Huis, Tuin en Keuken
mopperkont
11-05-2009 om 12:46
Meerwaarde aankoopmakelaar?
We hebben een leuk huis gezien dat we best zouden willen hebben. Is het nu handig om een aankoopmakelaar te nemen? Dat kost namelijk nogal wat. En dan heb je nog geeneens een bouwkundig rapport en een taxatie. Ik begrijp de meerwaarde niet zo.
Tijgeroog
11-05-2009 om 12:54
Onderhandelen
Een aankoopmakelaar helpt je met zoeken, maar dat hoeft niet meer. En met onderhandelen. Als je dat prettig vindt kun je kijken of je daar voor een lager tarief hulp bij kunt krijgen. Maar zonder aankoopmakelaar kun je het ook kopen, gewoon een bod doen via de verkopende makelaar.
Anneja
11-05-2009 om 14:52
Nul.
wij hebben geen moment spijt gehad van de aankoop van een huis (dertien-in-een-dozijn tussenwoning uit de jaren '80) zonder aankoopmakelaar. Onderhandelen kan je zelf ook, en eraan denken een bod onder voorbehoud van financiering en bouwtechnische keuring doen ook.
Daarnaast heeft een aankoopmakelaar nauwelijks eigen belang bij het omlaag brengen van de prijs voor je.
anne
mopperkont
11-05-2009 om 14:52
Onderhandelen
Onderhandelen is niet zo moeilijk wanneer je de juiste prijs van een woning weet. Maar dan moet je dus wel een taxatie en een bouwkundige inspectie laten uitvoeren. Dat kost denk ik grofweg 1000,-. Maar die makelaar heeft natuurlijk ervaring. Het schijnt meestal wel geld op te brengen, zie:
http://www.tctubantia.nl/regio/enschede/2087154/Markt-voor-aankoopmakelaar.ece?start=1&sort=desc
maar of die informatie nou zo objectief is...
mopperkont
11-05-2009 om 14:59
Tegelijk
Oh ja, dat kun je natuurlijk onder voorbehoud doen. Maar het is dus een oud huis(jaren 30) en dat er van alles aan moet gebeuren(geen cv, electrisch opnieuw, asbest dakje op tuinhuis, zachtboard plavonds) is een gegeven, dus je moet van tevoren een inschatting maken denk ik.
dirksmama
12-05-2009 om 09:21
Eigen huis?
Als je lid bent van Eigen Huis kun je een aankooptaxatie laten doen. Hebben wij 10 jaar geleden ook gedaan, was niet eens zo duur.
En daarna gewoon zelf onderhandeld (en volgens de makelaar grof onder de vraagprijs geboden, wat uiteindelijk op halverwege uitkwam, en dat was wat ik in gedachten had).
Molly W
12-05-2009 om 11:31
Extra kostenpost
Hier had de aankoopmakelaar geen enkele meerwaarde, we hadden het net zo goed zelf kunnen doen. We hebben ook bijna alles zelf gedaan. Wij hebben zelf ons huis gevonden, in het dorp waar we al langer woonden dus we kenden het soort huizen, de omgeving en de bestemmingsplannen. We bekeken het huis op een open dag. Toen pas hebben we een aankoopmakelaar erbij gehaald. Eigenlijk alleen maar omdat de verkopende makelaars een bod dat niet via een andere makelaar komt niet eens in overweging nemen. Onderhandelen deden ze niet, we moesten meteen een definitief bod doen. Hij deed ook een zogenaamd bouwkundig onderzoek. Dat was een wassen neus, want hij heeft allerlei lekkages niet gemeld. Dat er achterstallig schilderwerk was, hadden we zelf ook al gezien.
Meneer W. en ik hebben een beetje besmuikt gelachen om de goedkope fles bubbels die de aankoopmakelaar ons gaf toen de aankoop rond was. Vooral omdat we van het geld dat we aan hem kwijt waren meer en betere bubbels hadden kunnen aanschaffen. Over sigaar uit eigen doos gesproken. Achteraf beschouw ik het maar gewoon als weer zo´n extra kostenpost waar je niet onderuit komt.
Groet, Molly
mopperkont
12-05-2009 om 13:12
Aankooptaxatie
Is een aankooptaxatie dan anders dan een gewone taxatie?
Kijk, als we een rapport laten opstellen en ook een taxatie laten doen zijn we dat geld dus kwijt als we het huis niet kopen. Pfff lastig hoor...
Toke
13-05-2009 om 01:04
Taxatie
Volgens mij laat je zelf vooral een taxatie uitvoeren als je al besloten hebt dat je het huis koopt, en een taxatie nodig hebt voor je hypotheek. Dan is dat geld dus nooit weggegooid.
Wat je kunt doen vóórdat je gaat bieden, is een aankoopkeuring (door bijv Vereniging Eigen Huis). Zij kijken dan met jou wat er zoal aan het huis schort of zou kunnen schorten en met welke kosten je rekening moet houden voor bijv het wegwerken van achterstallig onderhoud. Dat kan doorslaggevend zijn voor je aankoop, en zeker bij een wat ouder huis is dat wel een zinvolle investering.
Verder kun je inderdaad prima zonder makelaar kopen. Ik heb zelf nog niet te maken gehad met een makelaar die niet wenst in te gaan op een bod van iemand zonder makelaar. Lijkt me in de huidige markt ook geen verstandige opstelling, maar dat is weer wat anders.