Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kombucha

Ik zit in een kombucha fase 🫣. Vind het helemaal leuk om te maken en te drinken. Wie van jullie maakt het ook en welke smaakcombinatie is jullie favoriet?
Ik maak het nu meestal van zwarte thee, hoorde dat rooibos geen succes is, iemand van jullie ervaring?

Nee nooit gedaan, ik ben altijd bang dat er iets niet goed gaat in het fermentatieproces. Ik heb wel een keer kimchi gemaakt maar ik durfde het niet op te eten

Ik maak al ruim 10 jr kombucha heerlijk vinden we het.
Ik maak het altijd met bio groen thee. Dat is wat zachter van smaak dan zwarte thee. Thee met een smaakje kan je alleen gebruiken met de tweede ronde van de fermentatie. Dus nadat je het geoogst hebt. Ik doe dan altijd heel iets dikzak erin en een thee met een smaakje bv gember met Citroen. En dan bottelen. Doordat je er iets zoets bij doet gaat de drank lekker bruisen. Echt heel erg lekker.
Ik maak meestal vier liter tegelijk😊drinken het hier elke ochtend op de nuchtere maag. Een klein glaasje.
Ik gebruik dus altijd alles bio. De thee, maar de rest ook. En smaakt altijd goed. Van de overige “zwammen “ maak ik mijn “hotel”. Dan heb ik altijd reserve voor als er iets mis gaat.

Fourtyfour

Fourtyfour

18-06-2024 om 16:08 Topicstarter

Je gebruikt dus thee met een smaakje voor de tweede fermentatie? Begrijp ik dat goed? Ik gebruik nu vaak verse kruiden uit de tuin, maar die zijn er in de winter niet.  En wat bedoel je met iets dikzak erin? Of is het autocorrectie en bedoel je diksap?

Fourtyfour schreef op 18-06-2024 om 16:08:

Je gebruikt dus thee met een smaakje voor de tweede fermentatie? Begrijp ik dat goed? Ik gebruik nu vaak verse kruiden uit de tuin, maar die zijn er in de winter niet. En wat bedoel je met iets dikzak erin? Of is het autocorrectie en bedoel je diksap?

Oja zie het ik bedoel inderdaad diksap😊als je de kombucha geoogst hebt doe ik er eerst iets diksap in en vervolgens een theezakje met een smaakje bv nu heb ik gember/sinaasappel. Laat ik het even intrekken en doe het dan in de flessen. 

Fourtyfour

Fourtyfour

18-06-2024 om 20:39 Topicstarter

Saartje55 schreef op 18-06-2024 om 19:59:

[..]

Oja zie het ik bedoel inderdaad diksap😊als je de kombucha geoogst hebt doe ik er eerst iets diksap in en vervolgens een theezakje met een smaakje bv nu heb ik gember/sinaasappel. Laat ik het even intrekken en doe het dan in de flessen.

Heb net een fles diksap gekocht, dat ga ik proberen. En de volgende oogst probeer ik ook eens met een smaakjes thee. Nu heb ik er 1 staan met cola kruid, eens kijken hoe dat uitpakt. Bedankt voor de tip!

Fourtyfour schreef op 18-06-2024 om 20:39:

[..]

Heb net een fles diksap gekocht, dat ga ik proberen. En de volgende oogst probeer ik ook eens met een smaakjes thee. Nu heb ik er 1 staan met cola kruid, eens kijken hoe dat uitpakt. Bedankt voor de tip!

Graag gedaan en ik doe nooit heroverd diksap erin. Ik maak altijd twee keer twee liter en doe er dan een scheut diksap in en dan dus het thee zakje met het smaakje even in laten trekken en dan bottelen. Succes😄

Let op: als je histamine gevoelig bent is dit gefermenteerde drankje een heel slecht idee!

Hoewel mensen zweren bij de gezondsheidsvoordelen van kombucha, is dit nooit wetenschappelijk bewezen. Door de gisting bevat kombucha ongeveer 0,5% aan alcohol. Hoe weinig ook, ik zou het niet aan mijn kind geven. Het is om deze reden dat (zelfgemaakte) kombucha nog wel eens wordt afgeraden voor zwangere vrouwen. Wel wordt de suiker vrijwel allemaal opgegeten door de zwam, dus veel suiker bevat het drankje niet. Ongezond is het ook niet, maar drink het niet eindeloos. De zuurgraad van het  drankje is ten slotte hoog en er zitten wel degelijk calorieën in. 

Fourtyfour

Fourtyfour

19-06-2024 om 12:37 Topicstarter

Pippeltje schreef op 19-06-2024 om 10:19:

 Door de gisting bevat kombucha ongeveer 0,5% aan alcohol. Hoe weinig ook, ik zou het niet aan mijn kind geven. 


Mijn kind is 20, die 0,5% moet dan vast lukken 😉

Al eens gedacht aan het volgen van een workshop? 
Bijvoorbeeld van Christian Weij? 

Pippeltje schreef op 19-06-2024 om 10:19:

Let op: als je histamine gevoelig bent is dit gefermenteerde drankje een heel slecht idee!

Hoewel mensen zweren bij de gezondsheidsvoordelen van kombucha, is dit nooit wetenschappelijk bewezen. Door de gisting bevat kombucha ongeveer 0,5% aan alcohol. Hoe weinig ook, ik zou het niet aan mijn kind geven. Het is om deze reden dat (zelfgemaakte) kombucha nog wel eens wordt afgeraden voor zwangere vrouwen. Wel wordt de suiker vrijwel allemaal opgegeten door de zwam, dus veel suiker bevat het drankje niet. Ongezond is het ook niet, maar drink het niet eindeloos. De zuurgraad van het drankje is ten slotte hoog en er zitten wel degelijk calorieën in.

Wij drinken gewoon elke ochtend een glaasje kombucha voor dat we aan de koffie gaan😄overal waar TE voor staat zei mijn moeder altijd is niet goed😄wij drinken hier in huis trouwens ook kefir. Ook heel erg lekker. Daar drinken we wel meer van. Ipv frisdrank bv. 

Saartje55 schreef op 20-06-2024 om 13:12:

[..]

Wij drinken gewoon elke ochtend een glaasje kombucha voor dat we aan de koffie gaan😄overal waar TE voor staat zei mijn moeder altijd is niet goed😄wij drinken hier in huis trouwens ook kefir. Ook heel erg lekker. Daar drinken we wel meer van. Ipv frisdrank bv.

"wij drinken het ook" wat voegt dit toe?

Kefir is ook een gefermenteerde drank, denk dat ze dat bedoelde, is toch niet zo erg om dit benoemen?  🙊

Fourtyfour

Fourtyfour

22-06-2024 om 22:15 Topicstarter

Marie111 schreef op 19-06-2024 om 17:12:

Al eens gedacht aan het volgen van een workshop?
Bijvoorbeeld van Christian Weij?

Ik heb even gekeken, maar op dit moment zijn er geen. En ik ben minimaal 3 uur onderweg (enkele reis) 🥴

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.