervakanties. Dan ga ik lekker met de kids op stap ofzo. Mijn motto is altijd: stel vandaag uit wat je morgen ook kunt doen, het vuil loopt niet weg".
M@
An.
10-05-2009 om 21:43
Tja, dat inhalen... (en tijden)
dat herken ik ook heel erg Poezie. Als je alleen jezelf maar had om 'rekening mee te houden', dan kon je het wel bijhouden. Maar een keer extra rijden met een kind dat ergens anders speelt, een avondvergadering van het werk, een baaldag, kinderen die komen spelen waardoor je niks kunt beginnen...
Maar ik hoor het mezelf wel vaak zeggen tegen de kinderen ook, dat ik moe ben. Eigenlijk niet leuk.
Omdat ik erg nieuwsgierig van aard ben en geprikkeld word door nieuwe dingen, heb ik een aantal klussen gedaan. Ik moet zeggen, niet zeer uitgebreid, want daar is 't me te laat voor (21.41 uur), maar tóch:
- 2 wassen opgehangen (helaas geen droger): 10 minuten
- kamer/keuken/hal stofzuigen: 12 minuten
- badkamer (érg kleine) opgeruimd, wc gesopt en wastafel: 4 minuten
- eigen slaapkamer opgeruimd en tv/nachtkastjes afgenomen: 11 minuten.
Heb ik toch een boel gedaan in maar een dik half uur....
Guinevere
10-05-2009 om 22:03
Heerlijk dat motto van jou, "Stel vandaag uit wat je morgen ook kunt doen"! Die ga ik adopteren, ik ben zelf aartslui op huishoudelijk gebied. Ik heb vandaag de vakantiewassen al gedaan (ben al een week terug, haha). Volgende weekend eens een keertje opvouwen...
Voor An: Kun je je echt geen hulp veroorloven, bijvoorbeeld om de week? Of ga 32 uur werken zodat je je het wel kunt veroorloven? Zelf vind ik mijn werk lang niet zo vermoeiend als mijn huishouding. En ik moet bekennen dat bepaalde schoonmaakklussen dus altijd bleven wachten tot Sint Juttemis. Maar nu hebben we een hulp, hoera!
Ans
10-05-2009 om 22:49
Neem luis in huis
Ik ben 33 uur weg voor mijn werk en ik loop wat huishouden betreft altijd achter de dingen aan. Het is hier nooit opgeruimd zoals bij anderen en dat stoort mij enorm. Nu hebben we luis in huis en daar ben ik zo vies van en de rest van mijn gezin hebben dat overgenomen dat ik nu super netjes ben. De eerste dag was doffe ellende maar nu is het een beetje routine. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik het nu net weer een beetje laat versloffen omdat ik dacht dat de luizen weg waren. Vandaag bleek dat ze er nog zijn dus morgen begin ik weer opnieuw. Waar ik de tijd en energie vandaan haal weet ik niet. De andere gezinsleden helpen ineens mee, deden ze echt nooit. Nu ik dit zo opschrijf moest ik maar eens een heeeellleee tijd volhouden dat we luis hebben (mochten we er ooit vanaf komen). Zal ik er een paar opsturen?
Temet
11-05-2009 om 10:44
Ans
"Het is hier nooit opgeruimd zoals bij anderen en dat stoort mij enorm"
Het is bij anderen ook nooit opgeruimd zoals bij anderen, dat lijkt alleen maar zo omdat ze vlak voor jouw bezoek alle losje troepjes in een supermarkttas hebben gegooid en die tas ergens hebben weggemoffeld.
Op de huishoudsite Flylady heet dit fenomeen 'Stash and Dash'.
Op diezelfde site (waar ik overigens gemengde gevoelens over heb) staat trouwens ook die tip van Pelle: registreer hoelang een klus duurt, het is korter dan je denkt.
Groeten,
Temet
Mathilde
11-05-2009 om 12:57
Kookwekker
Ik ken het helemaal, hele dag gewerkt, kids liggen eindelijk onder de wol en dan wil je alleen nog maar op de bank ploffen en je zielig voelen . Ik zet dan de kookwekker op 15 minuten. Wasmachine, droger en afwasmachine laden en aanzetten, doekje over eettafel en aanrecht. En dan heb ik vaak nog vijf minuten over . En kan ik dus eerder voor de tv ploffen haha.
Ik volg nu vier jaar Flylady en voor mij werkt dat goed. Gemiddeld haal ik 1 uur per week algemeen schoonmaken en drie keer in de week een extra klusje (=max 15 minuten). Samen met de routinedingetjes (bed opmaken en zo) kan ik het huis daarmee prima bijhouden. Als het een week niet lukt, pech gehad. Ons huis is nu over het algemeen schoner dan toen we nog een schoonmaakster hadden. Toen was het 1 dag in de week brandschoon en de rest van de week een puinhoop. Nu is het de hele week vrij acceptabel.
Mathilde
olief
11-05-2009 om 15:10
"beloningssysteem"
Ok, dus je bent moe, en zit te zappen, of je favo serie te kijken 'savonds. Elk reclameblok doe je "iets" (ze zijn toch stom , dus even wat servies afspoelen en inruimen, doekje over het fornuis, wasmachine aanzetten etc, dan heb je aan het eind toch wat gedaan. Ik vouw/sorteer was ook voor de tv, en hup, bij de volgende reclame ren ik naar boven en distributeer ik het. Simpel!
Als je 'sochtends tijd hebt, koffie zetten en dan 1 of 2 hoognodige klusjes doen, en daarna "mag" je koffie (of thee..ofzo)
Werkt bij mij!
groetjes, Olief
An.
11-05-2009 om 17:34
pelle
Het relativeert enorm, dat ik nu weet hoe lang/kort iets eigenlijk duurt. En dat je maar weinig tijd nodig hebt voor best veel klusjes.
Ik moet zeggen: geweldig leuke tip, dank je. Ik schoot ook even in de lach van je 'best even 37 minuten willen werken' dan al die klussen (= 37 minuten).
Ik zeg het krom, maar je snapt het vast wel.
Dus, dank! Ik ga straks weer even 37 minuten wat doen
En nee, nóg meer werken ga ik niet doen. Ik vind 30 uur met 3 lagere school kinderen écht wel genoeg. Misschien later, als ze zich beter kunnen redden en dan is een hulp 't eerste dat ik mezelf gun!
bertje1
12-05-2009 om 09:27
Huishoudster?
40 uur werken, moet er toch wel een huishoudster af kunnen?
Anienom
12-05-2009 om 10:16
Het nuttige
met het aangename verenigen is mijn tip. Strijken? Voor de tv. Afwassen? Door man laten doen . Opruimen? Luid zingend met de muziek aan. Laatst heb ik met dochter op een regenachtige middag de Barbiedoos eens aangepakt. Niet dat ze veel heeft bijgedragen (ze zat alleen barbies te kammen) maar ze vond het zo gezellig, en ik ook, dat gekwebbel. Vroeg naar bed en dan in slaap vallen bij mijn favo programma's, zonder dat ik nog die trap op moet. En die programma's staan op video, voor tijdens het strijken natuurlijk! Eerlijkheidshalve moet ik erbij vermelden dat ik slechts 20 uur werk en dat onder schooltijd.
An.
12-05-2009 om 19:16
Reacties
Tjaaaaaa, ik werk dus geen 40 uur maar 30. Te weinig om geld over te houden, te veel om 'in mijn eigen tijd' het huishouden te doen.
En geen man die ik de afwas kan laten doen /
Toen ik nog 20 uur werkte (toen ik nog getrouwd was) was ik een verwend nest (zonder het te weten) want had ik én een hulp, én een man, én tijd over. Ik moet gewoon een nieuw ritme vinden en ben daar vaak te moe voor.
Het komt wel goed. Straks ga ik voor de tv strijken, morgenmiddag zijn de kinderen weg met een uitje en gaat deze mamma héérlijk naar de kapper, thuis misschien 37 minuten iets doen in huis en dan (om mijn part) mijn nest in! Ik verheug me er nu al op!!
Rafelkap
13-05-2009 om 10:02
Aha
misschien wordt het weer eens tijd voor een nieuwe relatie (met een niet te ouderwetse man dan)
Vonda
13-05-2009 om 22:04
Wat voor mij werkt
Een paar dingen in het huishouden die voor mij werken.
Ik vind het fijner als het lekker opgeruimd is dan dat het helemaal stofvrij en spik en span is, misschien jij ook, dus dan kan je je concentreren op het opruimen, het schoonmaken is van later zorg.
Ik maak vooral schoon als ik er zin in heb. Dat komt erop neer dat ik behoorlijk regelmatig schoonmaak, maar niet overdreven. Ik ga ervan uit dat als ik 5x per week zou stofzuigen, het na die 5e keer niet schoner is dan als ik maar 1 of 2 x per week stofzuig.
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar wellicht kan je ze met kleine dingen laten meehelpen?
Ik had nog wat dingen in gedachten, maar kom er even niet meer op.
Groetjes en sterkte,
Vonda