Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tirza G.

Tirza G.

16-05-2012 om 11:56

In de categorie 'lekker belangrijk': sla op je brood

Ik zat een broodje te eten op een terras met een vriendin. Peinzend staarde zij naar haar boerenbruinebol en zei: wanneer is die flauwekul met die sla op je brood eigenlijk begónnen? En toen gingen we los
Sinds wanneer kun je eigenlijk kiezen uit een baguette, een boerenbruinebol, italiaanse bol, wit stokje? En sinds wanneer kwakken ze daar 7 soorten sla op?

Vroeger he, heel vroeger, (ik ben begin 50) was 'een broodje' een wit zacht puntje of een wit kadetje. Er waren volgens mij niet eens bruine varianten. Toppunt van 'buiten de deur lunchen' was een 'broodje garnalen' (wit kadetje, beetje mayo, kwak garnalen) of een 'broodje halfom' (lever met iets, rookvlees? weetiknietmeer).

Kortom: wanneer is die hype begonnen met al die tralala rondom de Hollandsche Boterham?

Tirza


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

16-05-2012 om 12:26

Al heel lang

In 1986 begon ik met mijn opleiding in de binnenstad van Den Haag, we kochten er vaak broodjes gezond...met sla!

Pekelvlees

Halfom is lever en pekelvlees. Van een soort die je tegenwoordig nog maar zelden tegenkomt trouwens.
Volgens mij zit de omslag naar bruine bol (is iets anders dan een broodje) en sla ertussen ergens tussen 1975 en 1980. Mijn referentiepunt is daarbij Broodje van Kootje, waar een broodje nog een wit puntje was en een broodje ei nog zonder sla geserveerd werd.
Totdat de bol (bruin) erbij kwam en er ook zaken als brie op konden.
Bruin broodje brie... wanneer was dat? Tja.. 1980?
Overigens liep Broodje van Kootje vanwege traditie wel een beetje achter bij de nieuwste broodjestrends.
Groet,
Miriam Lavell

Halfom

Is vziw een broodje met lever en pekelvlees. Maar heb ook wel eens iemand een broodje met rauw gehakt en uitjes als "halfom" zien serveren. Zonder sla

Ah ja, amerikaans natuurlijk

De eerste McDonalds in Europa werd in 1971 geopend in Zaandam. Jawel, een partnerschap met onze grootgrutter.
Broodje hamburger met sla, erg veel nieuws dus.
Ik denk dat dat de inleiding is geweest voor meer variaties van broodje met dinges en sla.
De clubsandwich (of variaties daarvan) werden volgens mij al wel geserveerd als deftige lunch in dito restaurants. Wel sla, maar weinig raakvlak met het broodje als snelle hap.
Groet,
Miriam Lavell

Fusion cooking

"Komt de clubsandwich niet oorspronkelijk weer van de sandwich uit Groot Brittanië dan? "
Met een beetje Italie, Spanje, Duitsland en Frankrijk. Die Amerikanen gooien alles bij elkaar. Daar komt ook de pizza met ananas (hoe verzin je het) vandaan.
Jaren geleden nog gewerkt voor deze firma http://www.schlotzskys.com/cms/about Zie het filmpje en hoe broodjes met sla hip zijn geworden.
Nederland is daar een beetje achteraan gehobbelt, vooral omdat wij al onze eigen broodjeszaaktraditie hadden (broodje kaas, haring, kroket).
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

16-05-2012 om 17:04

Kaas!

Vroeger, toen ik CS-Rotterdam nog niet verbouwd was, zaten er beneden in de gang tussen de perrons op de (ronde) hoeken van de trappen hele kleine winkeltjes, een soort luikjes. Met sigaretten, gevulde koeken en vieze boekjes enzo. Meer had je toen nog niet nodig, blijkbaar. Achter een van die luikjes stond een oudere dame en daar kon je 'broodje kaas' kopen. Dat was precies wat het woord al zei: een witte kadet, besmeerd met boter, kaas er op en dan in plasticfolie gerold lekker een hele dag liggen broeien tussen de puzzelboekjes. Hémels waren die broodjes, als je zoals ik na een lange studieweek met lege maag huiswaarts keerde
Niks hygienische maatregelen, niks papieren verpakking met doorkijkvenster, niks sla. Tjonge. Wat ben ik toch oud

Tirza

Nou, je wordt bedankt mirjam

"Jaren geleden nog gewerkt voor deze firma http://www.schlotzskys.com/cms/about Zie het filmpje en hoe broodjes met sla hip zijn geworden." Dus die slamode hebben we mede aan jou te danken?

Probeer je een beetje keurig een hap van je broodje tonijn te nemen, komt er langzaam zo'n sliert rucola mee waar geen einde aan lijkt te komen. En wanneer dat einde dan eindelijk is gekomen blijft hij meestal onelegant aan je kin hangen.

Ik vind het wel lekker verder hoor, sla en aanverwante artikelen op je broodje, maar hoe denken de beleggers dat je die fatsoenlijk kan eten? De twee rijkbelegde helften op elkaar weten te krijgen zonder dat de helft er uit valt en hem dan pletten omdat hij veel te dik is? Of zo'n ciabatta per helft met mes en vork te eten terwijl die dingen haast niet te snijden zijn?

Maar wel lekker hoor, broodje sla.

skik

Brianna F

Brianna F

16-05-2012 om 17:30

Tirza

Dat is lang geleden voor mij, maar inderdaad, niks lekkerder dan dat kleffe broodje kaas als je van je werk/school naar huis ging met de trein en het avondeten nog wel even op zich liet wachten.

Nou nee

Skik, zo oud ben ik nu ook weer niet Iemand had het plan om Slotzky's ook naar Nederland te brengen. Maar dat ging niet door. We hingen teveel aan ons broodje kaas.
Uiteindelijk zijn we toch door de knieën gegaan. Nou ja, 'we', de andere aanbieders eigenlijk.
Slotzky's was wel in Amerika een soort van trendsetter voor dit soort voer.
Groet,
Miriam Lavell

Guinevere

Guinevere

16-05-2012 om 20:30

Sla

Ik doe in elk geval vrijwillig sla op mijn brood, lekker, bruine boterhammen met rucola en humus. Dat die rucola af en toe meesliert zal mij een zorrug zijn. Netjes en lekker gaat nu eenmaal niet altijd samen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-05-2012 om 00:20

Rucola

Ik heb een beetje moeten wennen aan Rucola, maar ik vind het nu zo heerlijk. Dus een broodje met Rucola ertussen is wel aan mij besteed
Ik kan mij herinneren dat ik ergens in de jaren '80 met mijn zus in Utrecht was en bij een broodjeskar een Italiaanse bol heb gekocht. Salami, tomaat, kaas en komkommer, ik had nog nooit zó'n lekker broodje gehad (vond ik toen). Het was een hele kluif dat weet ik ook nog. In 1987 was ik met vriendinnen in Londen en daar maakte ik voor het eerst kennis met kant en klare sandwiches. Die kon je bij de bakker kopen, maar ook bijvoorbeeld op het station bij een zaakje. In Nederland kenden we dat nog niet. Ik maakte daar overigens (heel ander onderwerp) ook voor het eerst kennis met drogisterijen waar je nog veel meer kon kopen. Ik keek mijn ogen uit. Nu weten we in Nederland ook al een flinke tijd niet beter. Net als de Euroshop. Toen ik een andere keer in Birmingham was, maakte ik voor het eerst kennis met een 1 pounds shop. Wij hadden in Nederland nog geen Euroknal winkels, maar dat duurde niet heel erg lang meer. Grappig dus dat ik heb meegekregen dat bepaalde zaken vanuit bijvoorbeeld Engeland naar Nederland zijn overgewaaid. Zeg nou zelf... is een high tea ook niet héél lekker en gezellig om te doen?

+ Brunette +

+ Brunette +

17-05-2012 om 13:51

Het omslagpunt: wanneer?

Okee, de clubsandwich bestaat al heel lang, maar ik denk dat Tirza zoekt naar het moment dat de in plastic verpakte witte bolletjes met kaas (ik ken ze ook) werden vervangen door knapperige bolletjes met hip beleg. Volgens mij was dat midden jaren tachtig, toen pistoletjes mainstream werden.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-05-2012 om 15:03

Denk ik dus ook brunette

Zie mijn Italiaanse bol ergens midden '80. Dat was 'nieuw'. De broodjes met allerlei zaden is denk ik toch nog wat later populair geworden.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-05-2012 om 15:08

Ik denk, nu ik er wat langer over nadenk, dat dat ook kan komen door de belangstelling voor reformvoedsel. Dat was in de jaren '80 aan de orde, maar nog wel beperkt tot de reformwinkels. Mogelijk is bij 'niet reform' het signaal binnen gekomen dat er belangstelling was voor voedsel met een natuurlijk tintje. Dus meer zaden, ogenschijnlijk ambachtelijker, e.d..

Fiorucci

Fiorucci

17-05-2012 om 17:28

Lezer

Nee, dat was al veel eerder,in de jaren 70 gingen wij al in een ouwe Daf richting Frankrijk, en we waren daarin niet uniek. http://www.sylviawitteman.nl/2009/vakantie-van-vroeger/

Egel

Egel

17-05-2012 om 22:22

Rucola

Rucola, lekker. Mijn man (bioloog) noemt het altijd 'Raketsla', omdat het een plant is van de raketfamilie.

Over rucola (ot)

Er zitten de nodige rucolaliefhebbers in dit draadje. Voor wie dit nog niet doet: kweek het zelf. Een zakje zaad kost 1,50 en levert een heleboel op. Groeit overal, desnoods in de voegen tussen je terrastegels (weet ik sinds ik vorig jaar een zooi planten uittrok die al zaad geschoten hadden en die planten op de bestrating had gegooid - een maand later zaten alle voegen vol plantjes).

Groeten,

Temet

Er zit sla op mijn brood!

Ergens in de jaren (eind?) tachtig lag ik krom van het lachen van het liedje van Erik van Muiswinkel: "Er zit sla op mijn brood!" die zich dezelfde vraag had, waar is het standaard broodje kaas gebleven.

Harde broodjes

Het zal vast komen dat wij vlak bij de Duitse grens wonen, maar bij mijn weten aten wij 'vroeger' wél harde broodjes...maar dan duitse broodjes. Nu hebben we speciale Duitse Bakkers, maar toen kon je die alleen krijgen 'aan de grens' (speciaal kruidenierszaakje met alleen de producten die hier niet verkrijgbaar zijn en écht 2 meter over de grens) of op de markt. Wij aten ze alleen op zaterdag. Dan was er markt....En soms in vakanties ofzo en mijn vader moest toch weg met de auto dan haalde hij die broodjes meteen 'aan de grens'.
Ze waren dan kakelvers (Duitse bakkers bakken de hele dag door...) en al lekker om zó uit de hand te eten zonder beleg.
Aan de geur van die Duitse broodjes heb ik ook goed herinneringen...vooral als ik mee mocht met mijn vader en die grote zak de hele auto vulde en ik er dan tóch 1 mocht. Ze waren ook nog 's spotgoedkoop....in ieder geval niet duurder dan een gewoon brood.
Nee sla kregen wij vroeger niet op ons brood.
Maar wel tomaat of komkommer...En 1 periode heeft mijn moeder er 'zeewier' op gedaan....Dat was een of ander donkergroen sla-achtig drapperig goedje, dat mijn moeder speciaal 'kweekte' en dat ging dan over de kaas,tomaat op het brood of over de kaas,komkommer dat mochten we zelf weten.
Dat zeewier was zout van zichzelf...dus op zich smaakte het best. Alleen moest je oppassen dat je er geen grote 'kwak' van binnen kreeg (dus goed verdelen!) want dat was véél te zout én dan kwam de brabbigheid enorm naar boven.
Nou had ik wel een beetje 'rare ouders' die altijd het modernste van het modernste deden en ook altijd bezig waren met 'gezond'.....
Die Italiaanse bollen of ander soortige harde broodjes kan ik me niet eens meer herinneren. Ik weet wel dat ik een keer ergens anders was (volgens mij Amsterdam) en toen vreselijk zin had ik een broodje en mijn ogen er bijna uitpuilden van wat die harde broodjes kostten.
Toendertijd kostte een Duits broodje 10 cent...ofzo en die aten we dan zó. Die harde broodjes ergens anders waren het 10voudige! Die heb ik dus niet gekocht...
De Duitse broodjes zijn nu in verhouding nog steeds goedkoop...10 voor 2,20 en een Italiaanse bol kost 75 cent per stuk(bij onze bakker), coissantje 35 cent.
Wij eten dus nog steeds duitse broodjes.......;0
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

20-05-2012 om 16:53

Albana

Wellicht een eye-opener, maar ook Nederlandse bakkers bakken de hele dag door
Die Duitse broodjes zijn volgens mij Kaiserbrotchen, toch? Zelfde principe als stokbrood volgens mij. Harde buitenkant, witte zachte binnenkant en na een paar uur niet meer knapperig en vers.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

20-05-2012 om 16:54

Heerlijk

Jullie herinneringen, geweldig

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2012 om 21:31

Kliekjes op brood

En kennen jullie dan de gewoonte om kliekjes op brood te doen? Macaroni, boerenkool, zuurkool, e.d. opgebakken in een klontje boter en dat op de boterham. Onze magnetron is overleden, waardoor mijn dochter haar macaroni even op moest bakken in plaats van in de magnetron te schuiven. "Kan dat dan??" (kind die opgegroeid is met de magnetron dus) Waarop ik haar een beetje moest overtuigen dat dat heel lekker is. En zo kwam ik ook op macaroni e.d. op brood. Wij vonden dat altijd heel lekker. Meestal ontstond er tijdens het bakken een knapperig korstje op de bodem van de koekenpan, waar wij dol op waren als kind.

Fiorucci

Fiorucci

20-05-2012 om 21:55

Kliekjes op brood

Vooral mijn vader kent die gewoonte nog goed: de zoetwatervis van de vorige avond kregen hij en zijn broers als ontbijt op brood,koud...
Ik ken wel hutspotkoekjes, die maakten we van hutspot van de vorige dag. Maar dan niet op brood.

Merel

Merel

20-05-2012 om 23:11

Kliekjes

Ik eet wel graag kliekjes, maar niet op brood. Wel op de gekke tijden. Nasi om 10.00 in de ochtend bijvoorbeeld.

Ja, gebakken kliekjes op brood

Dat deden wij ook, maar komt denk ik omdat we 's middags warm aten en dan is 's avonds iets warms wel lekker.

Ja lekker...

gebakken boerenkool op brood. Wij aten vaak kliekjes op zaterdag. Was altijd erg blij als er gekookte aardappels over waren. Gebakken aardappel op brood, heerlijk, met lekker een dikke laag boter op brood. En we bleven er nog dun bij ook.

Tink

Tink

21-05-2012 om 00:44

Brood met kliekjes

Ha, ja, mijn man doet dat ook graag. Een rest macaroni bolognese, of chili con carne, met een geroosterde boterham. Desnoods als ontbijt (ieks, haha).
Gebakken aardappels op brood ken ik dan weer niet. Die blijven hier ook zelden over, daar zal het misschien aan liggen.

Merel

Nasi om 10.00 uur is helemaal niet gek, in Indonesië - waar ze er toch verstand van hebben - eet men regelmatig nasi goreng als ontbijt.

En on topic - kliekjes op brood - nee dank u. Deden wij vroeger thuis ook niet trouwens. Maar nu ik erover nadenk hadden wij thuis weinig kliekjes, mijn moeder was nogal van het afgepast koken.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2012 om 11:51

Temet

Mijn dochters delen een Aziatische vriendin, waar thuis ook nog 90 procent Aziatisch wordt gegeten, maar zelf wel volledig in Nederland is op gegroeid en die is helemaal niet blij met rijst als ontbijt, lunch en avondeten. Als ze spontaan bij ons kwam eten, baalde ze dan ook wel eens als wij toevallig ook nog aan de rijst zaten. Ze is al vanaf haar vierde kind aan huis bij ons, dus in dat kader is niet vreemd dat ze laat merken wanneer ze het eten bij ons een keer iets minder geslaagd vindt

Merel

Merel

21-05-2012 om 11:57

Temet

Ja ik zie dat wel eens in documentaires, dat ze lekker met nasi ofzo ontbijten. (mmm, veel lekkerder dan dat suffe brood hier

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.