Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Keuken"prinses"

Keuken"prinses"

10-12-2012 om 22:25

Nog opeten?

Ik heb gisteravond spaghetti gemaakt en een deel vandaag gegeten. Kan ik de rest morgen nog veilig opeten? (Is nog niet opgewamd geweest). Er zit voornamelijk saus bij en wat gehakt.
Meestal doe ik het niet, maar misschien kan het nog makkelijk


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
An

An

10-12-2012 om 22:34

Koelkast

als het in de koelkast staat kan dat makkelijk, volgens mij. Wij eten rustig iets wat al 2 dagen staat.

Groetjes, An

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-12-2012 om 22:44

Ja hoor

En anders in de vriezer gooien?

Ja hoor

Vooral als het nog niet opgewarmd is geweest.

dc

dc

11-12-2012 om 07:42

Juist!

Spagetti bolognese kun je makkelijk een week in de koelkast bewaren. Veel pastaproducten worden dan juist lekkerder.

Moussaka bijvoorbeeld krijg je in een goed authentiek restaurant enkel voorgeschoteld als het een week oud is, dan is het pas echt lekker.

(Janneke67)

(Janneke67)

11-12-2012 om 08:07

Hele week?

Als iets bereid is, kun je het nog 2-3 dagen bewaren, mits het gekoeld en afgedekt staat!

amk

amk

11-12-2012 om 09:46

Ja, zeker janneke

een hele week. Mits je het maar goed door en door verwarmd en even een minuut of 4-5 goed op die temperatuur houdt. (± 100°C, de pathogenen gaan dood bij en graad of 70)
En helemaal als je het na bereiding snel hebt afgekoeld.

Ik heb vorige week een voorgegaarde hamburger gegeten uit zo'n pakje van 2 die al een week eenvoudig in een plasticzakje in de koelkast lag. Goed door en door bakken en op temperatuur houden, niets aan het handje.

Producten kun je heel lang bewaren als je maar een goede keukenhygiene in acht neemt en niet besmet. Gekookt voedsel is veilig, maar dan moet je er niet met een vork in gaan zitten die je net in je mond hebt gehad. Of de pan open op het aanrecht laten staan.

Keuken"prinses"

Keuken"prinses"

11-12-2012 om 10:09

Dank jullie wel!

Nou, dat wordt dan weer smullen vanavond Dank voor jullie reacties!

(Janneke67)

(Janneke67)

11-12-2012 om 11:31

Gisteren niet naar de smaakpolitie gekeken zeker)

amk

amk

11-12-2012 om 11:39

Janneke

dat is industrie koken en daar moet je rekening houden met alle zwaksten van de samenleving die bij je kunnen komen. Je hebt ook veel meer risico's die je thuis niet hebt.
Het is appels met peren vergelijken.

(Janneke67)

(Janneke67)

11-12-2012 om 11:58

Oh?

Dat wist ik niet....En over welke risico's praat je dan?

Ziek, oud, jong

Dan praat je over bejaarden of andere mensen met zekere overgevoeligheden.
De kans dat je die in een restaurant te eten krijgt, is groot.
De kans dat ze bij je thuis aanschuiven niet. Althans: van je huisgenoten ken je de gevoeligheden al.
Groet,
Miriam Lavell

En een vlaai van vier dagen oud?

In de koelkast staat nog een stukje vlaai van zaterdag. Hoe lang blijft zoiets goed?

Chris

Kijken

Een vlaai, dat is deeg met jam. Jam blijft heel lang goed (veel suiker), deeg met suiker vaak ook. Ik zou na een week wel kijken/ruiken (muf, schimmelig)? Maar het zou me niets verbazen als een vlaai wel twee weken goed blijft.
Groet,
Miriam Lavell

neteret mut

neteret mut

11-12-2012 om 15:08

Eerst bekijken

gewoon goed naar kijken, kleurveranderingen, textuur ed. Dan eens ruiken en als je het toch niet volledig zou vertrouwen een minihapje nemen. Maar eigenlijk denk ik dat ikzelf er geen enkel probleem mee zou hebben om hem zo op te eten. Mogelijk zit er verschil in wat voor vlaai het is? Meer slagroom is sneller bedorven misschien?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-12-2012 om 19:26

Nou die vlaai

Blijft echt geen twee weken goed. Ik denk dat die vulling eerder naast de jam gelegen heeft dan dat het echt jam is.

4 dagen zou nog wel moeten kunnen denk ik. En je merkt het vanzelf: als het tintelt op je tong dan is ie aan de datum...

Nou

Ik heb dat stukje overgebleven vlaai gistermiddag lekker opgepeuzeld en hij smaakte nog prima. Heb ook verder nergens last van

Keukenprinses, hoe was je spaghetti?

Chris

amk

amk

12-12-2012 om 10:47

Jam

an sich is idd lang houdbaar, mits er geen of weinig lucht bij komt. De bovenlaag is wel gevoelig voor schimmel. Dat is dus ook bij vlaai het geval, mooi groot oppervlak.

Slagroom is ook zo'n risico product waar lekker wat in kan groeien als het niet koud genoeg staat.

Maar wat Mirjam ook al zegt: goed kijken en ruiken zijn meestal de beste indicatie. Ik zou die vlaai alleen niet aan mijn oma van 94 voor zetten, aan mijn kind van 7 waarschijnlijk ook niet, maar een gezonde volwassene mag zelf het risico nemen.

Amk

Wanneer is een kind eigenlijk oud genoeg om niet meer op grond van leeftijd tot de kwetsbare groep te horen?

Ik had het idee tiramisu te maken met kerst, maar heb kinderen van 3,5 en 7.
Mijn bejaarde schoonouders komen ook eten. Maar die gaan zo laks met hygiëne om in hun eigen keuken dat die een gietijzeren immuunsysteem moeten hebben

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

13-12-2012 om 07:53

Persoonlijk

Persoonlijk schotel ik mijn 3 en net 8 jarige regelmatig iets met rauw ei voor. (zit dat eigenlijk wel in Tiramisu of is er een ander 'gevaren ingredient'?). Maar ik weet dat mijn kinderen ook een gietijzeren imuunsysteem hebben.

Kinderen van een ander zou ik het misschien niet voor schotelen. Of in iedergeval tegen de ouders zeggen. Dan kunnen zij beslissen. Net zoals volwassenen zelf kunnen beslissen of ze dat aan durven.

(overigens zouden mijn kinderen absoluut geen tiramisu eten, maar dat licht dan aan de alcohol (mogen ze van mij niet) en de koffie (lusten ze niet) die er in zit.

Hanne

Het gaat inderdaad om rauw ei. Over dat piezeltje alcohol zit ik niet in. Maar door jouw posting vraag ik me wel ineens af of ze het wel lusten. Supermarkttiramisu lusten we wel, maar zelfgemaakte smaakt duidelijk anders (anders zou ik de moeite niet nemen natuurlijk).

Groeten,

Temet

Tiramisu/ei

Je kunt ook variëren, of twee maken, een originele en één met vanillevla ipv eieren.

amk

amk

13-12-2012 om 09:43

Wel

om het rauwe ei, niet om de alcohol de tiramisu voor mijn 7 jarige. Maar die at met 1,5 ook al gewoon filet americain, als het vers was.
Als ze met de handjes in de mond zitten in de zandbak , of mee eten uit de kattenbrokjes, zijn ze ook al redelijk afgehard.

Ik ben niet zo heel zuinig op d'r, dat kan natuurlijk ook.

Maak je niet druk

Temet, maak je niet druk. Niet alle bejaarden en kleine kinderen lopen risico (3,5 vind ik trouwens niet zo heel klein meer). De kans is wel groter bij die doelgroep. Vandaar dat restaurateurs en instellingskeukens voorzichtiger zijn. Zij krijgen zomaar 100 of meer van die kwetsbare bezoekers binnen in een week. De kans dat er daarvan eentje ziek wordt, is groter.
Een maaltijdje met salmonella in een bejaardenhuis, leidt door de optelling van risico's (aantal vooral), zelfs tot doden.
Kortom: zolang je het bij de familietafel houdt, kun je gewoon vers ei, rauwe melkse kaas en meer van die verboden vruchten gebruiken. Nou ja, tenzij je familie uit 50 gasten of meer bestaat.
Groet,
Miriam Lavell

Doe ik ook niet

Ik maak me ook niet druk, maar vroeg me wel af hoe lang kinderen 'klein' zijn. Ik dacht daarbij altijd meer aan zuigelingen. Ik vind dochter ook niet echt klein meer eigenlijk, maar AMK - en die heeft er vziw voor doorgeleerd - heeft het over haar kind van 7. Waaruit ik het idee kreeg dat je kennelijk een stuk langer klein blijft dan ik altijd dacht.

Ik stond overigens versteld van de openingsposting. Met rauw vlees ben ik vrij strikt met de tht datum, met al het overige gaan wij erg makkelijk om. En partner neemt zeer regelmatig kliekjes van de vorige dag (of die daarvoor) mee als lunch.
Alleen dat vlaaiverhaal kon ik niet invoelen, maar uitsluitend omdat vlaai bij ons nooit 4 dagen oud wordt.

Groeten,

Temet

amk

amk

13-12-2012 om 14:12

Temet

Hier komt ook geen vierdagen oude vlaai voor.

Ik ben voor mezelf vrij makkelijk. Maar dochter heeft mogelijk een wat zwakker immuunsysteem gekregen van vaderskant en daar houd ik toch onbewust rekening mee.

Eigenlijk is de stelregel als ik het niet zou eten, geef ik het mijn dochter ook niet. Tenzij om het dingen als niet lusten gaat of zeer specifieke dingen. Ik ben bv lactose intolerant, maar zij niet. Dus zij krijgt wel melk. En bij twijfel krijgt zij het niet. Zo'n vlaai zou bij mij twijfel zijn, als ie de 4 dagen zou halen idd.

Hoeft ook niet

Temet:"Met rauw vlees ben ik vrij strikt met de tht datum"
Ook daar geen paniek. Supermarktvlees is vaak hooguit een week dood. Toprestaurants laten er nog 6 weken overheen gaan voordat ze het op tafel zetten.
Wel uit dat vieze bakje halen!
Vlaaien en taarten worden bij mij met regelmaat een week. Hoe meer suiker, hoe minder dat een probleem is. Slagroom, en dan vooral de zelf geklopte, is wel een dingetje.
Het is wel in één keer voorbij. Van smaakvol naar muffig (schimmel) tot harig binnen enkele uren.
Groet,
Miriam Lavell

amk

amk

13-12-2012 om 15:24

Nou een week, veel langer juist.

"Supermarktvlees is vaak hooguit een week dood"

Vaak juist heel veel langer, want het wordt diepgevroren bewaard en vervolgens aangeboden als vers vlees. Vers is geen wettelijk beschermd iets. Het betekend alleen zoiets als op dit moment niet bevroren.

Is ook al eens een uitzending over geweest bij de keuringsdienst van Waarde.

Keuken"prinses"

Keuken"prinses"

15-12-2012 om 10:38

Temet

De spaghetti was nog best te doen, maar je proeft wel degelijk dat deze niet meer vers is.
Temet, waarom stond je versteld van mijn vraag? Er komen hier zo veel schijnbaar "obvious" vragen binnen. Ik kook bijna nooit voor meerdere dagen en als ik dat doe, vries ik het meestal in, ook al ga ik het overmorgen alweer eten. Ik vind het idee niet prettig, maar nu kwam het zo uit om het in de koelkast te bewaren.

Fiorucci

Fiorucci

15-12-2012 om 18:22

Keukenprinses

Veel mensen vinden dergelijke pastagerechten veeeel lekkerder als het de volgende dag opgewarmd wordt..

+ Brunette +

+ Brunette +

15-12-2012 om 19:59

En als het nou een pastamaaltijd uit de supermarkt was?

Kant- en klaarmaaltijden kun je een aantal dagen in de koelkast bewaren. Die zijn dan wel vacuüm verpakt maar volgens mij kun je ze na opening (zonder een tweede maal opwarmen) ook nog wel een paar dagen bewaren. Yoghurt en vla hoef je toch ook niet binnen twee dagen op te eten? En die zijn bacteriegevoeliger dan een gekookte maaltijd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.