Huis, Tuin en Keuken
Josje
29-11-2009 om 17:50
Nachtje in huis van kennissen slapen en onderhandelen betaling daarvoor, hmm..
Hallo,
Ik had een aantal vrouwen die ik van mijn cursus al een aantal jaren ken, gemailt met het verzoek wie er met oudennieuw niet thuis is dan, of iemand kent, of wij, ons gezin, een nachtje van het huis gebruik mogen maken. Eventueel tegen kleine vergoeding of gebruik mogen maken van onze caravan in de zomer. We willen nl. naar Amsterdam en de hotels die nog vrij waren zijn schrikbarend duur! Hier is het ook geen vetpot, dus vandaar dat ik het op deze manier wilde proberen. Of zij in mijn huis. Maar ja, ik woon in dorpje en is niet echt bruisend op die avond.
Nu kreeg ik van een van de dames een mailtje dat zij haar huis wel wilden aanbieden, en zij zou dan bij haar dochter slapen, en dochterlief was bij haar vriendje.
En ze vroeg wat de vergoeding zou zijn.Ik dacht dat 40,- wel een leuk aardigheidje zou zijn. We nemen onze eigen dekbedden mee en ontbijten weer thuis. Maar had toch op min. 50,- gerekend mailt ze net, had haar dochter gezegd dat ze dat moest vragen omdat we voor een hotel veel meer kwijt zouden zijn. Is ook zo, maar toen we zagen wat het kostte in die nacht, zijn we ook afgehaakt.
Ik weet niet hoor, het voelt zo raar, dat onderhandelen over dat geld. Ik ken haar tenslotte al een tijdje, en het commercieele erin komt niet goed over.
Maar maak ik er nu teveel punt van/
Zelf zou ik nooit geld vragen als iemand in mijn huis mocht logeren. Maar ik wilde toch een kleine vergoeding aanbieden.
Wat vinden jullie ervan?
groet
Josje
Bastet
29-11-2009 om 17:57
Nou....
Ik zeg er gelijk bij,ik ben van het gastvrije soort,ik zou,als mensen dan hun eigen eten meenemen enzo,niks vragen.En een bonnetje ofzo natuurlijk reuze waarderen,maar verder....Voor dergelijke bedragen die zij noemn kun je ook naar een hostel!
Groetjes,bastet
IngridT
29-11-2009 om 18:12
Tja,
Ik zou zoiets nooit op die manier aanpakken.
Financiele onderhandelingen openen met vage kennissen over zoiets wazigs als een nachtje in iemands huis bivakkeren is vragen om gedoe, en over en weer verkeerde verwachtingen. Wie bewijst nou wie een gunst? je had beter vooraf helder kunnen zijn. Ik heb 40 euro over voor een overnachtingsadres. Wie weet iets? Of 'ik pas op de katten, en zorg voor een mooie bos bloemen op tafel'.
Nu ben je min of meer verplichrt om in onderhandeling te gaan over een paar tientjes. Daar heeft niemand zin in. Maar je hebt jezelf in dit parket gebracht.
Ik zou zeggen...of je zegt blij en zonder morren 'ja', en gaat voor 50 euro een nachtje naar A dam, of je jokkebrokt dat je plannen veranderd zijn en zegt alsnog 'bedankt voor het aanbod' en laat het hele A dam idee schieten, met een les geleerd voor een volgende keer.
Ingrid
tonny
29-11-2009 om 19:10
Plan
Tja, ik zou geen Amsterdam-plan maken als ik wist dat dat te duur zou zijn.
Vage kennissen vragen om bij hun afwezigheid in hun huis te overnachten... Hoewel, overnachten? Oud en Nieuw? Je gaat naar Amsterdam, hoe laat/vroeg wil je naar bed en hoe lang ga je blijven? maw wanneer hebben die mensen hun huis weer voor zichzelf)
Ik kan me de bedenkingen best voorstellen.
tonny
Margriet*
29-11-2009 om 20:13
Bovendien
is Amsterdam nou niet zo spannend als je verder niemand hier kent. Ik zou het niet doen, in een huisje samen is veel leuker. Wij gaan juist A'dam uit, maar je mag niet in mijn huis. Om de reden veel te veel gedoe voor een nacht. (je moet het toch netjes achterlaten etc etc). Ik zou daar ook voor 50 euro geen zin in hebben, maar als het goede vrienden zijn of mijn broer die een soortgelijk idee had maar dan met vrienden wil verblijven dan zou ik uiteraard niets vragen.
Ellen Wouters
29-11-2009 om 21:53
Wie bewijst de gunst?
Die dame was dus niet sowieso al weg, ze _gaat_ weg om jou onderdak te bieden. En ze verwacht daarvoor iets terug. Ik vind het een vage constructie. Zoals iemand anders al zei: wie bewijst nou wie een gunst?
Ik zou het plan maar terugtrekken. Volgende keer inderdaad maar wat duidelijker zijn over wat je wil: oppassen met gesloten beurzen of voor een bos bloemen. Gedoe met tientjes moet je niet aan beginnen, dan kun je beter een stayokay nemen oid. Heb je ook geen gedoe over het opgemaakt hebben van de koffie of het aan laten staan van de verwarming.
Wij hebben zelf overigens regelmatig huisoppassen als we op vakantie zijn, altijd bekenden (of bekenden van bekenden) en met duidelijke afspraken vooraf, en zonder vergoeding.
albana
30-11-2009 om 08:24
Teveel gedoe
Wij 'ruilen' wel eens met bekenden van huis. Ons huis is 'best geliefd' voor mensen in de stad, midden in natuurgebied en toeristisch gebied, vlakbij zwemmogelijkheden (zowel binnen als buiten) etc. Met regelmaat opperen bekenden uit de stad dat ze best een weekje willen ruilen. Nu vinden wij een weekje in de stad best leuk...1 á 2 keer per jaar, maar dan heb je het wel gehad. En als ik op alle opgeworpen balletjes in zou gaan zouden we elke schoolvakantie wel een stad kunnen 'boeken'. Maar daar bedanken wij voor (wel vriendelijk hoor), gewoon omdat het best veel 'gedoe' is. Die 1 á 2 keer per jaar vindt eigenlijk al meer dan genoeg, soms al te veel. Je 'moet' je hele huis schoonmaken (nou ja 'moet', maar zo voelt dat wel), losse rondslingerende troepjes van elke kamer verwijderen (crime met pubers), de was gedaan hebben of in ieder geval uit het zicht, een beetje schone koelkast enzo hebben. Ik ben er maar druk mee die week ervoor. Want al met al komt 80% dan toch op mij neer. Ik zou voor zelfs 50 euro nog niet uit mijn huis gaan als ik er niet zelf ook erg veel zin in zou hebben. Het is toch gewoon veel werk, dat je normaal misschien nog een weekje of wat zou uitstellen. Je moet je druk maken over wat er mee moet etc. etc.
Nu is 1 nachtje niet veel...maar daar zou ik me net zo druk om maken als een week (denk ik).
En ik denk ook dat je het 'verkeerd' hebt aangepakt, wat ingrid zegt, zo zie ik het ook.
Ik zou als ik jouw was vriendelijk bedanken en gokken op een 'last-minute' 3 dagen ervoor.
groeten albana
Caroro
30-11-2009 om 09:59
Taxi?
Misschien geen goed idee als je ver weg woont, maar is een taxi een idee? Kost je ongetwijfeld ook het nodige, maar kun je wel lekker thuis slapen en op je gemak 's ochtends wakker worden en ontbijten. Of de nachttrein?