Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mara

Mara

12-11-2012 om 13:15

Maaltijdsoep

Ik zoek een eenvoudig smakelijk recept voor een zelfgemaakte maaltijdsoep. Komend weekend krijgen we redelijk wat vrienden over en een maaltijdsoep met wat brood lijkt me wel praktisch. Nu kwam manlief aan met de suggestie erwtensoep. Ook heel lekker maar naar mijn smaak wat te bewerkelijk. Naast minestrone (ook redelijk bewerkelijk volgens mij) ken ik geen maaltijdsoepen. Wie heeft de tip?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Staafmixer

Met een staafmixer kun je overal maaltijdsoep van maken. Ik doe het meestal op die manier.
Pan met heet water + vlees (kip, vlees met bot, draadjesvlees, ham, alles kan). Peper, zout, knoflook.
Dat laat je trekken. Als je het lekker vindt dan doe je er nog een bouillonblok in. Haal na een uur het bot eruit (en zo nodig een deel van het vlees). Vul vervolgens aan met groente. Dat kan alles zijn. Wortel en ui of prei zijn wel klassiekers. Doe er ook aardappel bij (kruimig het liefst). Na 20 minuten kun je het mixen en verder op smaak brengen. Een lik mosterd vind ik altijd erg lekker.
Dit principe maar dan nog veel simpeler: Eet de dag van tevoren stamppot met draadjesvlees. Maak extra veel.
Op de soepdag doe je water in de pan met een bouillonblok. Doe er wat knoflook en mosterd bij. Als het water heet is doe je er de rest van je stamppot en draadjesvlees en jus in.
Even laten koken, mixen, klaar.
Groet,
Miriam Lavell

Sawo

Sawo

12-11-2012 om 14:01

Net als miriam

Hoi Mara

In principe kan je bijna van elke soep een maaltijdsoep maken door het toevoegen van aardappels, vermicelli en pasta en te serveren met brood, stengels en smeersels
Hier wordt pompoen lekker gevonden maar dat is enigszins bewerkelijk.
Minestrone is net zo moeilijk als makkelijk als je zelf wilt. Je kan hem snel maken met soepgroenten, blikje tomatenpuree of tomaten, bouillonblokje en dan pasta toevoegen. Hierbij kan je een glazen potje soepvlees toevoegen of klaar en klare ballen zowel vers als in blik verkrijgbaar.
succes

Saar

Toevallig!

Heb ik daar net een stuk over geschreven op mijn etenmaken.blogspot.nl

met een basisrecept voor dit soort soepen.

Het kan met van alles

Met gehaktballen, halve plakjes rookworst, kip of zonder vlees. Met zakken voorgesneden groente (bami-, macaroni-, soep-, wat je verder aan lekkers vindt) en/of restjes die je nog ergens hebt (wortel, ui, prei enz) of wat blikwerk (mais, doperwten enz). Ook zonder staafmixer prima te doen.

Als de moeder van mara.....

Omdat mijn dochter Mara heet hier mijn favo maaltijdsoep voor de herfst: pompoensoep!
Stukken pompoen met schil maar zonder pitten even bakken met gesnipperde ui, knoflook en gember. Soepblokken toevoegen en water. Koken tot pompoen zacht is. Pureren en chili, gemberpoeder, kaneel en kardemom toevoegen. Afmaken met room of kokosmelk. Bestrooien met gehakte peterselie. Voor iets meer bite zou je een blikje mais of stukjes paprika toe kunnen voegen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mijn basisrecept

..even uit die blogpost gelicht:
Ik zal de komende tijd wat soepen de revue laten passeren hier, maar eigenlijk denk ik dat er voor alle soepen één oerrecept te schrijven valt. Dat komt ongeveer op het volgende neer:

1. Fruit een ui.
Ik kan me niet snel een soep heugen waarvoor ik geen ui fruit. Ja, tomatensoep misschien. Tomatensoep van verse rijpe (dus per definitie niet uit de supermarkt) tomaten start ik met alleen tomaten. Maar, terug naar de ui; niet toevallig het belangrijkste ingrediënt in de uiensoep waarmee ik deze blog ben gestart. Die ui snijd ik afhankelijk van hoe ik hem in mijn soep terug wil zien (smalle kwart-strips voor de ongebonden soep, grove stukken bij pureren, halve ringen voor uiensoep) en fruit ik aan in olie, boter of een combinatie van de twee. Afhankelijk van de haast fruit ik de ui korter of langer.

2. Raadpleeg de groentela
Als ik voor mijn gezin kook doe ik dat gewoon met wat er is, de voorraden voor mijn vader vergen wat meer planning. Dan pak ik bijvoorbeeld een halve prei en 2 stronken broccoli, of een bloemkool, of 3 courgettes, of 2 grote preien en een aardappel, of een ui, een wortel en een pompoen, of een selderijknol, of voor gemengde groentesoep van alles wat ik opsom plus nog meer.

3. Kies een combinatie
Vaak leveren ui, bleekselderij en wortel een basis voor de smaak. Eventueel ook wortel en prei. Dat gebruik ik bijvoorbeeld in pompoensoep. Maar soms kan je ook heel goed juist met één groentesoort uit de voeten. Bloemkool of selderijknol doen het prima alleen. En dan zijn er nog de klassieke combinaties, zoals prei met aardappel.

4. Kies uit knoflook, gember, citroen, room, kruiden zoals dille, munt en peterselie, tabasco
Je kan prima soep maken zonder toevoeging van een van deze smaakmakers, maar vaak is met een paar kleine toevoegingen net de stap gezet van water met groente naar soep. Experimenteren dus! Knoflook en gember moeten even meefruiten. De overige ingrediënten voeg je pas toe voor het opdienen.

5. Kies eventueel nog voor bonen, linzen (zelf ingeweekt of uit blik) of pasta (gaar restje of speciale vermicelli) .

6. Fruit de groente eventueel mee, vul aan met water of bouillon, breng aan de kook, kook niet te lang (al dan niet met pasta en/of linzen of peulvruchten), pureer indien gewenst, en maak af met bovengenoemde smaakmakers, peper en zout of een bouillonblokje.

Leuke blog!

Leuk en lekker rodebeuk!
Groet,
Miriam Lavell

Leuk beukje

Ik ga je volgen!

Oh jongens (o.t.)

Het was nog maar een pril blogje!
Wat voel ik me bekeken nu - ik heb meteen maar de broodjes met boontjes erbij gezet die ik hier al 10x heb aangeprezen. Dank voor de aanmoediging!

marinade

marinade

12-11-2012 om 19:26

Pompoensoep

Voor een grote pan: twee bio-pompoenen. De pompoenen ga ik als volgt te lijf: afwassen en in hun geheel in de magnetron. Zeg 15 minuten. Dan halveren (wat gaat dat gemakkelijk ineens en de pittenprut eruit, in stukken hakken.
In de pan met groentebouillon (ik neem blokjes) en nog wat zachter koken. Een of twee blikjes tomatenblokjes erbij, dit zorgt voor wat zuur als tegenwicht tegen de soms wat weeë zoetigheid van pompoen. Veel peper. Op het laatst wat crème fraiche erbij. Heerlijke en hartverwarmende soep.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

marinade

marinade

12-11-2012 om 19:29

Leuk, rodebeuk

Leuke blog!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Marinade

Die weeïgheid, die vind ik dus echt lastig te bestrijden. Vaak hoor je dat mensen er nog sinaasappelsap of appelsap door doen, maar dat is mij ook niet genoeg. Ik ben pas happy met ui/prei/wortel. En gember maakt de soep "warmer" van smaak, dat vind ik ook lekker.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

12-11-2012 om 20:11

Snelle, makkelijke vegamaaltijdsoep

Van de NRC, ik doe het altijd met oranje linzen en bedenk aan het eind dat ik de koriander ben vergeten .
Door de gember krijg je een lekker gloedje in je verkleumde lijf. Mijn kinderen lusten deze ook graag.
Voor de kokosmelk pak ik 1 blik uit de supermarkt, is volgens recept iets te weinig maar zo nauw komt het niet. Door de boterhammen met pindakaas (combinatie peulvruchten met zaden) is het een volwaardig vegetarische maaltijd.

Urad dal zijn gespeten zwarte oerdie-boontjes, veel gebruikt in de Indiase keuken en te koop bij tropische en oosterse winkels. Wie de boontjes niet kan vinden, gebruikt oranje linzen, die vrijwel overal te krijgen zijn.

Verwarm een scheut olie in een soeppan op matig vuur. Voeg de ui, bleekselderij, knoflook, gember en een snufje zout toe en laat 5 minuten fruiten. Voeg de kerrie toe, zet het vuur iets hoger en bak tot je hem flink gaat ruiken. Voeg de kokosmelk, bouillon en dal of linzen toe en breng het geheel aan de kook.

Laat de soep op laag vuur 30 ? 40 minuten koken, tot de dal of linzen gaar en stukgekookt zijn. Proef en breng op smaak met zout, versgemalen peper en limoen- of citroensap. Bestrooi met koriander en serveer in kommen of mokken. Erbij: boterhammen met pindakaas.

URAD DALSOEP
Voor 4 ? 6 kommen soep:
arachideolie
1 kleine ui, gesnipperd
2 teentjes knoflook, fijngesneden
stukje gemberwortel, fijngesneden
3 stengels bleekselderij, in smalle boogjes
1 afgestreken el kerrie masala
5 dl kokosmelk
1 liter groentebouillon
200 g urad dal (of oranje linzen)
2 limoenen of 1 citroen
verse koriander, grofgesneden
Rosa van der Zanden

Ava

Ava

12-11-2012 om 20:56

Wat een reacties

Volgens mij loopt deze site warm voor soep! Heerlijk al die recepten. En een fantastisch blog, Rodebeuk! Kan je je ook abonneren op nieuwe recepten? Anders blijft de site voorlopig open in de browser staan. M'n favorieten zijn een zooitje.

Ik krijg trek om soep te maken.

Oh jee (ava, o.t.)

Ik heb geen idee of je je kan abonneren.
Dat zal ik uitzoeken...

Klaartje

Klaartje

12-11-2012 om 21:29

Slasoep

Wat ik erg lekker vind, en heel snel klaar. Fruit een ui, niet bruin laten worden, maar alleen glazig,. 2 kroppen sla in grove stukken snijden, wassen en erbij doen, laten slinken, en een minuut of 5 laten stoven. Paar liter kippebouillon erbij doen, een minuut of 10 zachtjes laten koken. staafmixer erdoor. evt nog wat peper en zout. Room erdoor roeren. Stukjes bacon of ontbijtspek uitbakken, in kom doen en soep erop.
ERg lekker.

Klaartje

Klaartje

12-11-2012 om 21:33

Wel meer werk, goulashsoep

Is ook heerlijk, maar veel meer werk. Heb een lekker recept, dus als je dat zou willen moet ik het wel even opzoeken.

bibi63

bibi63

12-11-2012 om 22:23

En deze! (nog heel gezond ook... en lekker natuurlijk)

Verhit olijfolie in een braadpan en voeg vervolgens toe:
In vieren gesneden uien
teentjes knoflook
In stukken gesneden witerpeen
Flinke hand sperciebonen
Een stronk broccoli in stukken
Een kleine bloemkool in stukken
Een blik tomaten op sap
Fruit dit even aan en voeg water en bouillonblokjes toe (verhouding in de gaten houden)
Kook dit ca. 25 minuten.
Verwarm ondertussen een rookworst volgens gebruiksaanwijzing.
Hierna met de staafmixer de soep fijn maken.
Voeg de rookworst in plakjes toe en verse tuinkruiden.
Serveren met stokbrood en kruidenboter.
Gr. Bibi

Margriet*

Margriet*

12-11-2012 om 23:31

Minestrone

Echte bouillon trekken (moeders recept):
Runderschenkel (slager!), ui, geschild in grove stukken, peperkorrels , laurier en een flinke bos selderij. Drie uur laten trekken minstens, op heel klein vuur. Dan alles eruit (ik vind het soepvlees yak, dus dat gooi ik weg).
Dan een grote zak boerensoep groente, of je snijdt zelf wat prei/bloemkool/wortel, maar ik ben van het gemak. Laat je even doorkoken. Dan gehaktballetjes, kikkererwten/witte bonen en kleine pasta schelpjes erdoor. Kan ook nog een blik met tomatenblokjes erdoor of verse tomaten.
De basis maak ik meestal met echte bouillon, je kunt ook groente/tomaten soep maken. Tomatensoep met echte tomaten, dat is een wat zure smaak. Voor het rode kan er een blikje geconcentreerde puree door.
Erwtensoep lukt hier ook goed, zelfde start maar dan met schouderkarbonade en een stukje zuurkoolspek, laten trekken 3 uur.

Iemand nog een echt goed recept voor bruine bonen soep (vooral de verhouding lukt niet goed, ik heb al twee keer te weinig bonen.

Pompoensoep/doperwtensoep/wortelsoep (maak je hetzelfde als pompoen, maar dan met een halve liter melk erdoor voor wat romiger smaak) en courgettesoep wordt hier ook veel gemaakt.

Margriet*

Margriet*

12-11-2012 om 23:32

Oeh die urad dal

lusten mijn kinderen denk ik ook. Ga ik direct opslaan.

Margriet*

Margriet*

12-11-2012 om 23:37

Kippensoep

was ik nog vergeten, die maak ik ook op de eerste manier. Ik gooi er voor de smaak (ik houd wel van een beetje zoute soep) wat bouillonblokken bij (voor een grote pan!)

Weeïgheid in pompoensoep bestrijden

Dat doe ik met ui, een kneepje harissa en een kneep citroen. Heerlijk!
Fijne blog Beuk

Jet

Jet

13-11-2012 om 09:43

Mijn beroemde aardappelsoep

Hieronder,

door veel mensen gewaardeerd:

Nodig voor 3 a 4 borden

300 gram aardappelen in grove stukken(lekkere aard, bijv eigenheimers)

1 teentje knoflook (of 2 ☺)

1 worteltje of stukje winterpeen in stukken

1 uitje in grove stukken

400 ml groentebouillon

100 ml melk

Zout/peper

Voor garnering, klein gesneden uitgebakken spekjes, bieslook en evt bloepje koksroom, of creme fraiche.

In gewone kookpan beetje boter smelten (niet bruin) en de aard, wortel, ui en knoflook aanfruiten en met deksel op de pan laten smoren/zweten, ong 20-30 minuutjes. Beetje zout ervast op. Af en toe omroeren.

Dan de bouillon toevoegen en met deksel 30-40 minuten zachtjes koken.

Daarna met de staafmixer pureren, en 100 ml melk toevoegen. Evt zout en peper toevoegen.

Bij garneren bloepje room, bieslook en kleine spekjes toevoegen.

Serveren met brood, evt knoflookbrood

Eet ze !!

Je kunt evt extra wortel toevoegen voor wortelsoep

Broccoli-broccoli soep

Knolselderij

Of bedenk t maar☺

Eet smakelijk

Weeïgheid pompoensoep

Ik gooi er vaak een pot gegrilde paprika's doorheen. (Ok, zonder de pot dan...)

Is ook erg lekker!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

bibi63

bibi63

13-11-2012 om 21:52

Weeigheid pompoensoep 2

Ik doe er altijd kerrie door. Dat vinden wij erg lekker.
Gr. Bibi

Pompoen in de magnetron

Dat is een goede tip zeg, ik zat altijd zo te worstelen met de pompoen in stukken te krijgen en vanavond was-ie in een wip in de pan!

Vanavond pompoensoep gemaakt, met ui,aardappel, wortel, selderij en omdat de pompoen een beetje klein uitgevallen was, een klein blikje linzen erdoor. Voor de smaak bouillonblokjes, peper, paprikapoeder en kummeltjes.
De soep had precies de goede dikte en was heerlijk van smaak.

Bij gebrek aan pompoenen en vraag over fond

Besloten om minestrone te maken. Ik zag een pot fond staan.. kan ik dat gebruiken als bouillon door aan te lengen met water? Anders wordt het -bij gebrek aan tijd- toch een bouillonblokje.

Tuurlijk

Is idd wat geconcentreerder, verder kun je het gebruiken als bouillon. Maar je hebt de soep al af denk ik..

Anti-weeigheid 3

Mijn favoriete pompoenrecept (voor ca 5 personen):

- 1 pompoen
- 1 halve selderijknol (de andere helft kun je heel lang bewaren inn de koelkast of je maakt dubbel zoveel)
- 1 grote pot geroosterde paprika (niet de AH excellent, er zit veel minder in en voor mijn gevoel heeft de paprika meer zwarte velletjesrestjes)
- 1 1/2 liter bouillon

Pompoen en knolselderij slachten, koken, staafmixen, klaar.

Lekker om te bestrooien met versgeknipte koriander.

PS waarom is pompoensoep maken gemakkelijker in de magnetron, daar ben ik benieuwd naar?!

marinade

marinade

15-11-2012 om 17:52

Mamamic

Ja, knolselderij, ook zo'n groente die geslacht dient te worden . Ik heb daar de magnetronmethode nog niet voor geprobeerd.
En nog een kruiderij die wonderen doet, ook geweldig lekker in een mediterrane stoofschotel: gerookt paprikapoeder (pimenton de la Vera). Ook goed voor het oppimpen van pompoensoep.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.