Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

frederique de leeuw

frederique de leeuw

04-11-2009 om 09:43

Is gekleurde klei giftig?

Wij hebben van die potjes met gekleurde klei gekregen. Er zit een wat zoetig luchtje aan. Deze komt van de Action of het Kruidvat. Nu zie ik dat er ook klei bestaat die Niet Giftig is. Is de klei die ik heb dan wel giftig? En hoe zit het dan met de klei van de Play Doh. Ik zie wel op de doos staan dat 't uit China komt en daar nemen ze 't niet zo nauw met de regels natuurlijk. Weet iemand er iets meer van?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn gok....

Volgens mij is het in een geciviliseerd land als Nederland onmogelijk dat er bij een winkel kinderspeelgoed wordt verkocht dat giftig is. Zeker als het om zoiets kleuterachtigs gaat als klei.
'
Ik zou me geen zorgen maken.

Sancy

Sancy

04-11-2009 om 10:19

Nou

het is niet helemaal onmogelijk, zoals IngridT schrijft (denk bijvoorbeeld even aan weekmakers) maar de producten die in Nederland verkrijgbaar zijn moeten voldoen aan de Nederlandse maatstaven.

Linda99

Linda99

04-11-2009 om 10:50

Play doh

Hier altijd Play Doh in huis omdat ik weet dat dat veilig spul is. Dit staat op hun site:

"Wat zijn de ingrediënten van PLAY-DOH klei?

De exacte ingrediënten van PLAY-DOH zijn geheim dus die kunnen wij je niet vertellen. We kunnen je wel vertellen dat het in principe een mengsel is van water, zout en tarwemeel. Het bevat geen pinda's, pindaolie of melkproducten. Het bevat WEL tarwe.

PLAY-DOH klei is niet-giftig, niet-irriterend & niet-allergeen behalve zoals aangegeven: kinderen die allergisch zijn voor tarwegluten kunnen allergisch reageren op dit product."

Van de goedkopere merken weet ik het niet maar dat spul stinkt enorm (dus ik verwacht wel dat dat "rommel" doorheen zit). Heb je bij Play Doh geen last van.

amk

amk

04-11-2009 om 11:14

Stinken

ik vind Play-doh ook stinken.

Maar er mogen geen gifstoffen gebruikt worden die gemakkelijk geconsumeerd kunnen worden in kinderspeelgoed. Klei wordt daarop gecontroleerd.

Wat ik vooral een nadeel van die hele goedkope klei vind is dat het gewoon niet lekker kleit. Play-doh is soepeler en niet korrelig.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-11-2009 om 11:08

Giftig of giftig

Tja, wat is giftig? Ik veronderstel dat (inderdaad, Nederland is streng!) het absoluut geen gevaar oplevert als je er gewoon mee doet wat je hoort te doen: kleien. Maar voor klei geldt - lijkt mij - natuurlijk heel andere regelgeving dan voor eten. Ik heb dan ook geen idee wat er gebeurt als je kind besluit om de kunstig geboetseerde klei-bonbons op te eten.

Nou.....(giftig)

Voor speelgoed dat ook door peuters wordt gebruikt, en gemakkelijk te kauwen is durf ik er mijn hand wel voor in het vuur te steken dat het ook indien opgegeten geen noemenswaardige problemen mag opleveren.

Ingrid

maan.

maan.

05-11-2009 om 16:46

Weekmakers?

Vanmorgen las ik toevallig een artikeltje waarin stond dat er in speelgoed nog té vaak weekmakers zitten. Ik weet niet of dit ook voor klei geldt maar ik had niet eigenlijk niet verwacht. Blijkbaar zijn regeltjes niet genoeg om alles oké te krijgen.

Over scoubidoutouwtjes was destijds ook zoveel te doen vanwege de weekmakers die erin zaten.. toch zijn ze nog volop te koop. En ja.. de beste manier om de eindknoop aan te trekken is tussen je tanden..

Je gaat er niet dood aan...

ik werk met autisten en hoe vaak die niet even een hapje nemen van het 1 of ander, klei, verf, blaadjes, takken, brooddeeg... ik heb er nog nooit 1 ziek van zien worden....

Lidwientje

ja sorry ik zei het wat kort door de bocht idd...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.