Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

angel3

angel3

10-11-2009 om 19:57

Kledingkastvraag

Ik zit maar te passen en meten met de kledingkast planner van IKEA. Ik heb ruimte voor een kast van 3 meter. Het zou dan neerkomen op ieder een eigen roede van 1 meter voor hangspul en dan nog wat planken en lades voor sokken en legspul en beddegoed.
Maar? is 1 meter hang p.p wel voldoende? zomer EN winter. Ik heb geen ruimte voor extra kasten. Op zolder staat 1 kast met 80 cm roede voor weinig gedragen hangspul, maar het reguliere moet dus op die meter komen. Wat denken jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

10-11-2009 om 20:24

Hier

Man is elke dag netjes op het werk en zijn kast hangt vol met overhemden en nette jasjes en broeken. Hij heeft nu 1.60 m en heeft daar ook zijn (buiten)jassen hangen. Ik heb een meter in gebruik maar daarvan gebruik ik maar 'echt' ongeveer 25 cm van. Een kleine 50 cm hangt vol met kinderjassen.

Wat ruimtewinner tips

Hoe diep zijn de kasten? Voordeel van hele diepe kasten is dat je twee stapeltjes kleren achter elkaar kunt leggen.

Je kunt ook twee roedes boven elkaar maken. Zeker met mannenpakken en overhemden moet dat wel lukken. Dan heb je extra hangruimte of je maakt de hangruimte smaller en legplanken breder.

Verder is mijn ervaring dat lades efficienter zijn dan stapeltjes achter elkaar. Dus als je voor het kleine spul aldes kutn nemen zoals ondergoed, sokken, riemen, etc.

groeten Ekeim

Wat hang je en wat leg je

Als je bijna alles opvouwt en op stapels legt, dan heb je minder hangruimte nodig. En als je drie winterjassen hebt die je er ook in wilt hangen, dan is een metertje niet zoveel. Kortom: voor iemand anders moeilijk te beantwoorden vraag.
Ik heb zelf wel genoeg aan die meter, maar ik heb nog een exta kast en koffer voor andere-seizoen kleren. Bij mij hangen alleen rokken, bloezen, jasjes, pakken en jurken. De rest ligt opgevouwen.
Puzzel-ze!
Suus

margje van dijk

margje van dijk

11-11-2009 om 12:10

Mooie kledingbeperker

Wij hebben een kledingkast van 3 x 80 cm (gok ik hoor). En daar moet alles in. Dus past alles er in. Want als het niet meer past moet er kleding weg. Op zolder staat nog een kast met 80 cm hangdeel.

Voor mij werkt dat goed. Als er iets nieuws in de kast moet, moet er eerst iets ouds uit. Anders blijf ik maar kleding hamsteren die ik al 5 jaar niet meer aan gehad heb.

Ik moet wel zeggen dat ons hangdeel behoorlijk vol hangt, en dat het geen 'lang' kan hangen. (Dus lange jurken en jassen gaan naar de zolderkast). Onder het hangdeel zit nog een plank, en daaronder (in twee vakken) zitten al onze schoenen. Voor schoenen hanteer ik dezelfde regel: iets erbij? Dan eerst iets anders eruit. (Gelukkig smokkel ik met mijn laarzen, die liggen allemaal in de bijkeuken).

Margje

Balletmama76

Balletmama76

13-11-2009 om 17:48

Dochterlief heeft een pax van ikea

...en wij zijn er dolbij mee! Ik zat toen bijna een jaar te puzzelen voor de goede indeling.

Wij hebben dan maar 2m, maar hier passt al een heleboel in. In het midden staat een 1m element, links en rechts hiervan een 50cm. Ik heb 2 kledingsstangen per element op een afstand die groot genoeg is om shirtjes optehangen, dan een inlegplank en hieronder nog een kledings-stang voor jurkjes etc. Boven de bovenste stangen ook nog een inlegplank voor hoeden, schoenendozen etc.

Een van de 5ocm elementen heb ik het bovenste gedeelte als hangruimte en hieronder 5 lades (ik zou de houten nemen, deze glijden het soepelst) voor ondergoed, sokken, maillots etc. Van buiten zie je de lades niet, wij hebben gewone kastdeuren, waar de lades achter verdwijnen. Zo'n beetje als een amerikaanse inbouwkast.

Deze indeling werkt erg goed voor ons, want ik heb een hekel aan opvouwen van was, ik hang graag alles op en vind het ook overzichtelijker.

Zodra onzere kast aan vervanging toe is, nemen wij ook een PAX.

Daar ben ik weer

Angel3; geen nieuwbouwhuis probleem of ik herken het bij ja, haha!

Wij hadden de Askedal kasten van IKEA, en hebben die via het onvolprezen Marktplaats prima verkocht. Hier hebben (ook wij!) de PAX kasten gekocht. Voor in slaapkamer oudste dochter 2 kasten van 1 meter, jongste idem dito, en in onze slaapkamer hebben man en ik ieder een kast van 1 meter breed, en daarnaast nog een element van 50 cm. Daarnaast nog 1 kast van 50 cm met leg voor het meest gebruikte linnengoed. Totaal dus 3.50 breed. We hebben de PAX met LOMEN wit hoogglans deuren, erg mooi. En; we hebben de extra hoge van 2.71! Boven in de hanggedeeltes dus ook weer een plank en daarin kun je ook enorm veel kwijt. Kamers dochter hebben kast van 2.36. Lang leve de hoge plafonds in nieuwbouw!
In onze hangkast van 1 meter hebben we die roedes met een extra roede eronder aan. Echt een vondst!
Ik heb jurken etc. links op de roede hangen, en alle bloesjes, rokken etc. hangen rechts op die twee roedes onder elkaar. Optimaal gebruik van ruimte wat mij betreft.

Voor in de 2e kamer op de 2e verd. hebben we in de herfstvakantie nog 2 PAX kasten gekocht van ieder 1 meter. Een alleen leg voor alle zomerspullen, pakken van mijn man die hij weinig draagt, jassen etc. De andere is leg en daarin staan nu nog zaken als kerstspullen, slaapzakken etc.
Als er een vliering is gebouwd gaan die daarheen.

Ik zou gewoon gaan spelen met de PAXplanner, dan zie je ook meteen wat het kost!
Oh ja en; wij hebben het allemaal laten bezorgen maar helaas alleen tot de begane grond. Het was een mega klus om al die onderdelen en vooral de deuren (ook dus zo enorm hoog) 2 verdiepingen omhoog te sjouwen. Als het kan zou ik zeggen; laat het bezorgen op de verdieping waar je het wilt hebben. Wellicht wat extra kosten, maar je hebt zelf al genoeg te doen!

Succes,
Mare

PS Zag je mailtje. Zal nog even reageren!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.