Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Juultje

Juultje

27-11-2013 om 12:44

In de polder

In de categorie lekker belangrijk. Jaren geleden ben ik vanuit oost Nederland naar zeeland verhuist? In de loop der jaren neem je vanzelf uitdrukkingen over of gebruik je nieuwe woorden voor een nieuwe situatie. zo heb ik een vriendin die op een boerderij woont ver weg van dorpjes. dit noem ik " midden in de polder wonen" Maar nu vroeg ik mij af, hoe je dat in de rest van Nederland. zegt, waar geen polders zijn.
Idem voor als ik van dorp a naar dorp b rijd en ik de kortste route neem.dan rijd ik door de polder,
maar hoe je dat als er geen polder is

woof

woof

27-11-2013 om 12:54

ik, Brabander

A: in the middle of nowhere (weet niet of ik het goed schrijf ) of achteraf
B: Binnendoor

Katniss

Katniss

27-11-2013 om 14:06

In de polder?

Volgens mij hebben we hier wel polders, maar iemand die achteraf woont, woont op het platteland of in the middle of nowhere. De kortste route gaat binnendoor, denk ik.

polder

tja, in Noord Holland hebben we veel (heel veel) polders, hier noemen we het idd in de polder, of 'buiten' als iemand wat verder weg ligt, of we noemen gewoon de naam van de plaats waar het bij hoort. Eventueel met een uitleg als daarom gevraagd wordt, dat het toch wel buiten alles ligt, dus in de middle of nowhere.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-11-2013 om 17:58

In het veld

Wij wonen in de betuwe en ik ben opgegroeid in het veld. Mijn man ook trouwens. En als iemand van het ene dorp naar het andere gaat dat rijdt íe door het veld.

De polder kennen wij niet

cqcq

cqcq

27-11-2013 om 18:27

door de polder

Als wij door de polder gaan, dan nemen we de snelweg langs Lelystad, Almere en Emmeloord . Andere optie is over het 'oude land'.

Druif

Druif

27-11-2013 om 18:39

polder

Ik woon in een polder in het groene hart. Jammer genoeg wel in een gewone straat, niet vrijstaand of zo.
Maar hier heet het dus ook: in de polder.

Charis

Charis

28-11-2013 om 17:30

Nog een mogelijkheid

Wij zeggen altijd dat iemand in 'het buitengebied' woont.

Margriet*

Margriet*

28-11-2013 om 22:23

haha

Als hoofdstadbewoner noem ik dat 'in de provincie' en dat is ver weg van A'dam!
Ik rijd alleen door de polder als ik naar het oosten van het land ga naar familie. Ik rijd dus ook nooit in de polder maar door de stad van A naar B

Kaaskopje

Kaaskopje

29-11-2013 om 08:06

Net als jij

In de polder en door de polder. Ik woon op een polder, maar ik zou dus ook zeggen 'middenin'. En als we de hond in een bepaald gebied uitlaten doen we dat in de polder.

Dalarna

Dalarna

29-11-2013 om 10:29

hmm

Er zijn dus mensen hier die denken dat de enige polder in Nederland die is waar Lelystad en Almere en Emmeloord liggen of begrijp ik het verkeerd?

Wanneer is iets dan een polder want ik ben geboren op een plek waar vroeger toch echt water was en na mijn verhuizing woon ik ook op iets waar 170 jaar geleden nog water was

Juultje

Juultje

29-11-2013 om 11:33

Polder

Een polder is voor mij alles wat beneden de zeespiegels ligt, en dan maakt het voor mij niet uit hoe lang geleden dat het land ingepolderd is. Je hebt hele grote polders in de provincie Flevoland maar ook hele kleintjes in bijv Zeeland die eeuwen geleden door de monniken zijn gerealiseerd.
Maar de term buitengebied en binnendoor waren de termen waar ik naar op zoek was, al vind ik in het veld en door het veld ook wel een mooie.

Brianna F

Brianna F

29-11-2013 om 12:44

Wij zeggen ook buitengebied. Hier in Limburg woon je buitenaf of in het dorp. Als je in het buitengebied woonde mocht je naar school fietsen, kinderen van het dorp moesten lopen. Dat gaat nu ook niet meer op, want het dorp wordt steeds groter.

Weiland

Weiland

30-11-2013 om 17:32

Weiland, ipv polder

Ik woon aan de rand van de stad, en moet door een polder (want onder de zeespiegel - net als mijn stad overigens) als ik naar mijn ouders ga. Echter zeggen wij dus nooit polder, maar "weiland".

En als ik naar "de stad" ga, dan bedoel ik dus ons eigen stadscentrum, terweijl mijn man dan denkt dat ik naar de "grote" stad = zijn geboortestad hier 5 km vandaan toega

Wij zeggen

In de polder: niet in de stad.
In het buitengebied: buiten de bebouwde kom van stad of dorp, dus een huis dat alleen staat in de polder of in een gehucht.
Dus woon je op een dorp, dan woon je in de polder, maar niet in het buitengebied.
Binnendoor: de route over B-wegen door de polder ipv de provinciale N-weg (er zijn hier geen snelwegen).

Brabootje

Brabootje

01-12-2013 om 00:06

ligt eraan welke kant je op gaat

Ik woon ergens tussen de Maas en de Loons/Drunense duinen. Ga je hier richting de rivier, dan heet dat 'de klei in', ga je richting de bossen dan is dat 'de hei'. Ofwel op z'n Brabants de haai en de klaai.
De klei, dat is dus wat de meesten hier de polder zouden noemen.
'Binnendoor' wordt hier ook wel gezegd en 'de stad' is ook hier ons eigen stadscentrum(pje).

nav Brianna (dorp)

" Hier in Limburg woon je buitenaf of in het dorp"

In de Kop van Noord-Holland woon je op het dorp. Tegen mijn klasgenote op het VO die ook op het dorp woonde grapten wij altijd dat Warmenhuizen kennelijk zo klein was dat je er niet meer in kon.

Maar ik vraag me dus af: waar wonen mensen op het dorp en waar woont men in het dorp?

Groeten,

Temet

in, op en van

Hier zegt men "ik woon in een dorp" maar " ik woon op .
maar meer nog: "ik kom van ." en soms ook "ik ben van ."

arghh

ik kan geen haakjes gebruiken?

Hier zegt men "ik woon in een dorp" maar "Ik woon op *naam dorp*"
Maar meer nog: "Ik kom van *naam dorp*: en soms ook " ik ben van *naam dorp*"

grappig

hoe zo'n relatief nuchtere vraag allerlei heerlijke antwoorden genereert! Daar kan ik echt van genieten, van dit soort draadjes

dank jullie!

groetjes,
Jons

Heel anders

Ik woon in een polder ín Rotterdam en als ik van het ene dorp naar het andere dorp rijd dan zit daar niks tussen omdat alle dorpen in de omgeving aan elkaar geplakt zitten. Als ik naar een andere stad ga, ga ik over de snelweg. Mijn equivalent voor jouw 'door de polder' zou dus 'over de grote weg' zijn.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.