Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

69er

69er

27-12-2012 om 10:10

Interieur veranderen, waar beginnen

of eigenlijk hebben we al een voorzichtig begin gemaakt en gemerkt dat dit moeilijk wordt. We moeten gaan combineren met wat we hebben en het mag niet verschrikkelijk veel gaan kosten. Ons interieur is nu zo''n 20 jaar oud en het volgende zal dat waarschijnlijk ook weer worden. Het zal dus wel een beetje tijdloos moeten zijn of met kleine ingrepen. ( lees veranderen van muurkleur bijv.) te veranderen zijn. We willen niet met alle winden meewaaien, houden niet van een kussentje hier een kaarsje daar en een hoop prullaria die na een seizoen weer in de kliko liggen.....( à la tv woonprogramma's) er moet vooral in gewoond kunnen worden en geen showroom zijn.
We zijn er inmiddels achter dat de vloeren die we mooi vinden niet bij de huidige inrichting passen. Een optie zou zijn om de hardhouten meubelen te stralen en opnieuw een ander kleurtje geven...maar welke.
Mijn man wil graag een "warme" sfeer, dat staat voor hem gelijk aan een donkere vloer...Ik moet een plaatselijke verf- en behangboer vragen om advies. Die heeft in mijn omgeving een aantal huizen van advies en nieuwe kleuren voorzien. Ik heb 'm bij een vriendin aan het werk gezien, Gaf goede tips..., maar uiteindelijk zijn die huizen allemaal ,op dat moment modieuze, donkere holen geworden. Ik heb een huis met erg veel lichtinval, bij buren met hetzelfde huis heb ik gezien welk effect dit kleurgebruik gegeven heeft. Niet sfeervol, maar een kelderidee.
Ik denk natuurlijk dat ik gelijk heb , maar het zou fijner zijn als we op één lijn zitten en ik het niet in mijn schoenen geschoven krijg als het resultaat niet is zoals verwacht. Ik heb mijn man aangeraden om alles te bewaren wat hij tegenkomt in blaadjes, folders ed. als het hem aanstaat en ik zal hetzelfde doen, want eerlijk..., ik weet wel wat ik absoluut niet wil, maar wat dan wel.
Een professional inhuren doen we pas als we er helemaal niet uitkomen.
Ik heb het programma sketchup gevonden (poeh, heeft het genoeg mogelijkheden om er eerst veel tijd in te steken?) en amikasa. Ik zoek eigenlijk nog verdere tips om dit aan te pakken. Is er bijvoorbeeld een goed boek of internetsite met uitleg over de effecten van kleurgebruik, waar je op moet letten bij inrichting. Nuttige tijdschriften.
Wie vind dit wel leuk en kan wat toevoegen.
69er

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Over een donkere vloer

Wij hebben boven een donkere vloer, namelijk een donkerbruine gladde kurkvloer. Je ziet er alles op. Mijn tipje dus, voor wat het waard is: neem je een donkere vloer, zorg dan dat die gemeleerd is. Zo hebben wij in de keuken marmoleum (zwart met witte kringeltjes) en daar hebben we dat probleem niet. Verder op die verdieping bamboe, en ook dat is een stuk minder besmettelijk.

Als je beide verschillende ideeën hebt, en je bent van plan het in éen keer goed aan te pakken voor de komende 20 jaar dan is het misschien toch wel zinnig om een prof in te huren. Dat scheelt kostbare misstappen.

Manda, ben je daar?

Wij hebben overigens geen prof ingehuurd, maar partner en ik zitten behoorlijk op éen lijn qua inrichting en waar we dat niet zaten kwamen we er wel uit.

Mijn tip voor tijdloos: Artifort, Spectrum, Gelderland, Pastoe. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Mijn ouders zitten nog steeds op de Artifortstoelen en Gelderlandbank die ze bij hun trouwen, 45 jaar geleden, kochten. Wel meermalen opnieuw bekleed natuurlijk.
Maar goed, die stijl moet je aanspreken. Wij vinden het mooi. Maar die Pastoekast, dat zit er voorlopig niet in

Groeten,

Temet

Merel

Merel

27-12-2012 om 11:54

Zoeken

Jee, een pastoekast,die had mijn schoonmoeder ook. Toen ze overleed hebben we 'm op marktplaats gezet maar hij was gewoon niet te verkopen, dus voor de liefhebbers, zoek op marktplaats, wij hebben die van oma bijna voor niets weggegeven. (ik had er geen plek voor en het is niet mijn smaak)
Verder is het leuk om op pinterest te gaan zoeken. Je kan zonder account zoeken, maar dan kan je zelf geen 'moodboard' maken. (ja of je slaat het op op je eigen computer) maar als je een account aanmaakt kan je je eigen 'moodboard' maken. Het leuke is dat je al snel mensen tegenkomt die dezelfde smaak heeft als jij, hoef je dus zelf geen afbeeldingen van leuke huizen af te struinen, maar die zie je bij die persoon staan en je kan ze toevoegen aan je eigen board. Ik vind het leuk en ideaal om ideeen mee op te doen, en het is minder 'random' dan zomaar op internet gaan zoeken, dat kost meer tijd.

69er

69er

27-12-2012 om 12:17

Kijk merel,

daar had ik dus nog niet aan gedacht. Wel eens van pinterest gehoord, maar zal me er nu eens in verdiepen.
Het is niet de bedoeling om allemaal nieuwe meubels te kopen, na vloerverwarming, nieuwe radiatoren, nieuwe vloer, stucadoren, sausen/behangen en wat raambekleding is het potje denk ik wel aardig aan gesproken. De meubels kunnen een andere kleur krijgen en een andere bank zal dan op het wenslijstje komen.
Even OT, ik zag gister op tv een nieuwsitem over de meubelbranche die op het eind van het jaar nog wat moest verdienen. Er werd een man geïnterviewd die vertelde dat de bank inmiddels al weer 5 jaar was, dus tijd voor een nieuwe. Ik wist even niet wat ik hoorde.
69er

Margriet*

Margriet*

27-12-2012 om 12:18

De tip zoek op marktplaats/kringloop

Wij hebben een bij elkaar geraapt zooitje in huis, maar het past goed bij elkaar. Wij hebben wel een Pastoekast, maar die komt gewoon van Marktplaats, besparing was maar liefst 3650 euro (van 4000 naar 350).redelijk nieuw en niet intensief gebruikt. Een fauteuill kostte ons 35 euro bij de Kringloop, ook bijna niet gebruikt en van een duur degelijk merk met wollen bekleding die in de wasmaschine kan.
Maar we hebben een weer wat duurdere bank en eettafel/stoelen maar die zijn ondertussen ook al 12 jaar oud. Bank en tafel worden op termijn vervangen.

Ik vind zelf een blank eikenvloer heel mooi eventueel gelakt. Met witte muren. Een muur hebben wij nu oester.
De basis moet goed zijn en ik laat me graag inspireren door woonbladen. Ook die kun je soms op Marktplaats met een hele stapel kopen. Scheur daar uit wat je mooi vindt en maakt een moodboard. Zo krijg je een idee van wat je wel zou willen.

amk

amk

27-12-2012 om 12:30

15 zei hij

15 jaar zei hij volgens mij, geen 5.
Mijn buren kopen om de 2 a 3 jaar een nieuwe bank. Zelf heb ik met mijn vorige bank ook maar 5 jaar gedaan. Maar die was gewoon niet handig gekocht destijds, over deze bank heb ik ruim een jaar lopen twijfelen, heb 'm nu een jaar en ben er nog elke dag blij mee.

Wij verstonden ook 5

Wij verstonden ook dat die man maar 5 jaar met een bank had gedaan, en keken elkaar verbaasd aan.

Groeten,

Temet

Keuken (ot)

en de "levensduur" van een keuken is maar ... 8 jaar, hoorde ik pas een keukenboer zeggen.

Jaja

Een keukenboer... "Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend" denk ik dan altijd.

Groeten,

Temet

nuevenanno

nuevenanno

27-12-2012 om 14:57

Donker kleed, lichte vloer?

Wij zijn bezig in etappes ons interieur te veranderen. We hadden heel strak en modern en groeien nu naar wat landelijker, sfeervoller. We hebben veel ramen en veel licht in huis. De muren zijn ook licht en de vloer is ook licht. ( eiken meen ik ) Het eetgedeelte hebben we onder handen genomen door hele andere stoelen te kopen. De tafel mocht blijven. Voor het zitdeel nu een hele stoere tafel gekocht en een heel groot kleed. De tafel is licht, het kleed heel donker. Is dat nog een optie voor jullie? Lichte vloer voor jou en donder kleed erop voor je man. Ik heb besloten ook niet mee te gaan met die donkere muren mode. Aantal vriendinnen hebben het wel. Prachtig hoor maar ik geloof niet voor mij. Dat hele donkere kleed vind ik al een dingetje

sinas

sinas

27-12-2012 om 16:37

8 jaar voor een keuken?

Nou, deze gaat al ruim 11 jaar mee, vanaf dat we hier wonen. Eén laatje is niet best meer, maar die is ook weleens wat al te hard dichtgedaan. Oeps. Maar verder ziet de keuken er nog prima uit hoor! Wat een onzin.
Banken koop ik over het algemeen bij LB, niet al te duur en als ik er zat van ben, kan ik weer wat nieuws kopen. Kan 5 jaar zijn, kan 10 jaar zijn, net hoe mijn interieurpet staat.

69er

69er

27-12-2012 om 18:38

Kleed

Nee,
zeker geen kleed, dat hebben we gehad. We nemen nu voor warme voetjes vloerverwarming
Vandaag even een plaatselijke winkel binnengelopen en daar een mooie vloer gezien, daar kan ik mijn man misschien nog wel van overtuigen. Iemand kwalitatieve ervaring met designflooring? Deze verkoper raadde me ( hoewel hij het wel in het assortiment had) de klikversie van pvc af, er kwamen steeds meer berichten van het "opstaan" van de kopse kanten van de planken.
Nog even een boekhandel binnengelopen voor wat tijdschriften, maar kon niet echte inspiratiebronnen vinden.
69er

Inspiratie

Kijk eens op www.houzz.com. Heel veel foto's van interieurs in allerlei stijlen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Minimalistisch?

Ik ben op de minimalistische toer. Lekker ruim en praktisch bij te houden. Het kost me wel veel moeite met een groot gezin.

Voordeel is dat je dus weinig nodig hebt en die paar items kun je idd goed bij de kringloop halen. Ik zou investeren in een mooie houten vloer, neutrale wanden en mooie, niet te trendy, gordijnen. Nul prullen dus. Je hebt vast al één of twee erg mooie en persoonlijke dingen met een verhaal die geschikt is/zijn als decoratie.

Alles nieuw geeft mij vaak een onpersoonlijke meubelwinkelgevoel en over een aantal jaar is je huis weer gedateerd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-12-2012 om 10:20

Mooi temet!

Die artifort. Ik ken ook iemand (een stuk jonger dan je schoonouders schat ik zo in) die haar hele huis zo heeft ingericht. Ik wist nooit wat dat was, nu dus wel.

Ben wel bang dat we nog even moeten gaan sparen

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-12-2012 om 10:26

Levensduur

Ja en die van de gemiddelde mobiele telefoon anderhalf jaar.

Hoezo wegwerpmaatschappij????

Ginny

Het is duur inderdaad. Als je de advertenties in de gaten houdt komt er wel af en toe een aanbieding langs. Met name de Orange Peel wordt nogal eens voordeliger aangeboden, en momenteel heeft Jan van Beek in Amsterdam de Oyster in de aanbieding. Die stoel hebben wij trouwens (en mijn ouders ook), die zit heel lekker (hoewel de versie van nu wat dieper is dan het jaren-zestigorigineel. Dat is trouwens toch iets om op te letten, ook met banken. De oude modellen hebben een minder diepe zitting, wat voor sommige mensen een voordeel is).

Maar helaas is ook afgeprijsde Artifort nog altijd vrij prijzig. Maar van die Oyster wist ik dat ik daar lang mee zou doen, daar had ik in het ouderlijk huis immers ook al die tijd met genoegen op gezeten en naar gekeken.

Groeten,

Temet

JansjeRommy

JansjeRommy

28-12-2012 om 14:13

Levensduur keuken

Die keukens en acht jaar snap ik ech niet. Zeker niet als ik om me heen hoor wat mensen eraan uitgeven. En dan lenen ze nog eens bij (nou ja leenden) en dan betaalden ze nog de oude keuken af als de nieuwe er alweer was. Wij hebben onze keuken op maat laten maken door een timmerman, nu 12 jaar geleden en nu denken we weer eens over een nieuw verfje, leuke nieuwe kler en dan gaat -ie weer zeker tien jaar mee hoor.
Wj hebben een houten vloer die er al 25 jaar ligt. Onze bank staat er 14 jaar en die wordt wel oud, maar ja we hebben een jonge kat, dus die blijft nog lekker staan.

Tink

Tink

28-12-2012 om 18:27

Okee

Dat is een goeie. Als wij ooit eens voor een nieuwe keuken gaan (en dat wordt wel tijd met dit Bruynzeel-geval dat al zo lang in het huis zit als het huis er staat - het valt niet uit elkaar, maar dan heb je het ook gehad ) zal ik aan de keukenleverancier vragen hoe hij de levensduur voor zich ziet. Zegt ie vervolgens '8 jaar' dan zeg ik 'doeiii'. Kom op zeg... dat moet toch beter kunnen?? Zo'n kapitaal tel ik echt niet neer voor 8 jaar.
(NB onze badkamer is nu 11 jaar oud, geldt daar hetzelfde voor? Niet als het aan ons ligt hoor. We moeten nu de spoelknop van het toilet laten vervangen + nog een paar van die kleinigheden, maar that's it.)

Alles nieuw?

Laatst was op bezoek ik bij kennissen die hun interieur veranderd hadden. Alsof ik in een meubeltoonzaal zat met al die nieuwe spullen. Hoe een kamer, keuken etc. eruit zien is toch ook iets organisch ? Koop goeie kwaliteit, laat een bank eens nieuw bekleden als dat nodig is. Kies voor vloeren die lang mee gaan. Niet te veel frutsels. Hou het simpel. Dat scheelt je op den duur ook veel geld.

Keukens

Voor zover ik weet is het vaak mogelijk om van keukenkastjes de deurtjes te laten vervangen. Nieuwe look, geen geheel nieuwe keuken.

Apparaten hebben natuurlijk niet het eeuwige leven, maar daar staat toch gemiddeld 10 jaar voor dacht ik. Ik ben trouwens bijgelovig: als ik een apparaat heb dat het goed doet en waar ik tevreden over ben zal ik het niet snel vervangen door een betere en modernere versie. Ik ben ervan overtuigd dat de opvolger in dat geval de geest geeft binnen een maand na het verstrijken van de garantietermijn. Of op een andere manier teleurstelt.

Mijn mixer is dus minimaal 40 jaar oud (twee standen, aan en uit), en mijn magnetron minstens 15.

Groeten,

Temet

Advies

Toen wij gingen verhuizen van een piepkleine woning met veel muren, kleine ramen en veel opbergplek naar een grote woning met veel grote ramen, was ik op zoek naar interieur ideeën. Maar ik had weinig tijd en de bladen kende ik wel, vond ik ook niet eens zo verrassend allemaal. Toen ben ik eens naar een interieuradviseuse geweest van een bekende verffabrikant. Omdat er toen niet veel mensen op afkwamen, zat ik daar ongeveer in mn eentje. En het klikte met die dame (en ook met haar opvolger trouwens) en in een half uur had ze mij begeleid met een kleuren pallet voor de muren, vloer, gordijnen etc. Per kamer dus maar het vormt een eenheid omdat er 1 basis kleur is en in elk kamer 2 kleuren die elkaar versterken of juist in harmonie zijn. Overal dezelfde kleur gordijnen die, afhankelijk van de kleuren van de kamer dan weer wat blauwer lijkt of groener. Allemaal met dezelfde kleurondertoon. Heel afwisselend en verrassend. Ze heeft mij mijn (lievelings-)kleuren laten kiezen en kwam met een aantal opties waaruit ik weer verder kon kiezen. Ik had een plattegrond en foto's van onze meubels meegenomen. Ik ging weg met een heel plan, naar mijn smaak, op mijn situatie toegespitst. Ik kan je dat van harte aanraden.
Overigens was het best prijzige verf.. en ik heb uiteindelijk bij een verfwinkel precies die kleuren laten mengen.

Tekst vergeten

Ik ben vergeten te melden dat deze fabrikant deze adviseuses door het land laat reizen bij een bekende doe het zelfzaak. Als promotie dus.

kaatje43

kaatje43

02-01-2013 om 17:18

Nou shonagh

Dan heb je toch echt een slechte keukenzaak. Mijn keukenboer geeft al 25 jaar garantie. Maar als je geen massieve neemt, dan wordt het een ander verhaal. Mijn vorige keuken heeft er 23 jaar gehangen en aan de kast/deurtjes was niets te zien.

69er

69er

03-01-2013 om 13:49

Nog een vraag

Licht op het noorden is koeler en op het zuiden warmer. Nu lees ik tegenstrijdige tips m.b.t. de kleurkeuze.
Juist op de noordkant wat warmere tinten om te compenseren of juist niet , omdat dit onnatuurlijk lijkt. Op de zuidkant kunnen kleuren "geliger" uitvallen Ik vind mijn noordkant somberder en steek daar al snel een lamp aan. Heb ook gemerkt dat licht grind in de tuin daar door reflectie meer licht in de kamer geeft. Aan de zuidzijde heb ik om dezelfde reden dus geen lichte stenen in de tuin, want dan kan ik zomer en winter met geknepen ogen zitten. De beneden verdieping is een open ruimte van noord naar zuid met dus een doorlopende vloer en wanden. Alles heeft nu lichte tot middentinten en ik wil graag meer contrast. De ruimte aan de noordzijde is kleiner en ik moet voorkomen dat dit optisch nog kleiner wordt. Wat is wijsheid, een lichtere of donkerder vloer? Aan de zuidzijde in ieder geval warmere en wat donkerder tinten, maar op de noordzijde ook?
69er

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-01-2013 om 22:27

Warmte en licht

Het ligt eraan wat je wil bewerkstelligen, maar als je wil gaan voor een warme en lichte ruimte moet je voor de noordkant kiezen voor lichte warme kleuren. Lichte koele kleuren geeft meer een scandinavisch effect. En dondere warme kleuren kunnen je laten denken aan het plaatselijk bruin café.

vt wonen

Mijn inspiratiebron. De site heeft ook een afdeling 'binnenkijkers' , waarbij je bij andere mensen binnenkijkt.

69er

69er

11-01-2013 om 08:52

Zilli

Ok daar kan ik ook nog kijken. Ik heb inmiddels al grote stapels woontijdschriften (marktplaats, bedankt voor de tip) doorgespit. Moet zeggen dat ik vaak hetzelfde terug zie komen en lastig toepasbaar tenzij we heel veel aan de meubels gaan veranderen. We vorderen inmiddels. Er is een stucadoor op bezoek geweest die, merkten we, heel anders naar je woning kijkt, met goede ideeën komt en ons dus nog meer werk bezorgt. ( Er moeten i.v.m. de vloerverwarming leidingen vervangen worden..., "waarom leg je die niet meteen in de muur......". boven de keukenkasten heb ik een open ruimte van 15 cm, erg fijn met schoonmaken, "Je zou er een koof op kunnen plaatsen en de plafondlijsten er omheen laten lopen", dat had ik 20 jaar geleden moeten doen !) Wel of niet een glad plafond, want daar hangt nogal een prijskaartje aan, zijn we nog niet uit. Toen we niet konden beslissen welke lijst en formaat we moesten kiezen heeft hij ons meegenomen naar een woning om te laten zien. Dit komt goed !
We weten nog niet of de pvc vloer richting een donkere of lichtere kleur moet. Ik heb nu de eerste staal thuis en dat valt me tegen. 's avonds bij kunstlicht is het heel mooi, nu met ochtendlicht ook. Gisteren toen de zon naar binnen scheen zag ik alleen maar plastic ribbeltjes van de "houtstructuur" en dat was dus echt niet mooi. De duurdere soorten hebben een structuur die meeloopt met de print, dat als volgende bekijken en ik neig nog naar een tegelmotief.......
69er

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.