Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tijgeroog

Tijgeroog

30-08-2016 om 16:58

Kat leren in tuin te blijven?

Is het mogelijk om je kat te leren om in de eigen tuin te blijven? (En ja, ik weet dat je ook een afrastering kunt maken ofzo, maar daar gaat het nu even niet om )

vlinder72

vlinder72

30-08-2016 om 17:05

bij ons niet

Het ligt misschien wel aan de kat maar onze kat is niet binnen in de tuin te houden. wij hebben alles in de tuin afgegaasd maar onze kat klimt loodrecht tegen muren, zocht systematisch zwakke plekken op in het gaas om toch maar in de tuin van de buren te liggen. Buiten werd zo'n obsessie voor het beest dat als wij de voordeur maar een kiertje open hadden staan, ze direct naar buiten rende. En dat was pas echt gevaarlijk omdat daar auto's reden. Wij hebben haar jarenlang aan een tuigje buiten gehad maar deze zomer waren wij er klaar mee. Steeds maar oppassen met deur. Steeds oppassen dat de kat zichzelf niet wurgde.

Ze mag nu (na 4 jaar) toch naar buiten. Ze is ook gelijk een stuk vrolijker lijkt het wel. Haar zus is niet zo'n houdini die blijft meestal wel in de tuin. Zij kan ook niet zo goed klimmen dus kan ook niet uit de tuin komen.

De Perzische kat van onze overburen bleef vroeger altijd braaf op de oprit liggen.

Kan je een kat leren om binnen te blijven? Sommige katten vast wel. heb je zo'n klimmonstertje als die van ons dan ben je kansloos. En mijn man gaat echt niet onze tuin veranderen in een volliere.

Kat leren in tuin te blijven?

Graag ;0) Succes!

skik

Elke

Elke

30-08-2016 om 17:29

Haha..

We hebben onze kat geleerd van het aanrecht en de tafel af te blijven en de kinderkamers niet op te gaan, en daar houdt hij zich redelijk aan zolang wij in huis zijn. Maar hem leren in de tuin te blijven lukt volgens mij alleen als je er een hoge muur omheen zet...

Kan, maar geen garanties

Onze oudste kat springt zelden ergens op dus die gaat sowieso de tuin niet uit. De jongste kat heeft een iets pittiger karakter en doet af en toe een poging. Maar hij heeft iets nodig wat niet heel hoog is waar hij eerst op springt om zo op de schutting te kunnen komen. Dat kan maar op 2 plekken in de tuin. Zodra ie weer eens een poging waagt hoeven we alleen maar streng te roepen dat hij er af moet en dat doet hij dan. In het begin moesten we dit 10 keer per kwartier doen ofzo maar nu doet ie het nog maar twee keer in de week. Wel is het zo dat deze kat niet in de tuin mag als wij niet in de buurt zijn.
Onze buren hebben een raskat en die hebben met kippengaas een barrière aan de schuttingen gemaakt. Werkt aardig maar ook niet perfect, kat hing er al twee keer in.

Kattrien

Kattrien

30-08-2016 om 19:56

Nee dus

Zelfs met afrasteringen is het al moeilijk, zie boven. Je kat zodanig onder appel hebben dat hij een open tuin niet uitwandelt heb ik nog nooit meegemaakt.
Katten zijn daar veel te eigenwijs voor (zeggen de kattenliefhebbers) danwel te dom voor (zeggen de hondenliefhebbers).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-08-2016 om 20:10

Als ze oud zijn

Onze theemuts neemt tegenwoordig de moeite niet meer, maar dat is dan ook al een aardig bedaarde dame.
Dat was vroeger wel anders, toen lag ze ook constant op de loer.

We hebben zelfs kattenschrikdraad gehad, maar ook dat hielp niet altijd.

Specht

Specht

30-08-2016 om 21:47

Soms lukt het

Vroeger hadden wij buren, die beslist niet wilden dat hun poezen overlast gaven.
Ze hadden de poezen eerst een tijd misschien wel een jaar aan een soort lijn,
die midden in hun tuin aan een pin zat. Hierna bleven de poezen altijd in de tuin.

Nee

Dat is hopeloos. Wij hebben van onze tuin een behoorlijke vesting gemaakt maar helaas. Al twee katten doodgereden en de derde weet ook altijd wel een gaatje te vinden om de tuin uit te gaan. Ik denk dat je echt een kattenren moet maken als je de kat in de tuin wilt houden. Hier komt geen nieuwe kat meer bij. Ik vind het risico te groot en ik vind dat ik het niet kan maken tegenover de buren. Van deze kat hebben ze niet veel overlast, maar de vorige zat regelmatig bij de buurman een visje te vangen. En dan het verdriet na het verongelukken... Verschrikkelijk!

Tijgeroog

Tijgeroog

30-08-2016 om 23:27

Ik dacht het al...

Bedankt, jullie bevestigen m'n vermoedens. Nu nog proberen om dat aan de buren duidelijk te maken. Want die willen ook niet dat de kat overlast geeft bij de buren.
Helaas zit de kat graag bij ons in de tuin onder een struik (heeft ie in de eigen tuin niet), waar ik overigens helemaal geen last van heb. De buurvrouw komt 'm dan zoeken, vraagt mij of ik 'm terug wil jagen hun tuin in, waarna het arme beestje een flinke preek, "nu heb je straf" en huisarrest krijgt. Daar heb ik dan weer wel last van...

Kattrien

Kattrien

31-08-2016 om 07:53

Ach jee

Dat is echt zielig! Die kat leert daar echt niks van. Doet ze dat bij haar kinderen ook, straf geven voor iets wat ze qua ontwikkeling nog helemaal niet kunnen kennen of doen?

Pirata

Pirata

31-08-2016 om 08:11

2 katten

Zielig voor die kat. Die heeft maling aan "menselijke" terreinafscheidingen.
Vroeger hield mijn slimme kat het domme katje in de achtertuin. Als de domme wegliep, ging de slimme er achter aan en gaf haar een tik op de neus, zodat ze terugging. De slimmerik ging zelf wel de buurt door. De domme bleef daarna redelijk op eigen terrein. Die was inderdaad ook niet heel geschikt voor het ware buitenleven. Had de slimmerikkat dus goed gezien.

Het enige wat echt helpt

Is idd een kattenren of een volledig afgesloten tuin (met net oid).

Been there, done that, got the T-shirt *grijns*

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2016 om 10:39

Onze katten

Uit ervaring weet ik dat katten vaak in de eigen tuin blijven, of inderdaad vlak in de buurt bij buren als die gelegenheid er is. Daar hebben ze zo hun vaste stekjes, maar als het nacht is nemen ze de openbare weg over. Ik loop vaak 's nachts met de honden over straat en de sfeer is dan bijna sinister te noemen. Omdat mijn jongste hond nogal fanatiek is met buurtkatten, heb ik de gewoonte ontwikkeld om de straat af te scannen zodat ik mijn hond een beetje voor kan zijn. Ondanks dat ik belabberd zie in het donker, zie ik ze zitten, of hoor ik geritsel in de struiken. Het zijn er véél!

Tijgeroog

Tijgeroog

31-08-2016 om 10:49

Inderdaad zielig

Ik vind het ook zielig, ik heb er daarom nu ook veel meer last van dan wanneer de kat wel in onze tuin mag komen. Heb ook al een paar keer uitgesproken dat ik er geen problemen mee heb, maar ik snap ook wel dat andere buren er weer heel anders over kunnen denken (hoewel wij een soort oerwoud in de tuin hebben, en andere buren alleen tegels, dus onze tuin zal wel aantrekkelijker zijn)

Kattrien, ik kan niet oordelen over de opvoeding van de kinderen maar dat ziet er altijd wel gezellig uit, dus daar maak ik me geen zorgen om.

vlinder72

vlinder72

31-08-2016 om 10:59

tijgeroog

Wel goed van ze dat ze proberen om de kat in de tuin te houden. Boos praten tegen de kat heeft waarschijnlijk niet zoveel zin.

Mijn katten kijken niet op of om als ik boos naar ze kijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.