Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Annelies B.

Annelies B.

01-11-2010 om 21:34

Natrium-arm koken: aardappels :(

Hallo,

Mijn man heeft sinds kort een natrium-arm dieet.
(Hij werd opgenomen in zkh met hartproblemen en men vond dat hij ook vocht vasthield) Voorlopig (hoop ik) een natrium-arm dieet dus. Plus een 5-tal medicijnen.

Een boekje meegekregen en de "opdracht" om niet meer dan 2000 mg te gebruiken. Maar ..... hij mag wel gewoon brood eten.
Het koken lukt aardig, maar de aardappels zonder zout vind hij nog steeds niet te pruimen.
Weet iemand een manier om die wat lekkerder te krijgen ?

Waar in de regio Leiden/ Voorschoten/Leiderdorp kun je natrium-arme levensmiddelen kopen ?
AH-XL heeft maar een beperkt pakket.
Ben al bij De Zaailing geweest, maar vond daar niks natrium-arm, wel biologisch en glutenvrij.

Heb al veel recepten van internet afgehaald, maar andere tips/adviezen zijn welkom.

Trouwens, het brood bak ik zelf en gebruik op 500 gr. 7-granen-meel 9 gr zout. Zou het graag willen minderen, maar dan eten de kinderen het niet meer.
Weet iemand hiervoor ook een oplossing, om het toch lekker te houden.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Annelies

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

01-11-2010 om 22:03

Er is toch

natriumarm zout? Of zeg ik nou wat heel doms? In van die groene potjes van eeeeeeeh Silvo ofzo.

Tirza

Vic

Vic

01-11-2010 om 22:10

Lo-salt

Dat is natriumarm zout.

Annelies B.

Annelies B.

01-11-2010 om 22:14

Helaas ...

Jullie hebben allebei gelijk, er bestaat natrium-arm zout.
Daarin zit echter een grote hoeveelheid kalium.
En dat mag je (vaak) niet gebruiken als je hart-ritme-stoornissen hebt .... (in ieder geval mijn man mag het niet gebruiken).
Toch bedankt voor het meedenken.

Annelies

Vic

Vic

01-11-2010 om 22:19

Sojasaus

Dat is zout van zichzelf, of zit er ook natrium in? Ik gooi het wel eens bij de broccoli, dus bij de aardappels lijkt me ook wel kunnen.

Wennen

Ik kook al zo lang ik me kan herinneren aardappels zonder zout, voornamelijk uit luiheid of omdat ik de meerwaarde van zout niet in zie, maar eet ze bij anderen natuurlijk met zout, geen probleem voor mij maar ik moet wel zeggen dat ik sowieso niet zo gek ben op gekookte aardappelen en die weinig eet.

Vanwege onze zoon zijn we met zo min mogelijk zout gaan koken, en na een tijdje merkte ik dat ik ander eten vaak zo zout begon te vinden! Ik vind nu vaak teveel zout de smaak bederven. Ik denk dat er een enorme gewenning is. Misschien kun je het zout geleidelijk aan afbouwen, of moet je man even door de zure appel heenbijten en mist hij daarna het zout niet meer. En misschien is het inderdaad een goed idee om dan maar andere dingen te gaan eten die jullie wel lekker vinden zonder zout. Een mens kan echt wel zonder gekookte aardappels...

Misschien dat een stamppot met wat extra ingrediënten er in wel smaakt zonder zout? Knoflook, ui, champignons, kruiden, allemaal sterke smaakmakers die het gebrek aan zout kunnen compenseren.

Het moeilijkst is brood, daar zit enorm veel zout in. Zelf bakken lijkt me inderdaad de oplossing, maar dan moet je er wel minder zout in doen....
Misschien kunnen rozijn, pitten of noten de zoutbehoefte verminderen? In rozijnenbrood schijnt minder zout te zitten dan in normaal brood. Of zoute boter kopen voor je kinderen en zoutarm brood op tafel zetten? Maar voor kinderen is zoutarm eten ook veel beter...

In sojasaus zit trouwens enorm veel zout. Ook in alle kant-en-klaar dingen zit veel zout (vleeswaren, sauzen uit potjes, kaas, etc.).

Soyasaus is geen oplossing

...dat ís gewoon zout. Ik bedoel, dat bestaat bijna uitsluitend uit zout. Wordt altijd in rekenvoorbeelden over verborgen zout gebruikt. Paar druppeltjes en je zit aan die dagdosis.

Het is toch ook echt een kwestie van smaak veranderen.

Vera*

Vera*

02-11-2010 om 09:21

Veel

Het enige waar ik zout op strooi is mijn hard gekookte eitje. Verder gooi ik nooit ergens zout in. Je hebt zoveel verborgen zout dat ik ooit eens wat wilde minderen. Ik gebruik veel kruiden als smaakmaker en zelfs mijn vader, die standaard de zoutpot over zijn eten uitstort, vindt het lekker.

Vera

Tinus_p

Tinus_p

02-11-2010 om 09:54

Anders koken

Annelies:
"Het koken lukt aardig, maar de aardappels zonder zout vind hij nog steeds niet te pruimen."
En als je nou eens heel anders gaat koken? Waarom nog gekookte aardappels? Gebakken aardappels, krieltjes, ovenschotel, rijst, macaroni, patat etc.

Guinevere

Guinevere

02-11-2010 om 10:35

Ja gebakken aardappelen

Ja, inderdaad, bak die aardappels lekker, dan kun je er ook nog allerlei kruiden doorheen mengen. Paprikapoeder bijvoorbeeld.
Verder ben ik het eens met Hennah. En het is idd gewoon gewenning, ik kook de aardappelen altijd al zonder zout en ze smaken bij mij dus niet naar zout, maar naar aardappel. Een ander idee is om toch minder zout in dat brood te doen, geleidelijk minderen zou toch moeten lukken. Het zout dat je dan uitspaart kun je voor een deel in je gekookte aardappelen doen.

Fiorucci

Fiorucci

02-11-2010 om 10:47

Kruidenmix

Er zijn wel kruidenmixen zonder zout te koop, die je tene toch wat pit en smaak geven. Er zijn ook speciale aardappelkruiden. Vooral C1000 heeft veel verschillende soorten en smaken.

Yura

Yura

02-11-2010 om 11:30

Wennen

Ik denk dat je man inderdaad toch even door de zure appel heen moet bijten. Toen mijn moeder van mij zwanger was moest ze ook streng zoutloos, inderdaad ook zoutloos brood, daarna waren zij en mijn vader gewend alles zonder zout te eten. Ik heb dus letterlijk mijn hele leven nooit zout over aardappelen of groente gegeten, net als mijn kinderen. Man strooide in het begin er soms nog wel zout over op zijn bord, maar is het inmiddels ook gewend. Enige nadeel is dat mijn kinderen bij anderen niet makkelijk mee kunnen eten, want zij lusten het echt niet met zout. Ik en er ook niet van gecharmeerd, maar bijt dan ook maar even door die zure appel heen.

Afkicken

Jullie moeten gewoon als gezin afkicken van het zoutgebruik. Is echt een kwestie van wennen.

Als je aardappels stoomt i.p.v. in water kookt dan houden ze veel meer hun eigen smaak en mis je het zout minder.

Ik kookte trouwens altijd zonder zout (kon echt jaaaaaaren met zo'n klein potje doen), maar man en kinderen zijn wel zoutliefhebbers. Toch krijgen ze het maar met mate. Ik zorg wel voor een pittige jus bijvoorbeeld.

Voor de afwisseling

Ik maak wel eens knoflookkrieltjes in de oven: krieltjes in schaal, flink wat olijfolie erdoor en een geperst teentje knoflook, evt nog wat italiaanse kruiden ofzo, door elkaar husselen en uitspreiden op een bakplaat. Half uurtje bakken op 200 °C en tussendoor een paar keer omscheppen. Achteraf zout erop kan, maar zonder is het ook al heel smakelijk!

maan.

maan.

02-11-2010 om 20:59

Jus

Hier ook zoutloze aardappels, gewoon omdat ik het destijds meestal vergat om er zout bij te gooien, niemand miste het dus waarom zou ik het er dan nog bij doen?

De smaak zou je uit je jus kunnen halen, er zijn veel vleeskruiden te krijgen die zoutarm zijn. Zo krijg je toch een smakelijke jus zonder teveel zout.

Anders zou je er aardappelpuree van kunnen maken (maar dan wel zonder kaas anders is ie volgens mij toch weer zout.)

Puck

Puck

03-11-2010 om 09:34

Nooit zout

De enige dingen waar ik zout over gebruik zijn een eitje en boerenkool. Voor de rest voeg ik nooit zout toe en als je daar aan gewend bent dan heeft je eten veel meer smaak. Als ik aardappels bij anderen eet dan vind ik die vaak veel te zout, bederft gewoon de smaak van de rest van je eten.
Dus gewoon zoals anderen al zeggen: even afkicken.
Brood zonder zout vindt ik trouwens ook niet lekker, daar kun je misschien wel ik kleine stapjes de hoeveelheid zout wat verlagen en kijken wat de kinderen acceptabel vinden. En anders bak je voor manlief gewoon eigen brood toch? Vries je gewoon een deel in als het niet snel genoeg op gaat.

An

An

03-11-2010 om 13:24

Stomen!

Is wat ons betreft de oplossing. Aardappels hebben dan geen zout nodig. En wennen ja.
Succes!
An

Tink

Tink

07-11-2010 om 22:46

Inderdaad gewenning

We zijn zo veel zout gewend, dat alles zonder zout flauw lijkt. Maar het is inderdaad een kwestie van gewenning, op een gegeven moment weet je niet beter of zoutarm is normaal.
Zelf doe ik nooit zout bij de aardappels, of waar dan ook bij trouwens. Mijn man heeft er toen wij samen gingen wonen even aan moeten wennen, maar ook die gooit tegenwoordig bijna nergens meer zout over, alleen soms over zijn frieten. De kinderen weten niet beter.
Even volhouden dus...
Zoutarm brood is inderdaad niet lekker. Een tijd terug was er sprake van dat de hoeveelheid zout in brood langzaam terug zou worden gebracht, zodat men het niet zou merken. Ik geloof dat ik dat in de Consumentengids gelezen had. Geen idee hoe het daar nu mee staat.
Er zijn al een heleboel tips gegeven hierboven, hopelijk heb je er wat aan bij het koken!

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2010 om 02:14

Soep zonder zout

Ik heb ook zoutloos moeten eten toen ik zwanger was van de eerste. Het was inderdaad wennen, maar veel is eigenlijk heel smakelijk van zichzelf. Ik doe bijvoorbeeld sowieso nooit zout bij witlof. Dat is heerlijk van zichzelf. In de loop der tijd ben ik wel weer zout bij de aardappels gaan doen. Als het niet zoutloos hoeft vind aardappels met zout wel iets smakelijker. Wat we écht niet te eten vonden zonder zout was soep. Man had een flinke pan soep gemaakt, dat was geen succes.

mar

mar

08-11-2010 om 08:58

Tips

Erg fijn, net een heel verhaal getikt, is het weg....
Een verkorte versie:
Wij eten al geruime tijd zoutarm ivm de nierziekte van mijn man. Via de site www.dieetinzicht.nl houdt hij met enige regelmaat zijn voedingsgewoonten bij, zodat hij kan bijsturen als het de verkeerde kant uitgaat. Het gaat bij hem niet alleen om Na, maar ook om K, eiwitten, fosfaten etc.
Wij aten al bijna nooit pakjes of soep uit blik, maar nu dus nooit meer. Voor ons was de omschakeling in dat omzicht niet zo groot. Ook deed ik eigenlijk nergens zout in. Van de dietist in het LUMC kregen wij het boek Eten met plezier, met allerlei recepten en tips. Ik heb het zelf niet zoveel gebruikt, omdat wij veel vegetarisch/vis eten en daar toen niet echt veel voor in stond (in de nieuwe versie wel). Jouw aardappelprobleem speelt bij ons dus niet zo, maar ik zou het oplossen met kruiden, bieslook of peterselie erover te snipperen.
Wij kopen zelf zoutarm brood bij de Groene Winkel (ik woon zo'n 2o km ten oosten van Leiden). Dat moet besteld worden en komt ergens uit het oosten de lands (bakkerij bulthuis geloof ik). Volgens mij moet elke biologische/ reformwinkel dat wel kunnen bestellen.
Ik weet niet wat voor natriumarme voedingsmiddelen je nog meer zoekt, maar wij kopen eigenlijk nooit wat specifieks. In ons geval bleek dat de natriumbeperking in brood en het zoutloos koken genoeg was om binnen de norm te blijven. Regelmatig kwamen we zelfs onder de 2000 mg/per dag. Dat biedt dan ook weer een keer de mogelijkheid om een keer wat ongezonds te eten, zoals chips, knakworst oid.
Ik en kind eten trouwens geen zoutarm brood. Zo af en toe wel dat van Becel. Ik vind dat het ook de verantwoordelijkheid van mijn man is. Als ik wil afvallen (noem maar wat) en geen chocola wil eten, koop thij ook m&m's. Dus het is ook zijn eigen keus om te doen wat goed is voor zijn lichaam. Ik kan hem daarbij ondersteunen door rekening te houden bij het koken en door op te letten bij het boodschappen doen, maar verder moet hij het zelf doen.
Succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.