Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Starter

Starter

26-07-2017 om 10:04

Koolhydraatarm, maar hoe of waar beginnen?

Ik wil graag koolhydraatarm gaan eten maar kamp ook met een burn-out. Ik merk dat het me overweldigt, wat er allemaal te vinden is en dus begin ik niet.
Heeft iemand een tip, zodat ik het rustig, stapsgewijs kan introduceren?


Marja

Marja

31-07-2017 om 21:45

Mijn eerste punt was dat ze het nu niet moet doen.
Maar áls ze het dan doet, doe het simpel, laat eens wat weg.
Dat is alles.

zien wat lukt

Als je toch graag wilt beginnen met kh-arm eten, zou ik gewoon eens wat recepten (zoals genoemd) verzamelen en dan eens zien wat op een dag lukt oftewel of je er zin in hebt. Lukt het niet, ook goed. Het is geen wedstrijd (met jezelf). Van leefgewoonte veranderen kost minimaal een halfjaar en je moet je grenzen goed bewaken. En met een burn-out ben je juist zoveel over je eigen grenzen gegaan. Dit is dus een grote uitdaging. Of een goede oefening.

Een oefening om eens stil te blijven staan wanneer je juist wel moet luisteren naar je eigen grenzen. Lukt het niet, wees niet boos of getergd maar zie het als een kattebelletje dat je de volgende keer wat beter probeert te luisteren. Word bewust van de momenten dat je over je eigen grenzen gaat. Ook als je een dag geen zin hebt in kh-arm, kies er voor om te luisteren. Want hoe strenger je moet zijn voor jezelf, hoe kleiner de kans dat het blijven volgen van dit dieet slaagt.

Als je over gaat tot kh-arm, dan kan je het beste met het ontbijt beginnen. Bijvoorbeeld met griekse yoghurt met havermout en vruchten zoals genoemd: dat legt echt wel een bodem waar je lang geen trek van krijgt. Hou je echt niet van havermout of van yoghurt, of wil je het eigenlijk ook niet proberen omdat het op dit moment teveel tegenstaat, ga dan op zoek naar iets anders als ontbijt.

Lukt het ontbijt, kan je eens kijken of je wat veranderingen in de lunch kan aanbrengen; sla met gerookte vis of gebakken kip of een paar eieren, al dan niet met een boterham. Als ik tijd en zin heb maak ik een grote maaltijdsalade met veel verschillende ingrediënten. En dan heb ik de keuze uit: radijs, tomaat, rode bietjes, rauwe bloemkool, augurkjes/zilveruitjes/kappertjes, diverse slasoorten door elkaar, (punt)paprika, geraspte wortel, fijn gesneden rode of witte kool, taugé, ui, pijnboompitten of zonnebloempitten, noten, gebakken spekjes/gerookte vis/ kip (met een beetje sesamolie)/ei, wat amerikaanse coleslaw, wat ajvar, etc.. Niet perse door elkaar maar gewoon naast elkaar. Dat verveelt namelijk niet zo snel en je kan er lang mee door voor je weer trek krijgt. Of je neemt een uitsmijter, een omelet, goed gevulde groentesoep met bonen.

En als je dan eens bij het avondeten ipv past/aardappelen/rijst wat peulvruchten neemt, heb je ook 's avonds minder trek in iets te snaaien.

Annie

Annie

01-08-2017 om 21:25

Mijn ervaring met burn out

Ik heb niet alles gelezen en weet dus ook niet of ik zaken dubbel zeg.

Mijn ervaring met burn out (van mijn man):

De oorzaak van burn out ligt niet direct in voedingspatroon. Wel kan een aanpassing van ongezond naar gezond voedingspatroon je sneller doen herstellen van burn out. Daar ben ik van overtuigd. Veel voorverpakte levensmiddelen etc bevatten zaken waar het lichaam niets mee kan, daar wordt het lichaam niet fitter van. Dus ja, het skippen van nutteloze koolhydraten (lees: een zak chips, een slagroomgebakje, maaltijdpakketten met allerlei toevoegingen) en vervangen door gezonde producten (lees: een appel, worteltjes, etc). Yep, gaat helpen. Zeker als je lijf al in de min staat qua energie.

Ik geloof aan de andere kant niet dat een koolhydraatarm dieet jou gaat helpen. Uiteindelijk blijkt dat je bij een koolhydraatarm dieet voedingsstoffen tekort komt. Bovendien is het voor velen niet vol te houden. Ga je dat in een bo periode niet als extra falen bestempelen. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat we over 10 jaar meewarrig op deze koolhydraatvrije periode terugkijken. En een brood van de bakker (ja, ook de gewone volkoren variant), good old aardappels, etc. Dat zijn prima producten. Die aten we al toen een burnout nog niet was uitgevonden.

Langdurige stress is een aanslag op je lichaam. Wedden dat je lijf al langere tijd niet meer optimaal alle vitamines heeft opgenomen? Aanvullen die hap met een goede vitaminecomplex, niets mis mee. En in datzelfde schap (van een goed merk) vind je ook producten die je lijf bij een burn out ondersteunen. Ik heb geen wetenschappelijk bewijs. Maar ik ben wel overtuigd dat het kan werken. Ik merk aan mijn eigen lichaam dat ik snel in een magnesiumtekort schiet. Daarom eet ik iedere dag een banaan en dan gaat het geheid beter. Niet toevallig dat de alternatief therapeut magnesium voorschreef aan mijn man.

Burnout bij mijn man liet zich ook herkennen door een stukje gezondheidsangst. Waarschijnlijk kwam dat ook voort door het feit dat het lichaam al langere tijd kwakkelsignalen afgaf. Daar werd niet naar geluisterd, maar er werd een pond wortels extra tegenaan gegooid. Een keer patat eten was een no-go. Hij heeft ook geleerd dat een pond wortels niet helpt als je leven te stressvol is. Stress moet je bij de bron aanpakken. En nu doet hij dus ook wat meer relaxt over een niet-zo-gezonde-dag. Gisteren hebben we 's middags geluncht met vietnamese loempiaatjes van de markt, 's avonds een home made pizza zonder extra berg salade en 's avonds bitterballen en een witbiertje op het terras. Dat is voor mij genieten, voor hem was dat een tijd lang ondenkbaar. En toch denk ik dat 'genieten' nu erg belangrijk is voor je lijf. Met je snoet in de zon, lekkere thee, lekkere salade, yoghurt opgevrolijkt met vers fruit en veel wandelen.

Maar ga niet allerlei moeilijke toeren uithalen. Je lijf heeft het al moeilijk genoeg.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2017 om 09:23

Om over na te denken

Ik had afgelopen week op tv gehoord dat koolhydraatarm helemaal niet zo goed is, maar ik weet niet meer waar. Via de link kom je wel bij informatie zoals ik het op tv gehoord heb.

http://www.welingelichtekringen.nl/gezond/714769/een-koolhydraatarm-dieet-werkt-helemaal-niet.html

Wilgenroosje

Wilgenroosje

08-08-2017 om 12:26

Rare vraag misschien

Bovenstaand stukje van Kaaskopje is toch logisch? Dat had ik zonder onderzoek ook wel kunnen vertellen.

Er is daarbij onderzoek gedaan naar diëten met en zonder koolhydraten, maar bij beide diëten werden evenveel calorieën gebruikt. Logisch toch dat beide groepen evenveel afvielen? Bij inname van dezelfde hoeveelheid calorieën val je toch ook net zoveel af, als je alleen cola en chips eet/drinkt. Dat het niet gezond is, is een ander verhaal, of begrijp ik iets niet?

Ik denk dat je door beperking van koolhydraten sneller afvalt, doordat bijvoorbeeld een salade minder calorieën bevat dan een paar boterhammen. Ikzelf kom echt aan als ik niet een paar keer per week een broodloze dag heb. Logisch, ik eet dan salade en fruit i.p.v. brood. Minder koolhydraten én minder calorieën.

bieb63

bieb63

08-08-2017 om 16:31

dat klopt niet helemaal wilgenroosje

Natuurlijk, als je minder calorien eet, dan val je sneller/meer af.
Maar als je bijv. het Aktins dieet volgt (geen of nauwelijks kookhydraten, maar veel eiwitten en vet) val je wel degelijk af (of het gezond is is een ander verhaal), maar niet omdat je per definitie minder calorien eet dan als je wel brood e.d. eet. Je eet dus bijv. stukken kaas en worst als lunch..... Dat mag. En dan val je af...... Maar dat heeft te maken met een ander soort verbranding.

dat valt dus tegen

Er zijn meerdere scholen, maar éen school zegt - en heeft daar ook onderbouwing voor - dat de meeste diëten uiteindelijk vooral werken omdat ze ervoor zorgen dat je niet meer zomaar alles kan eten. Niks andere vetverbranding. Atkins of weinig vet, statistisch gezien valt men gemiddeld met elk dieet evenveel af.

je valt niet af van Atkins omdat je anders eet, maar omdat dat anders eten per saldo betekent dat je minder eet.

Dus de logica van Wilgenroosje heeft vziw wel degelijk de wetenschap aan haar kant.

Zie ook hier: http://www.mkatan.nl/volkskrant-columns/120-het-afvalemmer-dieet

Groeten,

Temet

Marja

Marja

08-08-2017 om 18:03

Idd elk dieet

Elk dieet werkt door mindere inname, of het nu van ene of het andere is. Mensen dieren omdat er resultaat is. Alleen zelden voor de lange termijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.