Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

20-10-2009 om 12:24

Meerdere cakes bakken

Waarschijnlijk een redelijk domme vraag, maar ik durf hem toch te stellen Als je meerdere cakes tegelijk in de oven zet, moet je dan je baktijd aanpassen of zijn ze even snel gaar als wanneer je er maar een bakt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lucht eromheen

Als je de vormen zo zet dat ze nog wel wat 'vrij' staan dan zal de baktijd niet zo heel erg veranderen. Ik heb wel vaker grote hoeveelheden gemaakt (duitse roots en het belangrijkste in mijn ervaring is hoe groot het individuele bakwerk is en of er nog lucht omheen komt. Als ze echt hudjemudje staan dan komt de warmte alleen vanaf de kant erin en dan doet ie er veel langer over om naar het midden te 'migreren'...

Wat verder helpt is dat een grote cake in een paar minuten niet helemaal mislukken kan. Een paar minuten te kort of te lang is te overzien. Het is bij kleine dingen, zoals cakejes of koekjes allemaal veel lastiger.

Ik zou ze dus los van elkaar neerzetten en een paar minuten erbij geven. Het blijft toch een kwestie van uitproberen. In de oude bakboeken (aparte kookboeken alleen voor duitse kuchen, taarten en koekjes) staat alijtijd "bakken in een middelwarme oven tot de taart klaar is".

Haha, mijn man wordt daar altijd helemaal gek van, dat ik geen tijden bijhoud maar gewoon regelmatig ff check hoe het gaat. Zo voorkom ik ook donkerbruine randjes trouwens, als de oven eens wat heter is dan beoogd.

Nely

Nely

20-10-2009 om 14:15

Bak er altijd 2 tegelijk

en ik zet de bakblikken altijd een klein eindje uit elkaar. En ik hou de tijd aan zoals op de verpakking staat, op het eind kijk ik dan even of het toch nog iets langer moet of niet.

notje

notje

20-10-2009 om 14:50

Heb je...

Een heteluchtoven? Dan kun je op verschillende roosters bakken,dus als er dan 10 cakes inpassen kan alles tegelijk.
groet Notje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.