Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

eline v.r.

eline v.r.

08-04-2009 om 18:31

Ik voel me belazerd ... terecht of niet?

De afgelopen jaren heb ik al best vaak iets gekocht bij een bepaalde webshop (Koterkado) waar ze leuke dingen verkopen met de naam van je kind er op. Altijd best tevreden over geweest en zo, niks aan de hand. Maar nu kwam ik er laatst bij toeval achter dat de jumpsuits van Winnie en Lollifant die ze verkopen met naam er op voor 14,95 bij een groothandel slechts 2,50 per stuk kosten! Dus zij rekenen maar liefst 12,45 extra alleen om de naam er op te zetten. Dus gewoon 600% winst voor hun! Ik ben daar niet blij mee. En nu voel ik me dus eigenlijk belazerd voor alle dingen die ik daar heb gekocht. Als ik had geweten dat er zo ontzettend veel werd gerekend alleen voor die naam er op dan had ik er nooit spullen gekocht. Is dat nou terecht of niet dat ik dat zo voel? Of stel ik me aan en moet ik me er maar overheen zetten? Ik baal er gewoon echt van sinds ik dit weet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Suzanne

Suzanne

08-04-2009 om 18:52

Ach eline..

Groenten worden door supermarktketens ingekocht voor een schijntje, 8 tot 10 cent per kilo voor bijv. prei of spruiten is eerder regel dan uitzondering terwijl jij er in de winkel ik weet niet hoeveel voor betaalt..
Je bent niet belazerd, het is gewoon de macht van de handel.

Tja...

dat heet handel Zo gaat dat gewoon. Ik zou me er niet over opwinden. Je hebt geen gedoe gehad met de aanschaf van die kleertjes. Ze waren uniek, want naam van je kind stond erop. Anders had je gehannes gehad met aanschaf kledingstuk, naam er op laten zetten (waar, hoe?) etc.

Ik vind dus dat het niet terecht is dat je je belazerd voelt. Dat bedrijf je heeft trouwens meer kosten dan alleen ff de naam erop laten zetten. Denk aan kosten apparatuur, mankracht eventueel, website onderhouden, administratiekosten etc. Het gaat dus om meer dan alleen kledingstuk en opdruk.

Groetjes van Purk

Je kan niet in andermans portomonee kijken

Mijn man is ook ondernemer, dus vaak denken mensen automatisch dat we schatrijk zijn.

Je weet niet hoeveel die website aan advertentiekosten betaalt (om hoog bij google te scoren, moet je google betalen), ze hebben kosten voor de ontwikkeling en beheer van hun website, ze besteden tijd aan de naam erop zetten en het versturen. Ze voeren daarnaast nog een hele administratie dat ook tijd kost. Daarnaast is het fijn als je als ondernemer ook toch maar een ziektenkostenverzekering hebt en een arbeidsongeschiktheidsverzekering, dat laatste hebben veel ondernemers niet (kost mijn man ongeveer 330 euro per maand). Als je als ondernemer ook nog een pensioen wilt opbouwen, dan ben je daar ook maandelijks kosten voor kwijt.

Zo simpel ligt het dus allemaal niet.

LaMama

LaMama

08-04-2009 om 19:41

Ff rekenen

De jumpsuit kost 2,50 per stuk bij de groothandel. Zij verkopen hem voor 14,95 euro. Gaat BTW af, blijft er 12,10 euro over. Dan de kosten van het borduren (en verzenden en de envelop enz). Ze houden er wel geld aan over, maar lang niet zoveel als je zou denken. En ze houden ook onverkochte jumpsuits over. Die kunnen niet terug naar de groothandel, maar hebben ze wel betaald.
Als je bij een andere winkel exact dezelfde jumpsuits met borduursel voor de helft kunt krijgen (en dan bedoel ik niet in de aanbieding), dan ben je belazerd. Nu niet.
LaMama

Minka

Minka

08-04-2009 om 20:00

Ik vind dit raar

Hoi,
Ik vind dit een raar bericht. Ik ken deze nick niet (maar ja, dat zegt op zich niks natuurlijk) en de zaak wordt met de naam genoemd. Dit smaakt naar anti-reclame.
Eline V.R., heb je soms nog een appeltje te schillen met deze winkel? Is het broodnijd? Waarom post je dit nou?
Minka

eline v.r.

eline v.r.

08-04-2009 om 20:37

Jullie hebben gelijk

als je inderdaad helemaal gaat bekijken wat zo'n zaak er nog meer aan kosten bij heeft dan zal het ook wel meevallen met die winst. Maar daar sta je als normaal mens niet zo bij stil. Ik vond het al heel erg toen ik een keer hoorde dat ze bij de V&D iets inkopen voor 4,00 en dan verkopen voor 12,50 en er dan nog bij durven zetten dat het een aanbieding is, snap je. Dat soort dingen snap je als gewone klant gewoon niet.

Janna3

Janna3

08-04-2009 om 21:19

Snap het ook niet

Het is toch algemeen bekend dat een verkoopprijs iets meer behelst dan alleen de inkoop + winst? Maar misschien is er inderdaad wel meer in het spel, zoals Minka opmerkte...

Janna3

Janna3

08-04-2009 om 21:29

Sorry eline

Er kwam van alles tussendoor toen ik mijn posting schreef, dus ik had niet meer gezien dat je had gereageerd. Zoals al eerder werd opgemerkt, van de marge tussen in- en verkoop moeten heel veel zaken worden betaald, zoals omzetbelasting, bedrijfskosten (pand, internet, advertenties, kantoor, auto's, etc.), personeel, loonbelasting (alles wat er aan nettowinst overblijft wordt aangemerkt als bruto inkomen) en nog veel meer.
Voor mijn bedrijf geldt dat als ik 1000 euro netto in de maand wil verdienen ik 5000 euro moet omzetten, dus dat klopt dan wel redelijk met dat postorderbedrijf dat je noemt in je eerste posting.

eline v.r.

eline v.r.

08-04-2009 om 21:35

Janna

Bedoel je dat als je voor 5000 euro verkoopt dat je dan daarvan maar 1000 euro winst hebt? Want dat had ik namelijk ook gedacht, zoiets aan winst. Daarom snap ik dat andere ook niet. Maar ik laat het nu maar rusten. Het zal wel dat er nog allerlei andere kosten bij komen waar ik geen weet van heb. Het zou beter zijn om helemaal niet te weten wat een winkel aan inkoopprijs heeft betaald (en dat geldt voor alle winkels en vooral winkels met dure merkkleding etc.) want dan denk ik dat ik al helemaal niks meer zou willen kopen.

En dat wat iemand opmerkte over broodnijd dat slaat natuurlijk nergens op. Ik heb helemaal geen winkel en zou dat ook niet willen en kunnen. Ik probeer alleen, vooral nu in deze tijd, goed op de prijzen te letten en daarom baalde ik hier van. Maar goed, het is me nu duidelijk dat ik wat kortzichtig ben geweest, dus ik hou er over op.

Lietje

Lietje

09-04-2009 om 07:23

Eline

Aantal jaren terug een documentaire gezien. Daarin zag je hoe Levi's in China z'n broeken laat maken voor 7 cent per stuk. Ondanks verdere kosten zijn de winsten hierop erg groot. Ook maandverbandjes kosten aan materiaal iets van 0.02 cent per stuk. Kijk eens naar programma's als 'keuringsdienst van waarde'.
Lietje

amk

amk

09-04-2009 om 09:39

Nou de keuringsdienst

weet het ook wel erg leuk en smakelijk in beeld te brengen terwijl het ook niet helemaal klopt. Maar anders is het geen leuke tv natuurlijk. Wees ook daar kritisch in.

tonny

tonny

09-04-2009 om 09:49

He, jammer

dat 'keuringsdienst van waarde' niet klopt. Waarom houdt TV ons aardige kijkers toch altijd voor de gek?

En wat voor onwaarheden kwam je tegen, AMK?

Tonny

Janna3

Janna3

09-04-2009 om 10:36

Eline

Als ik 5000 euro omzet maak heb ik 1000 euro aan inkomen. Over de omzet moet je omzetbelasting afdragen, daarna trek je alle kosten eraf en tot slot moet je over de nettowinst weer loonbelasting en premies betalen. Tja, zo lijkt het wel heel erg, maar het is wel heel leuk om een eigen bedrijf te hebben hoor...

maan.

maan.

09-04-2009 om 13:48

Bor-duur.

Ook hier in de buurt een winkel waar ze borduurwerk op textiel doen, en inderdaad het borduren is absoluut niet goedkoop. Maar ja ze hebben wel de benodigde machine, geschikt draad en iemand die weet hoe dat moet. Ik meen dat een borduuropdracht iets van een tientje kost..

Al met al denk ik dat Eline een leuk artikel heeft gekocht voor een leuke prijs.

(En ja het genoemde voorbeeld dat de boeren bijna niks krijgen voor hun oogst.. ik heb in die handel gezeten en je moet eens weten hoeveel geld er in de tussenhandel blijft hangen... )

Primavera

Primavera

09-04-2009 om 14:47

Goedkoper ergens anders...

LaMama:"Als je bij een andere winkel exact dezelfde jumpsuits met borduursel voor de helft kunt krijgen (en dan bedoel ik niet in de aanbieding), dan ben je belazerd. Nu niet. "
Wij hebben ook een eigen bedrijf en ik kan je verzekeren dat het meestal andersom is. Als één winkel of persoon dezelfde soort produkten standaard zwaar onder de prijs van de anderen aanbiedt, dan is diegene meestal de bedrieger en niet de winkel met de hogere prijs.
Er gaat echt ontzettend veel geld zitten in het draaiende houden van een zaak. De kosten van het basismateriaal wat ingekocht wordt zijn maar een schijntje van de algehele kosten. Het meeste geld gaat naar de belasting. Je hebt niet alleen de BTW, maar ook belasting op je pand, belasting op de omzet (en dat is wat anders dan de winst), belasting op loon wat uitbetaald wordt aan werknemers, speciale milieubelasting en belasting voor het recyclen van je produkten aan het eind van hun levensduur, allerlei premies en verplichte verzekeringen waar je aan moet voldoen en de leukste van alles je eigen inkomen is dubbel belast voor je. Eerst betaal je belasting als werkgever op het loon wat je aan jezelf uitkeert en daarna nog een keertje als loonbelasting als werknemer.
Verder zijn er nog de kosten om de bedijfsruimte aan de steeds veranderende veiligheidsnormen e.d. te laten voldoen (die natuurlijk niet voor china e.d. gelden, waarvan vrij geimporteerd mag worden). Groot inkopen om de prijs te kunnen drukken wil wel aan de andere kant weer zeggen dat je een opslagruimte moet hebben wat op zich ook weer kosten met zich meebrengt. En er zijn nog tal van andere kosten zoals vervoerskosten, administratiekosten, publiciteits kosten (erg belangrijk met bekende merken, anders waren ze niet zo bekend) en de kosten van de niet aan de kwaliteit voldoende produkten, die daardoor niet voor de verkoop geschikt zijn, maar waar je ondertussen wel kosten aan hebt gehad. Er is altijd een bepaald percentage produkten wat vanwege één of andere reden tijdens het produktieproces afvalt. En dan hebben we het er nog niet over dat het denkwerk over het algemeen ook duur betaald wordt.
Kortom iets volgens de regels (wit) en milieu- en arbeidsvriendelijk produceren kost bergen geld en staat in geen verhouding tot de inkoopprijs van de grondprodukten. Als iets duidelijk minder kost dan is er meestal bekort op de arbeidsvriendelijkheid en milieu (made in china e.d.) of het is min of meer zwart werk. Iemand die in zijn eigen huis t-shirtjes gaat borduren zonder dat als inkomsten op te geven, de verplichte verzekeringen zoals ongelukken, arbeidsongeschiktheid, enz. ontwijkt en verhoogd brandgevaar door misschien grote hoeveelheden brandbaar materiaal in huis te hebben aan z'n laars lapt (leuk voor de buren), die kan een soortgelijk produkt makkelijk voor een derde aan de prijs brengen en daar nog flinke winst aan hebben. Tja, wie is nou degene die belazerd?
Groetjes Primavera

LaMama

LaMama

09-04-2009 om 18:44

Verkeerd geformuleerd

Wat ik bedoelde was: als de meeste (of alle) winkels de goederen die je wilde kopen veel goedkoper aanbieden dan de winkel waar jij ze gekocht hebt, ben je belazerd. Nu niet
Groet!
LaMama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.